Klió 2004/1.
13. évfolyam
Hozzászólások a noricumi és
pannóniai halomsírok származásának kérdéséhez
A tanulmány első részében a szerző a korai szakirodalom kétféle teóriáját, annak képviselőit és elképzeléseiket mutatja be. Kifejti, hogy a problémakör már a XX. század kezdete óta foglalkoztatja a téma iránt érdeklődő kutatókat és mai napig nem sikerült biztos megoldást találni rá. Az első teória védői lehetségesnek tartanak egy itáliai-római eredetet. Képviselőiként említi meg K. Sági, H. Kerchler és további régészek nevét. Elképzelésük szerint a halomsíros temetkezési szokás a római katonák, kereskedők és a civil lakosság megjelenésével, azaz a romanizáció terjeszkedésével jelentek meg. A halmoknak az előképe pedig a római városokban megtalálható kör alakú sírok (tumulus, tumuli) voltak.
A
második teória képviselői a XX. század 20-as éveitől léptek színre, olyan
kutatókkal, mint O. Menghin, J Caspart, S. Pahič. Ők hangsúlyozzák, hogy
ez a temetkezési rítus már a La Tčne periódusban is kimutatható, a halstatti
korszakban viszont igen gyakran fellelhető. Elképzelésük szerint a korábban
kelta hegemónia alatt élő illír-pannóniai lakosság a római időkben ismét ápolni
kezdte ezt a régi temetkezési hagyományt. Ezt a kronológiai diszkontinuitást
megpróbálták az ú. n. „illír-reneszánsz” szimptómajaként interpretálni. Ebbe a
körbe illeszthető be Mócsy András véleménye is, aki szerint a halomsírok
Noricum és Pannónia területén mindenekelőtt a provinciális kelták lakta vidéken
találhatóak meg, viszont az illíricumi lakosság körében ez a szokás hiányzik.
A
tanulmány második részében a szerző megpróbál választ találni a problémára
többféle vizsgálat felhasználásával. Először is összehasonlította a noricumi és
pannóniai tumulinak, illetve az illír és kelta lakosságnak a terjeszkedési
területét és a következő eredményre jutott. Az eddig a kutatások által
regisztrált halomsírok azokon a területeken fordultak elő, ahol a római időkben
mindenekelőtt provinciális kelták éltek. A következő lépésben Nagy Levente
megvizsgálta a tumuliról származó sírfeliratok névanyagát és meg kellett
állapítania, hogy itáliai, illír, illetve germán nevek csak elvétve akadtak
közöttük és a legtöbb kelta vagy kelta-római eredetű volt.
Ezek
után a szerző már kizárta az illír származás lehetőségét, de kifejtette, hogy a
probléma ezzel koránt sincs megoldva. Megpróbálta összeszedni a szakirodalomban
eddig fellelhető érveket, illetve ellenérveket, és táblázatba rendezte azokat a
jobb átláthatóság kedvéért. A melléklet alapján megállapította, hogy a legtöbb
kora császárkori halomsír a Rajna–Duna limes területen belül helyezkedik el,
ahol nagyon különböző népeknél, és még változatosabb korszakokban jelennek meg
ezek a képződmények. Így kimondhatta, hogy ez a temetkezési szokás konkrétan
egyetlen néphez sem köthető. Ezután kikötötte, hogy a vizsgálatot kizárólag a
noricumi és pannóniai területre korlátozza, és ezzel a legkorábbi tumuli
meghatározásaival, illetve azok elterjedésének kronológiájával talán közelebb
juthatunk a probléma megoldásához.
Összeveti
az eddig regisztrált késő La Tčne periódushoz, illetve a római korhoz köthető
sírokat. Megállapítja, hogy Dacia, Thracia és a treveri területen a feltárt és
a római okkupáció idejére eső tumuli száma túl kevés ahhoz, hogy a vaskori
temetkezési szokások egyértelmű kontinuitásáról lehessen beszélni a római
korban.
Beszámol
a legújabb német kutatásról is, amelx azt a területet vizsgálta meg elsőként,
ahol az ún. „kelta-gall”, illetve itáliai melléklet-szokások határvonala
húzódik. Megfigyelték, hogy a provinciális kelta temetkezési szokások esetében
a sír belső berendezésére is nagy hangsúlyt fektettek. A leggyakrabban előforduló
mellékletekként említik az edényeket, szerszámokat, fegyvereket, ékszereket,
kozmetikai szereket, kocsit, lovat, összecsukható széket, tehát mindent, amit a
továbbéléshez nélkülözhetetlennek tartottak. Ezzel szemben az itáliai szokások
inkább a külső kinézetet tartották fontosabbnak és csak néhány
melléklettípusról lehet beszélni, ilyenek például az urnák, lámpák, érmék, egy
vagy két használati tárgy esetleg ékszer.
Megvizsgálták
a romanizáció, leginkább a kereskedelem hatását a mellékletekre. Megfigyelték,
hogy az import mellékletek (például tányér, csésze, dobozkák, tükrök, stb.)
ugyan megjelennek a hazai tradíciót követő temetkezéseknél is, melyeket római
módra használták, de alapvetően a vallási szokások nem változtak meg a római
okkupáció után.
A harmadik
részben a szerző a halomsírok legkorábbi előfordulási területeit (például
Flavia Solva környéke Noricumban, Katzeldorf) veszi nagyító alá. Mindegyik
esetében megállapítható, hogy az ún. hazai tradícióknak megfelelő
mellékletekkel, azaz nagy mennyiségű kerámiával, használati tárgyakkal vannak
ellátva ezek a sírok. Ezt követően a romanizáció első nyomait kereste a
halomsírokban. E szerint először a claudiusi időből tűnnek fel az itáliai
melléklettípusok (érmék, sigillaták, üvegpoharak, bronzedények, itáliai
származású fibulák, sírfeliratok relief díszítéssel) méghozzá a következő
területeken: Flavia Solvatól keletre, a Noricum és Pannónia határvidékén,
Északnyugat-Pannóniában, a ripa (folyami part, folyami határ) Noricum
hátországában (Kapfenstein, Katzeldorf, Penzendorf, Teufelsdorf, stb). Minden
esetben kimutatható azonban, hogy a római import termékek mellett továbbra is
jelen vannak a hazai melléklet szokások is. Összefoglalva a tényeket,
megállapítja, hogy Noricumban és Pannóniában a halomsírok szokása a római
időkben, de a hazai (provinciális kelta) lakosság kezdeményezésére a
romanizációval együtt jelent meg, Flavia Solva környékéről kiindulva és északi
irányba (Fertő-tó területe), illetve keletre terjeszkedett ki. Ugyanakkor
fontosnak tartja közölni, hogy Noricum és Pannónia terültén is megtalálhatóak a
provinciális-római kör, illetve kúp alakú sírok, melyek az i. sz. I. század
közepétől jelennek meg, de a zömük már a II. századra tehető (Carnuntum, Enns,
Ribnica, Kapfenstein). Így érdekes és összetett képet kapunk ezen területek
temetkezési szokásairól, miszerint mind az itáliai forma, mind a halomsíros
temetkezés egy időben éltek egymás mellett.
Végezetül
ismerteti Mócsy András és a német kutatók álláspontját, akik sem a helyi, sem a
római származást nem hangsúlyozzák ki, inkább hazai tradíció és a romanizáció
szintézisét látják elfogadhatónak. Mócsy András ezt a megállapítást a
következőkre vezeti vissza. Elgondolása alapján a boiusok romanizációja már az
i. sz. I. százada végén befejeződött, és ebből az időből származnak az első
sírkövek is, méghozzá kocsiábrázolással. Ez a folyamat megfigyelhető
Kelet-Pannóniában is, ahol Domitianus és Traianus idejéből kerülnek elő a
legkorábbi sírhalmok és a legelső sírkövek is (halotti tor és kocsiábrázolásokkal).
Mócsy
András szerint ez összefüggésben van az urbanizáció előretörésével, ami az új
municipális arisztokrácia számára új lehetőségeket nyitott meg. Ebben a kedvező
politikai szituációban az egyes hazai közösségek vezetése feltűnő sírformákkal
és gazdag mellékletekkel próbálta kifejezésre juttatni hatalmát és látszólagos
gazdasági-politikai önállóságát. Ez a tendencia jól megfigyelhető, ha
figyelembe vesszük, hogy ebben a térségben az i. sz. II. század első felében
tűnnek fel a legkorábbi kocsis temetkezések (Inota, Káloz), a nagy halmok,
sírkamrák. A szerző azonban továbbra is megoldatlannak tartja a kérdést, és
nyitva hagyja a megoldás lehetőségét.
A tanulmányban függelékként jelennek meg a következők: térképek: 1. A noricumi és pannóniai határvidék halomsírjainak elterjedési területe; 2. A kelta és illír törzsek lakóterülete Pannóniában; 3. A Birodalom északi provinciáinak halomsiros temetkezései; rajzok: 1. Deutschlandsberg- Leibenfeld-i lelőhely 19-es halmának sírmellékletei; 2. Itáliai kör alakú sírok; 3. A balácai mauzóleum (sírkamrával); táblázatok: 1. A halomsíros szokás elterjedése Noricumban és Pannóniában; 2. Itáliai sírformájú halomsírok elterjedése Pannóniában; 3. Vita a szakirodalomban a noricumi és pannoniai halomsírok eredetéről a kutatás jelenlegi állása szerint (2000).
Levente Nagy: Beiträge zur Herkunftsfrage der norischen und pannonischen Hügelgräber (Hozzászólások a noricumi és pannóniai halomsírok származásának kérdéséhez) Acta Archaelogica Academiae Scientiarum Hungaricae, Tomus LIII, Fasciculus 4, 2002. 299–318. o.,
Rácz Katalin