Klió 2004/1.
13. évfolyam
TÖRTÉNELEM-ELMÉLET
Történelemtudomány
Kárpátalján
Egy évtizeddel ezelőtt, 1991 utolsó hónapjaiban visszafordíthatatlan, az egész kontinens szempontjából is meghatározó események történtek Európa keleti felében: felbomlott a Szovjetunió. Ezzel egy időben új korszak kezdődött a posztszocialista országok területén élő népek és a volt szovjet köztársaságok számára.
A saját államiság megteremtésével Ukrajnában megnőtt
az érdeklődés a történelmi múlt iránt. Ez magyarázható a levéltári anyagok
hozzáférhetőségével, a levéltáron belül speciális részlegek alakulásával, de
legfőképp azzal, hogy a történészek már szabadon gondolkodhattak és írhattak. A
történetírás már nem az állam érdekeit szolgálta. Ebből következik, hogy át
kellett értékelni az elmúlt idők történelmi eseményeit, legfőképpen azoknak a
hazai és külföldi történészeknek a munkáit, akik Ukrajna történelmének aktuális
problémáival foglalkoztak.
A szovjet uralom fél évszázada alatt Kárpátalja múltját
tárgyaló számtalan kandidátusi és doktori disszertációt védtek meg, több
tudományos igényű publikáció látott napvilágot. A megjelent írások nagy része
azonban a parancsuralmi rendszer zátonyain feneklett meg, s csak nagyon
elszórtan érvényesült bennük a szakértelem.
Dmitro Danyiljuk, az ungvári egyetem professzora, a rendszerváltás után komoly feladatba
kezdett, megpróbálta röviden összefoglalni Kárpátalja történetírásának
történetét. Írását tulajdonképpen diák és tanár számára készült segédkönyvnek szánta,
amely az oktatási minisztérium támogatásával látott napvilágot Ungváron. A
könyv szerzője arra vállalkozott, hogy Kárpátalja legismertebb gondolkodóinak
megnyilatkozásait adja közre. A történészek értékelésében csak egyetlen
kritériumot tartott fontosnak, munkáik mennyire támaszkodnak levéltári
anyagokra és dokumentumokra.
Az olvasó már az előszóból megtudhatja, hogy a szerző
a könyv megírásához nagy mennyiségű anyagot dolgozott fel. Az eredeti munkák
mellett felhasználta az ukrán emigránsok kutatásait, valamint a napjainkban
kiadott monográfiákat és cikkeket is.
A monográfia felépítésére kronológiai következetesség
jellemző, a XVIII. század végétől 1945-ig mutatja be Kárpátalja jelentősebb
történészeit, igaz az elején tesz egy kisebb kitérőt és a középkori történeti
ismeretek kialakulását vázolja fel. A periódust D. Danyiljuk az alábbiakkal
jellemzi. Először, a XVIII. század végére teszi a történelemtudomány
kialakulását Kárpátalján, az 1945-ös évet pedig vízválasztónak tartja, nemcsak
a különböző államforma, hanem a módszertani kutatások eltérése miatt is.
Másodszor, napjainkig csak a szovjet történetírás fejlődésének kutatására
szenteltek kellő figyelmet.
A monográfia öt fejezetből áll. Mindegyik rész a
történelemtudomány egy bizonyos fejlődési szakaszát mutatja be, felsorolva és
részletesen tárgyalva azokat a jelentős személyeket, akik abban az időszakban
tevékenykedtek.
D. Danyiljuk az első fejezetben a középkori történeti
ismeretek megszületését és fejlődését elemzi, kifejtve a kulturális és politikai
előzményeit. Már a kezdetekben fontosnak tartotta tisztázni, hogy a Kárpátalja
történelme iránti érdeklődés a korai középkorban kezdődött és szorosan
összekapcsolódik a szellemi kultúra fejlődésével a Kijevi Ruszban.
Elterjedésének fő előzményét egyrészt a görögkeleti vallás felvételében látja,
másodsorban Cirill és Metód vallásterjesztő tevékenységében a IX. század 60-as
éveiben. Nagy jelentőséget tulajdonít a kolostorok alapításának, mivel az itt
folytatott könyvmásolás előidézte a nyelv és az írás további fejlődését. Három
központot jelöl meg, melyek fontos szerepet játszottak a történelmi ismeretek
elterjedésében: a Munkács melletti Csernyecsij Hor-i, a hrusivszki (Máramaros)
és a krasznobridszki (Kelet-Szlovákia) kolostorokat. Ezeken a helyeken sok
ritkaságszámba menő kézírásos könyv és ősi kézirat maradt fenn. Főleg a XVIII.
században megjelent Huklivszka évkönyvet emeli ki. A szerző közzé tesz eredeti
részleteket óorosz szöveggel, azonban nem alkot saját véleményt a
forrásanyagokról, csak a megjelent véleményeket kommentálja.
Az első rész végén a szerző olyan személyeket mutat be
az olvasónak, akik szerinte hozzájárultak a ruszin nemzeti öntudat
kialakulásához, aktívan részt vettek az egyszerű nép kulturális és oktatási
szintjének felemelésében. Annak ellenére, hogy J. Pasztelij, A. Bacsinszkij
és D. Babilja nagyobb figyelmet fordítottak az egyházi és vallási
viszonyokra, D. Danyiljuk kiemeli, hogy a ruszinok etnikai hovatartozása körül
folytatott vitában egy nézeten voltak: kiálltak az autochton ruszinság mellett.
Nyelvújító és irodalmi tevékenységük elősegítette a történelmi munkák és a
tudományos kutatások megjelenését.
Mindezek az események hozzájárultak ahhoz, hogy a
XVIII. század végén, a XIX. század elején kialakuljon a fejlett történetírás. A
kárpátaljai történészek egy része már rendelkezett olyan szintű tudással és
forrásismerettel, hogy kialakítsa saját koncepcióját a történelmi fejlődésről.
A szerző három olyan személyt nevez meg, akik munkájukkal elismerést szereztek
nemcsak szűkebb hazájukban, hanem külföldön is. A könyv második fejezetét
munkásságuk bemutatására szentelte.
Az első – és bizonyos értelemben mindmáig jelentős –
alakja a kárpátaljai történetírásnak Joanyikij Bazilovics (1742–1821).
D. Danyiljuk szerint neki köszönhetjük, hogy a történelem tudományággá lépett
elő Kárpátalján. Több éves levéltári kutatások alapján írt ,,Korotkij
nárisz...” című könyve az első olyan munka, mely tudományos oldalról közelíti
meg a felmerült problémákat. Ő dolgozta ki a terület történelmi fejlődésének
elméletét, melynek lényege az autochton ruszinság elismerése. Véleménye szerint
a ruszinok a magyarok bejövetele előtt Kárpátalja területén éltek, és
történelmük szorosan összefonódott a keleti szlávok történelmével. Megértette
azt a folyamatot, melynek eredményeképpen a keleti szlávok külön népcsoporttá
formálódtak. Különösen fontos, hogy magának az „Ukrajna” kifejezésnek a
megjelenését a XIII. századra teszi. Ennek nagy a jelentősége, hiszen a
hivatalos osztrák és orosz történetírás magát az ukrán nép létezését is
megkérdőjelezte. Az „Ukrajna” kifejezést Bazilovicsig nem is használták.
Hasonló nézőpontot képviselt Ivan Orlaj (1771–1829), aki annak ellenére, hogy nem
rendelkezett szakmai felkészültséggel, olyan kérdéseket feszegetett, amely
számos szakember érdeklődését is felkeltette. D. Danyiljuk pozitívumként jegyzi
meg Orlaj többoldalú levéltári kutatásait, és azt, hogy cikkei megírásához
nemcsak a régi évkönyveket használta fel, hanem bizánci, magyar, lengyel, német
történészek munkáit is. A szerző azonban nem tartja tudományosnak a
következtetéseit. Többek között azt a nézetét, hogy a magyarok bejövetele
idézte elő a szlávok áttelepedését Pannóniába. Tévesnek tartja, hogy Orlaj a
ruszinokat etnikailag az orosz nép oldalágának véli. Egy vita során még Keppen
orosz tudós állítását is elvetette, aki úgy gondolta, hogy a kárpátaljai
ruszinok a kisorosz (ukrán) nép része. Valójában nem dolgozott ki pontos
nézetet Kárpátalja történelmi fejlődéséről.
A szerző különösen nagyra értékelte Huca-Venyelin (1802–1839) munkásságát
(tanulmányt is írt róla). Venyelin szintén nem volt hivatásos történész, a
moszkvai egyetem orvosi szakát fejezte be, de párhuzamosan foglalkozott a szláv
nép történelmével. Lomonoszov után ő volt az első, aki támadta a normann
elméletet, azaz a normann befolyást az orosz állam kialakulásában. Véleménye
szerinte varégoknak a baltikumi szlávokat nevezték, és ezt alátámasztotta az
arab földrajztudósok munkáival. Olyan kényes témát is feszegetett, mint a
kozákság kialakulása és jelentősége Ukrajna történelmében. Ez a téma tabunak
számított, és vele kapcsolatban egyetlenegy tudományos munka sem jelent meg.
Meg kell jegyezni, hogy ő a XIX. század történelemírásának egyetlen
képviselője, aki megállapította, hogy a kozákság megjelenésének igazi oka
társadalmi jelenség, és az ukrán nép elnyomásával függ össze.
Mint Orlaj, ő is részletesen leírja a magyarok
bejövetelét Pannóniába. Helyesen látta ennek az okát, viszont tévesen látta
etnikai hovatartozásukat. A magyarokat mongol származásúaknak vélte.
A XIX. század első felében, a francia felvilágosodás
hatására, új nézetek alakultak ki a történelmi fejlődés folyamatáról. A nemzeti
újjászületés folyamat ezt a területet is utolérte. Nagy figyelmet kezdtek
fordítottak az anyanyelv és az irodalom ápolására, ezzel fejezték ki nemzeti
érzéseiket. Kárpátalja szülötte volt többek között I. Zejkan, II. Péter
nevelője, M. Balugyanszkij, a Pétervári Egyetem első rektora, I. Miklós
nevelője. A harmadik fejezetben D. Danyiljuk a történelemtudomány fejlődésének
ezt a periódusát mutatja be az olvasónak.
A szerző véleménye szerint a nemzeti újjászületés
időszakának egyik legjelentősebb alakja Kárpátalján M. Lucskaj
(1789–1843) volt. Hatkötetes munkája az „Istorija Karpatszkih ruszinyiv” csak
kézírásos formában jelent meg, de történelemszemlélete befolyásolta a későbbi
korok történészeinek nézeteit. Ez volt az első, többkötetes, rendszerezett mű.
A fellelhető összes forrásokat (levéltári, nyomtatott) felhasználta a könyv
megírásához. Csakis a tudományosan alátámasztott forrásokat tekintette
hitelesnek. Ez a hozzáállása főleg az antik és középkori dokumentumoknál
figyelhető meg. Lucskaj elsőként kutatta a szláv nép eredetét. Azon a
véleményen volt, hogy a kárpátaljai ruszinok etnikailag egységesek azokkal a
ruszinokkal, akik a Kárpátok keleti részein élnek. Ez magyarázza, hogy egyforma
nyelven beszélnek. A földrajzi nevek szláv eredetével pedig bebizonyította,
hogy a ruszinok Kárpátalján őslakosok és már a magyarok bejövetele előtt ezen a
területen éltek. Lucskaj azonban beleesett ugyanabba a hibába, mint Venyelin,
szláv származásúaknak tartotta a szkítákat és szarmatákat.
Kárpátalja történelmét a magyarországi és a
nyugat-európai események tükrében nézte. A nép jelentőségét hangsúlyozta és
ezzel egy teljesen új módszert vezetett be a történelemkutatás terén. Szakított
a romantikus irányzattal, a történelmi folyamatok megmagyarázása mellé állt. Új
kifejezéseket vezetett be: „kripaki”– jobbágy, „magnati” – főnemes, „pani” –
urak, „panyivna verhivka” – vezető réteg.
A Lucskaj által elkezdett irányvonalat O. Duhnovics
(1803–1865) és A. Dobrjanszkij (1817–1901) folytatta. Duhnovics
történelmi munkái, kivéve az újságokban megjelent cikkeit, élete során nem
jelentek meg. Ennek az volt az oka, hogy olyan kérdéseket is felvetett, melyek
nem egyeztek az osztrák birodalom politikájával. Azon a véleményen volt, hogy
Kárpátalját egyesíteni kell a szomszédos ukrán földekkel. A szerző szerint ez
volt a legnagyobb érdeme, hiszen a XIX. század közepén elsőként vetette fel ezt
a kérdést, és dolgozta ki ennek törvényszerűségét és igazságosságát. Utódai
„Budjityelnek” (Ébresztő) nevezték. Szembeszállt a magyar kormány asszimilációs
politikájával, forradalomellenes volt, mivel Kossuth nem biztosította a
nemzeti kisebbség jogait és autonómiáját. Dobrjanszkij már politikai téren is
fölvette a harcot. Résztvevője volt annak az általános ellenállásnak, mely a
szláv népek elnyomása és a magyarosítás ellen lépett fel. Az osztrák kormányhoz
petíciót küldött. Kérvényezte egyrészt az autonómia bevezetését, másrészt egy
egységes orosz koronatartomány létrehozását, melyben egyesül Galícia, Bukovina
és Kárpátalja. Dobrjanszkij történelmi tényekre alapozta kérését: a ruszinok
már a magyarok bejövetele előtt ezen a területen éltek, és a kezdeti időben
széleskörű autonómiával rendelkeztek. Mivel az udvar visszautasította ezeket a
kéréseket, Dobrjanszkij eljutott ahhoz a nézethez, hogy az abszolutizmus és a
központosított hatalom nem történelmi jelenség, tehát nem törvényes.
Oroszország és az orosz hadsereg oldalára állt.
Nem lehet egyértelműen értékelni tevékenységét.
Elismerték jelentőségét a nemzeti újjászületés fejlődésében, viszont azzal,
hogy Oroszország felé fordult, elősegítette a moszkvofil irányzat elterjedését,
melynek képviselői azon az állásponton voltak, hogy a kárpátaljai ruszinok a
„nagy orosz nép egyik kisebb mellékága”.
D. Danyiljuk sajnálattal jegyzi meg, hogy a XIX.
század második felében Kárpátalján nem volt olyan tudományos központ, amely
körül a kutatók csoportosulhattak volna. Sokan közülük munkáikat a halicsi
kiadványokban jelentették meg. Elvesztették a saját erejükbe vetett hitüket,
egy részük Oroszország felé fordult. Tanulmányaik olyan folyóiratokban jelentek
meg, mint a Russzkij Arhiv, Szlovjanskij Szbornyik, Russzkaja Mislj, Russzkaja
beszeda és Russzkij Vesztnyik.
A kárpátaljai történetírás fő feladata a XIX. század
végén, a XX. század elején az volt, hogy bebizonyítsa a ruszinok természetes
jogát a politikai létezéshez. Ilyen célból A. Kralickij (1835–1894) a szláv egységet hirdette. Ő volt az
első, aki már 1863-ban használta a kárpátaljai ruszinokra az „ukrán’”
kifejezést. Jelentősen csökkentette eredményeit az a tény, hogy tanulmányai
különböző kiadványokban jelentek meg, melyeknek többsége még az értelmiség
körében is kevésbé volt hozzáférhető. Szükség volt egy olyan mű kiadására,
melyet a széles olvasóréteg is megismerhet, és Kárpátalja egész történelmével
foglalkozik. Ezzel a feladattal bízták meg I. Duliskovicsot (1815–1883).
A háromkötetes Isztoricseszkije cserti Ugro-Ruszkih megerősítette Kralickij
nézetét a kárpátaljai ruszinok és az ukrán nép etnikai hasonlóságáról. Ez volt
az első orosz nyelvű tanulmány. Duliskovics nem a magyar honfoglalással kezdi
Kárpátalja történelmének leírását, hiszen nézete szerint a szlávok már itt
éltek és keresztények voltak. Osztotta Safárik véleményét, miszerint a
szlávok az európai kontinens őslakosai és nem a szkíták és szarmaták utódai,
tehát nem ázsiai származásúak. A szlávokat keleti, nyugati és déli ágra
osztotta. Fontos előrelépést jelentett, hogy a keleti szlávoknak három
csoportját különböztette meg: nagyoroszt, kisoroszt és fehéroroszt. A
kárpátaljai ruszinokat etnikailag a keleti szlávokhoz sorolta. Ez fontos volt,
de nem új a tudományban.
Újnak számított a kárpátaljai történetírásban az az
állítása, hogy a ruszinok a kisorosz, tehát az ukrán nép része. A Kralickij és
Duliskovics által elkezdett irányvonalat A. Desko, J. Zsatkovics, O. Mitrák
a lingvisztika és az etnográfia terén folytatott kutatásaikkal alátámasztották.
Zsatkovicsnak ezenkívül volt más érdeme is, nemcsak Kárpátalján, de még
Magyarországon is széles körben terjesztette az ukrán irodalmat. Legnagyobb
figyelmet I. Franko műveinek megismertetésére szentelt.
A XIX. század második felében fontos szerepet
játszottak azok a történészek (bugyitjeli), akik fő feladatukul tűzték ki a nép
kulturális szintjének felemelését. Danyiljuk közéjük sorolja I. Rakovszkijt,
I. Szilvajt és J. Fencikát.
Az oktatás alacsony szintjének okát a nép nehéz
szociális és gazdasági helyzetében látták. Fencika legnagyobb érdeme, hogy maga
köré csoportosította Kárpátalja legnagyobb irodalmi személyiségeit, és közösen
létrehozták a Lisztok (Levelek)
című folyóiratot, mely 19 éven keresztül (1885–1903) Kárpátalja egyetlen orosz
nyelvű kiadványa volt. A folyóiratban a vallással kapcsolatos cikkeken kívül
történelmi és néprajzi témájú tanulmányok is megjelentek.
Kárpátalja történetírásának bemutatásakor D. Danyiljuk
nem hagyta ki a magyar származású történészeket sem, igaz, szerepüket nem
mindig pozitív oldalról szemléli. Leginkább Lehoczky Tivadar (1830–1915)
tudományos munkásságát tanulmányozta. A szerző legelőször azt emeli ki, hogy
Lehoczky Kárpátalját már a kőkorszakban lakott területnek véli. A népvándorlás
során számtalan törzs keresztül ment ezen a területen, de a szlávok voltak az
elsők, akik le is telepedtek.
Könyvében (Bereg vármegye monográfiája) megerősítette
Orlaj és Venyelin állítását, mivel nézete szerint a honfoglaláskor a
magyarokkal együtt Kijev környékéről jelentős számú ruszin érkezett Kárpátaljára.
Ellentétes Lehoczky nézeteivel Hodinka Antal
(1864–1946) állítása, miszerint Kárpátalja a magyarok bejövetele előtt
néptelen volt, a szlávok csak a XIII. században érkeztek ide Galíciából.
D. Danyiljuk az ötödik fejezetben a XX. század első
felében végbement eseményeket és azoknak a következményeit tárja az olvasó elé.
A történelemtudomány az 1919-1938-as években minőségi változáson ment
keresztül, Kárpátalja Csehszlovákiához való csatolása után jobb lehetőségek
nyíltak a tudományos kutatásokhoz. A társadalmi és a politikai életben két nagy
irányzat volt jelen: a moszkvofil és a kárpátruszin. A moszkvofil irányzat
képviselői továbbra is azon az állásponton voltak, hogy a kárpátaljai ruszinok
a ,,nagy orosz nép egyik kisebb ága”, a kárpátruszinok viszont külön népként
kezelték.
Csehszlovákia vezető rétege mindkét irányzatot
támogatta, főleg azért, hogy csökkentse a národovecek tudományos érdemeit a
történelmi kutatásokban, mivel véleményük szerint a kárpátaljai ruszinok a
„kisorosz” néphez tartoznak. Tudományos kutatásaik fő központja a Proszvita
társaság volt, melyet 1920 május 9-én hozták létre Ungváron. Saját kiadványaik
voltak, többek között a Naukovij zbornyik, a Podkarpatszka Rusz
(1924–1937), Kárpátszkij kráj (1924–1925), Kárpátszkij szvet (1928–1933,
1938) című folyóiratok. Az első tudományos munkák főleg V. Hadzseha és M.
Lelekacs cikkei voltak. A társaság azt a célt tűzte ki, hogy a fiatalság
körében terjessze a történelem iránti szeretetet. Ugyanilyen célból hozták
létre 1934-ben Munkácson az Etnograficsnye Továrisztvo Podkárpátszkoji
Ruszi-t. Tagjai tudományos kutatói munkát folytattak, anyagokat gyűjtöttek
Kárpátalja múltjáról. Saját újságuk volt: Mologyij etnográf.
1939 márciusában új politikai helyzet alakult ki,
Kárpátalja visszakerült Magyarországhoz. A kormány feloszlatta a társaságokat,
bezárta a nyomdáikat. A politikai helyzet változásának következtében nagy
nyomás nehezedett a ruszinság kérdésével foglalkozó kutatókra, ezért több tudós
külföldre emigrált. Az új kormány létrehozott egy saját kutatási központot
Podkárpatszke Obsesztvo Nauk névvel. Olyan folyóiratokat adott ki, mint a Zorja
(Hajnal), Lityeraturna Nyegyilja,
Narodnaja bibliotyeka. A tudományos tevékenységet állami ellenőrzés alá
vették, és ez erősen csökkentette az elért eredmények értékét.
Ismeretes, hogy Kárpátalja státusának 1944-ben
bekövetkezett, sok tekintetben tragikus rendezése után évekig nem lehetett
nevükön nevezni a terület történelmének legfontosabb eseményeit. Generációk
nőttek fel úgy, hogy nem ismerhették meg nemzeti históriájuk sorsfordulóit.
Ebben a kényszerhelyzetben Kárpátalja történetírásának a kutatása elsősorban
nem a tudományosság érdekeit szolgálta. A kutatások köre fentről megszabott
irányt kapott. A Szovjetunió széthullása, a független Ukrajna megalakulásától
szinte napjainkig megjelent ukrán nyelvű kiadványok azonban csak egy célt
tűztek ki maguk elé, be akarták bizonyítani az ukrán nép politikai létezésének
jogát
A könyv szerzője azáltal, hogy bemutatja az olvasónak
Kárpátalja legismertebb történészeinek nézeteit a terület történelmi
fejlődésének folyamatáról, saját álláspontját is kivetíti: érezhetően a szláv
dominancia hangsúlyozásával tekinti át a régió múltját és jelenét.
Kulcsfontosságú és állandóan felmerülő kérdés a könyvben, vajon a kárpátaljai
ruszinok autochtonok-e ezen a területen, vagy csak később, a korai középkorban
telepedtek le; az orosz vagy az ukrán népcsoporthoz lehet őket besorolni? A
szerző a ruszinokat egyértelműen az ukrán nép részeként kezeli.
A magyar származású történészek teljesen
megalapozatlannak és történelmi tényekkel nem alátámaszthatónak vélik azt a
nézetet, melyet az ukrán nacionalista történetírás képvisel: Kárpátalja a
magyar honfoglalás előtt a kijevi Ruszhoz tartozott. Véleményük szerint ezzel
akarják utólag „történeti okokból legitimálni” Kárpátalja 1945-ös
Szovjetunióhoz való csatolását, és a mai Ukrajnához való tartozását. D.
Danyiljuk ezzel ellentétben, a könyvében csak azoknak a történészeknek a
munkásságát értékeli teljesen pozitívan, akiknek az álláspontja egyezett az
övével. Egy tényt azonban figyelmen kívül hagytak. A ruszinok a mai
lakóhelyükön, Kárpátalján nem élhettek, mert az akkor sűrű erdőséggel volt
borítva, így legfeljebb a Kárpátok déli lejtőin, a patakok és a folyók
völgyében lakhattak nomád pásztorokként. Az északkeleti Kárpátok e szakasza a
tatárjárásig, a XIII. századig teljesen lakatlan volt.
Mindezek ellenére a monográfia eszmei értéket hordoz
magában, ez volt az első tanulmány, mely a történelemtudomány kialakulását és
fejlődési folyamatát kutatta Kárpátalján. A szerzőnek végül is egyik célja az
volt, hogy bemutassa, Kárpátaljának is jelentős szerepe van a
történelemtudomány fejlődésében, hiszen olyan jelentős történészek éltek és
munkálkodtak itt, akik országos szinten is elismerést szereztek.
Dmitro Danyiljuk: Isztoricsna nauka na Zakarpattyi (Történelemtudomány Kárpátalján). Ungvár, 1999. 345 o.
Ember Ágnes