Klió 2004/3.
13. évfolyam
A
Szmirnai (Izmiri) Evangélikus Iskola
A címben említett, 1717-es alapítású intézményt, bár felsőoktatási szerepe folytán vált ismertté, és e tevékenységét illetően, mutatis mutandis, talán a Sárospataki Kollégiumhoz lehet hasonlítani, helyesebb egyszerűen iskolának nevezni. Elemi és középiskolaként indult, majd fokozatosan kibővült kereskedelmi és más tagozatokkal. 1808-ban nevezték el „Evangélikus” iskolának, ami ebben az esetben azt jelentette, hogy a végzős diákok jogot kaptak, hogy „az Evangélium igéjét hirdethessék a szószékről”. 1862-től államilag elismert általános és főiskola, és ekkor már konkurált az Isztambulban működő, egyetemnek is nevezhető, a Nemzet Nagy Iskolájával, a török iga alatt élő Görögország, majd a felszabadulást követően még hosszú ideig legnagyobb oktatóintézményével. Fénykorában múzeuma és 50 ezer kötetes könyvtára volt, ahol 180 ritka kéziratot is őriztek. Oktatták többek között a retorikát, a költészetet, a teológiát és számos természettudományi szaktárgyat. Falai között sok későbbi híresség tanult, mint pl. A. Koraisz (1748–1836), aki a török uralom alól felszabaduló görögség egyik szellemi és nem utolsósorban nyelvújító vezérének tekinthető, vagy pl. a klasszikus-filológus J. Szikutrisz (I. Sykoutris, 1901–1937), akit a két világháború között Magyarországon is ismertek. Az iskola 1922-ig, az ún. „kisázsiai katasztrófáig” működött; ekkor a görögök elvesztették minden kisázsiai területüket és befolyásukat. A Szmirnába bevonuló törökök az iskola épületeinek nagy részét is elpusztították.
A jelen íráshoz felhasznált
elemzés szerzője, Szp. G.
Krusztalakisz elsősorban az 1809–1819-es évtized eseményeire koncentrál, és
ennek négy oka van: 1. 1809-ben rivális oktatóintézmény, a Szmirnai Filológiai
Gimnázium, alakult; 2. a Bécsben 1811-től megjelenő, röviden „Ermisz o
Lojiosz”-nak (ErmÂz Ý
LÝgioz) nevezett folyóirat több ponton
betekintést nyújt a kulisszák mögé; 3. a görög szabadságharc kitörése (1821)
után az iskola működése öt évig szünetelt; 4. ugyanekkor az osztrák hatóságok
olyan feltételeket szabtak az említett folyóiratnak, amelyeket a szerkesztők
nem fogadtak el: gyakorlatilag szembe kellett volna fordulniuk a
szabadságharccal. Kötelezték őket pl., hogy
jelentessék meg az
Isztambulban működő konzervatív
Konstantinápolyi Patriarkátusnak a szabadságharcot elítélő nyilatkozatát. Ezért
az 1821. máj. 1-jei számmal a kiadást beszüntették.
E folyóirat nem keverendő
össze a hasonló című és célú, 1866-ban indított rövid életű „Lojiosz Ermisz” (LÝgioz ErmÂz) orgánummal. Itt megjegyezhetjük, hogy az adott kor
tanult embereit a „lojiosz” (lÝgioz) megjelöléssel illették, amit „literátus”-ként vagy
„tudós”-ként lehetne lefordítani. (A „logosz” főnévből képzett szó
melléknévként ma is használatos.) Erre utal a Bécsben megjelenő folyóirat címe,
míg az „Ermisz” szó Hermész isten nevével azonos mai kiejtésben. A
szóhasználatot jobban megérthetjük, ha arra gondolunk, hogy Hermész különböző
aspektusai közül az egyik az „oltalmazó”, illetve az „útitárs” volt. Egy ilyen
kiadványt tehát a szerkesztők a műveltséget terjesztő útmutatónak és útitársnak
szánták az olvasók mindennapjaiban. Valószínű azonban, hogy a közvetlen
ösztönzést a kortárs itáliai Mercurio Letterario adta (Mercurius, Hermész római
megfelelője nevéből), ahogy a latin nyelvű magyar Mercurius Veridicus
(1705–1710) is nyilván itáliai előképre megy vissza.
Az állami lét hiányában elő
görögség különböző centrumokban próbálta művelődési igényeit kielégíteni: a
nyugati országrészben ilyen volt Janina, majd keletebbre a Szent Hegy, az
égei-tengeri szigeteken pl. Patmosz, Kisázsiában pl. Isztambul vagy a Leszbosz
szigetével szemben található Aivali (antik nevén Kydóniai) valamint ettől
délebbre Szmirna (törökül Izmir) központokkal. Az utóbbi a legfontosabbak közé
tartozott. A „Filológiai Gimnáziumot” a Bécsben tanult K. Kumasz (1777–1836)
alapította, aki meggyőződésére nézve a felvilágosodás híve, kantiánus és az
otthoniak közül Koraisz követője volt.
A bécsi folyóiratnak avatott
munkatársa a közvetlen szmirnai tapasztalatokkal rendelkező Koraisz,
társalapítója és szerkesztője pedig a tanító és lelkész A. Gazisz. Az 1812-es
második számban több cikk és olvasói levél nyújt betekintést a két szmirnai
iskola elképzeléseibe, és ad felvilágosítást az azokban megmutatkozó
különbségekről, valamint a háttérben meghúzódó ellentétekről – ezeket dolgozta
fel a szerző. Bár nevek említését az írások általában kerülik, teljesen világos
az alapprobléma, amit mai szóhasználattal a klasszikus valamint az ortodox
hagyomány, illetve a nyugati felvilágosodás és a racionalizmus ellentétének
lehetne nevezni. A keresztény szellemiség és az ógörög hagyomány együtt mindig
is a nemzet alapvető, megkérdőjelezhetetlen összetartó erejének a szimbóluma
volt. A szerző rámutat, hogy a nemzeti gondolat valamint a nyugati
racionalizmus kettőssége, ha más terminológiával is, már a késő Bizánci
Birodalomban, a bukás előtti Konstantinápolyban is létezett. A török hódítás
egy olyan fejlődést szakított meg, amely a későbbiekben esetleg az
észak-itáliaihoz lett volna hasonlítható. Mindkét szellemi mozgalom, mind a
késő bizánci korban, mind a szabadságharc küszöbén álló Görögországban ugyanazt
a célt tűzte ki: a nemzeti újjászületést és a török fenyegetés, ill. iga teljes
és végleges elhárítását, illetve lerázását. A szabadságharc küszöbén a görögség
körében felforrósodtak az indulatok. A konzervatív Evangélikus Iskola
átmenetileg háttérbe szorult a közéletben, csökkent a diákjainak a száma is.
Polarizáció jellemezte azonban nemcsak a „literátusokat”, hanem az egyházi
vezetőket és a városatyákat is. Az erő pozíciójából polemizáló „racionalisták”
odáig mentek, hogy Szmirna városának a pedagógiai képességek hiányát vetették a
szemére, és úgy nyilatkoztak, hogy valamelyik iskolát be kell zárni. Az adott
kontextusban világos volt, kik ellen irányultak a megjegyzések. Az is kiderül,
hogy Kumasz eredetileg az Evangélikus Iskolában tanított, de nézetei miatt egy
év után az állását feladni kényszerült. Hogy kik is húzódnak meg a sajtóban
megjelent különböző megjegyzések mögött, jórészt csak történészi és filológiai
munkával lehet megállapítani. A szerző felsorol néhány nevet, amelyek
viselőiről tudni lehet, hogy Szmirnában tanítottak, de a további pontosítást
elkerüli. Mindezt paradoxonként mutatja be olyan értelemben, hogy egyfelől nagy
remények ébredtek a nemzet kiművelését és felszabadítását illetően, másfelől a
két fontos iskola párhuzamos működése a destruktív mozzanatokat sem nélkülöző
összecsapásokhoz vezetett egy a nemzet számára kritikus időpontban.
Kiegészítésül megemlíthetjük,
hogy az összecsapások fényében Gazisz szükségesnek látta a folyóirat
közönségének a tudomására hozni, hogy a továbbiakban nem jelentetnek meg
névtelen olvasói leveleket, és nem fogadnak el közlésre aláírás nélküli
cikkeket. Majd felkérte a munkatársakat, hogy a folyóirat céljainak megfelelően
filológiai, régészeti, történelmi, és általában a közművelődést szolgáló
írásokat küldjenek a szerkesztőségbe. Azt is hozzátehetjük, hogy Kumasz
1817-től már nem tanított a szmirnai gimnáziumban. Először Bécsbe ment, majd
Triesztbe költözött, és haláláig ott tevékenykedett annak ellenére, hogy a
görög szabadállam ismételten hívta, térjen haza és kamatoztassa otthon a
tudását.
Mai szemmel nézve inkább az
egészséges versenyszellemre helyezi a hangsúlyt a jelen áttekintésben
felhasznált cikk szerzője: úgy látja, az alapvető célt senki sem kérdőjelezte
meg. Véleménye szerint a „tudósok” összecsapásai a görög szabadságharcot
készítették elő ideológiai oldalról.
Sp. G. Krustalˇkhz, H EuaggelikĽ ScolĽ Smârnhz (Szp. G. Krusztalakisz: A Szmirnai
Evangélikus Iskola). Eptˇkukloz (Eptakyklosz, Athén) 14, 2000. 91–96.
Katona L. Endre