Klió 2004/1.
13. évfolyam
A külső és belső vándorlás
törvényi szabályozása a kora újkori Európában
Mivel a dunai Habsburg monarchia – s benne Magyarország – nem volt közvetlen, aktív résztvevője a kora újkori tengerentúli gyarmatosításnak, a hazai szakemberek sem nagyon vizsgálták a korabeli magyarországi népmozgások kérdését egy szélesebb nemzetközi összefüggés, nevezetesen az „atlanti történelem” kereteibe ágyazva.1 Ehhez ugyanis beható ismeretekre van szükség olyan területek történelmére vonatkozóan, amelyek hagyományosan távol állnak a magyar históriával foglalkozó kutatók érdeklődésétől. A német területekről Észak-Amerikába, illetve Magyarországra irányuló XVIII. századi kivándorlás összehasonlító elemzésével mégis erre a nehéz feladatra vállalkozott egy fiatal ír szakember. William O’Reilly a galwayi, a hamburgi és az oxfordi egyetemen folytatta tanulmányait, s jelenleg a National University of Ireland (Galway) munkatársa. Számos tanulmányt közölt a kora újkori népmozgások történetére vonatkozóan, s a cambridge-i egyetemi kiadó gondozásában, 2004 közepén várható a To Transylvania and Pennsylvania. Agents and Recruitment of Migrants for British North America and Habsburg Hungary 1717–1780 (Irány Erdély és Pennsylvania. Az ügynökök, valamint a Brit Észak-Amerikába és a Habsburg uralom alatt lévő Magyarországra érkező kivándorlók toborzása 1717 és 1780 között) című monográfiájának megjelenése. Úgy vélem, hogy e téma feldolgozására különösen alkalmas egy megfelelő nyelvtudással rendelkező ír történész, mivel a kora újkori Írország nem csupán kibocsátója volt az Észak-Amerikába irányuló kivándorlásnak, hanem sokkal jelentősebb szerepet játszott befogadó országként. Tudatos és hatékony angol kormányzati közreműködéssel protestáns telepesek tízezrei érkeztek a zöld szigetre Angliából, Skóciából, de például Németország bizonyos részeiről is. Alább ismertetendő tanulmányában, William O’Reilly annak összefoglalására törekedett, hogy a kora újkori európai államok miként reagáltak a nagyobb távolságokba irányuló vándormozgalmak megélénkülésére.
Úgy találta, hogy Amerika
felfedezésekor az európai államok nem rendelkeztek precedensként felhasználható
törvényi szabályozással a nagyobb távolságokra történő tömeges kivándorlásra
vonatkozóan, mivel az – az olyan megtervezett és jól szervezett akcióktól
eltekintve, amilyen például a Német Lovagrend baltikumi letelepedése volt –
kivételesnek számított és számos tényező akadályozta. O’Reilly szerint az
utóbbiak közül a legfontosabb a következők voltak: a távoli területekre
vonatkozó ismeretek és információk széleskörű hiánya; az emberek mozgását gátló
erős társadalmi kötelékek (pl. jobbágyság); a helyhez kötő egyéb társadalmi
kötelezettségek (pl. katonáskodás); illetve az utazás magas költségei. Korábban
a nagy távolságokra történő migrációban majdnem kizárólag a gazdasági elit
tagjai (kereskedők, magasan képzett mesteremberek) vettek részt, ám a kora újkorban
két fejlemény alapvető változást eredményezett. Az egyik a gazdasági élet helyi
és regionális orientációjának megváltozása volt a földrajzi felfedezések
következtében, a másikat pedig a távoli területekre vonatkozó, széles
néprétegek számára elérhető információmennyiség megnövekedése jelentette.
A megerősödő abszolút
monarchiák azonban – hatalmi szempontjaikat szem előtt tartva – a belső és
külső vándorlás szabályozására és korlátozására törekedtek. Ezt erősítette a
merkantilista gazdaságpolitika is, amely szoros összefüggést látott egy állam
népessége, gazdasági ereje és katonai ütőképessége között. Mindezt vallási és
ideológiai megfontolások egészítették ki. Angliában ezek a törekvések
fejeződtek ki, például a csavargók elleni törvényhozásban, amely az 1560 és
1640 közötti évtizedekben élte csúcspontját. A Brit-szigeteken további
bonyodalmat jelentett Stuart Jakab angol trónra kerülése 1603-ban, ami
felvetette az „alattvaló” és az „idegen” fogalmainak átértékelését. A következő
évtől a skót és az angol alattvalókat kölcsönösen nem tekintették idegeneknek a
másik országban, 1628-tól kezdődően pedig a közös uralkodó egységesen felfogott
alattvalói egyforma jogosítványt kaptak a tengerentúli gyarmatokkal való
kereskedésre. Vagyis az alattvalói helyzet alapvető meghatározójává a király
személyéhez fűződő kapcsolat, nem pedig egy erre vonatkozó törvényi szabályozás
vált, ami azon felfogás kialakulásához vezetett, hogy a király bárhol – akár a
tengerentúli gyarmatokon – született alattvalóit megilletik az Angliában
született alattvalók jogai és kiváltságai. Ez viszont éles ellentétben állt
azzal a gyakorlattal, hogy az alattvalók Anglián és Skócián belüli mozgását a
világi és egyházi hatóságok is korlátozták. Ezt tette például az az 1662-es
törvény, amely csak idénymunkák vagy időleges munkavégzés céljából engedélyezte
az egyházközségek elhagyását, s akkor is csak a lelkész, az egyik egyházközségi
tanácstag és a szegények felügyelőjének menlevele birtokában. A törvény
elsősorban azt igyekezett megakadályozni, hogy a szegények jobb segélyek
reményében másik egyházközségbe vándoroljanak, s megsértőit vissza lehetett
toloncolni eredeti lakóhelyükre. A tengerentúlra történő vándorlás viszont
sokkal szabadabb maradt, mivel ott a segélyezés kérdése nem merült fel problémaként.
Mindez azt jelentette, hogy a belső és a külső vándorlás szabályozása elvált
egymástól. A XVI. században hasonló, a „csavargók”, az „úr nélküli személyek”
és a cigányok mozgását korlátozó törvények születtek a kontinensen is.
Ami a német területeket
illeti, az augsburgi vallásbéke (1555) 24. cikkelye biztosította a vallási
okokból történő elvándorlást a fejedelmek lutheránus és katolikus alattvalói
számára. Egy 1624-es törvény további engedményeket tartalmazott, ám továbbra is
megkövetelte bizonyos „elmeneteli adó” (gabella emigrationis) megfizetését. A
vesztfáliai béke (1648) e vallási jellegű mozgási szabadságot három felekezetre
(katolikus, lutheránus, kálvinista) terjesztette ki, vagyis a kisebb egyházak
követőire nem vonatkozott. S bár a Habsburg császárok fennhatósága alatt álló
német birodalmi területek nem kapcsolódtak be közvetlenül a tengerentúli
gyarmatosításba, mégis szembesültek a nagy távolságokra történő elvándorlás
problémájával. A XVIII. századtól jelentős kivándorlás indult német
területekről egyrészt Észak-Amerikába, másrészt pedig a Habsburg Birodalom
keleti területeire. Ezzel összefüggésben pedig megkezdődött a telepesek
toborzását végző szervezeti mechanizmusok kiépülése. Megjelentek a
toborzóügynökök és a potenciális kivándorlók egyre több írásos és szóbeli
információhoz juthattak célterületeikről. Hogy ezek információtartalma mennyire
felelt meg a valóságnak, az már egy másik kérdés.
Ezt a folyamatot erősítette a
„katona- és tengerészkereskedelem” kialakulása, ami a korai modern államok
igényeivel, az állandó hadseregek kialakulásával állott összefüggésben.
Hollandiában a tengerészeket és telepeseket toborzó ügynökség (volkhouder)
külön foglakozássá vált. Ők elégítették ki a hadi és kereskedelmi tengerészet,
valamint a Holland Kelet-Indiai Társaság emberigényét. A hollandul ceel-nek
nevezett szerződés aláírásáért cserébe – amely lényegében egy hitelszámla
megnyitását jelentette – az ügynök szállást, élelmezést és ruhaneműket ajánlott
fel a potenciális jelentkezőknek, majd kiközvetítette őket a legénységet kereső
szervezetnek. O’Reilly szerint ez a rendszer nagyon jól működött, mivel
mindegyik résztvevő jól járt: a flotta vagy a Kelet-Indiai Társaság
emberanyaghoz jutott, a toborzó ügynök bevételre tett szert, míg a munkanélküli
szegények hitelhez, majd álláshoz jutottak. Az utóbbiak egyébként főleg
Németországban toborzott személyek, vagy más, a holland kikötőkben megforduló
külföldiek voltak. A toborzó ügynököknek mégis nagyon rossz hírük alakult ki,
mivel – ha készpénzre volt szükségük – a ceel-eket gyakorta pénzkölcsönző
uzsorásoknak adták el. A holland ceel és ziel (lélek) szavak kiejtése ugyanis
nagyon közel állt egymáshoz, s ez alapján Németországban emberkereskedő
seelenverkäfer-eknek (lélekkereskedőknek) nevezték őket. E mechanizmuson
keresztül nagyon sok – főként Rajna-vidéki – német szegődött el három vagy öt
éves szolgálatra valamelyik ázsiai vagy amerikai holland gyarmatra a
XVII–XVIII. században.
A legénység toborzására
hasonló módszereket alkalmaztak a korabeli Nagy-Britanniában is, ahol az
1760-as évek végére olyan súlyos tengerész és katona hiány alakult ki, hogy
komoly kormányzati tervezetek születtek a kérdés megoldására. Ezek két módszer
alkalmazásában látták a kiutat: a Brit Kelet-Indiai Társaságot fel kell hatalmazni
az erőszakkal történő toborzásra; őfelsége csapatainak egyharmadát pedig
németországi, svájci és más, külföldi területekről származó protestánsokkal
kell feltölteni.
A XVIII. század elejétől
indult meg a németek tömegesebb kivándorlása Észak-Amerikába. Az első nagyobb
csoportot az a körülbelül 8000 „pfalzinak” nevezett kivándorló jelentette, akik
Rotterdamon és Anglián keresztül jutottak el Amerikába. Az angol kormányzat
szemszögéből nagyon fontos volt, hogy a bevándorlók protestánsok legyenek, amit
az is mutat, hogy a nem protestáns vallásúakat visszaküldték Rotterdamba.
Érdekes, hogy az említett csoport egy része végül Írországban telepedett le,
ahol a kormányzat fontos szerepet szánt nekik a katolikus ír lakosság
ellensúlyozásában. Látható, hogy a vallási szempont milyen nagy jelentőséggel
bírt, s a toborzó ügynökök hamarosan kitanították a potenciális német
kivándorlókat, hogy a valamilyen vallási üldözésre való hivatkozás
megkönnyítheti előrejutásukat. Az ügynökök ilyen irányú tevékenysége persze
felkeltette a helyi hatóságok figyelmét. 1736-ban például a berni, a bázeli és
a zürichi hatóságok is vizsgálatokat rendeltek el az ügynökök tevékenységére
vonatkozóan. A hatóságok által megkérdezettek közül sokan azt vallották, hogy
az ügynökök erőszakkal vették rá őket, hogy valamilyen vallási üldöztetésre
hivatkozzanak. A hatóságok vizsgálódásai a legtöbb német államban a kivándorlás
megtiltásához vezettek. A vonatkozó, 1749-ben hozott badeni törvény például
kifejezetten a magyarországi kivándorlásra ösztökélő ügynökök tevékenységével
indokolta a tiltást. Poroszországban I. Frigyes Vilmos és II. Frigyes idején
születtek meg a tiltó intézkedések (1721, 1766). Mecklenburgban 1753-ban,
Bajorországban pedig 1764-ben tiltották meg a kivándorlást. A folyamatot II.
József császár 1768. július 7-én hozott rendelkezése tetőzte be, amely „az
elnéptelenedés, különösen a fiatal embereket veszélyeztető ördögének”
megakadályozása érdekében elrendelte, hogy „a birodalom alattvalóinak külföldi
területekre történő elvándorlása a jövőben többé nem toleráltatik”. (129. o.)
Természetesen különféle
szabályok vonatkoztak a társadalom különböző rétegeinek mozgási szabadságára. A
földesúri joghatóság alá tartozó személyeknek külön engedélyre volt szüksége
lakhelyük elhagyásához. A nemesek, egyházi személyek és a kormányzati
tisztviselők szabadabban mozoghattak az országon belül, míg a kereskedők és a
mesteremberek a céheik védelme alatt utazhattak. Amint a fentebb említett
rendelkezések is mutatják, a megerősödő abszolút monarchiák arra törekedtek,
hogy a mozgási szabadság szabályozása a központi állami bürokrácia hatáskörébe
kerüljön. Sorra születtek az útlevelek kiadására vonatkozó rendelkezések az
egyes államokban. Az igazsághoz azonban az is hozzátartozik, hogy az utazásra vonatkozó
rendelkezések sokszor nagyon esetlegesek voltak, s nem voltak mentesek
ellentmondásoktól. Nem is beszélve arról, hogy az államapparátusok nem mindig
rendelkeztek az intézkedések hatékony betartatásához szükséges eszközökkel sem.
Az európai államok kivándorlási
politikájában csak a XVIII. század vége felé következett be lényeges változás,
ami a korlátozások egyértelmű enyhítésében mutatkozott meg. O’Reilly szerint
ebben szerepet játszott a természetjogi felfogás elterjedése, hiszen a
szabadság alapvető jogába az utazás szabadságának biztosítása is
beletartozhatott. S természetesen ezt a felfogást erősítették az amerikai és a
francia forradalom eseményei, Az Emberi és polgári jogok nyilatkozata vagy az
Egyesült Államok alkotmányának hatása. Ami Németországot illeti, a Német
Szövetség létrehozása 1815-ben alapvetően új helyzetet teremtett a belső
migráció vonatkozásában. A szövetség alapító okiratának 18. cikkelye ugyanis
kimondta, hogy a szövetség minden polgárának „jogában áll, hogy egyik német államból
egy másikba menjen, amennyiben a megfelelő helyen eleget tett katonai
szolgálatának”. (130. o.) Ugyanezen okmány a Németországon belüli migráció
vonatkozásában eltörölte a gabella emigrationis kötelezettségét is. A porosz
alattvalóknak pedig 1822-től kezdődően, már a nem német államokba történő
kivándorlás esetében sem kellett elmeneteli adót fizetniük.
A németországihoz hasonló
folyamat játszódott le Franciaországban is. XIV. Lajos 1669-ben rendelte el,
hogy alattvalói csak megfelelő útlevél birtokában távozhassanak
Franciaországból. Az államhatalom a belső migrációt is igyekezett kordában
tartani. Ezt célozta, hogy az országon belüli helyváltoztatáshoz mindenkinek
kétféle engedélyre volt szüksége: a lakóhelyének elöljárósága által kiállított
útlevélre, illetve a helyi egyházi hatóságoktól származó erkölcsi
bizonyítványra. Ezek az intézkedések elsősorban a nagyobb városokba irányuló
„nem kívánatos” migráció megakadályozását szolgálták. O’Reilly szerint a
francia forradalom három vonatkozásban gyakorolt alapvető hatást a mozgási
szabadság kérdésére. A törvény előtti egyenlőség és az egységes állampolgárság
eszményének meghirdetése – elméletileg legalábbis – azt eredményezte, hogy a
külföldre utazáshoz szükséges útlevelek kibocsátása esetén most már minden
francia állampolgárra ugyanazon szabályok vonatkoztak. Ebben a vonatkozásban is
megszűnt tehát a rendi jellegű különbségtétel. Az állampolgárság újszerű
értelmezése következtében viszont élesebbé vált a francia állampolgárok és az
idegenek megkülönböztetése. S végezetül, fokozatosan leépültek a francia
állampolgárok országon belüli mozgását korlátozó szabályozások.
A kora újkori államok tehát
összességében arra törekedtek, hogy a külső és belső vándorlás szabályozása a
központi államapparátus hatáskörébe kerüljön. E szabályozás a legtöbb esetben
korlátozást jelentett. Más kérdés azonban, hogy egy adott állam, be is tudta,
illetve maradéktalanul be is akarta tartatni a rendelkezéseket. A legtöbb
államban egyfajta kettős mérce működött. A birodalmi hatóságok például eltűrték
azt, hogy bizonyos számú protestáns bevándorló is érkezett a Bánátba, miközben
szigorúan tiltották, hogy Amerikába vándoroljanak. Kárhoztatták a birodalmi
alattvalókat az Újvilágba csábító ügynökök tevékenységét, miközben hasonló
módszerekkel igyekeztek telepeseket toborozni a birodalom keleti területeinek
benépesítésére.
William O’Reilly tanulmánya jó
példa arra, hogy a magyar történelem jelentős eseményeit nemzetközi
összehasonlításban érdemes szemlélni. Úgy vélem, hogy korábban említett,
megjelenés előtt lévő monográfiájának lefordítása pedig igen nagy haszonnal
járna a magyar történettudomány számára is.
William O’Reilly: Migration, Recruitment and the Law: Europe Responds to the Atlantic World (Migráció, toborzás és törvénykezés: Európa válasza az atlanti rendszer kialakulására). Atlantic History. History of the Atlantic System 1580–1830. Proceedings of the Joachim Jungius Gesselschaft der Wissenschaften – Universität Hamburg History of the Atlantic System Conference. Szerk.: Horst Pietschmann. Vandenhoek & Rupprecht Verlag, Göttingen, 2002. 119–137. o.
Lévai Csaba
1 Az „atlanti történelem” azt, az 1990-es évektől kibontakozó új megközelítést jelenti, amely szerves egységként vizsgálja az Atlanti-óceán medencéjének XVI–XVIII. századi történetét. Jellemzője, hogy egyenrangú partnerként tekint e kapcsolatrendszer három fő pólusára, Európára, Afrikára és Amerikára. Koherens egységként fogja fel az e területeket összekapcsoló politikai, gazdasági, társadalmi és eszmei kötelékeket. Az „atlanti megközelítés” egyik legígéretesebb területe a korabeli migráció vizsgálata, s az ezzel foglalkozó kutatók az „atlanti rendszer” belső mozgásait az összehasonlító módszer segítségével vizsgálják, beleértve a rendszerhez kötődő, de azon kívülre irányuló migrációs folyamatok elemzését is. Az „atlanti megközelítés” kiváló összefoglalását adja az American Historical Review „The New British History in Atlantic Perspective” (Az új brit történelem atlanti perspektívából) című különszáma (1999 April, 426–500. o.).