Klió 2004/1.
13. évfolyam
Fejedelmek a jog és
jogtalanság mezsgyéjén. A középkori és kora újkori zsidóüldözések pénzügyi
aspektusai
Az európai zsidóság számára a középkorban III. Ince pápa Sicut iudeis kezdetű kiváltságlevele pápai jogi biztosítékokat tartalmazott: „egyetlen keresztény sem léphet fel a zsidókkal szemben, vagy ölhet meg zsidókat bírósági ítélet nélkül, javaikat el nem rabolhatja, ahogyan szokásaik megváltoztatására sem kényszerítheti őket”. A pápai privilégiumban foglaltakkal szemben azonban a középkorban más jogi felfogás is létezett. Bajor Lajos német-római császár például úgy rendelkezett, hogy „a zsidók szolgálataikkal és javaikkal egyaránt a császári kamarához tartoznak”. Ez azt jelzi, hogy a világi társadalom értelmezésében a zsidóknak csak korlátozott joga volt tulajdonukhoz, vagyonukhoz. Mindez nem korlátozó jogi intézkedések formájában nyilvánult meg, hanem a zsidók ún. különleges jogi státusának megfogalmazásával, amely mögött a késő antikvitás és a középkor suum cuique jogelve állt. A zsidókra vonatkozó jogi korlátozásokat azzal a teológiai érvvel igyekeztek alátámasztani, hogy a zsidók, mint Krisztus gyilkosai, csak a keresztények szolgálói lehetnek.
Amikor 1338-ban a bécsi zsidó
közösség a bécsi keresztények számára leszállította a kölcsönöknél alkalmazott
kamatlábakat, ezt csak II. Albert és Ottó hercegek okleveles engedélye alapján
tehette meg. A kamatláb csökkentése ugyanis a nyereség csökkenését is
jelentette, s ez már a hercegek javait érintő ügynek minősült, hiszen a zsidók
és azok javai a hercegi javakhoz tartozónak minősültek. A zsidók feletti
fejedelmi hatalom tehát pénzügyi jelentőséggel is bírt. III. Ince pápa XIII.
század eleji igyekezete, hogy a zsidók személye és vagyona védelmet élvezzen, a
középkori gyakorlatban megfeneklett a fejedelmek érdekein, sőt a XIV. század
folyamán a zsidók javait újabb és újabb korlátozások, megkülönböztetések is
érték, illetve ezekre hivatkozva az egyes tartományurak, fejedelmek adókat,
járadékokat követeltek. A zsidókra kirótt adót az ingóság, a pénzvagyon alapján
szabták ki, a lakóingatlant, vagy például a zsidók által művelt szőlőskerteket
adóztatásuknál nem vették figyelembe. Ugyanakkor az sem volt szokatlan a
korban, hogy egy-egy fejedelem fogságba vetett zsidókat, s csak tetemes összeg
fejében bocsátotta őket szabadon. Ezt az eljárást azonban nemcsak a zsidó,
hanem a keresztény források is egyértelműen rablásnak minősítették. A Fragmentum
historicum de quatuor Albertis például arról tudósít, hogy 1370-ben III.
Albert és III. Lipót minden zsidót fogságba vetett, és váltságdíj ellenében
engedte őket szabadon. Maga a krónika úgy fogalmaz, hogy „minden javaikat
elrabolták”.
Egyik oldalról tehát a
fejedelmek tetszésük szerinti összegeket követeltek a zsidóktól, másrészről
azonban a zsidóságnak adott korábbi, vagy éppen általuk kibocsátott
kiváltságokra is tekintettel kellett lenniük. Ez utóbbi azonban nem is annyira
jogi érvényességűnek minősült, hanem sokkal inkább fejedelmi kegynek. A Fekete
Halál idején – alapvetően politikai okokból (tekintettel a közhangulatra) –
számos város kapott IV. Károlytól jóváhagyást arra, hogy az elüldözött zsidók
javait megkaphassák. Az ilyen javakon gyakran megosztozott az uralkodó és az
érintett város. Más esetekben a zsidóüldözést elrendelő hatalom (például egy
városi magisztrátus) nagyobb türelmet tanúsított, és kivárta azt, amíg a
kiűzésre ítélt zsidók értékesítik házaikat, ingatlanjaikat. Ilyenkor az elűzött
zsidók kihelyezett hiteleiket veszítették el, egyéb vagyonukat nem. 1496-ban
például I. Miksa a stájer és karinthiai rendek kérésére e területekről az ott
élő zsidókat a magyar határ térségébe telepítette át. De ha nem került sor
zsidóüldözésre, a zsidók mobilitási lehetősége a középkorban erősen korlátozott
volt. 1286-ban I. Rudolf úgy rendelkezett, hogy a Rajna-vidék zsidó közösségei
Meir rabbi vezetése alá tartozzanak, és az ő engedélye nélkül senki sem költözhet
el.
1420–21-ben Ausztriában került
sor nagy zsidóüldözésre. A Klosterneuburgi Évkönyvek tudósítása szerint V.
Albert herceg az ausztriai zsidókat fogságba vetette, javaikat elkobozta, sőt,
sokat meg is öletett közülük. Feltehetően mindez összefüggött a huszita háborúk
pénzszükségletével. Az elűzött zsidók ingatlanjait, házait Albert herceg
értékesítette vagy elajándékozta híveinek, s a források szerint egyedül csak a
zsidó ingatlanok eladásából 18 000 font ezüst nyeresége származott. Ez az
összeg megfelelt az udvar egy évi költségvetésének. Az 1420–21. évi
zsidóüldözésből származó összes haszon kb. 250–300 000 fontot tett ki.
A zsidó javak középkori
megszerzési módozatait a kora újkorban ugyan már jogtalannak ítélték, de ez nem
azt jelentette, hogy véget értek volna az ilyen irányú törekvések, hanem csak
azt, hogy új módszereket találtak ki. A zsidók helyzete tehát egyáltalán nem
lett jobb, legfeljebb a módszerek némileg szelídebbekké váltak, hiszen továbbra
is pénzforrásnak tekintették őket. A kora újkorban már a fejedelmek, világi
hatóságok is jobban ügyeltek a törvényesség látszatára, de a valós helyzeten ez
semmit sem változtatott. A zsidókkal szemben a leggyakrabban alkalmazott
pénzszerzési módozatok a következők voltak: egyrészt a keresztényekkel kötött
üzletek során – állítólag – a zsidók csak részben teljesítették
kötelezettségeiket, ezért tartozásokat halmoztak fel, s adósokká váltak, amit
ki kellett egyenlíteni; másrészt a zsidóktól felvett kölcsönökről szóló
dokumentumok „úgymond” eltűntek, így az adósság bizonyíthatatlan lett.
Klaus Lohrmann: Fürsten zwischen Recht und Raub. Zu den finanziellen Aspekten von Judenvertreibungen im Mittelalter und in der frühen Neuzeit. in: Österreich in Geschichte und Literatur. 46. évfolyam, 3. füzet, 2002. 142–151. o.
Pósán László