Klió 2004/3.
13. évfolyam
Világvége.
Félelmek és jövendölések a középkorban
Jelen könyv egy újabb, javított, bővített kiadása egy 1982-ben megjelentnek. A szerzők, Georges Duby tanítványai néhány klerikus írását gyűjtötték össze és fordították le francia nyelvre, hogy képet adjanak a középkori világvége-várásról.
Székely István 1922-es akadémiai székfoglaló értekezésében
elmondott, még ma is nagyszerűen használható meghatározását („... az
apokalipszis kinyilatkoztatás alakjába öltöztetett képletes vagy jelképes
látomásokból álló tanköltemény, mely a fizikai világ, a túlvilág és a jövő
történelem titkait írja le”) tartva szemünk előtt, a könyvnek köszönhetően
láthatjuk, milyen sokféle felfogással találkozhatunk a középkori forrásokat
tanulmányozva. Krónikások feljegyzései, klerikusok levelei által kapunk ismereteket
a közelgő világvégről, Antikrisztusok fellépéséről, valamint János
Apokalipszisének magyarázatát is olvashatjuk. Tanúi lehetünk annak, hogy a
középkori írástudók hogyan vették át, dolgozták át és fejlesztették tovább
saját szellemükben a zsidó apokaliptika elemeit.
A történetek átültetése
legszembetűnőbb a Pseudo-Methodus és az Oracula Sibyllana esetében. Az első
textus szerzője Methodus, Patara város IV. századi püspökének neve alatt írt a
VII. század végén az iszlám hódítás borzalmairól szír nyelven. Ezt a szöveget,
amelyet a menekülő szerzetesek hoztak magukkal Nyugatra, Petrus szerzetes
fordította görög nyelvről latinra akkor, amikor az arabok Spanyolországot
megszállták (711). A két kulturális közeg csapásai közötti párhuzam indokolja a
fordító munkáját. Az apokaliptika hagyományában gyökerező elemeket megtartja: a
keresztények üldöztetése, a jövendő béke, északi emberevő barbárok megjelenése.
A középpontban azonban az izmaeliták kegyetlensége áll. Az Antikrisztust, aki
csodákat tesz, Isten elpusztítja és bekövetkezik a várva várt paradicsomi
állapot.
A második szöveg egy IV.
század végi szír kézirat XI. századi latin verziója. Tiburtine, Priamus királynak a lánya, aki
jövendöléseket mondott a világ minden táján, Rómában száz szenátor álmát fejti
meg, akik ugyanazon az estén ugyanazt álmodták. A szibilla magyarázata szerint
a kilenc különböző Nap kilenc generáció eljövetelét jelenti. Az első kettő
ragyogó Nap a becsületes, istenhívő embereket jelöli, a többi sötét Nap a
harcokra, Jézus születésére (vérvörös Nap négy sugárral), az üldöztetésekre
utal. A történet anakronisztikus, mivel Trajanus császár (Kr.u. I. század)
idejében játszódik, és az Úr későbbi megtestesüléséről beszél. Bár a trónra
lépő királyok hosszú sorát csak neveik kezdőbetűivel illeti, mégis ezek alapján
nagyrészt azonosítani lehet őket. Például: K. száli király (Nagy Károly), három
„O” betűs király (I., II. és III. Ottó), E. száli király (II. Henrik), hogy
csak néhányat említsünk. Újdonságnak számít Konstantinus görög-római király nevének
szerepeltetése, aki Jeruzsálemben visszaadja a koronáját Istennek. Majd az
Antikrisztus megöli Énokhot és Élit, és Isten legyőzi az Olajfák hegyén a
gonoszt, majd az utolsó ítélet sem várat magára.
A két szöveg esetében a
szerzők álnevük segítségével érik el, hogy prófétai palástban díszeleghetnek,
mivel a múlt eseményeit jövőként értelmezik. Kortársaikat a történetek által
látják el a tisztánlátáshoz szükséges tudnivalókkal, vigasztalják, és egyben
felkészítik őket az utolsó csapások elviselésére, melyek az új édenkert előtti
stádium elemei. Végső cél az örök üdvösség, melyet a hű, próbákat kiálló
keresztények érhetnek csak el.
Az eddigi szélesebb
közönségnek szóló kinyilatkoztatások mellett, melyekben nagy számban fordulnak
elő rémisztő képek, nyugodtabb hangvételű levélre is akadhatunk. Adso,
Montier-en-Der apátja De ortu et de tempore című művével (949–954) Gerberge
királynő, IV. Lajos francia király felesége kérésének tesz eleget. A királynő
érdeklődésére tekintettel összegyűjt mindent, amit addig írtak az
Antikrisztusról. A klerikus ismereteit olvasott és újraolvasott művekből meríti
saját vallomása szerint. Az Antikrisztus babilóniai születésétől a
meggyilkolásáig a történetet exegéta módjára dolgozza fel. Mondanivalóját Pál
apostol leveleinek, Máté és János evangéliumának részleteivel támasztja alá. Az
Antikrisztus eljövetele előtt az egyházatyák szerint egy frank király tartja
kezében majd a Római Birodalmat. Ez a frank uralkodó jelenthette Gerberge
számára férjét vagy testvérét, I. Ottót, ezért tanúsított figyelmet a
jövendölés iránt.
Erőteljesebb, határozottabb
kifejezésmódot igényelt Guibertus, Nogent apátjának Gesta Dei per Francos
irata, mely 1108 és 1112 között keletkezett. A szerzetes azt közli, amit II.
Orbán pápa keresztes háborúra felszólító beszédéből megjegyzett a clermont-i
zsinaton 1095-ben, valamint saját gondolatait is hozzáfűzi. A szövegből
kitűnik, hogy a keresztes lovagok céljának tűzték ki a Kelet kereszténységének
összegyűjtését, hitre vezetését, hogy ezzel előkészítsék az utat az
Antikrisztus előtt. Így kettős megtisztulás következhet be: Jeruzsálem
felszabadul a pogányok elnyomásából és a nyugati nemesség a rossz erkölcseitől,
mivel mártíromságot szenvedhet.
Az Antikrisztusok és
előfutáraik, a hamis próféták megjelenéséről szól négy klerikus. Elbeszéléseik
az Antikrisztus cselekvéseire összpontosulnak, és az eretnekek halála után
íródtak, így a klerikusok nem jóslásra vállalkoztak, hanem az álszentek
leleplezésére. Megfigyelhetjük az eretnekek egyszerű tanítását, melynek lényege,
hogy saját magukat tekintik egyedüli megváltottaknak, és az Egyház tagjainak
elpusztítására törekednek. Tours-i Gergely Historia Francorum művében arról
számol be, hogy 590 körül egy férfit Berry erdejében, Galliában egy légyraj
támadott meg, mely valószínűleg maga volt az ördög. A férfi ezután
szerzetesként élt. Krisztusnak hirdette magát, jósolt, gyógyított, ajándékait
szétosztotta. Egy nőt fogadott maga mellé, akit Máriának nevezett. Több mint
háromezer követőre talált. Az Egyház tagjait azonban halállal fenyegette,
míg-nem Puy-en-Velay püspökének legidősebb küldötte karddal meg nem ölte a
Gergely által Antikrisztusnak nevezett megszállott embert. A krónikás
megjegyzi, hogy később, még az ő idejében is előfordulnak ördöngősek.
1112–1114 között Utrecht
egyháza Frigyes kölni püspökhöz intézett levelében elpanaszolja, hogy flandriai
Tanchelm, akinek minden bizonnyal az Antikrisztus előfutárának kell lennie,
Istennek kiáltotta ki magát. Hívei előtt az Egyházat bordélyháznak minősítette,
egy Mária szoborral eljegyezte magát. Tanítványa, Manasses kovács céhet hozott
létre, mely Mária és az apostolok közösségére hasonlított.
Willelmus newburghi kanonok
leírja Historia rerum Anglicarum (1196–1198) művében, hogyan vezették III. Jenő
pápa (1145–1153) elé bretagne-i Eudest, a Csillagot az 1148-as reimsi zsinaton.
Elmeséli, hogy az eretneket urak urának tekintették hívei. Pompában élt.
Víziókkal csábított el mindenkit. Az ennivaló nem volt más, mint levegő, így
démonok lakomáját rendezett. Hogy még szemléletesebbé tegye mondanivalóját,
példaként felhoz egy pajzshordozót, akit az ajándékba kapott sas az égbe
repített, és soha nem került elő. Miután Reims érseke elfogatta az
Antikrisztust, az a zsinaton az egyik végén kétfelé ágazó botot tartott, és azt
mondta, hogy ha a két ág az ég felé mutat, a világ két része Istené a harmadik
pedig az övé, és ha megfordítja, akkor neki jut az univerzum két része. Halála
után tanítványai továbbra is hittek tévelygésükben, haláluk pillanatában is
csodát vártak.
Bernardus Gui inkvizítor De
secta illorum qui se dicunt de ordine Apostolorum (1316) című írásában beszámol
az ún. apostolikusok mozgalmáról, melynek feje Gerardus Segarelli, majd
tanítványa, Novarai Dolcino. Gerardus Pármában titkos találkozókat szervezett,
az apostolok életmódját utánozva a tökéletes élet látszatát keltette. Híveinek
előírta, hogy hirdessék bűnbánat tartását, mert közel a mennyek országa. A
közösséget IV. Honorius és IV. Nicolaus pápa elítélték és 1307-ben Segarelli
máglyán végezte. Fra Dolcino vette át azután a vezetést, akinek híveihez
intézett három leveléből kettőt összegez az inkvizítor. Az elsőben, amelyet
1300 augusztusában írt az eretnek, jelen idejét az utolsó napoknak hiszi. Isten
küldöttének tekinti magát, aki felfedi a jövőt mások előtt. A klerikusokat
ellenségként tartja számon, az ördög szolgáinak nyilvánítja őket, akiknek
megölésére buzdítja a népet. Az Egyház négy fázisát különbözteti meg. Az első
az ótestamentumi próféták, a második az apostolok, a harmadik a gazdag egyház,
a negyedik az apostolok időszaka. Ezt az utolsó reformációt az ő közössége
vinné véghez Frigyes szicíliai király segítségével. Ezután következhetne be a
béke időszaka, és jelenhetne meg az Antikrisztus. A második levélben 1303
decemberében Dolcino Istentől kapott kinyilatkoztatás által megjósolja, hogy
1304-ben a kardinálisok, majd 1305-ben mindegyik klerikus meghal Frigyes
fegyvere által. Az inkvizítor miután felsorolja az eretnek tanításának fő
tételeit, megjegyzi, hogy a jóslások nem váltak valóra.
Az előbbi munkáktól némileg
különbözik Rodulfus Glaber burgundiai szerzetes öt könyvből álló Historiája
(1030–1047), melyben nem találunk közvetlen utalást az Apokalipszisre. A
történelmi elbeszélés visszatérő eleme az ezer év, amelyet vagy Krisztus
születésétől vagy a Passiótól számít. Érdekes a múlt és a jelen eseményeinek
hangulata közötti analógia, amely valószínűleg nem véletlen egy középkori
írásban. A Passiót követő ezredik évben hal meg Fulbert, Chartres püspöke és
Benedek pápa. Az Ige születése utáni ezredik évben a templomok fehér ruhába
öltöztek, megújultak, hívekkel megteltek. A Passiót követő évezred végén,
1033-ban azonban éhség, káosz uralkodott. Az emberek döghússal táplálkoztak, a
piacon emberhússal kereskedtek, az utazókat, a szállások vendégeit megölték és megették.
Az Egyház kincseit szétosztogatták. Ez a csapás, melyet Isten büntetésének
tudtak, három évig tartott. Majd a megtestesült Úr megkönyörült rajtuk, és a
bőség, a béke ideje érkezett el.
Végül, de nem utolsó sorban a
könyv szerkesztői közlik Gioacchino da Fiore János Apokalipszisének
magyarázatát. A ciszterci apát 1191-ben S. Giovanni in Fioréban új rendet
alapított. Profetikus iratai, melyekben egyházi reformok végrehajtásának
szükségessége mellett érvelt, szembeállították a klérussal. Az Expositio in
Apocalipsim (1198–99) bevezetőjében az apát igyekszik művének jogosságát
bizonyítani. Auktorokként III. Lucius
és III. Orbán pápát említi, akik felhatalmazták az írásra. Az olvasónak az ő
segítségét kell igénybe vennie, és ő kijelöli a legnagyobb misztériumok
szemléletéig vezető utat. Az Apokalipszist ismeretlen tengerhez hasonlítja,
melyen navigálni készül, de előbb fel kell tölteni a hajót ellátmánnyal, vagyis
az olvasónak meg kell adni a megértéshez szükséges magyarázatokat. Az
Apokalipszist a próféciák próféciájának nevezi, mivel a többi bibliai könyvet
magában foglalja. Isten lelke szerinte nyíltan beszél benne, felfedi a
titkokat. A szerző a világ három állapota között tesz különbséget. Az első az
Ótestamentum korszaka, a törvény ideje, amely az Atyára vonatkozik, és akkor
még a házasság intézménye volt a meghatározó. A második korszak az
Újtestamentumot foglalja magában, melyet a Fiú hozott magával és az Evangélium
szabályzata alatt áll. Ez a klerikusok ideje. A harmadik, a Szentlélek
időszaka, amely a világ végére vonatkozik. Ekkor a szerzetesség a döntő
tényező. A klerikus exegézisében Isten népének múltja és az Egyház története
közötti megfelelésre épít. A hét pecsét az Ótestamentum korszakait jelöli.
Felnyitásuk az Újtestamentum, a későbbi kor eseményeinek felel meg (az első
János evangélista haláláig tart, a második Augustus Konstantinusig, a harmadik
Justinianus császárig, a negyedik Nagy Károlyig, az ötödik a klerikus
századáig). Az írás idejében kezdődött meg a hatodik pecsét felnyitása, melyet
majd az Úr sabbatja követ, valamint harcok és a végső ítélet. Az ótestamentumi
szírek és asszírek elleni hadakozás megfelelője eképpen a perzsák és az arabok
elleni harc. Babilónia lerombolása pedig Új-Babilónia vesztével egyenlő.
Ahogyan az Ótestamentum Antiochus király uralmával végződött, a világvége majd
Gog, a végső Antikrisztus eljövetelével következik be. Az apokaliptika elemei
más műfaj jegyeihez hasonlóan a történelem folyama során tovább öröklődtek, és
több-kevesebb változáson mentek keresztül. A középkort követően a joachimista
eszmék feltámadásáról Bán Imre (Chiliastikus és apokaliptikus hiedelmek
a reneszánsz korban, in Költők, eszmék, korszakok, Csokonai Könyvtár, Debrecen,
1997) elemzésének köszönhetően bizonyosodhatunk meg.
A felsorakoztatott művek
híven tükrözik a középkor különféle nézeteit, elképzeléseit a világvégéről.
Mivel az apokalüpszisz görög szó feltárást, felfedezést jelent, és a titok
megfejtéséhez vezető utat a középkor hite szerint csak Isten által lehet
kijelölt, így hadd álljon itt egy idézet befejezésül Gioacchino da Fiore
apáttól: „Nyilvánvaló tehát, hogy aki a saját dicsőségét keresi, nem hihet, és
aki nem tud hinni, nem tud megérteni, mivel a hitetlenség sötétsége megvakítja
lelki szemeit, és körülötte tapogatózva nem találhatja meg az ajtót.”
Claude Carozzi, Huguette Taviani-Carozzi: La fin des temps. Terreurs et prophéties au Moyen Age (Világvége. Félelmek és jövendölések a középkorban). Flammarion, Paris, 1999. 233 o.
Dancs Ágnes