Klió 2004/3.
13. évfolyam
Trienti
kanonokok a későközépkorban
Az egyházi társadalom középrétegével, a káptalanokkal és tagjaikkal foglakozó kutatók számára bizonyára ismerősen cseng Leo Santifaller (1890–1974) neve, hisz a brixeni székeskáptalan személyi összetételéről publikált alapvető munkájával (Das Brixner Domkapitel in seiner persönlichen Zusammensetzung im Mittelalter. 2 Bde. Schlern-Schriften 7. Innsbruck 1924–1925.) iskolát teremtett. A most ismertetésre kerülő művét befejezetlenül hagyta hátra, ám – a kiadó és a szerkesztő munkájának köszönhetően – így is alapvető és hiánypótló könyv kerül a szakemberek kezébe.
A Josef Nössing (Direktor des Südtiroler
Landesarchivs) előszavával megjelent könyvet dr. Klaus Brandstätter, a
tiroli egyetem munkatársa állította össze és rendezte sajtó alá Santifaller
professzor hagyatékából. A szerkesztő egy igen alapos és elengedhetetlen
előszót írt a munkához (9–28. o.), melyben részletezi az edíció megszületésének
körülményeit (9. o.), méltatja a szerző jelentősségét a székeskáptalanok
(10–16. o.) és konkrétan a trienti kanonoki testület (16–19. o.) kutatása
terén, végül a káptalan középkori történetének vázlatát (19–26. o.) és a kiadás
elkészítésének alapelveit (27–28. o.) közli.
A
Santifaller-hagyaték 1985-ben került a Dél-Tiroli Tartományi Levéltárba,
amelynek legfontosabb részét, a jelen kötetben közzétett, középkori kanonokok
biográfiái alkotják. A kiadás során több körülményre is tekintettel kellett
lenni. A már a ’30-as években összeállított, majd később átdolgozott és
publikálásra előkészített anyag elemző részének csekély része csak kezdeti
stádiumban volt, míg jelentős hányada egyáltalán nem készült el. A Santifaller
által korábban közzétett okleveles anyag (Urkunden und Forschungen zur
Geschichte des Trienter Domkapitels im Mittelalter. I. Bd.: Urkunden zur
Geschichte des Trienter Domkapitels 1147–1500. Veröffentlichungen des Instituts
für österreichische Geschichtsforschung 6. Wien, 1948.) az azóta eltelt években
újabb adatokkal egészült ki és Emanuele
Curzel doktori értekezésében vizsgálta a kanonoki testület történetét a XII.
századtól 1348-ig (Il Capitolo della cattedrale di Trento dal XII secolo al
1348, Dottorato di Ricerca, Universitŕ Cattolica del Sacro Cuore Milano, anno
accademico 1994/95.). E körülmények okán döntött úgy a szerkesztő, hogy a
kéziratban található közel 500 kanonok életrajza közül azokét adja közre, akik
az 1348-1500 közötti időszakban a káptalan tagjai voltak.
A kiadás szükségességét az
indokolta, hogy a trienti kanonokokról nem készült korábban semmilyen
összeállítás, így a további kutatásokhoz e munkával megfelelő forrásbázist
kívántak teremteni.
A diplomatiában is
nemzetközileg elismert Santifaller professzor, a második világháborút követően
az osztrák tudományos élet és tudományszervezés központi alakja volt (az
Instituts für Österreichische Geschichtsforschung, az Osztrák Állami Levéltár
és a Római Osztrák Intézet Történeti osztályának vezetője), máig alapvető
metódust dolgozott ki a középkori káptalanok kutatása terén. A XIX. század
végén és a XX. század elején új lendületet vett „Domkapitelforschung” az
intézmények történetét alkotmány- és jogtörténeti szempontból értékelte (Brackmann,
Weber, Leuze stb.). Aloys Schulte és tanítványai (elsősorban Kisky)
a korábbi kutatási irányt társadalomtörténeti szempontokkal bővítették, melyek
során az intézménytörténet mellett vizsgálták a káptalanokban stallummal
rendelkező személyek társadalmi állását. Santifaller az így létrejött új
megközelítést szélesebb alapokra helyezte, létrehozva ezzel azt a metodikát,
amely mentén a mai kutatók is dolgoznak. Az általa kidolgozott módszer
kiindulópontja egy teljességre törekvő prozopográfiai adattár létrehozása
volt, amely alapján összehasonlító vizsgálatokkal analizálta a kanonokok
javadalomnyerését és stallumuk elvesztését, életkorát és származását, tanulmányait,
az egyházi rendek felvételét, másutt birtokolt javadalmaikat, kegyes alapítványaikat,
állami és egyházi szolgálatukat. A breslaui egyetemen tanítványai e módszerek
alapján vizsgálták az augsburgi, a bambergi és a breslaui káptalanokat
(Schöntag, Kist, Schindler, Zimmermann). Az elmúlt évtizedekben készült
monográfiák is e módszerek alapján, azokat bővítve készültek bizonyítva ezzel a
metódus időtállóságát (pl. Fouquet, Hollmann, Hersche). (Magyarországon két
hasonló jellegű munka született: Köblös József: Az egyházi középréteg
Mátyás és a Jagellók korában. Társadalom- és művelődéstörténeti tanulmányok 12.
Budapest, 1994.; Kristóf Ilona:
Személyes kapcsolatok Váradon (1440–1526). Fons VIII. 2001. 1. 67–84. – F.
T.)
A szerző kéziratán
Brandstätter a legszükségesebb javításokat végezte el, így ahol szükséges volt,
stilisztikailag korrigálta a szöveget, a hivatkozásokat és rövidítéseket
egységesítette, kiegészítette az újabb kutatási eredményekkel (pl. Curzel
disszertációja 6 olyan kanonokot tartalmazott, akik sem a kéziratban, sem pedig
a kiadott oklevéltárban nem szerepeltek), amelyeket kurzív szedéssel jelölt,
végül pedig – a könyv használatát elősegítendő – hely- és névmutatóval
(185-198. o.) látta el.
A trienti székeskáptalan első
említése 928-ból származik, ám megbízhatóbb információk a XII. század közepétől
(1147), a vita communis megszűnését követően állnak rendelkezésre. A testület
első statútuma 1242-ben készült, a következő 1336-ban, végül egy rövid
szabályzatot állítottak össze 1454–55-ben. (20. o.) A XIV. század közepéig 27
prebenda volt a káptalanban, majd 1396-ban ezt 18-ra redukálták, hogy a
javadalmasok megfelelő bevételekhez jussanak. (Korábban az egyes stallumok
értéke alig érte el a 20–30 aranyforintot.) A XVIII. század elejéig a következő
három méltóságviselő (dignitarius) állt a testület élén: a dékán, az
archidiaconus és az iskolamester (scholasticus). Az intézmény élén – a magyar
gyakorlattól eltérően – a dékán állt, aki a káptalant gazdasági és jogi
tekintetben irányította, magasabb fórumokon képviselte. Nemcsak a kanonokok
feletti joghatósággal rendelkezett, hanem azon templomokban működő egyháziak
felett is gyakorolta a iurisdictiot, akik a dómhoz tartoztak. A joghatósága
alatt álló templomokban történő pasztorációról és a székesegyházi szentmisékről
is ő gondoskodott (a megfelelő személyek kijelölésével – F. T.). A pápák
többször megkísérelték a maguk számára rezerválni a stallumot több-kevesebb
sikerrel, amely végül a XV. század második felében konfliktust eredményezett. A
testület második helyén az archidiaconust találjuk, aki a szentszéki bíráskodás
(geistliche Gerichtsbarkeit) élén állt. A harmadik dignitas az iskolamesteré
volt, amelynek betöltése (collatio) a püspök joga volt. Ő irányította a
székesegyházi iskola oktatását. 1425-ben a püspök létrehozta a káptalanban a
préposti méltóságot. Ezt az intézkedést a pápa a következő évben megerősítette.
(22. o.) A prépost a méltóságviselők között a második helyen állt, kollációs
joga a püspököt illette meg, ám több esetben Róma is igényt tartott a javadalom
betöltésére, továbbá a tiroli tartomány elöljárói is élni kívántak prezentációs
jogukkal. A prépost minden esetben a kanonokok közül került ki, így a káptalani
stallumok száma nem emelkedett. Az alsóbb hivatalok közül a caniparius (Kellner
= pincemester) bukkan elő folyamatosan a forrásokból. E tisztséget évenkénti
választással töltötték be a kanonokok, és gazdasági természetű feladatokat
látott el: kezelte a távollévők javadalmait, a helyben tartózkodóknak kifizette
az őket megillető napi illetményt és intézte az intézmény egyéb, napi rutinnak
számító, anyagi ügyeit. (A magyar káptalanok esetében ezeket a feladatokat a
dékán és a divisor látta el.)
A
stallumok betöltéséről – a pápai provisiokat, a püspöki és a királyi, császári
kinevezéseket leszámítva – nem áll rendelkezésre közelebbi információ. A
javadalomhoz jutáshoz nem volt előfeltétel a magasabb egyházi rendek felvétele,
ám az 1454–55-ös szabályzat szerint az alsóbb rendeket felvevő kanonokok nem
vehettek részt a káptalani gyűléseken, és – ebből következően – nem
rendelkeztek szavazati joggal sem. A középkor végéig nem voltak előírások arra
nézve, hogy a káptalanba csak nemes származásúak, vagy akadémiai grádussal
rendelkezők nyerhettek-e javadalmat ellentétben sok más káptalannal. (pl.
Mainz, Metz, Trier, Speyer, Straßburg stb.) Csak a XVI. század elején
támasztották követelményként azt, ha nincs nemesi származású jelölt egy
javadalomra, akkor azt jó családból származó személyekkel („wenn adelige
Kandidaten nicht vorhanden sein sollte, auch der Nachweis der Abstammung ex
bonis parentibus”) is betölthetik. (23. o.)
A káptalan legfontosabb
feladatai közé tartozott: az egyházmegyében működő, joghatósága alá tartozó
egyházi intézmények irányítása, a püspöki szék üresedése esetén a dioecesis
igazgatása. Igen nagy jelentősége volt a káptalan szabad püspökválasztó jogának
(24. o.), melynek gyakorlására a testület a XVIII. századig folyamatosan igényt
tartott, noha többnyire ez csak elvi szinten funkcionált. A káptalan politikai
szerepe mindezek ellenére folyamatosan növekedett, mivel a tartomány elöljárói
a XIV. század közepétől mindvégig igyekeztek saját jelöltjüket a püspöki székbe
juttatni és ehhez szükségük volt a testület támogatására. 1474-től kezdve egyre
gyakrabban vett részt a tartományi gyűléseken a püspök és a káptalan egy-egy
képviselője, majd 1500-tól a prépost is. Ezzel a folyamattal párhuzamosan
csökkent a Trientből és Felső-Itáliából származó kanonokok száma a
Habsburg-párti személyek javára. III. Frigyes, a Rómával való hosszú tárgyalásokat
követően a pápa hozzájárulásával 1474-ben úgy intézkedett, hogy a jövőben a
kanonokok kétharmad része (25. o.) a Német-Római birodalomból, vagy a császár
ill. a Habsburgok familiárisaiból, illetve a püspök familiárisai közül kerüljön
ki. Ez az intézkedés nem hozta meg a kíván hatást, ezért 1532-ben a következő
szabályt hozták: a kanonokok kétharmad részének mindenképpen német
származásúnak kell lennie, míg a fennmaradó stallumokat Habsburg-alattvalókkal
vagy familiárisokkal, vagy pedig a püspök „embereivel” kell betölteni. Öt
esztendő múltán véglegesen szabályozták a „nemzetiségi” arányokat, mely szerint
12 javadalmat németek ill. az osztrák örökös tartományokból származók, vagy
trienti polgárok számára kell fenntartani, míg a fennmaradó 6 prebendát
itáliaiak számára rendelik. (26. o.)
A szerkesztő bevezetését
követően kezdődik a dolgozat (29–184.o.), amely négy részből áll. Az első
egység historiográfia áttekintés (29–41. o.), amely terjedelmét tekintve
rövidnek tűnhet, ám felsorol minden, a káptalanok történetéről készült, 1700
és 1930 között megjelent munkát. Ez a fejezet a tudománytörténet szempontjából
mindenképpen érdekes, hiszen a jelzett esztendőben készített
„pillanatfelvételt” a kutatás fejlődéséről és akkori állásáról.
A következő rész (43–166. o.)
képezi a munka gerincét, hiszen itt annak a 300 kanonoknak a rövid életrajzát
mutatják be, akik a trienti székeskáptalan tagjai voltak a tárgyalt
intervallumban. A kanonokok alfabetikus rendben szerepelnek, félkövér betűvel
szedve a családnevet, vagy az apa nevét, vagy – amennyiben a források nem
tartalmazzák ezeket – az illető keresztnevét. A következő sorban folyamatos
sorszámmal ellátva következik az illető rövid biográfiája, amely minden
elérhető és a későbbi – jelen esetben el nem végzett – vizsgálatok szempontjából
releváns adatokat tartalmaz. Megadja: az illető származását, családjára
vonatkozó információkat közöl, ismerteti képzettségét, akadémiai fokozatait,
javadalomviselésének éveit, a javadalom elnyerésének körülményeit, az egyházi
rend fokozatainak felvételét, másutt birtokolt egyházi javadalmait, egyházi és
világi („állami”) szolgálatait, uralkodókhoz és főpapokhoz fűződő személyes
kapcsolatait, a káptalanból történő továbblépését, a javadalom elvesztésének
(csere, lemondás, megfosztás, halál) körülményeit (stb.).
Amennyiben egy családból
többen is javadalomhoz jutottak a testületben, úgy – értelemszerűen – egyszer
szerepel a családnév, majd az egyes személyek keresztnévvel kezdődő életrajza
következik. (Pl. Balzanis, de 14. Balzanus, 15. Hyeronimus: 49–50. o.; Kneussel
132. Benedikt, 133. Ulrich: 98–99. o.; Robertis, de 218. Anton, 219. Jakob:
136. o. stb.). Amint fentebb már említettük, a szerkesztő beillesztette azon
kanonokok életrajzát Santifaller kéziratába, amelyeket az újabb – elsősorban
Corzel által végzett – kutatások hoztak felszínre: 2. Bellus Adenulfi (43. o.), 12. Avancius és 14. Balzanus de
Balzanis (49. o.), 19. Anton von Belluno (52. o.), 22. Johannes de Bergiocho
(53. o.), 53. Zozzinus de Caporta (66-67. o.), a Castelbarco családból 56.
Franz, 57. Ludwig és Markabrun (68–69. o.) stb. (összesen 43 személy).
A testületben javadalommal
rendelkezők között különféle származású és rangú személyeket találunk, így
stallummal rendelkezett itt többek közt a falusi Smaranoi Péter (144. o.), a
nagyvárosi polgár Milánói Bertalan (106. o.), vagy a lengyel nemesi családból
származó Sobniowi Stanislaus (144. o.). A dékáni méltóságot viselte Oliverius
Carafa bíboros, Nápoly érseke 1493–1500 között
(67. o.) és ugyancsak trienti kanonok volt Aeneas Silvius Piccolomini, a
későbbi II. Pius pápa (127–128.o.). Említésre érdemes két magyar vonatkozású
adat: Benedikt Füger kanonok 1490-ben I. Miksa császár követeként járt
Magyarországon (84. o.), Podwein Henrik 1359-ben Lajos magyar király
folyamodványa alapján kapott várományt egy brixeni kanonoki stallumra, amelyet
el is nyert (128. o.).
A harmadik rész (167–178. o.)
a kanonokokról készített két listát és egy táblázatot foglal magába. Elsőként a
kanonokok névsorát tartalmazó felsorolás szerepel javadalomviselésük
időrendjében (167–175. o.). A következő jegyzék a méltóságviselőket sorolja
fel, szintén kronologikus rendben (175–176. o.). Ebből kiderül, hogy a vizsgált
másfél évszázadban 21 dékán állt a testület élén, akik közül 8 fő a pápától
nyerte javadalmát, és bizonyíthatóan mindössze egyetlen személyt választott a
káptalan (175. o.). A XV. század első felében létesített préposti méltóságot
négyen viselték, míg 13 fő archidiaconusként tevékenykedett, az iskolamesterek
közül pedig 10 személy neve ismert (175–176. o.). A kanonokok származásáról
készített összesítő táblázat (177–178.
o.) egyház-provinciánként és egyházmegyénként közli az adatokat, három
50 éves periódusra osztva (1349–1400, 1401–1450, 1451–1500). Ebből kitűnik,
hogy a legtöbb kanonok (71) a trienti dioecesis területéről származott, majd a
brixeni (17), augsburgi (14) és az aquilejai (13) egyházmegyék tagjai
következtek. Az 53 egyházmegyéből származó 244 személy mellett 56 kanonok
származása bizonytalan.
A kötet függelékében
(179–184. o.) található a rövidítések
feloldása, a kutatás során felkeresett levéltárak lajstroma, végül a
felhasznált források és irodalom felsorolása, amely természetesen tartalmazza
azokat a tételeket is, amelyeket a szerkesztő használt.
Értékes munkával gyarapodott
az egyháztörténeti szakirodalom, amely – nem utolsó sorban a gondos
szerkesztésnek köszönhetően – megfelelő forrásbázist teremtett egy jövőbeni,
széleskörű elemzés elkészítéséhez.
Leo Santifaller: Das Trienter Domkapitel in seiner persönlichen Zusammensetzung im späten Mittelalter (Mitte 14. Jahrhundert bis 1500) (Trienti kanonokok személyes adataik alapján a késő középkorban). Aus dem Nachlass Herausgegeben und mit einer Einleitung versehen von Klaus Brandstätter. Veröffentlichungen des Südtiroles Landesarchivs Bd. 9. Verlagsanstalt Athesia, Bozen 2000. 198. o.
Fedeles Tamás