Klió 2004/1.
13. évfolyam
Tulajdon és gazdagság a
klasszikus kori Spártában
Az ókori Hellasz történetéről szóló összefoglalások egyik igen sokat vitatott kérdése a spártai állam és társadalom jellege és történeti folyamatai. Ezen belül kiemelt probléma a vagyon és tulajdon, egyáltalában a gazdagság és szegénység léte és szerepe a klasszikus kori Spártában.
A közfelfogásban,
de esetenként még az oktatásban is szinte alaptételnek tűnik az a megállapítás,
mely szerint Spárta a lükurgoszi reformok keretében a társadalmi és vagyoni
egyenlőségen alapuló militarizált katonaállamot épített ki és konzervált,
évszázadokon keresztül tartósan és sikeresen. Ebben a társadalomban nem volt
helye és nem lehetett szerepe a magángazdagságnak, a személyes vagyonnak. A
megnövekedett katonai feladatok ellátásának érdekében is minden lehetséges
módon akadályozták az egyenlőtlenség kialakulását. A spártai állampolgároknak
megtiltották, hogy termelőmunkát végezzenek. Szükségleteikről a születéskor
kapott és halálukig rendelkezésükre álló elidegeníthetetlen parcella, a klarosz
és a rajta élő, attól el nem választható helóták gondoskodtak. A belső
gazdasági folyamatokat a nemesfémből készült pénzek birtoklásának tilalmával és
a vaspénz bevezetésével akadályozták meg; a külső kapcsolatoknak az idegen
kereskedők és általában az idegen hatások távoltartása szabott gátat.
E
hagyományos kép számos ellentmondására világított rá az utóbbi évtizedekben
ismét lendületet kapott Spárta-kutatás. Az ókortörténészek fiatalabb,
dinamikusabb generációjába tartozik jelen kötetünk szerzője is. Stephen
Hodkinson felvállalta a spártai
magánvagyon és -gazdagság vizsgálatát. Összegzése nem előzmények nélküli. A
spártai történelemmel kapcsolatos kutatási eredményeinek publikálását még a
nyolcvanas években kezdte el. A társadalom és tulajdon kapcsolatával behatóbban
PhD-disszertációjában foglalkozott (Explorations in classical Spartan property
and society, Cambridge, 1992). A disszertáció témájának kiválasztásánál ott
volt és a fiatal kutató módszertani tudását meghatározóan gazdagította egyik
mentora, a XX. század talán legnagyobb kvalitású gazdaság- és társadalomtörténésze,
Moses I. Finley. Hatása igen sok területen máig érződik Hodkinson
munkásságán.
Itt ismertetendő monográfiája
korábban megjelent résztanulmányainak azonos szempontok szerinti át- és
összedolgozása. Az összefoglalás indokoltnak tűnik. Az egyes részkérdésekről
szóló cikkei különféle folyóiratokban és kiadványokban jelentek meg; ezek egy
része nehezen hozzáférhető az érdeklődők számára. Igaza van a szerzőnek: jobb
egy átgondolt szerkezetben látni és láttatni a teljes képet; könnyebb így
továbbgondolni fontos és lényeges történeti problematikát, ha az olvasó
alaposan kifejtett, adatokkal és forrásokkal kellő mértékben alátámasztott
elemzést kap kézhez.
Lássuk magát a könyvet!
Vaskos, több mint félezer oldal terjedelemben kiadott munka; a megszokott angolszász
gondossággal a szerkesztésben és a tipográfiában. Bibliográfiája (447–484. o.,
oldalanként átlag húsz, vagyis több mint 700 tétel!) eleve sejteti: itt
hatalmas felhalmozott tudással állunk szemben. Az olvasó nem is csalódik.
Hodkinson célja, ahogyan azt
kötete elején megfogalmazza: egy szisztematikus vizsgálat keretében áttekinteni
a vagyon és a magángazdagság helyét és szerepét a klasszikus kori Spárta
történetében. A munka ennél lényegesen többet ad. Vizsgálata új összefüggéseket
tár fel a már ismert forrásanyagból; újszerű megközelítései a vagyon és
tulajdon kimutatható létezéséről, szerkezetéről és hatásáról a spártai életmód
és életvitel leglényegesebb területein friss gondolatokkal és látásmóddal
gazdagítják a spártai gazdaságról és társadalomról eddig tudottakat.
A kötet Bevezetésből és négy
nagyobb részben, egyben problémakörben csoportosított tizenhárom fejezetből
áll. Néhány szót érdemes külön is szólni valamennyi fejezetről, érzékeltetve a
szerző által áttekintett kérdések sokféleségét.
Az első rész historiográfiai.
A spártai tulajdonszerkezet modern és antik felfogását elemzi, két fejezetben:
az első a legújabbkori történészi interpretációkat, a második az ókori
forrásokat tekinti át. Már itt bizonyítja: az egykorú, klasszikus kori forrásokban
nem található meg a spártai polgárok egyenlőségének az a képe, ami olyan
gyakori a későbbiekben, sőt: Hérodotosz és Thuküdidész egyenesen a spártai
polgárok gazdasági egyenlőtlenségéről tudósít. Kiderül, végső soron a római
korban élt és alkotott Plutarkhosz munkái, különösen a Párhuzamos életrajzok
egyes biográfiái alakították ki azt a képet, amely ma is él a köztudatban a
spártai polgárok minden téren megmutatkozó egyenlőségéről.
A második rész, ezen belül a
harmadik fejezet a spártai vagyon-, pontosabban földbirtoklási rendszer alapos
elemzése. Hodkinson itt is a klasszikus kori történetírók tanúságára
támaszkodva mutatja be, hogy a Kr. e. VI. és V. században a spártai
földbirtok-rendszer egyenlőtlen magánvagyonok képében létezett. Leszámol az állam
által adományozott, oszthatatlan, elidegeníthetetlen és a használó halála után
az államra visszaszálló földbirtok, a klarosz elképzelésével. Gondos, alapos
elemzésének köszönhetően a birtoklás és öröklés egészen újszerű rendszerével
ismertet meg bennünket. Egy kevésbé merev földtulajdon-szerkezetet mutat ki,
mely sokkal inkább közelít a normális hellén polisok modelljéhez, mint ahogy
azt a korábbiakban gondolta a kutatás.
A negyedik fejezet foglalkozik
a helótákkal, munkaerejük és földterületük szerepével a spártai gazdasági
életben. Más kutatóktól némiképp eltérően Hodkinson a helóták és spártai
polgárok viszonylatát mint földesurak és mezőgazdasági termelők közötti
viszonyt elemzi. A fejezet második részében a kölcsönös egymásrautaltság képét
festi spártai polgár és helótája között. Leírja a különféle birtoktípusokat, a
különféle mezőgazdasági ágakat. Külön kitér a Lakónián belüli és azon kívüli,
elsősorban a messzéniai helótaság kérdésére.
Az ötödik fejezet vizsgálja a
spártai polgárok jogait magánvagyonuk felett és a különféle fajta ingóvagyonok
használatát. Hodkinson itt birkózik meg a nevezetes spártai vaspénz vitatott
ügyével, az idegen pénzek birtoklásának tilalmával, a pénzpiac szerepével és a
gazdasági csere egyéb lehetőségeivel a spártai társadalomban. Bemutatja, hogy
bár a spártai magánvagyon-rendszer lényege a polgárok földtulajdona, de magába
foglalhatta a különféle ingóságok törvényes birtoklásának lehetőségét is. A
klasszikus kori források tanúsága szerint mind a spártai állam, mind a spártai
magánszemélyek, egy Kr. e. 404 utáni rövid időszakot kivéve, birtokoltak,
szerezhettek, és rendelkezhettek az ingóságok széles csoportjával, ideértve a
nemesfémeket és a külföldi pénzeket is. Spárta idegenkedését a
pénzhasználattól, a saját nemesfém-pénz kibocsátásától azzal magyarázza, hogy
nem lett volna igazán funkciója: a gazdasági elit döntő mértékben földbirtokos
volt, nem kereskedő, vagy iparos; a birtokok megműveléséhez elegendő
mezőgazdasági munkaerő állt rendelkezésre, nem kellett fizetett munkaerőt
igénybe venni; a minden állampolgárt érintő katonai sorozási rendszer miatt
zsoldosok alkalmazására sem volt szükség; vészhelyzetben pedig a spártai állam
használhatta a környező államok által kibocsátott fémpénzeket.
A fejezet további részében Hodkinson
az ingó- és pénzvagyon megszerzésével, felhalmozásával és cseréjével
foglalkozik. Arra a következtetésre jut, hogy a piaci csere joga a spártai
állampolgárok legfontosabb privilégiuma volt. Hodkinson bemutatja még, hogy az
ingóságok fontos szerepet játszottak nem csak a gazdasági, hanem a társadalmi
kapcsolatokban is, mint például az ajándékadás, spártai és spártai, vagy éppen
spártai és nem spártai polgár között.
A hatodik fejezet azt mutatja
be, hogy milyen hatalma van az államnak a magánvagyon felett. A korábbiakban
Hodkinson már kimutatta, hogy az állam felszabadíthatta, vagy megölethette
helótáját a spártai polgár ura előzetes értesítése nélkül. Az állam rendelkezik
polgárai magánvagyona felett, hiszen adóztathatja a vagyont, lefoglalhatja a megtermelt
mezőgazdasági termékeket, használhatja a vagyon tárgyait. Ez a rendszer mégsem
jelent a tulajdonba való szociális beavatkozást és semmiképpen sem a megtermelt
termékek újraelosztását, redisztribúciót.
A harmadik rész foglalkozik a
legizgalmasabb kérdésekkel: hogyan létezett és működött a gazdag polgárok
magánvagyona, hogyan történt annak felhasználása. Mi a haszna a vagyonnak, ha
haszontalan? kérdezhetnénk, mi az értelme, ha nem lehet vele és általa
kiemelkedni egy egyenlősítő társadalomban mások közül? Ez a rész bemutatja,
hogy míg a spártaiak többsége a reá kényszerített közösségi életmódban élt és
egymás közötti viszonyukat az egyenlőség jellemezte, az elit spártaiak vagyona
lehetővé tette, hogy annak felhasználásával, az arra alapuló közéleti-politikai
aktivitásuk magas fokú legyen, s ezzel megkülönböztessék magukat az
„egyenlők”-nek nevezett közspártaiaktól.
A részen belül a hetedik
fejezet azokat a korlátokat mutatja be, amelyeket a spártai állam állított a
vagyonosok elé azért, hogy ne tudjanak hivalkodni gazdagságukkal és
életstílusukkal az alapvetően egyenlőségre épült társadalom tagjai előtt. Ezek
a megkötések a klasszikus korban még a női ruházkodásra is kiterjedtek. A
nyolcadik fejezet a temetkezéssel foglalkozik, ahol ugyanez a ridegség,
kötelező egyszerűség mutatható ki, mint az életmódban és életvitelben. Kivétel
a temetkezés módjában és pompájában csak a két király és a harcban elesett
harcosok esetében mutatható ki.
Kilencedik fejezet: az
egyetlen terület, ahová egy gazdag spártai szinte korlátok nélkül elhelyezheti
többletét: a kultuszélet, a kultuszköltségek. Hodkinson összegyűjtötte a
legfontosabb spártai és Spártán kívüli szentélyek bronz régészeti leletanyagát,
votiv (felajánlási) tárgyait, melyeket spártai férfiak és nők ajánlottak fel a
kultuszhelyeken. Hodkinson szerint a külföldi bronzleletek arra utalnak, hogy a
spártai gazdagok előszeretettel hirdetik pozíciójukat és megbecsültségüket
Spártán kívül ebben a formában, a felajánlási tárgyakon keresztül.
A tizedik fejezetben ír
Hodkinson a gazdag spártaiak egyre növekvő mértékű részvételéről a pánhellén
nagy lovasversenyeken a Kr. e. V. század második felében és a negyedik
században. Meggyőzően kapcsolja össze a lovasversenyek iránt megmutatkozó
fokozott érdeklődést a spártaiak között kiteljesedő földkoncentrációval.
Nemcsak a lóbeszerzés és lótartás, valamint a versenyeztetés volt költséges. A
vagyon és a vele való egyfajta dicsekvés fejeződik ki a drága győzelmi
emlékműveken is. Igaz, ezek a negyedik század előtt csak Spártán kívül
helyezkedtek el. A „sportsikerek”, nevezetes győzelmek Spártán belül is
lehetőséget adtak a kiemelkedésre a társadalmi és politikai életben.
A tizenegyedik fejezet a
megelőző eredményein alapszik: a spártaiak személyes és politikai
kapcsolatainak elemzését végzi el, abból a szempontból, hogy hogyan hasznosul a
vagyon e téren. Hodkinson elemzi azt a központi szerepet, amit a
patrónus-kliens viszony játszik Spártában, és azt a mértéket, ahogyan erre a
patronátusra hat a vagyon és a gazdagság. A gazdag spártaiak vagyonukat
külföldi kapcsolatok kiépítésére is előszeretettel használták, tőlük függő nem
spártai polgárokat, külföldi vendégbarátokat és perioikoszokat egyaránt
találunk ebben a kapcsolatrendszerben.
Negyedik rész: A vagyon és
Spárta krízise. Hodkinson az első kutató, aki részletes és alapos
vizsgálatokkal mutatja ki, hogy milyen szerepet játszik a vagyoni
egyenlőtlenség abban, hogy Spárta elveszíti vezető szerepét a hellén
polisvilágban a Kr. e. V. század után. E részben a tizenkettedik fejezet a
spártai háztartás gazdasági szükségleteinek kielégítéséről szól, arról, hogyan
tudta a szükséges javakat egy spártai a birtokáról beszerezni. Hodkinson
megpróbálkozik azzal a bonyolult feladattal, hogy számszerűsítsen számos
idevonatkozó változót, mint például a polgárháztartás szükségletei, birtokainak
kiterjedtsége, munkás helótáinak száma és végső soron a birtokában lévő terület
produktivitása. Kimutatja, hogy egy átlagos birtok, ami hozzávetőlegesen 18,41
ha, nemcsak az átlagos helótacsaládot (5 fő/család) képes ellátni, hanem a
spártaiak szükségletét is, ideértve a családi felhasználáson túl a közös
étkezésekhez való kötelező hozzájárulást is, ami a polgári lét alapja volt. A
birtokaprózódás során keletkezett ennél kisebb birtok már veszélyezteti tulajdonosának
polgári létét és problémákat okozhat a későbbiekben (beszolgáltatások
elmaradása és a polgári státusz elvesztése).
Tizenharmadik fejezet: a
klasszikus korban sikeresen működő földbirtoklási rendszer fokozatosan bomlott
a vagyon, a földbirtok koncentrációja miatt és mélyítette a szakadékot a
spártai elit és a szegényebb „egyenlők” között. Hodkinson megvizsgálja azokat a
társadalmi-gazdasági okokat és más tényezőket, amelyek a szegényebb polgárok
vagyontalanodása mögött állnak és a polgárlétszám igen erőteljes
lecsökkenéséhez vezettek. Kimutatja például a házasodási szokásokban
megmutatkozó különösségeket (pl. poliandria, endogámia) és ezek hatását a
spártai társadalomra, mely a plutokrácia kialakulását eredményezi és végső
soron aláássa az egyenlőség ideológiáját és gyakorlatát, mely alapja volt a
klasszikus spártai társadalmi rendnek.
A kötetet mindvégig igen
precíz forráshasználat és -kezelés jellemzi. Jól kiválasztott, jellemző
fényképek, értékes táblázatok néhány igen jó térkép könnyítik meg az olvasottak
értelmezését. Apró, de feltűnő hiányossága a kötetnek, hogy nincs benne jegyzék
a táblázatokról, pedig ezek a kötet értékes részét képezik. Az olvasó az eddigi
szakirodalomban nem, vagy csak érintőlegesen tárgyalt adatokról koncentrált
formában értesülhet általuk. Néhány példa arra, milyen adatokat közöl Hodkinson
a táblázatok segítségével: a polgárok birtokainak becsült nagysága Lakóniában
és Messzénében; hozzájárulás a spártai hadialaphoz a peloponnésosi háború
idején; spártai magánemberek adományai Delphoiban; havi hozzájárulási
kötelezettség a közös étkezésekhez; spártai szentélyekből előkerült és
publikált bronzleletek; külföldi szentélyekből előkerült lakóniai bronzedények
és bronzszobrocskák; spártai lovasverseny győztesek az olimpiai játékokon;
négylovas kocsik versenygyőzteseinek győzelmi emlékművei Olympiában; spártaiak
vendégbaráti kapcsolatai; spártaiak más polisok proxenosainak szerepkörében;
monogám család összetétele és napi kalóriaszükséglete, polgárok esetében;
többférjű család összetétele és napi kalóriaszükséglete, polgárok esetében;
monogám család napi élelmiszer és nem élelmiszer kalóriaszükséglete; többférjű
család napi élelmiszer és nem élelmiszer kalóriaszükséglete.
Összefoglalásként: Stephen
Hodkinson könyve anyagában tartalmas, elért eredményei a spártai gazdaság és
társadalom bemutatásban gondolatébresztők. Kiemelendő, s ezt legutoljára a
táblázatok listája is érzékelteti, nem volt még Spárta kutató, aki Hodkinson
vizsgálatainak módszertani sokféleségét akár csak megközelítette volna. A
szerző a hagyományos történeti-filológiai analízis mellett sikerrel alkalmazza
más tudományágak elméleti megközelítéseit és gyakorlati eljárásait is a
Spárta-kérdésre, mint például a historiográfia és szellemtörténet, az
összehasonlító szociológia, a természetföldrajz és tájleírás, a régészet,
epigráfia, művészettörténet, statisztikai elemzés, történeti szimuláció. Az
eredmény: a monográfiában sikerül a szerzőnek az eddigi összefoglalásokhoz
képest még jobban megközelíteni a történeti valóságot. Amit a kötetből
Spárta-képként megkapunk: működőképes szerkezet, amely bár modell, de az
eddigiekhez képest árnyaltabb, dinamikusabb, az időbeliség figyelembevételével
is leírt valaha létezhetett Spárta.
A kötet és a szerző egyik igen
nagy érdeme, hogy kimutatja: Spárta sokkal inkább része a hellén
polisfejlődésnek, mintsem egy attól elkülönült, idegen, teljesen egyedi utat
járó gazdasági, társadalmi és politikai szerkezet. Lényegében olyan, mint egy
normális polis. Csak némely tekintetben kicsit olyanabb...
A kötet az ezredforduló egyik
kiemelkedő ajándéka az ókortörténet izgalmas kérdéseit tanulmányozó kutatóknak,
és jó szívvel ajánlom az érdeklődők számára.
Stephen Hodkinson, Property and Wealth in Classical Sparta (Tulajdon és gazdagság a klasszikus kori Spártában). London: Duckworth and the Classical Press of Wales, 2000. XIII + 498 o.
Nemes Zoltán