Klió 2004/3.
13. évfolyam
A
római jog, mint az ókori társadalmi és gazdasági élet tükre
Nemzetközi kutatógárda által készített színvonalas tanulmánykötet jelent meg nemrégiben az Egyesült Államokban, mely a római társadalom, gazdaság és jog összefüggéseit kívánja bemutatni. A mű előszavában Michael Peachin amerikai professzor röviden előre vetíti azokat a fő problémákat, melyekkel a kötetet alkotó hat tanulmány foglalkozik (1–14. old.).
Peter Wyetzner izraeli történész, a könyv első tanulmányának
szerzője, a lex Cornelia sumptuaria megalkotásának célját elemzi (15–33. old.).
A Sulla által Kr. e. 82-ben vagy 81-ben hozott törvény egyik rendelkezése
rendkívül alacsony összegben állapította meg egyes fényűzési cikkek piaci árát.
Egyes kutatók szerint a dictator ezzel a nyereségre törekvő kereskedők kedvét
akarta elvenni attól, hogy külföldről luxuscikkeket szállítsanak Rómába. Mások
szerint Sulla azt kívánta meggátolni, hogy az arisztokrácia tagjai drága
luxuscikkekre tékozolják el örökségüket. Wyetzner – mindkét álláspontot cáfolva
– egy harmadik teóriát állít fel. Szerinte Sulla a fényűzési cikkek árának
leszállításával az arisztokrácián belüli – a köztársasági rend stabilitását
veszélyeztető – társadalmi-politikai versenyt kívánta korlátozni. Mint tudjuk,
az arisztokrata családok hatalmuk fitogtatása céljából fényűző lakomákat
rendeztek. A dictator úgy gondolta, hogy a luxuscikkek árának leszállításával e
lakomák elvesztik jelentőségüket, ami az arisztokrácián belüli hatalmi
versengés e formájának megszűnését eredményezi.
A Kr. e. I. század elejétől
kezdődően a római szokásjog – bizonyos kivételektől eltekintve – tiltotta, s
érvénytelennek minősítette a házastársak közötti ajándékozást. David Cherry
amerikai kutató tanulmányában a római házassági vagyonjog e rendkívül érdekes
szabályának társadalmi hátterét elemzi (34–45. old.). Az antik szerzők által
adott magyarázatokat elvetve végül arra a következtetésre jut, hogy az
ajándékozási tilalom az előkelő családok felbomlását kívánta meggátolni. A Kr.
e. I. században a római asszonyok megszerezték azt a jogot, hogy egyoldalú
elhatározásuk alapján elváljanak férjüktől. Egyes előkelő nők vélhetően azért
hagyták el férjüket, mert nem kaptak tőlük annyi ajándékot, amennyit férjük
társadalmi rangja és vagyona megengedett volna. Az ajándékozási tilalom
kimondása után a házasságokat ilyen okból nem bonthatták fel.
A harmadik tanulmány
szerzője, Thomas A. J. McGinn amerikai professzor,az Augustus által
bevezetett házassági tilalmakat veszi górcső alá (46–93. old.). A Kr. e. 18-ban
alkotott lex Iulia de maritandis ordinibus és a Kr. u. 9-ben hozott lex Papia
Poppaea (e két törvény a klasszikus római jogtudósok műveiben lex Iulia et
Papia közös név alatt szerepel) két szintű tilalmat fogalmazott meg. Egyrészt
kimondta, hogy szenátori rendű személy nem köthet házasságot felszabadított
rabszolgával, színésszel, s büntetőbíróság által elítélt személlyel. Másrészt
megtiltotta, hogy bármely szabadon született polgár házasságra lépjen
prostituálttal, kerítővel, házasságtörésen tetten ért vagy ilyen bűntett
elkövetése miatt bíróság által elmarasztalt személlyel. E rendelkezések
elsősorban azt kívánták meggátolni, hogy alantas nők szenátorokhoz való
férjhezmenetel útján a szenátori rend tagjaivá válhassanak. A szerző szerint e
törvényi tilalmak bevezetése nem eredményezett nagy változást a római
társadalom életében, mivel a társadalmi szokások e szabályoknál jóval
konzervatívabbak voltak: az arisztokraták – ritka kivételektől eltekintve –
csak arisztokratákkal kötöttek házasságot.
Jean-Jacques Aubert svájci történész a kései köztársaság és a principátus
évszázadai alatt kialakult büntetési rendszer elemzésére vállalkozott (94–133.
old.). A római társadalmi különbségeket talán a büntetőjog szabályai tükrözik a
legpontosabban. Amint a szerző rámutat, a törvény előtti egyenlőség elve
sohasem jelent meg a római büntetőjogban: az eltérő társadalmi helyzetű
elkövetők ugyanazért a bűncselekményért eltérő súlyú büntetésben részesültek. A
vizsgált korszakban háromszintű büntetési rendszer alakult ki: a legszigorúbban
a rabszolgákat büntették, náluk enyhébb büntetésben részesültek a polgárjoggal
nem rendelkező szabadok és az alacsonyrendű polgárok, míg az előkelő polgárok
(szenátorok, lovagok, városi tanácsosok) a legenyhébb büntetéseket kapták.
A következő tanulmány
szerzője, Boudewijn Sirks német jogtörténész arra a kérdésre keresi a
választ, hogy hogyan segítette a római jog a gazdaság, főként a kereskedelem
fejlődését (134–150. old.). Az áruforgalom fejlődésének egyik legfontosabb
feltételét a kellékszavatosság szabályainak precíz kimunkálása jelentette. E
feladatot Rómában a piacfelügyeletet ellátó aedilis curulisek végezték el, akik
rabszolgák és igásbarmok vásárlásakor lehetőséget adtak a vevőknek arra, hogy
az árucikkek rejtett hibája esetén utólag – meghatározott határidőn belül – a szerződés
felbontását vagy a vételár csökkentését követeljék. A tanulmány nagyobbik része
a tengeri áruszállítás problémáit elemzi. A kereskedelem e területének
fejlődésére óriási hatást gyakorolt a tengeri kölcsön (pecunia traiectitia vagy
fenus nauticum) szabályozása. A hajósok – magas kamatra – kölcsönt vettek fel,
amiből a kikötőben hajórakományt vásároltak. A rakományt egy másik kikötőbe
szállították, ahol azt magasabb áron értékesítették. Ha út közben hajótörést
szenvedtek, a rakomány vásárlására kapott kölcsönt nem kellett visszafizetniük.
A kockázat tehát a hitelezőket terhelte, ami a hajósok vállalkozási kedvét
nagyban fokozta.
Amint Susan D. Martin
amerikai professzor, a hatodik tanulmány szerzője rámutat, a gazdasági élet
fejlődésének a szárazföldi áruszállítás megfelelő színtű szervezettsége és
szabályozása is elengedhetetlen feltételét képezte (151–168. old.). A
szárazföldi fuvarozás római eszközeiről és szabályairól számos érdekes
információ található a klasszikus jogtudósok műveiből összeállított
jusztiniánuszi Digestában. Az áruszállítást a fuvarozók – akik közül sokan
kizárólag egy-egy árufajta (pl. bor) szállítására specializálódtak – általában
vállalkozási szerződés (locatio conductio operis) keretében végezték. Ilyen
fuvarozók voltak pl. az ún. cisiarii, akik gyors kétkerekű kocsijaikkal
(cisium) szállították az árukat. Áruszállítást emellett természetesen kocsikra
és öszvérhajcsár rabszolgákra vonatkozó bérleti szerződés (locatio conductio
rei) keretében is le lehetett bonyolítani. A fuvarozóktól magas szintű
gondosságot vártak el, ha a rakományt vétkességük (culpa) folytán vagy szakmai
járatlanságuk (imperitia) következtében kár érte, teljes kártérítéssel
tartoztak, s feleltek az alvállalkozóik által vétkesen okozott károkért is.
A kötetet a két szerkesztő,
Sirks és Aubert konklúziói zárják (169–181., illetve 182–192. old.). A könyv
nagyszerű bizonyítéka annak, hogy a régi jogforrások milyen hűen tükrözik koruk
társadalmi és gazdasági viszonyait, s milyen új eredményekre vezethet az antik
világ kutatása a bölcsészettudomány és a jogtudomány szakembereinek
összefogásával.
Jean-Jacques Aubert and Boudewijn Sirks. Ann Arbor: Speculum iuris: Roman Law as a Reflection of Social and Economic Life in Antiquity (A jog tükre – A római jog, mint az ókori társadalmi és gazdasági élet tükre). The University of Michigan Press, 2002. 203 p.
Sáry Pál