Klió 2004/3.
13. évfolyam
Óhitűek,
vallási nonkonformizmus és dzsender Oroszországban, 1760-1850
Irina Paert (University of Wales, Bangor) a Gender Studies műfajába tartozó könyvében arra vállalkozott, hogy esettanulmányokon keresztül mutassa be az ún. „papnélküli” óhitűek történetét az 1760–70-as évek vallási megújulásától az 1850-es évek politikai elnyomásáig, mégpedig Moszkva és Szentpétervár városi közegében.
A szerző elsősorban arra a
kérdésre keresi a választ, hogy miben állt az óhitűeknél a nemek közti
különbség jelentősége „mint kulturális konstrukció és mint társadalmi
gyakorlat”. Azaz a könyv az „óhitűek szexuális etikájára koncentrál, valamint
ennek a nemiségre, a házasságra és a családra gyakorolt hatására”. Az óhitűek
papnélküli csoportja ugyanis kezdetben elutasította a házasság szentségét és a
szexuális önmegtartóztatást hirdette. E kérdéseknek nemcsak önmagukban, nem
csupán az óhitűek vallási meggyőződéseinek tanulmányozása miatt van
jelentőségük, hanem abból a nagyon praktikus szempontból is, hogy az
államhatalom változó viszonya az óhithez milyen társadalmi következményekkel
járt az óhitűekre nézve, illetve, hogy miként hatott ez vissza az ő házasságról
alkotott tanításukra. Elég, ha csak arra a problémára utalunk, hogy az óhitűek
különböző csoportjainak körében kötött házasságok elismerése, vagy éppen az
elismerés megtagadása az állam által húsbavágó következményekkel járt a
jogképesség tekintetében a házasságból született gyermekek esetében.
A könyv bevezetője, mintegy
felütésként, a házasság teológiai problémáját a korabeli szélesebb társadalmi
közegbe ágyazva világítja meg. A mű ugyanis Tolsztoj Kreuzer szonátájának
(1889) egy részletével indul, amelyben az író a szerelem és a házasság
viszonyát feszegeti, s amely kérdéshez Tolsztoj a művéhez írt epilógusban is
visszatér a következő konklúziót vonva le: „Soha nem volt, és nem is lehetséges
olyan dolog, hogy keresztény házasság”. Az, hogy Tolsztoj ismerte-e az erre
vonatkozó óhitű álláspontot, Paert szerint lényegtelen, de magát a parázs
vitát, amelyet Tolsztoj e kijelentésével gerjesztett a házasság szentségének a
kérdéséről, „annak a hasonló vitának a fényében kell értelmezni, amely a pap
nélküli óhitűek közt folyt a házasságról és a szexualitásról”. Ugyanis az
óhitűek a XIX. század közepére intellektuális szempontból és számarányuk
alapján is (a becslések szerint ekkor az ortodox népesség kb. egyhatodát tették
ki) fontos csoportot alkottak az Orosz Birodalomban.
A könyv (a bevezető, valamint
az epilógus és a konklúzió nélkül, melyeket a szerző nem számoz) a következő
fejezetekre tagolódik.
1. Ima és tiltakozás: a pap
nélküli óhitűek eredete Oroszországban, 1656–1760-as évek: történelmi háttér.
Ebben a szerző röviden felvázolja a Nyikon-féle egyházreformot és az ennek
nyomán kialakuló egyházszakadást. Részletesebben szól arról a két papnélküli
irányzatról, amelynek nézeteit vizsgálja: a pomorci (tengermellékiek – az első
közösség földrajzi elhelyezkedése szolgált a névadás alapjául) és a
theodosianusok/fedoszejevci (Feodoszij Vasziljev – az első közösség
alapítójának nevéből) elnevezéssel illetett irányvonalról, valamint a pap
nélküli óhitű közösségek intézményesüléséről.
2. Szakadárok az Új
Babilonban: Óhitű közösségek Moszkvában, 1760–1840-es évek. E fejezetben
először az óhitűekkel szembeni politika megváltozását mutatja be: a korábbi
üldözés, hátrányos megkülönböztetés helyett az állami racionalitás kerekedett
felül; ami Nagy Katalin felvilágosult politikáján túl annak tudható be, hogy az
óhitűek a XVIII. század során feladták korábbi „politikai” álláspontjukat, és
immár nem tagadták meg, hogy imádkozzanak a cárért. (Ez pedig kardinális kérdés
volt az alattvalói lojalitás szempontjából.) Ugyanakkor a szigorú cölibátust
hirdető pap nélküliek közt ebben az időszakban megjelent egy mérsékelt nézet,
amely a házasságot nem ítélte el, s általában véve a társadalmi szegregációt
inkább az integráció váltotta fel az óhitűek körében.
3. Tisztaság és dzsender: a
szexualitás tagadása és a theodosianus vallás. Ebben a fejezetben részletes
képet kapunk a theodosianusok teológiai álláspontjáról a nemekkel (a nemek
egyenlőségének elve) és a házassággal kapcsolatban, valamint e tanok keresztény
történeti gyökereiről. Paert egyúttal össze is hasonlítja a theodosianusok
elveit a tengermellékieknek nevezett irányzat álláspontjával. Míg az utóbbiak
„a korábbi aszkétikus gyakorlatot irrelevánsnak tartották a vallási tolerancia
korában” az előbbiek változatlanul fontosnak tartották „a közelgő Utolsó Ítélet
miatt”. Ennek következtében a theodosianusok a gyermeknevelést is profán és
hasztalan tevékenységnek tekintették.
4. A szív szentsége:
házasság, család és dzsender a tengermellékiek diskurzusában. A tengermelléki
irányzathoz tartozó közösségek idővel a házasság szentségét vallották és a
férfi nem vezető szerepét hangsúlyozták. A férfiak ilyetén szerepét nemcsak a
spirituális irányítás terén ismerték el, hanem a hagyományos patriarchális
értelemben is, azaz a férfit a család fejének; ,,a feleség és a gyerekek
vezetőjének” tartották.
5. Leviatán és gyermekei: az
orosz állam és az óhitűek viszonya, 1815–1854. Ebben a fejezetben részletes
képet kapunk a kormányzati politika alakulásáról az óhitűekkel kapcsolatban.
1815 után új korszak kezdődött az óhitűek és az állam viszonyában: a korábbi
toleráns hozzáállás megváltozott, annak ellenére, hogy az óhitűek viszonya a
házasság tekintetében a hivatalos egyház konzervativizmusa felé közeledett.
Általában véve azt lehet mondani, hogy a politika toleránsabb volt azon óhitű
csoportokkal szemben, amelyek a házasság tekintetében a hivatalos egyház
gyakorlatához álltak közel. Mindazonáltal I. Miklós az állam iránti
fenyegetésnek tekintette az óhitet, s az 1850-es években már nemcsak az
erőszakos áttérítés (akkor már mintegy két évtizede folyó) eszközét
alkalmazták, hanem igen drasztikus jogfosztó intézkedéseket is hoztak. Az
eredmény az lett, hogy Miklós uralkodásának utolsó öt évében az óhitűeket
„megfosztották állampolgári jogaiktól”. Nem viselhettek tisztségeket,
mozgásukat lakóhelyükre korlátozták, s természetesen így külföldre sem
utazhattak stb. A vallási konformizmusra való törekvés a „hivatalos népiesség”
Uvarov által meghirdetett politikája (autokrácia, ortodoxia, népiesség) folytán
erősödött fel. Ebben az orosz ortodox egyháznak az állam teljes támogatást
nyújtott „mind pénzügyi, mind adminisztratív tekintetben”.
Az Epilógusban Paert a XIX.
század második felének és a XX. század elejének kormányzati politikájára ad
rövid kitekintést az óhit vonatkozásában. A szerző munkája tehát szélesebb
perspektívában mutatja be az óhitet annál, mint amit művének címe sugall, és
értékes leírást ad a korabeli „egyházpolitika” egy aspektusáról.
Irina Paert: Old Believers, Religions Dissent and Gender in Russia, 1760–1850 (Óhitűek, vallási nonkonformizmus és dzsender Oroszországban, 1760–1850). Mancheser University Press, Manchester–London, 2003. 257. o.
Sashalmi Endre