Klió 2004/1.
13. évfolyam
Közép-Európai „történelmek”
nyugatiaknak
A felekezeti identitás Kelet-Közép-Európában című tanulmánykötet a St. Andrewsban, Skóciában működő reformációkutató intézet sorozatában látott napvilágot, és XVI–XIX. századi, kora újkori, régiónkénti felekezeti kérdésekre koncentrál. A sorozatot fémjelző szerkesztők (Bruce Gordon, Andrew Pettegree, John Guy) egy évtizede az egész európai térségre kiterjedő, összehangolt munkát végeznek, jórészt angol, kisebb részben német és francia kutatókat ösztönöznek és támogatnak. A főként Nyugat-Európa vallási csoportjainak életére koncentráló sorozat integrálta a legkülönfélébb olvasatokat, könyv- és retorikatörténeti, gazdaság-, politika- és eszmetörténeti módszereket előnyben részesítő dolgozatokat egyaránt. A St. Andrews Studies in Reformation History 2003 júliusában tartja 10. jubileumi konferenciáját a sorozat tanulmányainak igen releváns párfogalma, az egyén és a közösség köré rendezve az előadásokat.
Jellegzetes alakja a szerzők
hosszú sorának Karin Maag, aki a genfi egyetem tanítási struktúráját
vizsgálta, majd a kelet-közép-európai reformációról szóló tanulmánykötetet
jelentetett meg. Andrew Pettegree jóllehet a Véres Mária korabeli mártírkorszak
kutatója, részt vett nevelés- vagy éppen nyomdatörténettel foglalkozó
nemzetközi kitekintésű kötetek szerkesztésében. Az elmúlt évtizedben
sikerkönyvek láttak itt napvilágot, elég csak Philip Benedict hugenotta-történetére
vagy John Craignek az angol piaci központok protestantizmusát vizsgáló
könyvére, vagy éppen a reneszánszát élő Greenham-kutatásra gondolni (a neves
angliai prédikátor életművéről újabban szövegkiadás is készült). Helyet kaptak
itt a részterületet górcső alá vevők könyvei (francia nyomda és kegyesség
összefüggései, az emdeni reformátusság szociális vetületének elemzése, a zene
mint a német propaganda eszköze a kora reformációban) és a nagy összefoglaló
kötetek. Hatásában legjelentékenyebbnek tekinthetők Bruce Gordon
munkacsoportjának a XVI. századi protestáns identitásról szóló két hatalmas
kötete, illetve az elmúlt 30 év protestantizmustörténetét alapjaiban
meghatározó cambridge-i ex-Regius professzor, Patrick Collinson tiszteletére kibocsátott
tanulmánykötet.
A jelenlegi tanulmányok újító
módon, régi köntösben, de új színben jelentek meg. A témakör
(Kelet-Közép-Európa), a témák (vallásváltás, identitásválság, kátéirodalom és
felekezeti kultúra, irénizmus), az alkalmazott módszerek (nyomda-, gazdaság-,
liturgia- és eszmetörténet) meghatározó elemei a sorozatnak, ám az eddigiektől
eltérően keleti-nyugati koprodukcióban készült el a 11 tanulmányt tartalmazó
kötet, magyar és román, német és angol szerzők tollából. A szerkesztő triász
egy román szerkesztőpárosból és egy angliai történészből áll. Maria Crăciun
(lánya a 70-es évek román történeti gondolkodását meghatározó professzor
Crăciunnak) és Ovidiu Ghitta évek óta dolgoznak együtt, etnicitást, a
felekezeti társadalom ismérveit kutatják; Graeme Murdock pedig oxfordi
végzettségű, jelenleg Birminghamben tanító történész, aki PhD-dolgozatát a
XVII. századi magyar puritanizmusból írta, mely átfogó munka Makkai László
1952-es monográfiája óta az első ebben a témában. A szerkesztők megnyerték az
ügynek Joachim Bahlcke-t, a jelenleg az erfurti egyetem nemzetközileg
elismert tekintélyű Közép-Európa-kutató történészét, illetve Thomas Fudge-ot,
a huszita keresztesek kutatóját. Magyar tagja a csoportnak Gábor Csilla,
a kolozsvári Babeş-Bolyai egyetem régi irodalommal foglalkozó tanára, a
katolikus meditáció-irodalom kutatója.
A szerkesztők elsődleges célja
az volt, hogy a konferenciából kinőtt kötet szemléltesse: a kora modern kor
vallási irodalmának szerteágazó nyelvi, felekezeti és kulturális kötődései
rávilágítanak Közép-Európa korabeli kulcsszerepére. Különböző kárpát-medencei
vallási irányzatokról kaphat képet az olvasó, a husziták keresztény, de nem
protestáns kátéirodalmától az antitrinitárius városok beszédmódján át magyar és
román kálvinisták kegyességéről, római és görög katolikus identitásról, egészen
a lengyel zsidó–katolikus párbeszédig. A huszita káté és a lutheránus káték
hasonlóságairól és különbségeiről írt Thomas Fudge, de több dolgozat szerzője
is hasonló dichotómiát alkalmazott a szükségszerűen szembenállók felfogásának
jellemzéséhez, hiszen a korban a szimpatizáns és az ellentábor képviselője
egyaránt címzettje volt egy vallási befogadóhoz szerkesztett műnek (a
felekezeti identitás negatív definíciójáról Maria Crăciun értekezett elméleti
szinten). Központi kérdés volt az élő, helyi nyelv alkalmazása a holt, szent
nyelvekkel szemben a vallási tartalmak közvetítésére. Graeme Murdock kiemelten
hangsúlyozta a memória, az oralitás, a közösségi szövegmegértés szerepét.
A szerkesztők közös bevezető
tanulmánya hangsúlyozza a vallási tapasztalatok elsajátításának és a
felekezeti diskurzus kialakulásának a fontosságát a korszak vizsgálatánál.
A teológiai ortodoxia és a
társadalmi rend kialakítása párhuzamos jelensége a kornak, hasonlóan az egyházi
és világi hagyományok, az elit és a népi felfogások keveredéséhez. Az
akkulturációs folyamat olvasásszociológiai vizsgálata szintén alapvető
jellegzetessége a dolgozatoknak, középpontban a kátéirodalommal. A katekizmus
ti. a személyes és közösségi identitás domináns eleme a prédikációk és a zene,
az egyházművészet és a papi öltözet világán túl. A kötet elemzései kettős
felépítésűek: ezek egyrészt tudományos mélyfúrások a kátéirodalom
identifikációs módjai és társadalmi jelensége témájában; másrészt finoman
didaktikus jellegűek, hiszen a nyugat-európai szakmai olvasóközönség számára
nélkülözhetetlen a történeti, teológiai, társadalmi háttér ismerete. A bevezető
tanulmány a három fő kelet-közép-európai régió (cseh, lengyel, és
Habsburg-részek) jól áttekinthető párhuzamos keresztmetszetét nyújtja. A kötet
végén közös bibliográfia tájékoztat a térség felekezeti identitására vonatkozó
kurrens szakirodalomról.
A szerkesztők és a tanulmányok
is azt sugallják, hogy az Elbán túli vallási jelenségek nemhogy leválaszthatatlanok
a nyugati világról, hanem új vizsgálati szempontokat is generálnak. A 11 munkát
tartalmazó kötet valamennyi műve érinti a kora újkori magyar jelenségeket,
idézi a releváns primer vagy szekunder szakirodalmat, ismeri és alkalmazza a
helyi történeti kutatási eredményeket. Közép-Európában a kora újkorban
Magyarország nemcsak territoriálisan, hanem szellemileg is központi szerepet
játszott. Ez a nemzetközi tudományos fórumon megjelentetett kötet jelentős
mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a közép-európai történetek, felekezeti
„történelmek” nyugaton is érthetők legyenek, visszhangra találjanak; és nem
utolsósorban kezdetét vette az a folyamat, amelynek következtében a
közép-európai történészek is megtalálják egymással a hangot.
Maria Crăciun, Ovidiu Ghitta és Graeme Murdoch (szerk.): Confessional identity in East-Central Europe (Felekezeti identitás Kelet-Közép-Európában). St Andrews Studies in Reformation History. Ashgate, 2002. 207 o.
Csorba Dániel