Klió 2004/1.
13. évfolyam
Papi tisztségek a Római
Birodalom nyugati provinciáiban
Az Universidad de La Rioja harmadik monografikus kötetében megjelent tanulmányok a vallások és a romanizáció kapcsolatát elemzik, különös tekintettel az Ibériai-félszigetre, az irodalmi, epigraphiai és régészeti források tükrében. A témáról áttekintést ad J. A. Delgado Delgado cikke, amelyben a Római Birodalom nyugati területein megtalálható különböző vallási tradíciók papi tisztségeit és a városokban betöltött vallási, szociális és gazdasági szerepüket vizsgálja. A kutatástörténeti összefoglalást követően provinciákra bontott bibliographia található.
A tanulmány két nagyobb
egységből áll: az elsőben felvázolja az alapvető kutatási problémákat, valamint
három vallási tradíciót különít el a nyugati provinciákban. A római tradíció
egyértelműen a római hódítást követően jelent meg, elsősorban a helyi elit
Rómához való lojalitásának jeleként. Ebben mind a hagyományos (pontifices,
augures, sacerdotes, stb.), mind a császárkultuszhoz (flamines) köthető papi
tisztségeket áttekinti és vizsgálja elterjedésüket az epigraphiai anyag
alapján. A második kategóriában a bennszülött vallási tradíciót taglalja.
Biztos információval csak a római feliratállítási hagyomány átvétele óta
rendelkezünk, ez azt is jelenti, hogy mind az istenek, mind a tisztségek
elnevezései már elsősorban romanizált alakban kerülnek a feliratokra. Mindezek miatt
a bennszülött vallások belső szerkezete láthatatlan maradt egyelőre. Gyakori a
sacerdos elnevezés, valamilyen bennszülött istenség neve mellett, vagy a mater
sacrorum tisztsége. Szerencsés kivételeknek számítanak, pl. Galliában a
gutuater, illetve a Lepcis Magnaban neopun-latin bilingvis feliraton említett
addir azarim vagy addir kohanim tisztsége, amelyet praefectus sacrorumként
fordítanak le. A harmadik csoportot a keleti kultuszok tisztségei alkotják.
Ezekről megfelelő mennyiségű adattal rendelkezünk, tekintve, hogy az egész
Római Birodalomban gyorsan elterjedtek. Így azonosíthatóak olyan tisztségek,
mint az archigallus a Kybelé-kultuszban, az isiaca az Isis-kultuszban, vagy a
pater patrum Mithras tiszteletében, stb. Ezt az általánosan felvázolt képet
természetesen mind időben, mind térben módosítják a helyi igények.
A tanulmány második felében a
szerző a római tradíciót részletezi, a mindennapi városi életben betöltött
szerepét vizsgálja. Egyes városi szintre lebontva itt is meglepően hiányos
információval rendelkezünk (pl. Baetica 49 városából 300 év távlatában csak 111
papi tisztség viselője ismert). A prosopographiai vizsgálatok során
kimutatható, hogy a városi önkormányzat csúcspozíciói és a vallási élet
legrangosabb tisztségei összefonódnak, tehát betöltésük presztízsértékű a
helyiek számára. Így általánosan elmondható, hogy a cursus-okban a pontifexi
tisztség mellett szerepel az aedilitas, majd a duumviri, illetve kombinálódhat
a flamen tisztségével.
A mindennapi városi életben az
augur és a pontifex jelennek meg mint kulcstisztségek, kivételes és fontos
forrás minderre a lex Coloniae Genetivae luliae (Urso/Osuna, Baetica). Az
augures elsődleges feladata az auspicia publica adásával a római tradíció
képviselése és gyakorlása. A pontifices tulajdonképpen a városi adminisztráció
hivatalból megbízott tisztviselője. Hatáskörébe tartozott a különböző vallási
ünnepek megszervezése, lebonyolítása (mint pl. egy i. sz. 137-ben Iuppiter
Optimus Maximusnak állított oltár felszentelését megörökítő salonai feliraton,
ahol a pontifex által elmondott imát a duumvir elismétli), temetkezések és
síremlékek állításának engedélyezése (gyakori formula az epigraphiai anyagban
az „ex permissu pontifficum”), valamint a város calendariumának évenkénti
elkészíttetése. Itt kell megemlítenünk, hogy a császárkultusz tisztségéhez
rendkívül sok elnevezés köthető, de ezek egymáshoz való viszonya, hierarchiája
egyelőre nem tisztázott.
A papi egyesületek (collegium
pontificum és a collegium augurum) tagjainak száma térben és időben változott,
a tagok névjegyzékét albaban nyilvántartják, illetve tabulan nyilvánosan
kifüggesztik. A tisztségre választják a tagokat, egyesületen belüli döntés
alapján, nem pedig nyilvános kiírással. Természetesen ez magában hordja azt a
tendenciát, hogy a helyi előkelőségek a maguk soraiból választanak tagot,
ezentúl követelmény volt a szabad származás, a censusnak történő megfelelés és
a büntetlen előélet. A papi tisztségeket betöltőket különböző jogok illették
meg: mentesültek hivatali idejük alatt a katonai szolgálat és a közterhek alól,
megillette őket a toga praetexta viselete a hivatalos eseményeken, valamint
ünnepek és játékok alkalmával a decuriones soraiban foglalhattak helyet.
Insignia tekintetében a források nem egyértelműek. Carthago Nova érmei alapján
az augures esetében capis, lituus, patera és urceus valószínűsíthető. Egy
cordubai felirat corona aurea pontificalist, míg egy italicai felirat corona
aurea flaminalist említ.
A tanulmány végül részletesen
foglalkozik a hivatali idő kérdésével, minthogy ez a probléma szintén nem
megnyugtatóan tisztázott a Római Birodalom minden területére vonatkozóan. A
fent említett ursoi lex alapján a papi tisztséget életfogytig viselik, bizonyos
címek megléte az epigraphiai anyagban azonban jelzi, hogy nem ez volt az
általános gyakorlat. A szerző kiemeli, hogy a cursusokban megjelenik pontífex
perpetuus és augur perpetuus cím is, amely azt jelzi, hogy ezt a tiszteletbeli
örökös címet el kellett különíteni az időszakos pontifexi és auguri
tisztségtől. Ezt erősíti meg a pontificalis titulus is, igaz azonban, hogy
auguralis cím egyelőre nem ismert. A cikk írója az évenkénti választást tartja
valószínűnek. A császárkultusz papi tisztségében is hasonlóan bizonyítható
mindez: a megbízatás lejártára alkalmazott formula a feliratokon az „exacto
flamonio”, illetve szintén létezik flaminalis titulus a cursusokban, valamint a
flamen perpetuus vagy flaminica perpetua tiszteletbeli cím.
A tanulmány rámutat a papnői
tisztségek problémáira, illetve a különböző papi tisztségek hatásköreinek, és a
különböző egyesületek egymás közti viszonyainak tisztázatlanságára.
J. A. Delgado Delgado, Los sacerdotes de las ciudades del occidente latino: una síntesis. Lo sagrado en el proceso de municipalización del occidente latino. Iberia. Revista de la Antigüedad 3, 2000. 35–50. o.
Hárshegyi Piroska