Klió 2004/1.
13. évfolyam
Összeesküvés-elméletek
Nicola del Corno, a Milánói Egyetem Történelemtudományi és Történeti Dokumentációs Tanszékének kutatója a forradalmak egy különösen érdekes magyarázatát mutatja be tanulmányában. Számos XVIII–XIX. századi szerző szerint az 1789-es francia forradalom és az 1848–49-es itáliai forradalmak hátterében egy-egy szövevényes összeesküvés állt.
Nicola del Corno írásában több
olyan művet elemez, amelyek ezt az elméletet igyekeztek alátámasztani. Ezek
közül kiemelkedik Augustin de
Barruel XVIII. századi Mémoires pour servir ŕ l’histoire du Jacobinisme
című munkája, amelyben a jezsuita apát számos bizonyítékkal kívánta igazolni
elméletét, miszerint a francia forradalom egy minden részletében előre
megtervezett, egész Európát behálózó összeesküvés eredménye volt. Az
összeesküvők enciklopédista filozófusok, szabadkőművesek, janzenisták voltak,
de részt vettek benne miniszterek (Turgot, Necker) és uralkodók (a Habsburg II.
József, a svéd III. Gusztáv, a lengyel II. Szaniszló, a dán VII. Keresztély)
is, élükön a porosz II. Frigyessel, Voltaire-rel, D’Alambert-rel és
Diderot-val. Bár az összeesküvők indítékai különbözők voltak, mindannyian
mélyen gyűlölték a keresztény vallást.
Barruel művét nagyon hamar
lefordították számos más nyelvre, s az ellenforradalom bestsellere lett. A
könyv terjedése nyomán több írás is szüle-tett Európa-szerte, melyek az
összeesküvés-elméletet próbálták újabb és újabb érvekkel alátámasztani.
Meggyőződésükké vált, hogy a francia forra-dalom során az összeesküvők kezében
a nép csak báb volt, amelyet a könyvek és a sajtó segítségével akarata ellenére
fordítottak szembe az állammal és az egyházzal.
Nicola del Corno tanulmánya
főleg az Itáliában készített művekkel foglalkozik. Ezek közül az egyik Francesco
Gusta tollából született, aki a következő hasonlattal próbálta
megvilágítani az összeesküvés célját: „a Filozófusok, az Illuministák és a
Janzenisták olyanok, mint egy nemzeti hadsereg katonái, akik különböző
fegyverekkel harcolnak, de egyetlen cél érdekében, azért, hogy a tradicionális
társadalmat politikai és szellemi alapjaiban rendítsék meg” (160. o.). Más
szerzők még ennél is tovább mentek, s a forradalmat a sötét erők, a Gonosz
művének vélték.
A restaurációt követő
időszakban is tovább élt a hit, hogy a titkos társaságok hálózata létezik, és
folyamatosan a Trón és az Oltár ellen szervezkedik.
A XIX. századi szerzők java
része Barruel munkáját tekintette kiindulópontnak. Antonio Capece Minutolo,
a Kettős Szicíliai Királyság rendőrminisztere, a liberálisok ádáz ellensége
szintén osztotta a jezsuita apát forradalomról vallott nézeteit. Egyetértett
azzal, hogy nem a súlyos politikai, gazdasági és társadalmi helyzet vezetett a
francia forradalom kitöréséhez, hanem kizárólag a titkos társaságok földalatti
tevékenysége. Az összesküvés gyökereit visszavezette egészen a reformációig,
amely felforgatta az addigi társadalmi rendet. Később újabb személyek
csatlakoztak az összeesküvőkhöz: illuministák, szabadkőművesek, janzenisták,
liberálisok, a karbonárikhoz tartozók. Mindannyian egy szerteágazó, nemzetközi
forradalmi szervezkedés résztvevői voltak, s céljuk a katolikus vallás, a
fennálló politikai és társadalmi rend elpusztítása volt.
Monaldo Leopardi, Giacomo Leopardi apja kiterjesztette az összeesküvők
körét a vagyonos rétegekre is, akik célja az uralkodók és a nép feletti hatalom
megszerzése volt, melyet vagyonuk segítségével valósítottak meg. A titkos
társaságok tehát a társadalom minden szintjén jelen voltak, s a háttérből
irányították az eseményeket.
Az 1848–49-es forradalmak
idején újra virágkorát élte az összeesküvés-elmélet. Giuseppe Spada A római forradalom története című
művében az 1848–49-es római eseményeket a titkos társaságok cselszövésének
tulajdonította, hangsúlyozva, hogy a nép nem támogatta azok célkitűzéseit.
A szekták titkos üléseik
alkalmával dolgozták ki terveiket, amelyek megvalósításában sok olyan személy
vett részt, akik igazából nem voltak tisztában tetteik következményével, s
azzal sem, hogy egy összeesküvés részesei, mivel a titkos társaságok vezetőinek
cselszövései megtévesztették őket.
Az összeesküvés itáliai
vezetői Gioberti és Mazzini voltak. A titkos társaságok Trón és Oltár feletti
győzelmét Itáliában a második függetlenségi háború hozta meg, amelynek okát
elsősorban abban látták az említett szerzők, hogy az összeesküvőknek sikerült
szinte mindenkit behálózniuk, s a titkos szervezkedés világméretűvé vált.
Giacinto de’ Sivo a Kettős Szicíliai Királyság történetét bemutató
munkájában Napóleont, a savoyai Károly Albertet, Byront, Giacomo Leopardit és
Kantot is az összeesküvők közé sorolta.
Itália egyesítésében is a szekták szerepe volt a meghatározó de’ Sivo
szerint, amelyet nemcsak Mazzini támogatott, hanem Cavour, az itáliai uralkodók
tanácsadói, a Kettős Szicíliai Királyságban pedig a rendőrség, a bíróság, a
camorra, az értelmiség, az életfogytiglani büntetésre ítéltek és a nemesség
nagy része, Siracusa hercegével az élen.
A jezsuita, antiliberális,
romantikaellenes Antonio Bresciani, és a szintén jezsuita Luigi Taparelli
d’Azeglio, az ismertebb, mérsékelten liberális, piemontei hazafi Massimo
d’Azeglio fivére ugyanígy vélekedtek az egységes Itália létrejöttének okáról.
A történelem e sajátos
megközelítése a XX. században sem tűnt el. Képviselői közé tartozik Julius
Evola, Gabriele Fergola, Giovanni Cantoni és Giuseppe Maria del Ninno,
akik mindannyian a történelem rejtett dimenzióját tekintették meghatározónak a
történelmi események magyarázatakor.
Nicola Del Corno: La setta e i complotti. Un’ossessione reazionaria nell’Italia del Risorgimento. Belfagor LVII, 2002. március, 157–176. o.
Száraz Orsolya