Klió 2004/1.
13. évfolyam
Mongólia bronzkori régészeti
kultúrája
A mongol tudományos életben a nemrég megjelent könyv ritkaságnak számít, hiszen a szerző még a térségben részben feldolgozatlan témával, a bronzkori kultúrával foglalkozik. A könyvet megíró történész-régész szakember a Mongol Tudományos Akadémia munkatársaként több éven keresztül végzett ásatásokat Közép- és Észak-Mongóliában, ahol főleg ezen korai leleteket tanulmányozta. A bronzkori kultúra emlékei szétszóródva találhatók meg a hatalmas méretű ország középső részében, amely a nagy nomád birodalmak központja lett az ókor végétől. A jelenlegi főútvonalak mentén ma is számos ősi sír fedezhető fel. A XIX. század végén néhány orosz utazó leírta ezeket az ősi sírokat, majd az 1920-as években történt néhány régészeti feltárás is, de ezek többnyire csak elszigetelt jelenségek voltak. A korszak kutatása igazán csak az 1990-es rendszerváltás óta kezdődött meg, amikor is mongol régészek tárták fel a lelőhelyeket. A könyvből megtudhatjuk, hogy a korai nomád törzsek többfajta emléket hagytak maguk után: négyszögletes, vagy kör alakú sírokat, tudományos néven kerekszúrokat, sziklarajzokat és szarvasos köveket. Utóbbiak 2–3 méter magas kőoszlopok, felső részükön napkorong ábrázolás figyelhető meg, alatta a nap felé futó ágasbogas agancsú szarvasok láthatók. Ez utóbbit a kutatók közül néhányan a szkítákhoz kötik, de a nézet nem teljes körben elfogadott. A többfajta lelet együttes meglétét a kutatók eddigi eredményeik alapján úgy értelmezik, hogy nomád életmódot folytató, társadalmilag már jól szervezett törzsek voltak. A régészek között még vita van a sírok korszakolásáról. Míg a néhány évvel ezelőtti publikációkban a Kr. előtti I. évezred második felét tartották a kultúra kialakulásának dátumaként, addig az újabb kutatási eredmények – így a könyv megállapítása is – már azt valószínűsítik, hogy ezek a Krisztus előtti III–II. évezredben jöttek létre.
A négyszögletű sírok mérete
változó. Átlagos nagysága l,5 x 2,5 méter, de ennél jóval nagyobbakat is tártak
fel. Mongóliában számos olyan terület található, ahol kerekszúrok tömege
sorakozik egymáshoz közel, mintha egy nagy temető lenne ott. A sírokban a
szerző szerint fontos volt a halott elhelyezésének tájolása, valamint maga a
temetkezési helynek a kiválasztása. A régészek különleges temetési
szertartásokra utaló tárgyakat, leleteket találtak, amelyek már azt mutatják,
hogy a rituális temetkezés megjelent az adott népesség keretei között. A
szerző megpróbálja a sírokat rendszerezni. Azt valószínűsíti, hogy a bronzkori
sírokban feltárt temetési mellékletek közül számos tárgy, szokás még a mai
mongol temetkezési szokásokban is utolérhető. A leletek alapján megfigyelhető,
hogy az eurázsiai nomád népekre jellemző, ún. állatstílus már ebben a korban
széles körben elterjedt, és már ekkor kialakult egy egységes nomád anyagi és
szellemi kultúra. A sírokban talált leletek arról is árulkodnak, hogy a
bronzkori törzsek között élénk kereskedelmi és kulturális kapcsolat volt. Ez
legjobban nyomon követhető a fémművességben, ugyanis számos bronz és vas
tárgyat egyaránt leltek a régészek.
A sírokból előkerült
maradványok embertani vizsgálatai hozták a legérdekesebb eredményt. Eszerint a
törzsek között mongoloid és európai tipus is jelen volt, utóbbiakra példát
főleg az altaji-tuvai vidéken találtak. Az Altaj-vidéken kevert népességgel is
számolni lehet, de ennek megerősítését vagy elvetését további leletek előkerülése
esetén lehet eldönteni. A régész az eddig előkerült leletek alapján azt
állítja, hogy Mongólia területén kétfajta népcsoport élt: a kerekszúrokat
létrehozó népcsoport, illetve a szarvasos köveket állító népesség. Ez a kétféle
törzs Mongólia középső részén, a Hangáj-hegységben került kapcsolatba
egymással. Erdenebaatar szerint ezeknek a csoportoknak az egyesüléséből jött
létre a Kr. előtti III. században a xiongnu, vagy az ázsiai hun birodalom.
Dimaajav Erdenebaatar: Mongol nutgiin dörvöljin bulsh, hirigsuuriin soyol (Mongólia bronzkori régészeti kultúrája). Ulánbátor, 2002. 274 o.
Obrusánszky Borbála