Klió 2004/1.
13. évfolyam
A horvát történelem
újraértékelésének kezdetei
Új időszaki kiadványt indított útjára a Horvát Történelmi Társulat (Društvo za hrvatsku povjesnicu). A kiadvány célja, hogy segítse a történelem oktatását. A szerkesztők ennek érdekében szükségesnek tartják a történelemtanítás céljainak újrafogalmazását is, mindenekelőtt pedig a korábbi megközelítések újragondolását. E felfogás jegyében közlik az Európa Tanácsnak a XXI. századi történelemtanításról szóló 2001-es ajánlásának mellékletét. Ez a dokumentum egyebek között hangsúlyozza, hogy a történelem tanításának fontos szerepe kell, hogy legyen az aktív és felelős állampolgárok nevelésében, a különbözőségek tiszteletének formálásában, a nemzetek közötti kölcsönös megértés, megbékélés és elismerés kialakításában. Az Európa Tanács éppen ezért úgy véli, hogy a történelemoktatás nem lehet az ideológiai manipulációk, az intolerancia, az ultranacionalista elvek terjesztésének eszköze. A dokumentum elutasítja a történelmi adatok meghamisítását, az ismeretek propagandisztikus célú felhasználását, a múlt olyan interpretációját, ami a mi és ők kettősség kialakításához vezet.
A kiadvány első száma két
tanulmánnyal igyekszik a fenti célt szolgálni. Snježana Koren, maga is
gyakorló általános iskolai tanár, a hatodik, hetedik és nyolcadik osztályosok
számára a kilencvenes években kiadott történelem- és földrajzkönyveket
vizsgálta meg abból a szempontból, hogy milyen képet alakítottak ki a
horvátországi kisebbségekről. Ez már csak azért is figyelemre méltó törekvés,
mert Horvátországban is többféle tankönyv áll a tanárok rendelkezésére. Azt,
hogy ezek a kötetek a szerzők történelemszemléletét illetően különböznek
egymástól, többé-kevésbé természetesnek tekinthetjük, az azonban már
mindenképpen anakronizmus, hogy az ötödikesek számára kiadott egyik kötet egy a
negyvenes évek elején megjelentetett tankönyv újranyomása. A szerző szerint a
tankönyvek többsége az etnikai csoportok közötti viszonyokat mindenekelőtt
problémáknak és összecsapásoknak láttatja. Ez az amúgy is problematikus
szemléletmód különösen zavaró egy olyan országban, ahol a lakosság mintegy 22
százaléka önmagát nem horvátnak, hanem szerbnek, bosnyák-muzulmánnak,
szlovénnak, csehnek, szlováknak, olasznak, magyarnak, zsidónak vagy albánnak
tekinti. Ezen az említett általános szemléleten belül az egyes tankönyvek
persze jelentős mértékben eltérnek egymástól.
Létszámát és történelmi jelentőségét tekintve a „legfontosabb”
horvátországi kisebbség a szerb. A szerbek többsége a XVII. század végén a
törökök ellen menekülve telepedett le a mai Horvátország területén (a magyar
történelemből jól ismert Katonai Határőrvidéken). Az egyik tankönyv megemlíti,
hogy a zágrábi pravoszláv közösség tagjai többnyire görög, illetve szerb
eredetűek voltak, s közülük néhányan igen nagy gazdagságra tettek szert, s
jelentős szerepük volt Zágráb gazdasági és kulturális életének alakításában.
Szerbek és horvátok között összecsapásokra a nemzeti tudat megerősödésének
idején, a XIX. század második felétől került sor,1
s a szerbek, a magyarok által kinevezett horvát bán Khuen-Héderváry (akiről
később még lesz szó) oldalára álltak. Míg három újabban megjelent tankönyv
igyekszik feltárni e jelenség hátterét, az egyik régebbi tankönyv szerint2
egyes szerb politikusok ugyan a Néppárt tagjaként Horvátország jólétéért
küzdöttek, többen voltak azonban azok, akik „Horvátország ellen voltak”, akik
„Horvátország ellenségeivel (az olaszokkal és a magyarokkal) működtek együtt”,
akik „Bosznia–Hercegovina és Horvátország területén nagyszerb vágyakat
tápláltak”, akik „gyakran idéztek elő összecsapásokat horvátok és szerbek
között”.
A hetedik osztályos tankönyvek
többsége különösebb érvelés nélkül „már előre” negatívan értékeli a közös
délszláv állam létrejöttét, bár annak eseményeit csak a nyolcadik osztályos
tankönyv tárgyalja. A két világháború közötti időszakban a horvátországi3
szerbeket csak ott említik meg, ahol a nemzeti történelem megértéséhez ez
elengedhetetlenül szükséges.
Szerbek és horvátok
viszonyának legvitatottabb eleme a második világháború idején fennálló
úgynevezett usztasa Független Horvát Állam megítélése, és az általa elkövetett
cselekedetek bemutatása, értékelése. A tankönyvírók közötti ideológiai
különbségek talán ezen a ponton a leginkább nyilvánvalóak. Az egyik szerző
például megemlíti ugyan azokat a koncentrációs táborokat, amelyekben az
említett horvátországi és a megszálló német hatalom a szerbek, a zsidók és a
cigányok elleni bűntetteit elkövette, a szerző azonban a népirtás szót csak a
szerb csetnikek által a horvátok és a muzulmánok ellen elkövetett atrocitásokra
használja. Amíg az említett szerző csupán egyetlen mondatot szentel az usztasa
hatalom szerb, zsidó és roma lakosság elleni terrorjának, addig a horvát
lakosság elleni csetnik és partizán bűntetteket két oldalon keresztül sorolja.
Márpedig, amint tanulmányunk szerzőjének tankönyvéből megtudjuk, a szerb
lakosságot korlátozták szabad mozgásában, elbocsátották állásásból, ruhájukon
megkülönböztető jelzést kellett viselniük, ösztönözték kitelepülésüket, sokukat
pedig üldözték, illetve az említett táborokba zárták. Bár a csetnikek által
elkövetett bűnökről valamennyi tankönyv megemlékezik, de ötből csak kettő
jegyzi meg, hogy kezdetben az antifasiszta koalíció szövetségesének tekintette
őket, s épp ezért csak ez a kettő említi meg, hogy a koalíció miért változtatta
meg velük kapcsolatos álláspontját.4
A titói állam horvátországi
szerbjeiről egyetlen tankönyv sem emlékezik meg, a kilencvenes évek
eseményeivel kapcsolatban azonban a kérdés megkerülhetetlenné vált. Valamennyi
tankönyv úgy véli, hogy a háború kitöréséért Slobodan Miloševićet terheli a
felelősség, aki a horvátországi szerbeket kihasználta, és a Zágráb elleni
lázadásra ösztönözte. A tankönyvírók szerint a belgrádi propaganda a második
világháborús emlékek felelőtlen felidézésével félelmet és bizonytalanságot
keltett a szerb lakosságban, amelynek egy része nem akarta elfogadni az önálló
horvát államot, s a nagyszerb eszmétől átitatva Horvátország egy részét
Nagyszerbiához akarta csatolni. Itt azon az említett félmondaton kívül, hogy
„valamenyi tanköny úgy véli”, ismét csak nem tudjuk meg, hogy mi a szerző
álláspontja ebben a kérdésben, pedig ez ügyben igencsak szükség lenne az
árnyalt megközelítésre, hiszen a szerbek említett magatartásához a kétségkívül
nagyon erősen ható belgrádi propagandán kívül azért a horvátországi politika
szerbek iránti magatartása, sőt nem egy túlkapása is hozzájárult.5
Nézeteiről annyit tudunk meg, hogy két tankönyv – az egyik közülük a szerzőé –
megemlíti, hogy csak a horvátországi szerbek egy része vett részt a Zágráb
elleni lázadásban, míg a másik részük ellenezte a háborút, és a horvátok és
szerbek békés együttélését támogatta. Igen jellemző, hogy miképpen
interpretálták a tankönyvírók az 1995-ös háborús eseményeket. Ötből két
tankönyv – az egyik a szerzőé – azt írja, hogy a háborús események
következtében sok szerb elmenekült. Egy tankönyv szerint a Szerbiából érkezett
csetnikek és más egységek menekültek el Horvátországból, míg két tankönyv meg
sem említi ezt a problémát.
Márpedig
ez a kérdés nagyon is fontos, mind a horvát történelem, mind a horvát önismeret
szempontjából, ennek elhallgatása tehát eleve elutasítandó. Egyrészt azért,
mert nyilvánvaló, hogy nem csupán a Szerbiából érkezett fegyveres csapatok
hagyták el Horvátországot, hanem azok a szerbek is, akik – tekintettel
évszázados horvátországi jelenlétükre – őslakosnak tekintendők.6
Másodszor azért, mert minden jel szerint egyik tankönyv sem vetette fel azt a
kérdést – ami jelenleg nagyon is foglalkoztatja a Hágai Nemzetközi Törvényszéket
– hogy vajon a horvát hadsereg esetleges törvénytelenségei milyen mértékben
késztették menekülésre a szerb lakosság széles tömegeit.
A
tanulmány szerzője, akárcsak a tankönyvek írói, csak egészen röviden
foglalkozik a többi horvátországi kisebbséggel. Ismét csak a horvát önismeret
problémájára mutat rá az a tény, hogy a tankönyvek közül egyedül a tanulmány
szerzőjének kötete említi meg, hogy „a háború végén kialakult feszült légkörben
a német, az olasz és a magyar kisebbség tagjai kitelepültek” az országból. „E
kisebbségek számos tagja a civil lakosság számára létrehozott koncentrációs
táborban üldözésnek és gyilkosságoknak volt kitéve.” Kétségtelen tény, hogy nem
könnyű eldönteni, milyen mennyiségű és jellegű ismeretanyaggal kell és szabad
megterhelni a felső tagozatos tanulókat, én azonban úgy vélem, hogy erről a
kérdésről mindenképpen viszonylag részletes ismereteket kell szerezniük.7
Annál is inkább, mert különben a tanulók nem fogják érteni, hogy milyen
események állnak a horvát és az olasz kormány közötti jelenkori (tehát 1990
utáni) nézeteltérések hátterében.
A félinformációk azonban a
földrajzkönyvekből sem hiányoznak. Az egyik, 2002-ben megjelent tankönyv azt
állítja, hogy Horvátország „a horvát nép nemzeti állama”. Az 1990-ben
elfogadott alkotmány azonban ennél árnyaltabban fogalmaz: „A Horvát
Köztársaság, mint a horvát nép nemzetállama, és mint a többi olyan nép és
kisebbség állama jön létre, amelyek ennek állampolgárai: a szerbeké, a
muzulmánoké, a szlovénoké, a cseheké, a szlovákoké, az olaszoké, a magyaroké, a
zsidóké és a többieké, akiknek biztosítjuk, hogy a horvát nemzetiségű polgárokkal
egyenrangúak legyenek, hogy nemzeti jogaikat az ENSZ, és a szabad világ
országainak demokratikus szabályaival összhangban érvényesíthessék”.8
Éppígy félinformációnak tekinthetjük, hogy két földrajzkönyv őslakosnak
tekinti ugyan a horvátországi magyarokat és az olaszokat, de amikor megemlítik,
hogy e két kisebbség létszáma a második világháború után erősen lecsökkent,
akkor egyetlen szóval sem magyarázzák meg, hogy ez miért történt így.
A szerző szerint mindez annak
is köszönhető, hogy a hivatalos tanterv szemlélete még a XIX. század hatását
tükrözi – középpontba a politikatörténetet helyezi, a történelmet nem csupán a
kisebbségek, de más kérdések tárgyalásánál is, összecsapások halmazaként
érzékeli – s ilyen módon épp ez a tanterv az akadálya a történelemtanítás
modernizálásának.
Éppen ezzel a szemlélettel
vitázik a kötet második tanulmánya, Stjepan Matković írása is, amelyben
a szerző a már említett Khuen-Héderváry bán jelentőségét és hatását igyekszik
új megvilágításba helyezni. Héderváryról ugyanis a horvát történetírásban a
teljesen negatív megközelítés az uralkodó. Ezt mindenekelőtt autoriter
kormányzási stílusával vívta ki, de a szemére vetik, hogy bánsága idején
Horvátországban pszeudo-parlamentáris rendszer volt érvényben, amelyben
megakadályozták, hogy az ellenzék szabadon fejlődhessen; erőteljes volt a
cenzúra, a választásokat nem tisztességesen bonyolították, előnyben
részesítették a szerb kisebbség tagjait s a szerb nemzeti ideológiát, annak
érdekében, hogy a horvát nemzetet ellenőrzés alatt tarthassák, stb. E szemlélet
szerint Khuen megszemélyesítette mindazt, ami ellentétben állt a jogállam, a
polgári szabadság és a nemzeti egyenjogúság eszméjével.
Matković fontosnak tartja,
hogy Khuen bánsága idején a szábor rendszeresen ülésezett (ezzel mintegy
elhárítva azt a vádat, hogy ez pszeudo-parlamentáris rendszer lett volna),
ugyanakkor úgy véli, hogy a választási törvényt úgy módosították, hogy annak
elsősorban az ellenzék látta kárát. A magas választójogi cenzus lehetetlenné
tette, hogy a lakosság nagyobb tömegei részt vehessenek a választásokon,
ráadásul a szavazás nyíltan történt, ami a hatalom számára lehetővé tette, hogy
ellenőrizze, miképpen szavaznak az állami alkalmazottak. Miközben az ellenzék
folyamatosan panaszkodott, hogy jogai a parlamentáris eljárás során sérülnek, a
bán az abszolút többséggel bíró Néppártot saját engedelmes eszközévé alakította
át, úgy, hogy közben nemcsak korszerűsítette a pártot, de soraiba csábított
számos tehetséges hivatalnokot is. Khuen számára az is fontos volt, hogy a párt
támogatta a Horvátország és Magyarország közötti 1868-as közjogi egyezményt,
hiszen érdekében állt, hogy lecsendesítse a lázongó Horvátországot. Ennek
érdekében nagyobb felhatalmazást adott a főispánoknak, megerősítette a
hivatalokat, s a hivatali fegyelmet, amit viszont az ellenzék autoriter
igazgatási módszernek minősítettt, s úgy vélte, hogy ez akadályozza a
demokratizációs folyamatot.
Héderváryt kezdetben idegennek
tekintették a báni palotában, a budapesti kormány meghosszabított kezének, a
magyarosítás képviselőjének. Pedig ő Szlavóniából származott, a zágrábi jogi
akadémián tanult stb. A szerző megállapítja, hogy Héderváryt nem is lehet
nemzeti összefüggésben szemlélni, hiszen olyan magasrangú állami funkcionárius
volt, akit nem a nemzeti identitás érdekelt, hanem az állam működőképessége.
Mivel mint ilyen, mindenekelőtt Ferenc József meghatalmazottja volt, a magyar
közvélemény sem szimpatizált vele. Az elmondottak ellenére nevét a
magyarosítással kötik össze, ami alatt elsősorban a Horvátország területén
létrehozott magyar iskolákat, a vasúti közlekedésben bevezetett magyar
nyelvűséget értik, valamint azt, hogy az említett horvát-magyar közjogi
egyezményt elsősorban a magyar fél javára értelmezte. „A horvátok legfőbb
félelme az volt, hogy országuk a magyar állam közönséges provinciájává
süllyedhet.” Ebben a kérdésben a szerző sajnos csupán az általános
közvélekedést idézi, de nem tudjuk meg tőle, hogy ő maga jogosnak, vagy
eltúlzottnak tekinti-e ezt a félelmet.
Bár a horvát közvélemény Héderváry
más cselekedeteit is negatívan ítélte meg, tevékenységének komoly pozitívumai
is voltak. Így például a katolikus egyház és a liberális elveket vallók között
Héderváry, a szerző szerint paradox módon, az utóbbiakat támogatta. Csakhogy
épp az általa felhozott példa mutatja, hogy Héderváry cselekedete egyáltalán
nem volt paradox. 1897-ben ugyanis, amikor a magyar törvényhozásnak megfelelően
bevezette a polgári házasságot, éppenséggel nagyon is következetes magyar
(liberális) álláspontot képviselt. S igaz ugyan, hogy a bán igyekezett
ellehetetleníteni az ellenzék működését, a gazdaság, a közigazgatás, a
közlekedés és a városépítés területén komoly fejlődés volt bánsága idején.
Zágrábban nem csupán a templomokat újították fel, de számos iskolát és múzeumot,
valamint más művelődési intézményeket is létrehoztak. S tény, hogy ezeket
mindenekelőtt Iso Kršnjavi, a magyarbarátnak számító közoktatásért felelős
miniszter támogatta, de ezt nem tehette volna meg Héderváry jóváhagyása nélkül,
Héderváry maga pedig aktívan bekapcsolódott a kulturális és politikai életről
az újságokban folyó vitákba is, sőt néhány ilyen jellegű vállalkozásnak maga is
kezdeményezője volt.
A horvát vidék
elmaradottságának következtében azonban éppen az ő bánsága idején indult meg a
tömeges kivándorlás, miközben magyarok és németek települtek le
Horvátországban, ami, bár a szerző ezt nem írja le, hozzájárult az etnikai
arányok megváltozásához. S az etnikai kérdéshez kötődik a horvátok (a horvát
nacionalisták) másik fontos, feljebb már említett kifogása. Héderváry idején
iktatták törvénybe a szerb nyelv használatára, valamint a szerb-pravoszláv
iskolákra vonatkozó törvényt. A szerbek emiatt nyíltan támogatták a bánt, s
aktívan közreműködtek abban, hogy a Katonai Határőrvidék integrálódjon a polgári
Horvátországba. Ezzel párhuzamosan azonban horvát szempontból negatív jelenség
volt, hogy az erősödő szerb nacionalizmus a horvát államisággal szemben a szerb
államiság eszméjét támogatta. Az ellentétek 1902-ben váltak igazán nyílttá,
amikor egy horvátországi szerb újság provokatív jellegű cikke miatt hatalmas
szerbellenes demonstráció volt Zágrábban. A horvát történészek többsége úgy
véli, hogy Héderváry tudatosan kedvezett a szerbeknek, annak érdekében, hogy
megossza a horvát társadalmat, s ezzel tompította a dualista berendezkedés
ellenfeleinek ellenállását. Ennek következtében gyengült a horvátok helyzete, s
lehetetlenné vált a nagyobb (horvát) állami önállóság megvalósítása. Ugyanakkor
a szerbek politikai képviselői a kettős szuverenitás elve mellett álltak ki,
úgy vélvén, hogy a horvátországi szerbek ugyancsak jogosultak az állami
státusra.
Ez utóbbi problémával kapcsolatban is megállapíthatjuk, ami a
tanulmány egészére is érvényes: igaz ugyan, hogy a szerző igyekezett
Héderváryról az uralkodó nézetekkel szemben árnyaltabb képet felrajzolni, de
éppen a legproblematikusabb részeknél nem ismerhettük meg az ő saját
véleményét, hiszen csupán megismételte, hogy az adott kérdésben mi a horvát
történészek többségének álláspontja. Az említett két tanulmány ennek ellenére
is fontos lépés lehet a horvát történelem árnyaltabb megközelítésének irányába.
Snježana Koren: Manjine u hrvatskim udžbenicima povijesti i zemljopisa (A kisebbségek a horvát történelem- és földrajzkönyvekben); Stjepan Matković: Ban Khuen-Héderváry – značenje i utjecaji (Khuen-Héderváry bán – jelentősége és hatása). Povijest u nastavi. 2003/1. 15–47. o.
Szilágyi Imre
1. Ennek a rendkívül összetett történelmi folyamatnak a részleteit a magyar olvasó a következő két kötetben találja meg: Sokcsevits Dénes–Szilágyi Imre–Szilágyi Károly: Déli szomszédaink története, Budapest, Bereményi Könyvkiadó, 1994., illetve Juhász József: Volt egyszer egy Jugoszlávia, Budapest, Aula, 1999.
2. Itt zavarosra sikerült a megfogalmazás, hiszen a bibliográfiában megadott adat szerint a hivatkozott tankönyv a felsoroltak közül az egyik legfrissebb: 2002-ben jelent meg, míg az újabbnak nevezettek ez előtti évszámú dátumozásúak. A Horvát Nemzeti és Egyetemi Könyvtár adatai szerint az említett mű – Dragutin Pavličević és Filip Potrebica – munkája 2002-ben hatodszor jelent meg, s a mű első kiadása 1992-ben volt. Ezek tisztázása azért is fontos, mert az említett tanköny is jól példázza, hogy a politikai légkör – adott esetben a kilencvenes évek nacionalista horvát politikája – milyen erősen befolyásolta a tankönyvírók szemléletét.
3. A szerző azt állítja, hogy erre az időszakra vonatkozóan a tankönyvek többnyire a Horvátország és Szerbia közötti viszonnyal foglalkoznak, ez az állítás azonban éppen egy ilyen kritikai szemléletű írásban igencsak feltűnő. Az új délszláv állam 1921-ben elfogadott alkotmánya ugyanis megszüntette az említett elnevezéseket, és az országot 33 körzetre osztotta. Lásd: Juhász József: i. m. 45. Ezért igen érdekes lett volna arról olvasni, hogy a másokat kritizáló szerző – aki maga is tankönyvíró – miképpen értékeli a két világháború közötti időszakot. Annyit mindenesetre megtudunk tőle, hogy a „szerb eredetű horvát politikus”, Svetozar Pribičević értékelése a tankönyvekben igen eltérő. Amíg az egyik tankönyv, melyben a szerző maga is közreműködött, azt állítja, hogy a politikus „a nemzeti és kultúrális sajátosságok nélküli, egységes jugoszláv állam mellett állt ki, amelyben a régebbi nemzetek eltüntek volna, s egy új délszláv nemzet jött volna létre”, (nem világos, hogy a szerző helyesnaek, illetve reálisnak tekinti-e ezt a magatartást), míg más tankönyvek szerint Pribičević olyan modellt támogatott „amely nagyszerb túlhatalomhoz vezetett volna”. Azt azonban minden tankönyv megemlíti, hogy Pribičević nagyon is csalódott az uralkodó rezsimben, annak centralisztikus berendezkedésében, amely nem az ő általa elképzelt jugoszláv eszme megvalósulásához, hanem a nagyszerb domináció kialakulásához vezetett. A jugoszlávizmus és nagyszerb ideológia összefüggéseiről lásd Juhász József: i. m. 25–38.
4. Azt már ismét csak Juhásztól kell megtudnunk – mert a szerző erről nem szól – hogy ennek „a csetnikek kollaborációba fordult kiváró taktikája” volt az egyik legfőbb oka. Juhász József: i. m. 102.
5. Juhász József: i. m. 239.
6. Sokcsevits Dénes: A délszláv háború, Budapest, Calibra, [1997], 39.
7. Erről lásd: Darko Dukovski: Az olaszok exodusa Isztriából 1945 és 1956 között, KLIÓ, 2002/3. 6–10.
8. Ustav Republike Hrvatske, Zagreb, Informator, 1992, 8. Az említett passzus lényegét a későbbi alkotmányváltoztatások sem érintették.