Klió 2004/3.
13. évfolyam
Emberek
vagy tárgyak: a rabszolgák jogi helyzetének megítélése a gyarmati kori
Virginiában
Az Egyesült Államok 1787-ben kidolgozott alkotmánya értelmében a törvényhozó hatalmat a kongresszus gyakorolja, amelyik két házból, a szenátusból és a képviselőházból áll. Az alkotmány szövegét megfogalmazó philadelphiai konvención az egyik legjelentősebb vita arról bontakozott ki, hogy milyen módon alakítsanak ki olyan képviseleti rendszert, amely a kisebb és nagyobb államok érdekeit egyaránt figyelembe veszi. A vitázó felek végül arra a megállapodásra jutottak, hogy olyan kétkamarás törvényhozást kell létrehozni, amelynek egyik házában (szenátus) minden állam egyenlő képviselettel, vagyis két-két szenátorral rendelkezik, míg a másik házban (képviselőház) az arányos képviselet elvét érvényesítik. De vajon milyen mutatók alapján osszák el a képviselőházi helyeket a tagállamok között? A népességszámot tekintsék az elosztás alapjának, vagy pedig az adott állam részesedését az Egyesült Államok területén található összes vagyonból, esetleg mindkettőt? De ha az előbbi mellett döntenek, akkor csak a szabad személyeket vegyék figyelembe az adott állam lakosságának meghatározásakor, vagy esetleg a fekete rabszolgákat és az indiánokat is? Ha pedig a vagyoni részesedést tekintik kiinduló alapnak, ebbe a kategóriába sorolják-e a rabszolgákat vagy sem?
1787. június 1-jén, a neves
pennsylvaniai politikus James Wilson (1742–98) azt indítványozta, hogy az egyes
államok lakosságának meghatározásakor a szabad fehér lakosok mellett vegyék
tekintetbe az egyéb személyek – vagyis a rabszolgák – háromötödét, viszont
hagyják figyelmen kívül az indiánokat. E javaslatot – amely nyilvánvalóan
előnyös volt a nagyobb rabszolga népességgel rendelkező déli államok számára –
az északi államok képviselői csak azzal a feltétellel voltak hajlandók
elfogadni, hogy az egyes államok által fizetendő egyenes adók mértékét is az
„egyéb személyek” figyelembevételével kalkulált lakosság alapján állapítsák
meg. Mivel a feketék nem fizettek adót, ez jelentős többlet adóterhet rótt a
déli államokra. Az alkotmány I. cikkelye 2. paragrafusának második bekezdése
végül úgy szólt, hogy „A képviselőket és az egyenes adókat az ezen Uniót alkotó
egyes államok között népességszámuk alapján, arányosan kell elosztani, oly
módon, hogy a szabad személyek teljes számához, beleértve a meghatározott ideig
szolgálatra kötelezetteket, de kizárva az adót nem fizető indiánokat,
hozzáadják az összes többi személy (vagyis a rabszolgák – a szerző) számának
háromötödét”.1
Az alkotmány ezen pontja
tehát nem egyszerűen elismerte a rabszolgaság jogszerűségét, hanem a
kialakítandó demokratikus intézményrendszer egyik alapelemének meghatározásakor
perdöntő tényezőként vette figyelembe. Ez pedig csakis úgy volt lehetséges, ha
ebben a vonatkozásban személyekként kezelték az egyébként vagyontárgyakként
felfogott rabszolgákat. Malick W. Ghachem, tanulmányában azt vizsgálta,
hogy a rabszolgák e jogi értelemben vett kettős felfogása miféle jogtörténeti
előzményekre támaszkodhatott, illetve, hogy az alkotmány hívei miért és miként
érveltek a „háromötödös szabály” elfogadása mellett, e doktrína
felhasználásával.
Az alkotmány elfogadásáért
folytatott ideológiai küzdelemben kulcsszerepet játszott A föderalista című
cikksorozat. Ennek 54. darabjában fejtette ki a „háromötödös szabály” melletti
érveit James Madison (1751–1836), az Egyesült Államok majdani külügyminisztere
és elnöke, aki sok szakember szerint a korszak legjelentősebb amerikai
politikai gondolkodója volt. Ghachem mondanivalójának jobb megértése
szempontjából érdemes Madison gondolatmenetének lényegét szó szerint idézni:
„Elismerjük a tételt, mondhatná valamelyik déli testvérünk, amely szerint a
képviselet közvetlenebbül kapcsolódik a személyekhez, az adózás pedig
közvetlenebbül a tulajdonhoz, s e megkülönböztetést mi is alkalmazzuk a
rabszolgáink esetére. Tagadjuk azonban, hogy rabszolgáink tulajdonunknak
tekintendők csupán, és semmiképpen sem személyeknek. Az igazság az, hogy
mindkét minősítés vonatkozik rájuk; a rabszolga, törvényeink értelmében,
bizonyos tekintetben személy, más tekintetben vagyontárgy. Kényszerítik, hogy
ne maga hasznára dolgozzék, hanem a gazda hasznára; tulajdonosa eladhatja, egy
másik gazdának; bármikor korlátozhatják a szabadságát, és testi fenyítésben
részesíthetik egy másik személy szeszélyéből és akaratából – úgyhogy ebből a
szempontból a rabszolga, elvesztvén emberi méltóságát, minden jel szerint
oktalan állattá alacsonyodik, márpedig az állatra méltán alkalmazható a
»vagyontárgy« kifejezés. Ezzel szemben mivel a rabszolga életét és testi
épségét védik mások erőszakos fellépésétől, még a munkáját kikényszerítő és a
szabadságát korlátozó tulajdonos erőszakos fellépésétől is, továbbá mivel
megbüntetik, ha másokkal erőszakoskodik, a rabszolgát – s ez is nyilvánvaló – a
törvény úgy tekinti, mint a társadalom tagját, nem pedig mint az oktalan
teremtmények egyikét; mint erkölcsi személyt s nem pusztán mint vagyontárgyat.
Úgyhogy a szövetségi alkotmány igen helyesen intézkedik rabszolgáink »vegyes«
státusáról, amikor egyrészt személyeknek, másrészt vagyontárgyaknak minősíti
őket. Ez az igazi státusuk… Ehhez az okfejtéshez folyamodhat tehát ebben a
tárgykörben a déli érdekek védelmezője. S jóllehet néhány pontban erőltetettnek
tűnhetik fel ez az érvelés, be kell vallanom, hogy engem egészében véve
teljességgel megbékít a Konvenció megállapította képviseleti arányokkal”.2
Ghachem szerint A
föderalistának ez a száma három szempontból is kirítt a sorozat többi darabja
közül. Először is kényes témája, a rabszolgaság miatt, amelyet kizárólagosan
jogi aspektusból vizsgált. Másodszor, egyedül ebben a cikkben fordult elő, hogy
Madison nem egyes szám első, hanem harmadik személyben beszélt az általa
propagált megoldásokról. Ez, valószínűleg a harmadik ghachemi jellemzővel,
vagyis azzal is összefüggésben volt, hogy érveléséből kiérezhető egyfajta
távolságtartás, a belső meggyőződés bizonyos hiánya. Mivel a „háromötödös
szabály” egyike volt az alkotmány megfogalmazását lehetővé tevő alapvető
kompromisszumoknak, elmondható, hogy Madisonnak a rabszolgák kettős jogi
személyiségére vonatkozó érvelése kulcsszerepet játszott az új politikai
berendezkedés elfogadtatásában.
Ennek során, Madison az ún.
jogi fikció eszközéhez nyúlt. A jogi fikció egyik klasszikus példáját a
politikai képviselet eszméje jelenti, amely magábon hordozza azt a
feltételezést, hogy a képviselt személyek is valamilyen módon jelen vannak és
aktívan közreműködnek a törvényhozás folyamatában. A „valóságban” azonban csak
nagyon kevés számú személy vesz részt ténylegesen is a döntéshozatali
folyamatban. Ghachem szerint Madison érvelésében jogi fikciók egész halmazával
állunk szemben, mivel az 54. számú esszében olyasvalaminek az igazolására
törekedett – az arányos képviselet alkotmányos gyakorlata – ami maga is jogi
fikció volt. Nem beszélve arról, hogy célja elérése érdekében egy olyan eszmét
– a rabszolga jogi személyiségként való felfogása – hívott segítségül, amely
szintén a jogi fikció kategfóriájába tartozott. Lon Fullert követve, Ghachem a
jogi fikciónak két alapvető funkcióját különböztette meg. Az első az, hogy
koherenciát teremt megörökölt koncepcionális struktúrák és újonnan kialakult
helyzetek között. A másodikat pedig az jelenti, hogy saját „hamisságát” részben
vagy egészben maga is beismeri. A szerző szerint mindkét funkció ráillett A
föderalista 54. esszéjére. Az első azért, mivel Madison arra törekedett, hogy
az alkotmány által teremtett új helyzettel – ti. a „háromötödös szabállyal” –
összeegyeztesse a rabszolgasággal kapcsolatos déli jogfelfogást. A második pedig
azért, mivel a szövegből világos módon kiérzett, hogy szerzője sincs teljes
mértékben meggyőződve saját érvelésének hitelességéről.
Ghachem úgy találta, hogy
Madisonnak a rabszolgák kettős jogi személyiségére vonatkozó felfogása mélyen
a gyarmati kori virginiai jogi hagyományból táplálkozott, mely utóbbi az angol
„common law” felfogásban gyökerezett. A „common law” kétfajta tulajdont ismert:
a „mozdítható és múlandó” ingóságokat, illetve a „helyhez kötött és állandó”
ingatlantulajdont. A rabszolgaságot szabályozó első virginiai törvénykönyv
1705-ben az utóbbi kategóriába sorolta a rabszolgákat. A rabszolgák
földtulajdonhoz kapcsolásának elsődleges célja az volt, hogy lehetővé tegyék a
két dolog egyszerre, egyetlen egységben történő örökül hagyását. A virginiai
törvények általános felülvizsgálatának keretében, a helyi törvényhozás által
1748-ban elfogadott új törvény viszont inkább ingóságokként kezelte a
rabszolgákat. A londoni kormányzat ezt a törvényt megvétózta, azonban erre az
elutasításra csak három év múlva került sor, amikorra az újfajta értelmezés már
elterjedt a virginiai joggyakorlatban. A rabszolgák jogállására vonatkozó
felfogást tehát egyfajta kettősség jellemezte, amit jól szemléltetnek azok a
perek, amelyekben valami miatt döntő jelentőségűvé vált annak megállapítása,
hogy a rabszolgák melyik vagyoni kategóriába tartoznak.
Az egyik leghíresebb ilyen
eljárásra 1768-ban került sor. A Wilkinson nevű felperes egy olyan ültetvényes
leszármazottja volt, aki még 1718-ban bizonyos számú rabszolgáját
végrendeletileg egy harmadik félre hagyta, mégpedig az „entail” jogi
eljárásának felhasználásával. Ez az ingatlanvagyon egyfajta
„hitbizományosítását” tette lehetővé olyan módon, hogy az örökül hagyó,
végrendeletében hosszút távra vonatkozóan meghatározhatta, hogy
ingatlantulajdona milyen leszármazási rendnek megfelelően öröklődhet. 1755-ben,
az eljárás említett haszonélvezője maga is „hitbizományosította” fenti módon
örökölt rabszolgáit, mégpedig egy Blackwell nevű ember, az 1768-as per alperese
számára. Wilkinson úgy gondolta, hogy az 1755-ös eljárás megsértette az
eredeti, 1718-as „hitbizományosítás” bizonyos pontjait, s ezért érvénytelen.
Mivel pedig az eredeti haszonélvező már meghalt, a kérdéses rabszolgák őt
illetik meg, mint az eredeti örökül hagyó leszármazottját. Mivel azonban
Wilkinson őse 1718-ban elmulasztotta a megfelelő jogi formulával
„földbirtokához kapcsolni” a kérdéses rabszolgákat, nem volt egyértelmű, hogy
az 1718-as eljárás rendelkezései hivatkozási alapul szolgálhatnak-e az 1755-ös
„hitbizományosítás” érvénytelenítésére. Egy 1727-es törvény ugyanis
elrendelte, hogy ilyen esetekben, a rabszolgákat kifejezetten „hozzá kell
kapcsolni” a földbirtokhoz, hogy a „hitbizományosítás” érvényessége rájuk is
kiterjedjen. Ellenkező esetben a rabszolgákat személyi tulajdonként kell
kezelni. Csakhogy, az említett 1727-es törvényt 1748-ban érvénytelenítette a
virginiai törvényhozás. Mint emlékezhetünk rá, ezt az 1748-as revíziót viszont
a kormányzat vétózta meg. Az ügy további pikantériáját jelentette, hogy a
perlekedő feleket a korabeli virginiai jogász-ültetvényes-rabszolgatartó elit
legtekintélyesebb tagjai képviselték. Wilkinson úr mellett érvelt John Randolph
(1727?–1784), a gyarmat főügyésze, aki az amerikai forradalom idején a britek
pártján maradt és fegyveres szolgálatát is felajánlotta a Koronának. Társa
George Mason (1725–1792) viszont, néhány év múlva kulcsszerepet játszott a
virginiai forradalmi mozgalomban. De nem kisebb nevek álltak a másik oldalon
sem. Blackwell urat George Wythe (1726–1800), Thomas Jefferson szeretve
tisztelt professzora, a korabeli Virginia legnagyobb jogi tekintélye
képviselte. Társa, Edmund Pendleton (1721–1803) Virginia egyik küldötte lesz
majd a Második Kontinentális Kongresszuson. Randolph kivételével, valamennyien
kiemelkedő szerepet játszottak Virginia új politikai és jogi berendezkedésének
kialakításában, s az új szövetségi alkotmány kidolgozásában (Mason), vagy
virginiai elfogadtatásában (Wythe, Pendleton).
A rabszolgák kettős jogi
személyisége eszméjének megítélése szempontjából nagyon lényeges volt John
Randolph stratégiája, aki annak igazolására törekedett, hogy a rabszolgák
felfoghatók az ingatlan tulajdonhoz kötődő, „oldalágról vagy idegenről háramló”
tulajdonként. Ennek érdekében, határozott különbséget tett a rabszolgák
„természeti” és „jogi” minősége között. Úgy vélte, hogy olyan „természeti”
tulajdonságaik alapján, mint „mozgékonyságuk és múlandóságuk”, az 1705-ös
szabályozás elfogadása előtt joggal tekintették a rabszolgákat az ingóságok
körébe tartozónak. Az 1705-ös törvény viszont az ingatlan tulajdon
kategóriájába sorolta őket, vagyis „jogi” minőségüket elválasztotta fenti
„természeti” minőségüktől, amelyek azonban ettől nem szűntek meg. Randolph
tehát „igazolni kívánta a rabszolgák fiktív, ám kétségbevonhatatlanul
szembetűnő ingatlantulajdoni minőséggel történő felruházását”, ám így,
„felfogása nem szándékolt módon azt is eredményezte, hogy segített lefektetni a
rabszolgák jogilag igaznak vélelmezett természeti állapotára vonatkozó
felfogást”. (824. o.)
Az alperes képviselői a
rabszolgák ingóság jellegének igazolására törekedtek, vagyis azt igyekeztek
cáfolni, hogy a rabszolgák „hitbizományosíthatók” lennének. George Wythe arra
mutatott rá, hogy a rabszolgák elkerülhetetlenül „múlandóak és változékonyak
létezésük idejét és helyét is tekintve”, szemben a földdel, amely „szilárd és
megváltoztathatatlan”. (824. o.) Ezt a különbséget pedig semmiféle, „idegenről
történő háramlás” elvét alkalmazó jogi trükkel sem lehet áthidalni. A bíróság
végül Wilkinson 1718-as végrendeletének vitatott pontját érvénytelenítve
kimondta, hogy rabszolgákat csakis akkor lehet „hitbizományosítani”, ha azokat
kifejezett módon, külön rendelkezésben hozzákapcsolták a földtulajdonhoz.
A rabszolgák kettős jogi
személyiségére vonatkozó felfogás elterjedtségét és hatékonyságát jól mutatja,
hogy pár évvel később, a fenti jogászok egy másik perben, habozás nélkül
érveltek korábbi álláspontjuk ellenében, ezúttal a kettős személyiség
ellentétes elemére hivatkozva. Ebben az eljárásban arról volt szó, hogy egy
William Carr nevű úriember 1760-ban, miután ingatlantulajdonának egy részét
harmadik felekre hagyta, úgy rendelkezett, hogy fennmaradó ingatlan és ingó
vagyonát egyenlően kell felosztani felesége és gyermekei között. Carrnek, saját
végrendelete elkészítése után jutott tudomására, hogy nagybátyja, William
Chiles végakarat hagyása nélkül elhalálozott. A vonatkozó virginiai törvények
értelmében, Chiles teljes vagyonát legközelebbi leszármazottja örökölte, ami
ebben az esetben két elhunyt nővérének a gyermekeit jelentette. Ennek
megfelelően, Chiles rabszolgáinak egyik felét Carr és fiatalabb testvérei,
másik felét pedig Chiles másik unokaöccse, egy bizonyos Southerland nevű ember
és annak testvérei örökölték volna. A primogenitúra jogának értelmében, Carr és
Southerland – mint legidősebb életben lévő férfi leszármazottak – voltak
jogosultak arra, hogy az összes, végrendeletben érintett rabszolgát ténylegesen
is birtokba vegyék, s nekik kellett gondoskodniuk arról, hogy pénzben
kifizessék leánytestvéreiknek az őket megillető részt. William Carr tehát
megörökölte nagybátyja rabszolgáit, ám arra már neki sem maradt ideje, hogy új
szerzeményeit is belefoglalja a már korábban elkészített végrendeletébe,
minthogy rövidesen ő is meghalt. A per tárgyát az képezte, hogy vajon Carr
megörökölt, de végrendeletébe bele nem foglalt rabszolgáit automatikus módon
megöröklik-e a felesége és a gyermekei, akik egyébként végrendelete kedvezményezettjei
voltak. Southerland ugyanis úgy vélte, hogy a kifejezett rendelkezés hiányában,
Chiles rabszolgáinak ez a része is őt és testvéreit illeti, mint legközelebbi
leszármazottakat.
A „common law” eredetileg
kizárta az ingatlantulajdon végrendeleti úton történő átadását. Ez a
primogenitúra intézményének következménye volt. A parlament egyik 1540-ben
elfogadott törvénye viszont lehetővé tette, hogy valaki végrendeleti úton
meghatározza ingatlanjai öröklési sorrendjét leszármazottai között. Ezt
követően a primogenitúra szabályát úgy értelmezték, hogy az az ingatlan tulajdon,
amelynek egy örökül hagyó azt követően jutott birtokába, hogy saját
végrendeletét elkészítette, nem kerül a végrendelet kedvezményezettjeinek
tulajdonába. Az ingóságokra viszont nem vonatkozott ez a szabály, vagyis az
ingóságok átkerülhettek az örökösök tulajdonába függetlenül attól, hogy az
örökül hagyó mikor jutott azok birtokába. Ebben az esetben is az képezte tehát
a vita tárgyát, hogy a rabszolgák az ingó vagy az ingatlan tulajdon
kategóriájába tartoznak, vagyis kettős jogi személyiségük melyik eleme dominál?
Amennyiben a bíróság az ingatlan tulajdon részének tekinti őket, akkor
Southerlandnek áll a zászló, ha ingóságnak, akkor a Carr család a nyertes.
Edmund Pendleton, aki George
Wythe társa volt az 1768-as perben, most úgy érvelt, hogy a korábban említett
1705-ös virginiai törvény, amely az ingatlantulajdon részeként tekintett a
rabszolgákra, megváltoztatta azok korábbi jogi minőségét. E változtatásnak
azzal a következénnyel kellett volna járnia, hogy – a common law általános
rendelkezéseinek megfelelően – a rabszolgák sem hagyhatók végrendeleti úton
örökül. Az 1705-ös törvény azonban, „személyi jellegzetességeiket” figyelembe
véve, mégis olyan örökül hagyható tulajdonnak tekintette őket, ami az 1540 es
törvény hatálya alá helyezte őket, amely lehetővé tette az ingatlantulajdonról
való végrendelkezést.
Mint emlékezhetünk rá, Edmund
Pendleton akkori társa, George Wythe 1768-ban a földtulajdon és a rabszolga
tulajdon alapvetően eltérő jellege mellett érvelt, mondván, hogy az előbbi
„szilárd és megváltoztathatatlan”, míg az utóbbi „mozgékony és változékony”.
Most viszont Pendleton azt bizonygatta, hogy a rabszolgák lényegében az
ingatlanhoz, a földhöz kapcsolódnak, mivel „nem tárgyai egy állandó, egyik
kézből egy másik kézbe történő átadásnak, hanem családokban élnek velünk
együtt, a földjeinken születnek és halnak meg, s leszármazottaik képében addig
maradhatnak velünk, ameddig a földjeink is”. (828. o.) Mindezt George Wythe
azzal fejelte meg, hogy a rabszolgák nem is kizárólag emiatt hagyhatók örökül, hanem
„saját természetükből következően” is, vagyis személy jellegükből adódóan.
(829. o.) Összefoglalóan tehát azt állapította meg, hogy a rabszolgák nem
sorolhatók „tisztán sem az ingatlan, sem pedig a személyi tulajdon körébe,
hanem kettős természettel rendelkeznek”. (uo.) Értelmezésében ez azt
jelentette, hogy a rabszolgák csakis akkor tekinthetők a földhöz kötődő
ingatlannak, ha egy tulajdonos végrendelet nélkül halálozott el. Minden más
esetben ingóságnak minősülnek, s az erre a kategóriára érvényes öröklődési
szabályok vonatkoznak rájuk.
Amíg a többféle módon
értelmezhető 1705-ös törvény hatályban maradt, addig nem szűntek meg a
rabszolga tulajdon természetére vonatkozó viták a virginiai bíróságokon. A
virginiai corpus juris teljes felülvizsgálatára az amerikai forradalom
kirobbanása nyújtott lehetőséget. 1776. november 4-én a törvényhozás egy öttagú
bizottságt nevezett ki, melynek feladata az volt, hogy a virginiai törvényeket
hozzáigazítsa a megváltozott politikai körülményekhez. A bizottság elnökévé Thomas
Jeffersont választották, tagjai között pedig ott volt George Wythe, George
Mason és Edmund Pendleton is. A primogenitúra és a hitbizomány intézményeit a
feudális múlt maradványainak tekintő Jefferson szorgalmazására, a rabszolgák
örökül hagyására vonatkozóan a bizottság azt a változtatást javasolta 1779
júniusában, hogy „más ingóságokhoz hasonlóan, feloszthatók legyenek a
legközelebbi hozzátartozók között”. (831. o.) A primogenitúra eltörlésére
vonatkozó javaslatot már ekkor elfogadták a képviselők, ám a rabszolgák
örökíthetőségére vonatkozó változtatást csak 1792-ben iktatták törvénybe
mégpedig abban a formában, hogy „minden néger és mulatt rabszolga… ettől fogva
ingóságnak tartatik, neveztetik és ítéltetik” (uo.), s ennek megfelelően, az
ingóságok öröklésére vonatkozó szabályok érvényesek rájuk. Egy tulajdonos
halála esetén, az illetékes bíróságnak kellett elvégeznie a rabszolgák egyenlő
megosztását az örökösök között. Ha ez „az ilyen tulajdon természetéből adódóan”
(uo.) nem volt megvalósítható, akkor a rabszolgákat el kellett adni és az így
kapott summát kellett egyenlően elosztani a törvényes örökösök között. 1787-ben
az alkotmány kidolgozásakor, és egy évvel később, A föderalista 54. számú
esszéjének megírásakor viszont még élénken élt a virginiai jogászok fejében és
gyakorlatában a rabszolga tulajdon kettős jellegére vonatkozó felfogás, s
mindenképpen ez lehetett Madison érvelésének egyik forrása.
Ghachem szerint második
kútfőként a virginiai büntetőjog azon felfogása jöhetett számításba, amely megkülönböztette
egymástól a rabszolgák „természeti” és „erkölcsi” személyiségét. Erre utalt
1781-ben annak a Billy nevű rabszolgának a pere, aki a függetlenségi háború
idején egy brit hadihajó fedélzetére szökött tulajdonosától, s ezzel „háborút
indított és viselt Virginia köztársasága ellen”. (834. o.) Az ügyet a főbenjáró
ügyekben eljáró speciális bíróság tárgyalta (Court of Oyer and Terminer), amely
Billyt kötél általi halálra ítélte. Két bíró azonban különvéleményt jelentett
be azon az alapon, hogy Billy nem követhetett el főbenjáró bűnt, vagyis
hazaárulást, mivel ilyet csak az adott állam állampolgárai tehetnek, Billy
pedig nem minősül annak. Véleményük szerint azzal, hogy a bírák árulónak
ítélték a rabszolgát, felruházták az állampolgárság jogával. Az ítélet tehát
elmossa a rabszolgák és a szabad emberek közötti határvonalat, vagyis Billy
elítélésével – Ghachem találó megfogalmazásában – a bírák „felnyitották volna az állampolgári jogok és kötelességek
Pandora szelencéjét” (835. o.) a rabszolgák vonatkozásában. Mindezt, a
különvéleményt bejelentő bírák nagyon veszélyesnek tartották, s még azt is jobb
megoldásnak vélték, ha – az egyébként szerintük is bűnös – Billyt büntetlenül
futni hagyják. Így álltak a dolgok, amikor Billy gazdájának ügyvédje azzal a beadvánnyal
fordult az állam kormányzójához Thomas Jeffersonhoz, hogy az ítélet
törvénytelennek minősítésével kegyelmezzen meg a rabszolgának. Jefferson ezzel
nem értett egyet, ám egy hónapra felfüggesztette az ítélet végrehajtását, időt
adva ezzel arra, hogy az ügyet a virginiai törvényhozás igazságügyi bizottsága
is megtárgyalja. A bizottság a bíróság eljárását törvénytelennek minősítette,
amit a Képviselőház és a Szenátus ilyen értelmű, együttes határozata emelt
törvényerőre. Ghachem ironikus megjegyzését idézve, úgy látszik, hogy a
honatyák „kisebbnek tartották azt az árat, amelyet azáltal fizettek, hogy a
hazaárulás vádja elől futni hagytak egy rabszolgát annál, hogy engedélyezték
volna egy rabszolga számára, hogy elkövesse az angol-amerikai jog által ismert
legsúlyosabb bűntényt”. (836. o.)
Mint emlékezhetünk rá,
Madison a rabszolgák „személy” minőségét azzal indokolta, hogy a hatályos déli
jog a büntetőjog alanyának, vagyis úgy tekinti őket, „mint a társadalom tagját,
nem pedig mint az oktalan teremtmények egyikét; mint erkölcsi személyt s nem
pusztán mint vagyontárgyat”.3 Madison tehát
ebben a vonatkozásban a virginiai társadalom tagjainak tekintette a
rabszolgákat, vagyis ebben az értelemben, morális lényekként kezelte őket. Első
pillantásra azt gondolhatnánk, hogy ez a felfogás fontos lépést jelentett abba
az irányba, hogy puszta dolgok helyett emberi lényekként tekintsenek a
rabszolgákra, vagyis hogy mindez elősegítette a rabszolga-felszabadítás ügyét.
Valójában azonban „ez tette lehetővé Virginia (és a Dél többi része számára),
hogy a büntetőjog alanyának tekintse őket. Korlátozások, kötelességek és
kötelezettségek olyan jogi hálójába illesztette a rabszolgát, amely pusztán
elméleti védelemmel szolgált a számára”. (837. o.) S ha e törvények biztosítottak
is bizonyos védettséget a rabszolgáknak gazdáik önkényeskedéseivel szemben,
ezek a pontok csakis azért kerülhettek be a törvénykönyvekbe, mivel a tulajdonosoknak
még fontosabb érdekeik fűződtek ahhoz, hogy jogi személyiségekként ismerjék el
rabszolgáikat.
Ennek köszönhetően, a
rabszolgák kettős jogi személyiségére vonatkozó felfogás tovább élt a XIX.
század első felében is. A rabszolgatartást ellenző írók is felhasználták ugyan,
ám a fentiek miatt mégsem válhatott a felszabadítást sürgető kritikai fegyverré.
Mert bár „e jogi fikció logikája segíthetett alátámasztani a rabszolgák teljes
mértékben emberi természetére vonatkozó felfogást, önmagában mégsem tudta
megteremteni ennek tudatát. A rabszolgák kettős jogi természetének nézete a
rabszolgatartó rendszer belső természetéhez tartozó ideológia, a rabszolgaság
melletti legmélyebb elkötelezettség retorikai kifejeződése volt, s ily módon
annak legbennsőbb ellentmondását fejezte ki: azt az akaratot, hogy személyeket
tulajdonként kezeljenek”. (840. o.)
Malick W. Ghachem: The Slave’s Two Bodies: The Life of an American Legal Fiction (A rabszolga két teste: Egy amerikai jogi fikció élete). William and Mary Quarterly, 2003. október, 809–842. o.
Lévai Csaba
1. Az Amerikai Egyesült Államok alkotmánya. In. Kora újkori egyetemes történeti szöveggyűjtemény. Szerk. Poór János. Osiris, Budapest, 2000. 451. o.
2. Alexander Hamilton–James Madison–John Jay: A föderalista. Értekezések az amerikai alkotmányról. Európa, Bp. 1998. 399. o., 403. o.
3. A föderalista i. m. 1998. 399. o.