Klió 2004/1.
13. évfolyam
Egy hispaniai hospitium-szerződés
vallástörténeti háttere
1965-ben az észak-spanyolországi Herrera de Pisuerga közelében (Palencia tartomány, lat. Pisoraca) előkerült egy sertést mintázó, vékony bronzlapból készült tessera hospitalis. Mindkét oldalán egy kissé más megfogalmazásban ugyanaz a szöveg olvasható, melyből arról értesülhetünk, hogy a civitas Maggaviensium hospitiumot létesített, illetve tiszteletbeli polgárjogot adományozott a nemaiecanus törzsből, Cusabura településéről származó Amparamusnak és egész családjának. Az előlapon azonban szerepel még egy további információ, amely a tanulmány kiindulópontját adta – ... ita vota omnia ei fecerunt / finibus Maggav(i)ensium quae / civi(s) Maggaviensiu(m). A tesse-rával és magával a felirattal már többen is foglalkoztak, F. Marco Simón viszont vallástörténeti szempontból vizsgálja meg, választ keresve arra, hogy mit takarhatott a vota omnia finibus kifejezés az I. századi eleji kelta törzsek körében.
A szövegben megnevezett minden
személy neve tipikus helyi, cantaber onomasticát mutat, de a dokumentum
elrendezésében tükröződik az ott állomásozó legio IV Macedonica hatása is. A
néhány szövegkritikailag problémás hely értelmezése után még mindig magánál a
feliratnál maradva az említett kifejezés jelentését próbálja megközelíteni a
szerző. Véleménye szerint a finis szóval itt a Maggavienses ‘határát’
szándékozták jelölni, mivel ezt sugallják többek között a korabeli irodalmi
források és az epigráfiai emlékek (köztük az Ondódon előkerült, Aecornának
finibus Savar(iensium) szentelt fogadalmi felirat is – RIU 135.). A vota omnia
minden valószínűség szerint azokat a fogadalmakat és rituális ceremóniákat
takarja, melyeket egy maggaviensis személy teljesített a polgárjog ünnepélyes
felvételekor.
Miután tehát elhárultak az
akadályok az egész szöveg lefordítása elől, arra a két kérdésre kell megtalálni
a választ, hogy vajon az őslakos hispánok között általános szokás volt-e az
egyezmények, megállapodások rituális szférába emelése, illetve hogy ez valóban
kapcsolatban állt-e az adott törzsek határával. Az előbbit illetően Appianostól
kaphatunk megerősítést, aki Cauca ostromának leírásakor (Iber. 52.) megemlíti,
hogy a helybeliek az egyezségek isteneit (theous horkious) hívták segítségül,
amikor értesültek a velük szövetséget kötött rómaiak árulásáról. Biztos adat
nem maradt fenn arról, hogy milyen néven szólították ezeket az istenségeket, de
a kelta világ különböző részein előkerült feliratok és egyéb leletek alapján
valószínűleg a *tonketo ‘eskü’ kelta alapszóból képezték az egyes törzsek az
ennek megfelelő, saját istennevüket, azzal céllal, hogy a valódi istennevet –
mely a *lug-, lugjombol származott – az evocatio elkerülése végett ne kelljen
kiejteniük.
A
második kérdés körbejárása előtt érdemes áttekinteni az egész ókori világban a
határok jelentőségét. Az ókori keleten először is a mezopotámiai kudurrukat,
határköveket kell megemlíteni, melyeken a határt védő istenségek széles skálájú
ikonográfiája látható olykor az egyezségek megsértői felé irányuló mindenféle
átokfelirat kíséretében. A Halottak könyvében többször megismétlődik, hogy a
határkövek elmozdításával a dolgok rendje zavarodna össze. Manu
törvénykönyvében a határkövek elhelyezése a teremtés idejére, a mítoszok szent
korába nyúlik vissza. Izraelben Jahve állapította meg a határokat, s ezzel az
országot is stabilizálta. Kínában ugyanezt Ta-csö, a földisten és Heou-t’ou, a
földanya tette. Görögországban Apollo Horioshoz és Zeus Homophyloshoz, illetve
Zeus Xenioshoz köthető a békés határviszonyok fenntartásának és a
vendégbarátságok kialakításának a védelme.
A
rómaiak vallási elképzelései szerint a határkövek numennel rendelkeztek,
Iuppiter Terminust, a deus Terminorumot tartották a védőistenségüknek. Egyetlen
kivételtől eltekintve nem mutattak emberi formát. Irodalmi források alapján
tudható, hogy minden évben zsenge növényeket áldoztak neki, mivel vérrel nem
lehetett beszennyezni a határjeleket, azonban mégsem lehet teljesen elvetni,
hogy bizonyos alkalmakkor csirkét, bárányt, malacot is felajánlottak. Nem
meglepő, hogy Numa, a római vallás „megalapítója” jelölte ki a határokat,
hiszen számukra ezek vallási szinten védelmet nyújtottak egy térben, időben,
társadalmilag és politikailag meghatározott világnak. Ugyanez a gondolat
jelenik meg a pater patratusoknak háborús helyzetek alkalmával a határon
végzett ceremóniáiban, valamint a pomerium városvédő funkciójában.
A
határok fontosságát hangsúlyozza a települések territóriumának peremén
létesített számos szentély, legyenek ezek akár a Közel-Keleten, akár görög,
itáliai, kelta vidéken. Görögországban például ez jelöli az emberi művelés alá
vont földek és a rendezetlenség, a vad természet közti különbséget, és egyben
mutatja a civilizáció útját is. Nem ritkán éppen ezért Artemisnek – akit német
kifejezéssel Göttin des Draussennek is lehet nevezni – szentelték ezeket a
szentélyeket. Mivel pedig kívülről érkező agressziók ellen védő funkciója volt,
áldozatként gyakran fegyvereket helyeztek el benne. Rómában Marstól kérték a
Salius papok körmenetük alkalmával, hogy védje meg a város limenét. A kelta
Galliában hasonlóképp több szentélyt feltártak, illetve előkerült számos
felirat, melyek alapján egyértelmű, hogy ott is létezett a szokás, hogy a
határvédő isteneknek szentélyeket emeljenek.
Sok a bizonytalanság az
őslakos hispánok fogadalmainak típusát illetően is. A görögök és a hettiták a
források szerint állatokat öltek le, italáldozatot végeztek, esetleg viaszt
olvasztottak. Spanyolországban eddig csak néhány régészeti emlék került elő,
melyek talán közelebb vihetnek ehhez a kérdéshez. A két törzs megállapodásának
megújításáról szóló Montealegre de Campos-i tabula mellett talált bronzedényen
két egybefonódó kéz látható, mely a hospitium általános szimbóluma. A római
világban egyébként gyakran előforduló dextrarum iunctio vagy dextra hospitii a
hispaniai kelták körében sem volt teljesen ismeretlen. Herrera de Pisuerga
közeléből ismert két másik tessera is, melyek kezet formáznak, továbbá Tacitus
is említést tesz arról, hogy a civitas Lingonum egy kéz alakú tesserát küldött
a római légióknak hűségük jeleként. Két másik kerámián az i. e. III–I.
századból két személy látható felemelt kézzel, nyitott tenyérrel, mindkét
oldalukon egy amphoraszerű motívummal. Ezek alapján feltételezhető tehát, hogy
a fogadalmi ceremóniák egyik rítusa a kézfogás, illetve valamiféle italáldozat
lehetett. Ezt támasztaná alá egy újabb edény, melyen egy emberi alak ökrök
vonta ekét vezet, mellette két lándzsás lovas áll szemben egy vaddisznóval és
kicsinyeivel – a jelenet valószínűleg egy egyezségkötés keretein belül a
megművelt föld és a vadon elválasztásának rítusát ábrázolja.
Végül magyarázatra szorul,
hogy miért a sertést választották a tessera formájának. Egyik elképzelés
szerint azért, mert ennek a ceremóniának disznó volt az áldozati állata. Nem
szabad azonban megfeledkezni arról, hogy a kelták körében az egyik fontosabb
állat volt. Nemcsak néhány isten (a harcé, vadászaté, talán a megállapodásoké
is) állati megtestesülése volt, hanem a lakomák és vendégségek kedvelt fogása
is. Sőt egy felvetés szerint a tesserán említett augusztus 1. összefüggésbe
hozható az ír forrásokból ismert Lugnasadh ünneppel, melyen az a bizonyos Lugus
isten állt a központban, aki az esküket, megegyezéseket oltalmazta.
A tanulmány az ókori Hispania
társadalmi-politikai szerződéskötéseinek hátterébe vezet be. Vallástörténeti
információkat nyújt ahhoz, hogy megértsük a Herrera de Pisuergában talált
sertés alakú tessera hospitalis kapcsán, miként és miért emelkedik vallási
szintre egy hospitium szerződés az indoeurópai Hispaniában.
F. Marco Simón: Vota omnia finibus. La tésera de Herrera de Pisuerga y la ritualización de los pactos en la Hispania indoeuropea (Az Herrera de Pisuerga-i táblácskaés az indoeurópai Hispániabeli szerződések ritalizációja). Paleohispanica 2, 2002. 169–188. o.
Barta Andrea