Klió 2004/2.
13. évfolyam
Reconquista és keresztes háború a középkori Spanyolországban
Az európai s benne a spanyol történetírás elhanyagolta azt a tényt, hogy a sok száz évig tartó reconquista harcai keresztes háborúk voltak, melyek a pápák részéről olyan támogatást kaptak, mint a palesztinai keresztes háborúk.
E háborúk 8–900 évvel ezelőtt kezdődtek. A 2001. szeptember 11-én történt katasztrófa emlékeztette a világot, hogy a keresztes háború, a szent háború és a dzsihád hatalmas fegyver és ma is velünk él.
A kiváló kötet legérdekesebb része annak első fejezete, mely a spanyolok visszafoglaló háborúi (reconquista), a szent háborúk és a keresztes háborúk lényeges vonásait foglalja össze.
Amikor a keresztesek elfoglalták Jeruzsálemet 1099 júliusában, Spanyolországban a keresztények és a moszlimok közti küzdelem már 400 éve tartott. 711-ben arab és marokkói berber seregek átkeltek a Gibraltári szoroson és megdöntötték a vizigót (nyugati gót) királyságot. A cordobai kalifátus 1031-es bukásáig az Ibériai-félszigeten a moszlim uralmat senki sem vonta kétségbe.
A moszlimok azonban nem foglalták el tartósan a félsziget északi hegyvidékének nagy részét. Ez lehetővé tette, hogy keresztények kis csoportjai kicsiny független államokat hozzanak itt létre, mint Asturia, León, Kasztília, Navarra, Aragónia és Katalónia. Ezek 300 évig defenzívára kényszerültek, mert a moszlim seregek minden nyáron feldúlták őket, de sohasem foglalták el.
E században senki földje húzódott a Duero folyó mentén az Atlanti Óceántól Aragónia határáig, s elválasztotta a keresztény és a moszlim területet. Északkeleten a moszlim uralom a Pireneusokig terjedt.
A Duero-völgy elfoglalása után a keresztények kihasználták a cordobai kalifátus felbomlását, s 1085-ben elfoglalták Toledót. Ezután a marokkói Almoravidák és az Almohádok a XII. században újra defenzívába szorították a keresztényeket, és ideiglenesen megállították előrenyomulásukat.
A XIII. század elején a marokkóiak elleni győzelem lehetővé tette a keresztények számára, hogy a Guadiana folyóig nyomuljanak előre, s elfoglalják a Guadalquivir folyó völgyének több városát.
A XIII. század közepén az egész félsziget keresztény kézen volt, kivéve a kis területű Granadai királyságot, mely adót fizetett Kasztíliának.
Végül 1492-ben a spanyolok meghódították e kis moszlim királyságot is.
Ezt a hosszú háborúsorozatot a spanyolok visszafoglaló háborúnak nevezték és tartották, bár ebben sok volt a szünet, több szakaszban történt és idővel „szent háború”-nak nyilvánították. A XI. század végén és a XII. század elején a pápák is erélyesen támogatták, hiszen a kereszténység terjesztésével járt. A harc célja nem a moszlimok megtérítése, hanem kiűzésük volt.
A szent háborút a moszlimok ellen Spanyolországban és Palesztinában egyaránt a dzsihád, a moszlim szent háború inspirálta. Eszerint minden moszlim férfi vallásos kötelessége harcolni addig, míg minden nép moszlim hitre nem tér. Ez a szent háború addig tart, míg az egész világ moszlim hitre nem tér. (Más moszlimok ellen vívott háború nem lehet szent háború.) A nem moszlimok elleni háborút szakíthatják meg fegyverszünetek, de ezek nem tarthatnak 10 évnél tovább. Tartós béke nem lehetséges.
Az a kérdés, hogy a keresztények a moszlimoktól vették-e át a szent háborút, vizsgálatra szorul. Egyesek szerint az 5. parancsolat (Ne ölj!) kizárja ezt. De: Isten fegyverbe szólította Józsuát, Makkabeus Judást és győzelmet adott nekik ellenségeik felett.
A keresztények ismerték az Ószövetséget, de azt is tudták, hogy az Evangélium fő mondanivalója a béke („mindenki, aki kardot fog, kard által vész el” Máté 26:52). Az Újszövetségben nem található a háborúnak és a katonai hivatásnak kifejezett elítélése. Konstantin császár óta egyre több keresztény viselt katonai vagy civil tisztségeket, s halálraítéltek embereket, vagy elrendeltek háborúkat. Végül Szent Ágoston (+430) legitimálta a háborút. Szerinte a hadakozás engedélyezett, ha igazságos célért folyik, törvényes hatalom irányításával. A keresztény „szent háborúnak” így nem volt akadálya, s a spanyol reconquistát is lehetett szent háborúnak nevezni.
O’Callaghan műve ismerteti a spanyol reconquista szakaszait, és leírja az azokban vívott háborúkat, csatákat. Külön fejezetekben írja le a hadakozás módját. Állandó hadsereg e korszakban nem létezett. A hadjáratokat főként télen és kora tavasszal tervezték és késő tavasszal, nyáron, kora ősszel hajtották végre. 3–4 hét volt szükséges a hadsereg felállításához. A fő egyházi és világi nagyokat levélben értesítették. Ha nem jelentek meg, büntetésük pénzbírság, konfiskáció, vagy egyházi kiközösítés volt. A nemesek általában 3 hónapot szolgáltak. A királyok fegyveres kísérete 150 fő körül volt.
A Mallorca felszabadításáért folyó keresztes háborúban az egyháznagyok 269 lovagot és 2500 fegyvernököt voltak kötelesek kiállítani. Ez jelentős seregnek számított. A XI. századtól kezdve a király zsoldot is fizetett vazallusainak. Sok báró zsákmányszerzés útján gazdagodott meg, vagy új birtokot kapott.
A fiatal nemeseket a lovagság szellemében háborúra képezték ki, és eleinte mint fegyvernökök szolgáltak. Ha egy ifjú a harcmezőn kitüntette magát, azonnal lovaggá ütötte a király, vagy egy idősebb lovag. Mágnás csak néhány tucatnyi volt, s mindegyiknek volt vazallusokból álló saját kísérete, ez legalább 100 főből állt, de 300 főnyi kíséret is előfordult.
A mallorcai keresztes hadjáratban az összlétszám 6380 és 12 180 között volt. Az egyes lovagrendek 50-100 harcost állítottak ki. A spanyol lovagrendek: az Alcantara, Calatrava és Szent Jakab lovagrend jól megfértek egymással, nem úgy, mint a rivalizáló templomos és johannita lovagrendek Palesztinában. Közös parancsnok alatt harcoltak és egyenlően osztották fel egymás között a zsákmányt.
A keresztény városok lakossága 1500–3000 főnyi volt, ebből katonáskodásra alkalmas férfi 600–1200 fő.
A nehéz lovasság mellett volt könnyű lovasság is, valamint könnyű gyalogság. Ez utóbbiak tették ki a seregek többségét. A lovasok és gyalogosok lándzsája 6–7 lábnyi volt (csak!), hosszú vasheggyel, a gyalogosok rövidebb hajítódárdát is használtak. Elterjedt volt az íj, még inkább a számszeríj, amit a lovagok(!) és gyalogosok egyaránt viseltek. (Ez nehezen hihető, mert a lovagi fegyverzet mellett aligha használható.) A lovagoknak 3 láb hosszú (90 cm) kétélű egyenes kardjuk volt. A védőfegyver térdig, vagy még lejjebb érő láncing, orrvédős kúpalakú sisak, kerek vagy háromszög alakú pajzs, melyre a címert festették.
Néha a lovakat is láncpáncél védte. A lovagok olykor használták a moszlim lovaglási technikát (rövid kengyel, hajlított térd), mely gyorsabb mozgást, a ló jobb irányítását tette lehetővé, de inkább a francia módszert: hosszú kengyel, mélyebb nyereg, mely nagyobb biztonságot nyújtott és lehetővé tette a nehéz kard használatát. A lovasok száma jóval kisebb, mint a gyalogosoké.
A hadvezetés elsősorban a királyok feladata volt, jó hadvezéreknek tűnnek: a portugál I. Alfonz és I. Sancho s az aragóniai I. Alfonz és I. Jakab. Kiváló hadvezér volt a legendás Cid és Pérez Correa, a Szent Jakab Rend mestere.
A háborúk egyik fajtája a fosztogató és pusztító háború. Az ilyen háborúk gyakran kisebb portyázásokból fejlődnek ki. Sok volt a várostrom, minden nagyobb várost nehéz ostrommal foglaltak el. A szabályos csatát a hadvezérek lehetőleg kerülték, mert nagy kockázattal járt.
Leírja a kötet a zallaqua-i (1086), alarcosi (1195) és Las Navas de Tolosa-i (1212) csatákat, melyek közül az első kettőt a moszlimok nyerték meg, a harmadikat a keresztények. Az első kettőnek nem lett különösebb következménye, a harmadik azonban egyszer s mindenkorra a keresztények javára változtatta meg az erőviszonyokat.
A hadseregek létszáma a szabályos csatákban ezer és tízezer között volt, s a nevezett három csatában 3000 és 5000 fő között lehetett. Megjegyzendő, hogy a fegyvernemek s a fegyverzet leírásában mutatkozik némi következetlenség. Így nem világos, hogy a könnyű fegyverzetű „knight”, könnyű lovast, vagy könnyebb fegyverzetű lovagot jelent-e, ami nem mindegy. A lovagság (mely Franciaországból terjedt át spanyol földre) általában nehéz fegyverzetű, de spanyol földön esetleg lehetett könnyebb fegyverzetű lovagság is a nehéz fegyverzetű mellett.
A szerző nem szól arról, mikor jött divatba spanyol földön a „klasszikus” lándzsatartás, mely a bayeux-i kárpit tanúsága szerint a XI. század vége felé Franciaországban már kezdett elterjedni. Ez a lándzsatartás tette a lovagságot pár száz évig (kb. 1300-ig) szinte legyőzhetetlenné: a lovag jobb hóna alá szorította a lándzsát és így a döfésbe bele tudta vinni saját testének, sőt ügető lovának súlyát is. (A „szabad kézzel” vezetett döfésbe csak karjának erejét vihette bele.)
A további fejezetekben a háború pénzügyi alapjait ismerhetjük meg, valamint a reconquista és a (nyugati) keresztes háborúk liturgiáját.
A nyugati (spanyolországi) és a keleti (palesztinai) keresztes hadjáratok közül a nyugatiak (a keletiekkel ellentétben) sikeresek voltak, mert egész keresztény népek álltak mögöttük, ellentétben a keletiekkel, ahol ilyen népi bázis alig volt.
Joseph F. O’Callaghan: Reconquest and crusade in Medieval Spain. (Reconquista és keresztes háború a középkori Spanyolországban). University of Pennsylvania Press, Philadelphia, 2003. 322 o.
Borosy András