Klió 2004/3.
13. évfolyam
Egy
korszak végén
Az 1946 óta külföldön élő, magyar származású, kiváló amerikai történésznek, John Lukacsnak már több könyve jelent meg magyarul, többek közt az 1900-as Budapestről, és Churchill és Hitler 1940-es párharcáról. Mintegy húsz éve publikált először egy mondhatni elméleti munkát a történeti tudatról, ezt nemrégen átdolgozva újra kiadta. Ez a könyve most talán még szokatlanabb műfajt jelent számára, mert bizonyos mértékig történetelméleti úgyszintén, de azon túlmenően, valójában kissé személyes számadás is egy történészi pályáról, és kitekintés a tudomány néhány alapvető kérdésére, a természettudományokat is beleértve.
Elsőnek a korszak végére
vonatkozó véleményét fejti ki. Az újkor (angolul jobban hangzik: Modern Age)
nagyjából az 1500–2000 közti időszakot jelenti. Az ókor, középkor, újkor
beosztás már a XVII. században tudatosodott, de ez is elmúlhat. Az 1900 körüli
századfordulóra már a haladás fogalmát is megkérdőjelezték. Ez a „modern kor”
Európa korát is jelenti. Ez viszont 1945-ben vagy talán már 1917-ben véget ért.
Azt, hogy egy korszak végén
vagyunk, Lukacs a modern kor néhány alapvető jelenségének az eltűnésével
bizonyítja. A modern kort nevezhetjük a burzsoázia korának is, az állam kora
volt. De ez az addig sokféle formát öltött állam mára meggyöngült, tekintélye
inog (gondoljunk az 1991 utáni Oroszországra). A pénz kora volt, de most
infláció van, szemben a korábbi biztos pénzzel, mely egyre absztraktabb, a
mindennapos forgalomban már alig szerepel. A modern korban növekedett a
népesség és a termelékenység. De manapság a lakosság lélekszáma, legalább is a
vezető országokban, már inkább csökken, a társadalom nagy többsége nem a
termelésben dolgozik, hanem a szolgáltatásokban, a demokrácia inkább
bürokráciát jelent. Az iparcikkek szállítása ma többe kerül, mint előállításuk.
A város kora – de manapság a lakosság egy része már menekül a városokból.
Persze ez is mutatja, amit a szerző több ízben is kijelent, hogy érdemben az
európai vagy európai jellegű országokról van szó. (A harmadik világban még
ugyancsak növekszenek a nagyvárosok.) A modern kor a magánszféra kora volt (itt
is, mint manapság mindenben, az angol kifejezés a pontos: privacy), ez
alapvetően a lakóhely és a munkahely különválását jelentette, de a női
munkavállalással ennek is bealkonyult. A kötelező iskoláztatás kora is volt, de
manapság az iskolák túlzsúfoltak, színvonaluk csökken, még az egyetemeken is,
és a bürokrácia ott is eluralkodik. És végül a könyv kora, de ma már egyre
kevesebben olvasnak, a modern kommunikáció száműzi a könyvet. A modern művészet
is más, mint a régi.
A modern kor persze még
tovább terjed a harmadik világban, amely mindig több évtizedes késéssel ér
Európa nyomába. A rövid XX. században (1914–1989) a változás már szembetűnő,
különösen az Egyesült Államokban, amely éppen a modern kor derekán jött létre.
Az egészségi viszonyok kétségkívül jobbak, mint régebben, az életkor magasabb
(már ahol). Persze aranykor sohasem volt, a változás mellett van bizonyos
kontinuitás is. Semmi sem tűnik el teljesen. A régi ma már nem „elavultat”
jelent. A modern kor egészében olyan nagy jelentőségű, mint volt a nála dupla
hosszúságú, egy évezredig tartó görög–római kor. A reneszánsz ezt az ókort
kritikátlanul idealizálta, modern korunkkal ez nem történik meg. A törvényesség
ma már a magánéletre is kiterjed. Az osztály- és etnikai különbségek
csökkenőben vannak, az állami beavatkozás megnő, miközben tekintélye csökken. A
betegségek manapság többnyire a test belsejéből származnak, nem külső
fertőzésből. A női egyenjogúság kialakult, de az emberek egyre magányosabbak.
Az információ nő, de egyre kevesebb a haszna. A kommunikáció lehetőségei
szélesre tárultak, de az emberek közti párbeszéd egyre ritkább. Az USA az
egyetlen nagyhatalom, de tekintélye világszerte csökken. Ma először
fenyegethetik katasztrófák az emberiség egész létét, a tudományos kutatások
olykor nagy veszélyeket idézhetnek fel, szinte be is kellene tiltani. A
„zöldek” természetvédelmükkel ki akarják iktatni az embert a tájból.
A „posztmodern” fogalom is a
kor végének bevallása, mert egyébként bizonytalan értelmű. A „modern” jelző az
1895–1925 közti korban született, és kissé arra is vonatkozik. A jazz modern, a
rock posztmodern. Manapság még kevesen tudatosítják a modern kor végét, de
egyre többen fordulnak szembe a technikai szenzációkkal. Az amerikai űrhajós
Holdra szállása kevesebb lelkesedést váltott ki, mint annak idején Lindbergh,
amikor először átrepülte az Atlanti-óceánt. Újra kell gondolni a haladást, a
történelmet, a tudományt és a tudás határait, helyünket a világmindenségben.
Erről szólnak a könyv következő fejezetei.
Előbb a történeti tudatról
esik szó. A tudomány ma egyre inkább csak a természettudományokat jelenti,
pedig az emberről szóló tudomány is lehet fontos. Minden elmúlt esemény
beletartozik a történelembe, minden ember is. Ezért fordult a történettudomány
a politikai történet mellett más aspektusok felé. A történetiség még a
természettudományok esetében is fontos, a dolgok történetük révén érthetők meg.
A történetiség a gondolkodás elengedhetetlen formája. Persze a történelemből
nem ismerhető meg a jövő. De hiszen a H2O
jel esetén is tudjuk, hogy valójában csak 99,99 százaléka víz. A történeti
szemléletben is kellenek korrekciók, nemcsak új források megjelenése miatt. A
megértés minőségi kérdés. A történeti tényeknek többféle értelmezésük
lehetséges. Lukacs itt az angolban a truth és justice (vagyis igazság és
igazságosság) különbségére utal. A motiváció és a cél megkülönböztetése is
fontos, az előbbi a múltból jön, a cél a jövőre irányul.
Itt néhány kutatási és
módszertani kérdés is előkerül. Az újabb korok vonatkozásában már
alkalmazhatatlan a régebbi elv, hogy minden forrást fel kell kutatni. A
mennyiség növekedtével ugyanis csökken a minőség, az elsőrendű és a másodlagos
forrás különbsége is eltűnik. Nem az anyagi környezet a fontos, hanem amit az
emberek erről hisznek. Nincs objektivitás és determinizmus, de az emberek nagy
többsége mégis ezekben hisz. Szerb Antalt idézi itt a szerző, aki jó néhány
évtizede már megjósolta, hogy lesz pszichohistória. E. A. Carrt és Robert
Collingwoodot Lukacs szubjektivistának tartja (hogy ti. a történész származását
és környezetét kell figyelembe venni értékelésnél). A történésznek az igazságot
kell keresnie, nem az igazságosságot. Lord Acton több mint száz éve úgy látta,
hogy már lehet a waterlooi csatának mindenkit kielégítő értékelését adni.
Valójában még most sem. A történésznek az igazságot kell keresnie. Ma nagy az
érdeklődés a történelem iránt, pedig annak nincsenek olyan szenzációs új
eredményei, mint a természettudományoknak. Az érdeklődést mutatja a népszerű
történeti folyóiratok nagy száma.
A következő fejezet a
tudományos ismeretek korlátait járja körül, érdemben a természettudományok
körében. Rámutat arra, hogy a Heisenberg-féle bizonytalansági tényező csak
egyik tünete annak, hogy a természettudományokban sem egyértelmű minden
igazság. Az atomi részecskék növekvő elnevezése voltaképpen egyfajta új
(középkori) nominalizmus. A matematika csak önmagában véve egzakt.
A továbbiakban a XX. század
négy nagy idólumát elemzi és kimutatja, hogy tekintélyük már megtépázódott. Marxnál
ez egészen nyilvánvaló, Darwin megállapításait sokan már korábban megsejtették,
és az evolúciót istenítő saját kora hatásával magyarázható. Marx is kora hatása
alatt volt materialista. Tévedése, hogy hitt a homo oeconomicusban és nem vette
figyelembe a nacionalizmust, amely ugyancsak az emberi elme („mind”) szülötte.
Nem a tőkefelhalmozás az érdekes, hanem a vélemények felhalmozódása. Freud a
harmadik, hibája a szexualitás túlhangsúlyozása, a determinizmus, a logikai
gondolkodás alábecsülése a tudatalatti javára. A negyedik, Einstein:
relativitáselméletének is voltak előzményei másoknál, de ma már ezt is kezdik
megkérdőjelezni. Heisenberg tételét Einstein nem fogadta el, megmaradt a
determinizmus mellett. Végül is egyikük sem volt próféta. Az anyag egyre inkább
függ attól, amit Lukacs angolul spirit-nek mond. Példája: Svájc a maga
hegyeivel a XIX. század elején Európa egyik legszegényebb országa volt, aztán
felfedezték a hegyvidék előnyeit, és jött a turizmus. A számológép korában
jóformán mindenki egyetértene La Mettrie felfogásával az ember-gépről, de a
„mindről” nem vesznek tudomást. Nem azonos az aggyal. A megértés fontosabb a
tudásnál, különösen az emberi kapcsolatokban. Lukacs a minőséget tartja
fontosabbnak a mennyiségnél, ezt realista idealizmusnak nevezi.
Illusztrációként Hitler
példáját mutatja fel. Több mint a német történelem puszta epizódja. Nagyon
titoktartó volt, így voltaképpen nem tudjuk, valójában mit gondolt és mit
akart. Amit tett, az nincs benne mind a Mein Kampfban, viszont ő maga mondta
nem egyszer, hogy azt nem szabad betű szerinti értelemben venni. Azt írta, hogy
Bécsben 1908-12-ben lett antiszemita, valójában ekkor még sok zsidó ismerőse
volt, antiszemitizmusa 1919-es müncheni élményeiből származik, addig nem
található nála nyoma. Hogy a zsidók elpusztítása volt-e fő célja, nem tudjuk, a
haláltáborokkal nem törődött. Lehetetlen objektívnek lenni vele szemben.
Kétségtelenül voltak jó tulajdonságai is. Az objektivitás távolságtartó, hűvös
viszonyt jelent, szűkítő megfigyelés, a historicitás ezzel szemben kitágítja a
perspektívát. Zsidó nem lehet vele kapcsolatban objektív, de törekedhet
megértésére. (Persze itt a veszedelem a francia közmondás szerint: mindent
megérteni, annyi, mint mindent megbocsátani.) Lehet, hogy 60 év után egy zambiai
történész jobban meg tudja majd érteni. Elválaszthatatlan a német
nacionalizmustól, nem kisiklás. Nem totalitárius (a kifejezést sohasem
használta), a szó szoros értelmében ilyen állam nem is lehetséges. Sok régi
német szokást meghagyott. Megvetette az államot, helyette a népet (Volk)
állította a központba. Nem fasiszta, mint az államban hívő Mussolini, hanem
posztfasiszta. Nem vethető össze_egyetlen más német államférfivel sem. Sztálin
viszont hasonlítható IV. Ivánhoz. Hitler hatása Sztálinra és Mussolinira
nagyobb volt, mint ezek hatása rá. Hitlernek sok minden sikerült, a hatalom
megragadásától kezdve, mert akarta. Ez 1932 előtt nem volt előrelátható, de a
végső német vereség sem 1940-41 tájékán. Hazájában népszerű volt, bármit is
mutassanak egyes statisztikák. A kvantifikálás a történettudományban az 1960-as
években vált divatossá, de a mennyiségek verifikálása problematikus.
A német gazdaság fejlődése az
ő uralma alatt bámulatos. A gyűlölet nagyobb volt benne, mint saját népe
szeretete. Híveit nem tartotta sokra, ellenségeit megvetette. 1938-tól beteg
volt, úgy számította, nem sokáig él már, ezért sietett. Determinista idealista
volt, mint sokan mások. Az amerikai típusú materializmus ma inkább elriasztó.
Az értelem („mind”) behatolása az anyagba ma fokozódik, de ebből hamis
idealizmus is kikerekedhet. A 186–187. lapon a szerző nagy táblázatba foglalja
Hitler jellemvonásainak megfelelését a szerző által felvetett megfontolásokkal,
ezért illusztráció.
Az utolsó fejezetben az ember
helyét keresi az univerzumban. Az eddig idézett fizikusok mellett itt sokat
hivatkozik Pierre Duhemre, aki katolikus felfogása miatt nem futott be nagy
karriert, de fontos felfedezéseket tett a termodinamikában. Ő is utalt arra,
hogy a természettudományi törvények csak közelítések. Itt is fontos a
történetiség. Persze létezik tőlünk független anyagi világ, de az anyag és a
szellem („mind”) két különböző dolog. Már Vico látta viszont a kettő közti
kapcsolatot. Mi a világegyetem központjában vagyunk, mert tudunk róla. A megfigyelő
és megfigyelésének tárgya elválaszthatatlan egymástól. Descartes mondását meg
kell fordítani: sum, ergo cogito, ergo sum. Az ember minden esendősége ellenére
a legbonyolultabb organizmus. Az imaginationnak (képzelőerőnek) fontos szerepe
van, de ennek is vannak határai. Istenről eddig kevés szó esett (a szerző
olykor utalt rá, hogy egyik vagy másik megállapítását az istenhívők is
elfogadhatják). Itt viszont nyilvánvalóvá teszi, hogy maga is az. Isten a
teremtő. Istenhitünkben is van bizonyos fejlődés, néhány emberi tulajdonság
nélkül nehezen tudjuk elképzelni. Persze a spiritualista determinizmus is
hibás, sajnos, vannak jelenkezésének első jelei. A világ eddigi legnagyobb
eseménye Krisztus születése volt. A modern kor
végén újból át kell gondolni a haladás, a progresszió fogalmát.
A hosszú tartalmi ismertetés
végére már csak néhány szó juthat. Lukacs műve lélekzetelállító könyv. Azért
is, mert nagy humán műveltsége mellett azzal egyenrangú természettudományos
műveltségről is tanúskodik. Meg sok mindent megfontoló és meggondoló
felfogásról. Egy több évtizedes történészpálya tapasztalatai is állnak mögötte,
meg egy önállóan gondolkodó „mind”. Lélekzetelállító könyv nemcsak
ismeretanyaga, hanem felfogása és annak következetessége miatt. Érdemben
voltaképpen minden megállapításával egyet tudunk érteni, kételyeinket olykor
zárójelben jeleztük. De még azok számára is, akik egyáltalában nem értenek vele
egyet, érdemes ezt a ragyogó könyvet elolvasni.
John Lukacs: At the End of an Age (Egy korszak végén). 2002. Yale University Press, X, 230 o.
Niederhauser Emil