Klió 2004/3.
13. évfolyam
A
késő antik püspök helyzete a római társadalomban
Miután a keresztény egyházat a római állam legalizált intézménnyé teszi, fokozatosan kialakul a püspöki hatalom késő antik formája, amely a Birodalom különböző területein elég nagy eltéréseket mutat, és nagyban függ az egyes püspökök személyétől, befolyásától. Ezzel kapcsolatban érdemes vizsgálat tárgyává tenni, hogy milyen alapon gyakorolta a püspök politikai funkcióit a városon belül és milyen privilégiumokat adtak neki a császári törvények.
A Codex Theodosianus
az összes császári rendelet egy olyan hivatalos összeállítása volt, amelyet a
birodalom mindkét felében közzétettek Kr. u. 428-ban, és napra késszé tette a Codex
Hermogenianust és a Codex Gregorianust, amelyek a császári
leiratokat foglalták magukba egészen I. Constantinus uralmáig. A Codex
Theodosianushoz adott későbbi kiegészítéseket Novellaenek nevezték,
ezeknek a birodalom másik felében nem volt addig törvényereje, amíg az ottani
császár jóvá nem hagyta.
A tanulmány írója az egyházi
írókat és a Codex Theodosianust
elemezve a késő antik püspök társadalmi helyét vizsgálja, statuson azt a
kategóriát értve, amellyel meghatározható az antik polgár politikai, jogi
helyzete. Az egyén statusa sokat változott az idők folyamán a római
birodalomban: a köztársaság korában a születés, a származás volt az alapvető
komponense a civisnek, a római polgárnak, aki egy rendhez (ordo) tartozott, s
ez megszabta cselekvési terét. A császárkorban a császári adminisztrációban
betöltött hivatalok kaptak nagyobb jelentőséget a polgár statusának
meghatározásakor. A status jelentett terheket, polgári kötelezettségeket, de
jogokat is egyben. A keresztény pap személye sem maradt ki ebből a
szisztémából. Amikor a kereszténységet államilag elismerték, a keresztény
papnak olyan statust biztosítottak, amely meghatározta cselekvésének hatáskörét
a társadalomban, de idegen maradt az állami funkcionáriusok
hierarchiájától.
Constantinus császár volt az
első, aki a keresztény kultusz gyakorlóinak javára rendelkezéseket hozott:
Maxentius legyőzése után (Kr. u. 312. október 28.) Africa proconsulának,
Anullinusnak és Patriciusnak, a vicariusnak azt az utasítást adta, hogy
segítsenek Carthago püspökének, Caecilianusnak abban, hogy 3000 follest
(rézpénzt) szétosszon az ottani klerikusok között. Ez az Anullinushoz írott
levél Euszebiosznál őrződött meg. Érvelése hasonlít egy másik egyházi írónak,
Cyprianusnak a III. század közepén írott érveléséhez, amely azt indokolja, hogy
miért kell a híveknek az egyháziakat eltartani úgy, mint egykor a leviták is
megkapták a föld tizedeit. Mivel a papokat a közösség tartja el, nem
maradhatnak távol világi ügyeik miatt a vallásos feladataiktól, mondja
Cyprianus.
A császár által adott
pénzösszeget úgy fogták fel tehát, mint egyfajta fizetést, díjazást a
lectoroknak, diaconusoknak, presbytereknek, ez a díjazás mint más
Cyprianus-szöveghelyekből is nyilvánvaló, Kr. u. 250 körül eléggé megszilárdult
gyakorlat lehetett. Azt is Cyprianustól tudjuk, hogy ez a klerikusoknak adott
díjazás részben természetben, részben pénzben történt, az előbbi alkalmankénti,
az utóbbi havi rendszerességű volt. A klérus tagjai tehát fizetést, salariumot
kaptak. Ennek a materiális szükségletek kielégítésén túl az a szimbolikus
jelentése is volt, hogy elkülönítette az egyszerű hitgyakorlókat az
elöljáróktól, az elöljárókon belül pedig a hierarchia különböző fokozatait. Ez
egyfajta megtiszteltetés volt, amely a méltóság kifejezésével állt
kapcsolatban. A püspök ezt a díjazást nem fizette azoknak a klerikusoknak, akik
letértek az igaz hit útjáról, eretnek gondolatokat hirdettek. A tanulmány írója
szerint nem igaz W. Liebeshuetz nézete, hogy a salaria, vagyis a fizetés nem
volt általános, csak néhány privilegizált egyház kapta volna.
A kutatásban S. Mazzarino
munkái már több oldalról feltárták az analógiákat a klérus díjazása és a
császári funkcionáriusok javadalmazása között, akik szintén kétféle díjazást
kaptak, a salaria militiaet, zsoldot és a sportulaet, ami eredetileg fonott
kosárkában ajándékba küldött ételt jelentett. Az állami adminisztráció néhány
tipikus mechanizmusa így lett lefordítva a püspöki hatalom nyelvére. Az egyházi
hierarchia korhoz kötött és fizetés tekintetében is megkülönböztetett,
ugyanúgy, mint a cursus publicusban. Az egyes fizetések nagyságáról a püspök
döntött.
Az egyének társadalmi
statusát nagyban befolyásolta az is, milyen privilégiumokkal rendelkeztek, ezek
közül főleg az adómentességet vizsgálta igen alaposan és több forrás
számbavételével a szerző. Nem minden adómentesség volt egyforma, különböztek
szociális és gazdasági tekintetben. Bizonyos mentességet kapni a társadalmi
status megváltozását jelentette. Abban az esetben, mikor Constantinus kimondta
a klerikusok mentességét a munera civilia, a polgári közterhek alól, kijelölte
az irányt a municipális arisztokráciához való asszimilálódáshoz, akik hasonló
mentességet kaptak, ha militia palatinát töltöttek be (magasabb katonai
tisztséget kaptak a császári udvarnál). A Constantinus császár által adott
adómentesség és az államilag juttatott fizetés a keresztényeknek csak egy
kitüntetett csoportját, a katolikusokat érintette. Euszebiosz szerint
Constantinus császárt tanácsadói vehették rá erre a megkülönböztetésre. Míg
Galerius 311-es rendelete és Licinius 313-as leirata csak általában a
keresztényekről beszél. A Constantinus-féle megkülönböztetést az africai
vallási helyzet válthatta ki, ahol Caecilianus és Maiorinus hívei álltak
akkoriban egymással szemben, és mindkét párt katolikusnak vallotta magát és
igényt tartott Constantinus privilégiumaira. Ezért fordult Anullinus Constantinushoz
tanácsért. A császári válasz szerint csak a katolikus egyháznak vannak jogai.
Ennek a helyi konfliktusba történő császári beavatkozásnak igen jelentős
következményei voltak a birodalom és az egyház későbbi kapcsolatára, mivel az
africai szituációra válaszként kiadott dokumentumok később általános érvényű
rendelkezéssé váltak.
A megkülönböztetés
katolikusok és eretnekek között 313-tól kezdve létezett az adómentesség
tekintetében, valószínűleg a katolikus püspököket informális úton kérték meg,
hogy állítsák össze a juttatásokra jogosultak listáját. Ezenkívül Constantinus,
ha azoknak a javaknak a visszaadásáról volt szó, amelyeket az uralkodását
megelőző keresztényüldözéskor koboztak el, arra ösztönözte a császári
funkcionáriusokat, hogy a katolikus csoportok javára avatkozzanak be a belső
vallási harcokba. Licinius leverése után a constantinusi rendelkezések a
birodalom keleti részében is érvényessé váltak.
Ha azt követjük nyomon, hogy a
későbbi törvényhozás mit tartott meg, és mit változtatott meg a constantinusi
rendeletekből, akkor a következő forrásokat kell kiemelni: 326-ban a
Dracilianus-féle rendelet megkülönbözteti az eretnekeket, a skizmatikusokat és
az igazi keresztényeket, az előző kettőt kizárták a keresztény kultusz
gyakorlásából. A 320-as évektől nagy püspöki székhelyek (Antiochia, Alexandria,
Ancyra) kerültek ariánus püspökök kezére. Az adómentességgel kapcsolatban ez
sok problémát idézett elő. A katolikusok kitüntetett helyzetére kedvezőtlenül
reagáltak az eretneknek mondott csoportokon kívül a városi curiák tagjai is,
mert az adóterhek megosztásakor több jutott egy főre.
A császári törvényhozás azt
is meghatározta, hogy milyen módon lehet a klérusba felvenni valakit. A törvényhozásban
változást jelent a Codex Theodosianus 16,2,6, amelyet a tanulmányíró a 329-es
évre datál, ugyanúgy, mint O. Seeck, korábbi kutatásaiban. Ettől kezdve
nem lehet megengedni a közterhektől való mentességet bárkinek, aki klerikus
akar lenni, hanem csak az elhunyt klerikusokat lehet helyettesíteni másokkal,
de csak olyanokkal, akiknek az ősei nem voltak klerikusok, és akiknek nincs a
közterhek viselésére alkalmas vagyonuk. A 329-es CTh 16,2,6 jelentős momentum
az egyházhoz való császári viszonyban. A klerikusoknak adott privilégiumok
érintetlenek maradtak ugyan, a törvény kezdőmondata továbbra is elismeri a
klerikusok adómentességét, de intézkedtek az egyházi rendbe sorolás
kritériumairól. Már nem elég, hogy az igaz katolikus kultusz gyakorlójának kell
lenni, mint eddig, nem elég többé a püspököknek az igaz Istenhez imádkozni,
bőkezűnek kell lenni a szegények felé, gazdagságukat az állam rendelkezésére
kell bocsátaniuk. Az egyház karitatív funkciója köz-, , azaz állami funkcióként
jelenik meg.
Constantinus
engedélyezte a klerikusoknak a munera curialia alóli mentességet, ennek az
intézkedésnek a magyarázatát Euszebiosz írja le, így akarta elérni a császár,
hogy a klerikusokat a világi problémák ne vonják el a szent kultusz
gyakorlásától. A munera civilia vagy
curialia azokat a szolgáltatásokat jelenti, amelyeket a város érdekében
kellett teljesítenie az egyes polgároknak, például ilyen volt az adók
beszedése, a hadi ellátmány szállítása és szétosztása a katonák között, a
közmunkák felügyelete. Mivel ezek a terhek főleg a curialisokra nehezedtek,
munera curialiának is hívták őket. Két csoportot különítettek el a klerikusokon
belül: egyrészt azokat, akik a curiához szükséges vagyonnal rendelkeztek,
másrészt a vagyontalan, ezért felszentelhető klerikusokat. Ezek az új privilégiumok az V. századig
érvényben maradnak.
Ennek
a rendeletnek akkor is nagy a fontossága, ha az alkalmazása nem mindig
sikerült. 329 után teoretikusan a nem curialisok közül kerülnek ki a
klerikusok, és ha ez így van, nekik nincs szükségük arra a privilégiumra, hogy
feloldják őket egy olyan szolgálat alól, amelyet – tekintve szociális-gazdasági
helyzetüket – nem kellett volna teljesíteniük. A papok azonban a IV. század
végéig gyakran a decuriók rétegéből kerülnek ki, amely a városi tanácsok
tagjait is adta. 329-től kezdve a törvény nem engedte meg, hogy az egyház a
curialisok közül toborozza papjait, noha a munera curialia alóli mentesség
érvényben maradt minden katolikus klerikusra, és konkrétan azokra vonatkozott,
akik curialis rangúakként 329 előtt lettek felszentelve.
340
után még bonyolultabbá válik az egyház és a császár viszonya. II. Constansban
erős volt a vágy, hogy a sok változatban élő kereszténységet egyetlen egyházban
egyesítse, ez az intézkedéseiben is megnyilvánul. Egy Kr. u. 346-ban kiadott
törvény újra kimondja a klerikusok
adómentességét, anélkül, hogy a curialisokra vonatkozó vagyoni megkötéseket
említené. Amikor Achaia proconsula a törvény pontosítását kérte, egy 349-es leirat
azt mondta ki, hogy a vagyoni korlátozások érvényben maradnak a curialis rangú
klerikusok fiaira vonatkozóan, ha azok egyházi rendbe akarnának lépni. (CTh
16,2,9).
346-tól
illeti meg a klérust a munera sordidatól való mentesség és a cursus
publicusszal kapcsolatos szolgálatok (állami posta és futárszolgálat) alóli
mentesség. Ugyanez a határozat egész Keletre nézve megerősítette a lustralis
colatio alóli mentességet. A lustralis collatio vagy másnéven chrysargyron I.
Constantinus által bevezetett vagyonadó, amelyet a negotiatoresre (városi kézművesek,
kereskedők, vállalkozók) vetettek ki. Parasztok és falusi mesteremberek nem
fizették. Mentesek voltak alóla az orvosok, tanárok, veteránok, egyházi
személyek. Görög neve mutatja, hogy aranyban és ezüstben, a latin neve pedig
arra utal, hogy 5 évente kellett fizetni.
A status meghatározása
szempontjából a legérdekesebb a lustralis collatio alóli mentesség elemzése.
Amikor Constantinus uralmának végén elkezdődik az a folyamat, hogy a
curialisoknak a klérushoz való csatlakozását korlátozzák, a negotiatoresre
(kereskedők, bankárok) terjed ki a klerikus toborzás. Ezért Constantinus
megengedte a kereskedőkre kivetett adók alóli mentességet is a klerikusoknak,
Constans ezt megerősítette 343-ban Keletre vonatkozóan is. Nyugaton ez a
felmentés 356–57-ben lép életbe.
A lustralis collatiótól való
mentesség mögött az a feltételezett szándék van, hogy a klerikusok a
kereskedelemből befolyt bevételeiket a szegények javára fordítsák, ez feltűnik
minden olyan rendeletben, amelyik ezt említi. Ez az egyházi privilégium
elégedetlenséget váltott ki a corporati (a foglalkozások szerinti testületekhez
tartozók) körében, mivel rájuk egy kollektíven kivetett összeg nehezedett,
amelyet a testület tagjai között osztottak fel. A klerikusok is szerepeltek az
adózók listájában, mint negotiatores (kereskedők) és mivel e lista alapján
vetették ki az adót, ezzel más tagok fizetendő kvótája növekedett. 360-ban
tiltakoztak is emiatt a császárnál, ennek az lesz a következménye, hogy az a
klerikus, aki így akar kibújni a munera negotiatorum (a kereskedőkre nehezedő
közterhek) alól, és szerepel a listán, meg kell hogy fizesse az adót.
I. Valentinianus minden
mentességet elvett a clerici negotiatorestől (azoktól a klerikusoktól, akik a
kereskedő réteghez tartoztak), emlékeztetve őket, hogy az ő feladatuk a
szegények segítése, nem pedig, hogy hasznot hajtó tevékenységet folytassanak.
Néhány évvel később Hieronymus is kikelt írásaiban azon klerikusok ellen, akik
kereskedésre adták magukat. Gratianus visszatért II. Constans kedvezménypolitikájához,
határt szabva a kereskedelem volumenének és a befektetett tőke nagyságának.
Forrásként vizsgálhatjuk még
Sozomenus görög egyházi történész művének vonatkozó fejezeteit, aki egy kilenc
könyvből álló ránk maradt munkában a 325-től 439-ig terjedő korszakot dolgozta
fel, felhasználva Socratesnek ugyanerről a korszakról szóló munkáját. Sozomenus
szerint az egyes városok adóbevételének egy részét adták a klérusnak, hogy
abból gondoskodjon szükségleteiről. A klérus eltartását az állam 325 után úgy
biztosította, hogy rendszeresen és automatikusan a városi pénztárakra terhelte
azt. A juttatás részben gabonában történt. Sozomenus Julianus császárról szólva
azt írja, hogy „elvett a klerikusoktól minden mentességet, megtiszteltetést, a
gabonajuttatásukat eltörölte, és a gabonajuttatásokat a nyilvános tanácsoknak
utalta. Ezeket az egyházi privilégiumokat azonban a Iulianust követő császárok
visszaállították.
Theodoretus mint forrás
szerint a klérus 329-től törvényileg asszimilálódott az egeni és a pauperes,
vagyis a hivatalosan „szegénynek” nevezettek kategóriával. Azonban a püspökök
és a klerikusok a császári rendelkezések hatására sem lettek szegények, mint
ahogy sohasem voltak azok a szónak abban az értelmében, ahogy mi ma gondoljuk.
Valójában hatalmas birtokokat irányítottak, haldoklók is gyakran hagytak rájuk
birtokokat. Nagyjából 50 év kellett ahhoz, hogy törvényi reakció szülessen az
egyház javára történő végrendelkezésre vonatkozóan. 370-ben I. Valentinianus,
hogy védje a családi örökségeket megtiltotta az egyházi embereknek és az
aszkétáknak, hogy árvák és özvegyek házát látogassák, és hogy bármilyen
adományt vagy örökséget elfogadjanak olyan nőktől, akik nem a rokonaik.
A krisztianizáció terjedése
miatt sok új püspöki székhely jön létre, a nagyvárosokban és a kicsiny
periferikus központokban is. Nem volt elég klerikus, így nem lehetett
ellenőrzés alatt tartani a túl sok püspöki székhelyet. A klerikushiányról több
egyházi író is panaszkodik, pl. Augustinus a 22*, 2, 1–2. levelében. Ezzel a
folyamattal egyidejűleg következett be a municipális tanácsok lassú gyengülése
és fogyása is. I. Valentinianus azt a rendeletet hozta, hogy bármely curialis
származású polgárnak, mielőtt egyházi rendbe lépne, vagyonát vagy egy rokonára
kell hagynia, aki őt helyettesíti a curiában, vagy ha nincs örököse, a curiára
kell átruháznia a vagyonát. Akit úgy szenteltek fel, hogy ezt nem tette meg,
visszaadták a laikus élet számára. A gazdag plebejusok számára is meg volt
tiltva, hogy egyházi rangot vegyenek fel, ezt a Codex Theodosianus 16,2,17-ből
tudjuk (Kr. u. 364. év). Gratianus és Theodosius császárok rendeleteikben
követték Valentinianust és Valenset: a curialisok, ha egyházi rendbe lépnek, a
curiára kell hogy hagyják a vagyonukat.
Itt lehet kiemelni azt a
tényt, hogy Constantinus még azzal az indokkal ad immunitást a klerikusoknak,
hogy a világi javak gondozása ne vonja el figyelmüket a szent szolgálattól,
Theodosiusnak ugyanez az indok arra szolgál, hogy miért kell a vagyonukat a
curiára hagyniuk.
A törvény alkalmazásából azonban
sok nehézség adódik. Ezt bonyolította az a tény, hogy a felszenteléskor egy
bizonyos összeget kellett fizetni. Sok curialis, hogy elmeneküljön a curia
által rá kirótt terhek alól, mint ahogy hajlandóak voltak hatalmas összegeket
fizetni, hogy hivatalos írást nyerjenek valamilyen állami funkcióra való
kinevezésről, ugyanúgy megvásárolták az egyházi felszentelést is. Néhány
esetben ez a törvénytelen aktus nyíltan vállalt volt, annyiban, hogy akiket
arra kényszerítettek, hogy térjenek vissza a laikus létbe, követelték a
kifizetett összeg visszatérítését.
A püspökök nagy hatalommal
rendelkeztek a városban, a városi előkelőkkel együtt. Részben hasonlított
státuszuk a decuriókhoz, a városi elöljárókhoz. Ez nem jelenti azt, hogy a
klérus tagjai a világi hierarchiába integrálódtak volna. Már kimutatták, hogy a
gloriosissimus (dicsőséges) reverentissimus (tiszteletteljes) vagy illustris
(tekintélyes) jelző nem volt hivatalosan használatos a püspöknél, ellentétben a
császári bürokrácia tagjaival. A püspök messze volt attól, hogy ugyanazt a
rangot élvezze, mint azok a császári funkcionáriusok, akiknek megtisztelő
jelzőivel olykor felcicomázták őket, ő vir venerabilis maradt. Constantinus,
bár állami szerepvállalást is szánt a püspököknek, nem gondolt arra, hogy elősegítse
asszimilációjukat az állami hivatalnokok vagy a városi magistratusok irányában.
Nem helyezte őket egy szintre a császári katonákkal, noha azok is hasonló
adómentességet élveztek. Talán a pogány papok privilegizált helyzete
lebeghetett Constantinus szeme előtt rendelkezései megalkotásakor. A püspöknek
adott kedvezmények hasonlítottak a grammatikusok, rhétorok, udvari orvosok
privilégiumaihoz is. Ezen kategóriákkal való rokonság a püspök tanító
funkciójából eredt, amely a püspöki székhely elnevezésében is (prima chatedra)
megőrződött, mint ahogy a püspöki beszédek rhetorikai alakzatokban gazdag
nyelvezete is párhuzamba állítható a rhétorokéval és filozófusokéval.
Privilegi economici e definizione di status: il caso del vescovo tardoantico, (Gazdasági privilégiumok és a status definiciója, a későantik püspök helyzete) Nota di Rita Lizzi Testa presentata dal Socio Corrispondente L. Cracco Ruggini, Atti della Accademia Nazionale dei Lincei, Rendiconti Serie IX, Volume XI, Roma, 2000. 55–103. o.
Óbis Hajnalka