Klió 2004/3.
13. évfolyam
Elias
Lönnrot és kora eszméi
Elias Lönnrot születésének 200. évfordulójára jelent meg Pertti Karkama munkája, amelyben a szerző a népdalgyűjtő, népnevelő és tudós férfi életművének legjelentősebb alkotásait, szellemi horizontját és a korszak meghatározó eszmei vonulatait állítja egymással párhuzamba, és megpróbálja új szemszögből értékelni azt. Kiindulási alapnak olyan szempontot választ, amelyben a modern nacionalizmus-kutatás jelenkori, árnyaltabb vizsgálatát és megítélését javasolja. Mivel minden kornak megvannak a saját történelmi igazságai és idoljai, egy nemzeti panteon összetétele és megítélése változó, az utókor szemében negatív is lehet. A finn történelmi arcképcsarnok összeállítása is többször megváltozott, de viszonylag állandó tagjának tekinthetjük Elias Lönnrotot. Legfontosabb munkái, a Kalevala és a Kanteletár egyaránt kiállták kora és az utókor kritikáit, sőt újabb és újabb lehetőségeket rejtenek magukban, a tudományok és a diszciplínák változásaival megjelenő kérdésekre válaszokat tartogatva. Elias Lönnrot olyan tudós, akit egyszerű nacionalistaként jellemezve egész munkásságát, személyét és eszmei alapjait hamisítanánk meg, elfedve azt a sokoldalú, felvilágosult orvosként és újságíróként végzett tevékenységet, amelyekben az újhumanizmus, a protestáns etika és a felvilágosodás gondolati egységet alkotva jelentek meg. Társadalmi és személyes kapcsolataiban is a nép embereként élő Lönnrot a korszak elvárásainak és a finn nép fejlődésének alázatos kiszolgálója, ugyanakkor magas szintű tudományos színvonalának képviselője. Karkama Lönnrot munkásságát párhuzamosan vizsgálja, viszonylagossá teszi, az európai és a finn eszmei, irodalmi élettel. Ezzel az összehasonlítással szándékozik olyan átfogó jellemzést adni, amelyből megismerheti az olvasó a korszak legfontosabb eszmei kérdéseit, de egyúttal Elias Lönnrot határozott, vagy burkolt állásfoglalásait az egyes problémákkal kapcsolatban. Természetesen a szerző is tisztában van azzal, hogy a finn nemzeti eszme (kansallisuusaate) jelenti a tájékozódási alapot a kortársak számára, így Elias Lönnrot munkáit és munkásságát is ehhez az emberi és eszmei viszonyokat tájoló gondolathoz képest helyezi el. Lönnrotot olyan gondolkodóként mutatja be, akinek a teoretikus kérdések nem okoztak komoly problémát, mert nem foglalt állás egyik filozófiai irányzat mellett sem, de mégis, ahogyan Karkama jellemzi, eszményként az újhumanizmust és a felvilágosodást tekintette irányadónak, gondolataiban és céljaiban pedig korának embere volt.
A könyv öt fejezetre
tagolódik. Az első fejezetben az autonómia korának nagy eszményeit és a kor
tudományos, filozófiai irányzatainak hatását ismerhetjük meg. A hangsúly az
állami és a nemzeti státusz megváltozása utáni eszmei kérdéseknek és
válaszoknak a jellemzésén van. A szerző kiválóan érzékelteti a korabeli finn
szellemi horizontot, amelyben az európai hagyományok és a modern eszmei
irányzatok egyaránt megjelentek, de akárhány irányzat is versengett egymással,
mindegyik a finn nemzeti eszmét szolgálta. A század első évtizedében ez az
eszme a finn nyelv tudományos igényű nyelvtani rendszerbe foglalásával, a népi
kultúra rejtett forrásainak megismerésével, összegyűjtésével/megőrzésével és
egy viszonylag egységes nemzeti ideál, a finn nemzeti tudat, nemzeti identitás
megteremtésével volt azonos. A népi hagyományokat és az értelmiség európai szintű
eszmei ideáit kellett egymással összeegyeztetni, hogy mindkettő alkotóeleme és
kiegészítője legyen a nemzeti identitásnak. Lönnrot eszmei álláspontja a
herderi újhumanizmussal mutat a legtöbb rokonságot, az egyén és a közösség
(nemzet) viszonya olyan, mint az egyes nemzetek és az egyetemes emberiség
viszonya. Az egyének, akárcsak az egyes nemzetek, egy ideális állapot felé
törekednek, melynek eléréséhez csak saját erejükre támaszkodhatnak. A
történelem során végbemenő fejlődés egy egyetemes ideál felé vezető út,
amelyben minden nemzetnek megvan a maga helye. Lönnrot magáévá tette ezt a
nézetet és eszerint értelmezte a finn történelmet és a nemzetiség erősítését.
Ahogy Pertti Karkama jellemzi Lönnrotot, olyan realista volt, aki ideákat
keresett, de nem akart azokhoz visszatérni (mint a romantikusok), hanem a
jelenkor feladataihoz mérten használta fel azokat.
Lönnrot munkássága két
nagyobb részre bontható. Egyrészt a svéd nyelvű, teoretikus és elemző jellegű
írások, amelyekben a szerző a korszak vitáiban foglalt állást, másrészt a finn
nyelven megjelent, elsősorban a nép életviszonyait elemző és felvilágosító
célzatú hírlapi cikkek. E cikkek fontos szerepet játszottak a lönnroti
gondolatban, a parasztság életviszonyainak modern, polgári társadalomba való
beillesztésében. A két fontos csapás között helyezkedik el a Kalevala és a
Kanteletár, amelyek egyszerre képviselték a felvilágosító és ismeretterjesztő
munkákat, ugyanakkor az értelmiség számára alkalmas alapot biztosító népi
elemeket a nemzet és a nép kategóriák megfogalmazásához. Karkama összehasonlítja
a snellmani és a lönnroti nemzeti eszmé(ny)t, s utóbbiban a szülőföld
szeretetét, a helyi (lokális) élet körzetét tekinti a személyes identitás
legfontosabb tárgyának, míg Snellman a
patriotizmust a társadalom hármas osztásában (család–polgári társadalom–állam)
és az állam iránti lojalitásban jeleníti meg. Ebben a fejezetben jelöli ki
Karkama azokat a szempontokat, amelyek Lönnrot munkásságának sarokpontjai
voltak, és egyben a saját vizsgálódásainak is mértékét adják.
A második fejezetben Karkama
olyan adatokat közöl, amelyek a finn tudományos élet korabeli állapotát és a
század első harmadában uralkodóvá váló tudományos diszciplínák kialakulását
részletezik. Kiemelten foglalkozik Lönnrot tanulmányaival és a Turkui Akadémia
falai között elsajátítható ismeretek gyökereivel, s a kortársak, elsősorban
Adolf Ivar Arwidsson és Johan Gabriel Linsén romantikus szemléletével, valamint
Johan Jakob Tengström újhumanista gondolataival. Karkama szerint ezek hatása
meghatározó volt Lönnrot kora fiatalságának éveiben, mégis nagyobb figyelmet
érdemel a XVIII. század végén működő Henrich Gabriel Porthan öröksége, amelyből
Lönnrot a legtöbbet merített. A szellemi paletta rövid bemutatása után az első
gyűjtőútról és annak kiemelkedő fontosságáról olvashatunk, amelyet az ifjú
tudós lélektani és szellemi fejlődése egyik meghatározó pontjának tart. Az
1828-ban tett első gyűjtőút során Elias Lönnrot két szimbolikus világ között
tesz utazást, elhagyja a turkui értelmiség tudományos szintjét és megismerkedik
a nép – eddig csak idealizált formában megismert – világával. Naplója elárulja,
hogy fokozatos átalakuláson megy keresztül, nem csak a paraszti kultúrát ismeri
meg, de kritikusan tud viszonyulni a vidék gazdasági és társadalmi valóságához
is. A nép ekkor lesz Lönnrot számára egy sajátos, sok eredetiséget és a
történelmi folyamatosságot hordozó csoport, és egyben a turkui értelmiség
számára alkalmas kutatási tárgy, amelyre szilárd nemzeti öntudatot lehet
alapozni.
A harmadik fejezetben
megismerkedhetünk Lönnrot orvosi tevékenységének részleteivel, és az orvosként
végzett munkája során felfedezett néppel kapcsolatos gondolataival, melyeket a
paraszti társadalom felvilágosításának terve, szükségessége és folyamatosan,
lelkiismeretesen végzett munkája követett. Ennek előzménye volt az 1832-ben
megírt orvosi disszertációja (A finnek mágikus gyógymódjairól), amelynek
tudományos értéke vitatható, de témája – az ősi gyógymódok hatása és
jelentősége a korabeli finn orvoslásra – bemutatja, hogy Lönnrot múlt és jelen
kapcsolatát a népi ismeretek továbbélésében kereste. Az orvosi pálya
lehetőséget kínált számára, hogy közvetlenül kapcsolatban legyen a vidéki
emberekkel, mindennapos gondjaikat és örömeiket, szokásaikat és hagyományaikat,
erényeiket és bűneiket is megismerje. Karkama elemzése szerint ennek a szoros
kapcsolatnak lett az eredménye az a reformgondolat, hogy Lönnrot a felbomló
agrártársadalom értékeit észrevéve, azok megőrzésére, továbbvitelére tesz
kísérletet. Ugyanakkor a modern, kapitalista társadalom hatását is érezte,
amelyre szerinte fel kell készíteni a finn parasztságot. Karkama kiváló
elemzést ad a korabeli társadalmat és annak átalakulásával együtt járó
problémákat elemző irodalmi és tudományos munkákról, bemutatja a finn
értelmiségre tett hatásukat. Mindezek mellett Lönnrot publicisztikai
tevékenységét tárja fel, a legapróbb részleteket is megvilágítva az olvasó
számára. Ennek alapját a szerző abban a köztes helyzetben jelöli meg, amiben
Lönnrot orvosként működött. Megismerte a népi világot, és éppen annak
megkövesedett maradványait tartotta a legnagyobb akadálynak a vidéki lakosság
életfeltételeinek javításában, ugyanakkor felvilágosult és tanult emberként a
kor elvárásait is közvetíteni tudta. Voltak olyan problémák, amelyek
megnehezítették e két pillér közötti kapcsolatot: a népi babonák, a finn nyelvű
közvetítő csatorna hiánya (azaz a finn nyelvű ismeretterjesztő sajtó), a finn
nyelv fejletlensége a modern ismeretek közlésére és a nép analfabétizmusa. Ezek
legyőzéséhez a finn nyelvet és a finn irodalmat kellett kiemelten erősíteni,
hogy alkalmas legyen a műveltség (az egyén kulturális ismereteinek összessége,
amelynek birtokában a munkája értékét meg tudja becsülni), illetve a
felvilágosítás (a gyakorlati ismeretek, amelyek a hétköznapokat könnyítik meg)
közvetítésével. Mind fontosabb szerepet játszik a népnevelés, aminek alapelveit
Lönnrot számos cikkében tárgyalta. Karkama ezekben is a kor eszméit, a
kortársak véleményét és a kitapintható párhuzamokat vizsgálja. Úgy véli a
szerző, hogy a Max Weber által tárgyalt protestáns etika, valamint a herderi
újhumanizmus és a felvilágosodás adták Lönnrot számára a morális és a
haszonelvű megközelítés magját. 1836–1840 között Lönnrot majd minden
folyóiratban publikált gazdasági, egészségügyi és nevelési kérdésekkel
kapcsolatban. Írásainak tárgya a nép betegségei és bajai, valamint ezek okai
voltak. Megoldásokat, de nem ideákat javasol. Lönnrot parasztja a munka embere,
akinek morális tartása és a protestáns etika olyan vérteket kölcsönöznek,
amelyekkel tisztességes résztvevője maradhat a kapitalista gazdaság
versenyének. A szerző figyelmet fordít arra is, hogy Lönnrot elfogadhatatlannak
tartotta az „Ébredők” által képviselt szigorú aszkézist, s azt, hogy ők
elsősorban az egyének munkamorálját csökkentették, s a modern gazdasági és
társadalmi követelményeket utasították el. Orvosként ezt a vallási irányzatot
lelki betegségnek diagnosztizálta. Az egyén és a közösség viszonyát Lönnrot a
családban vizsgálja, amit harmonikus munkaegységnek tekint, amelyben minden
tagnak pontos és hasznos szerepe van. Az egyént Lönnrot minden korban saját
urának, saját szerencséje kovácsának tartja, így a lustaság és az iszákosság
nem a társadalom bűne, hanem az egyéné. Ugyanakkor a Lönnrot által megismert
nép éppen azokkal a gyengeségekkel bír, amik a modern társadalom legnagyobb
bűnei lehetnek, a restség, iszákosság és tudatlanság. Karkama megállapításai
szerint a felvilágosító írások ezeket voltak hivatva javítani.
A negyedik fejezet három nagyobb
egységre tagolódik, amelyekben a szerző a nyelv–nemzetiség, a népi runók és a
nemzetiség, valamint a nagy elbeszélő eposz, a Kalevala körüli problémákat
járja körül. A nyelv Lönnrot számára a nemzeti felvilágosodás és a nemzeti
egység egyik legfontosabb eleme. A finn nép korabeli viszonyait a kétnyelvűség
jellemezte, amelyhez kapcsolódott még a nyelvi határokat átjárhatatlanná tevő
társadalmi szakadék is. A svédnyelvű nemesi réteg és a finn parasztság nemcsak
nyelvében, de kultúrájában és szokásaiban is nagyon eltérő volt. Karkama
nagyszerűen világít rá arra a problémára, hogy milyen társadalmi törésvonalak
jellemzik a korabeli finn nemzetet. Világossá válik, hogy a hagyományos
társadalmi életfeltételek széttöredezésével a finn nemzet egységességének kulcsa
olyan köznyelv létrehozásában rejlett, amely mindenki számára érthető (tehát a
nyelvjárásokban gazdag finn nyelvet egységessé kell tenni), az ismeretek és a
tudás azon keresztül elérhetővé válnak (nemcsak a nemesi és az akadémiai
értelmiség számra lesznek elérhetők az új ismeretek) és a modern
követelményeknek megfelelő ismeretanyag közlésére is alkalmas. Olyan
demokratikus alapelvek tükröződnek vissza ebben a gondolatban, amelyek Lönnrot
egész munkássását jellemezték, s amiben a nemzeti identitás a nyelvben
fejeződik ki a legmarkánsabban. A nyelv lehetőséget biztosít az egyénnek, hogy
szabad választással azonosuljon a nemzeti (anyanyelvi, finn) kultúrával. A
finn nyelv tudományos szintű ápolása és korszerűsítése Lönnrot számára is
kiemelt feladat volt, ezért hamarosan ő is bekapcsolódott az oktatással és a
neveléssel kapcsolatos vitákba. A nyelvet, akárcsak J. G. Herder, Lönnrot is
antropológiai, történeti szemszögből vizsgálta, saját kora feladatának a nyelv
egyszerűsítését és ápolását tartotta.
A finn nyelv kérdése még
hosszú évekig foglalkoztatta a kortársakat, s majd csak az 1863-ban kiadott
nyelvrendelet hoz átmeneti nyugalmat a finn elit köreibe, amit rövidesen az
oktatás kérdése zavar újra meg. Az 1830-as években azonban még nem feszültek egymásnak
olyan heves indulatok, és a kortársakat is más foglalkoztatta. A lönnroti
életmű két fontos darabja jelent meg ezekben az években. A Kanteletár, népi
énekek, a mindennapi élet legapróbb részleteit is tükröző dalok, amelyeken
keresztül egy nép szellemi, lelki fejlődését ismerheti meg az olvasó. Karkama
kiemeli, hogy a Kanteletárban nagyon zárt határokat találunk, így a
külvilággal, vagy más csoporttokkal való kapcsolat teljesen idegen. Ennek
értelmezését úgy adja, hogy ez mikrotörténet, csak egy zárt közösség
viszonyaiba enged betekintést. Lönnrot az 1840-ben megjelenő Kanteletár
előszavában1 foglalta össze azokat az elvi
alapokat, amelyek szerint a gyűjtött anyagot összerendezte. A Kanteletárban
megjelenő finn népet egy sajátos kultúra hordozójának tekintette, amely kultúra
alkalmas alapot képezhet egy magasabb szintű, az értelmiség elvárásainak is
megfelelő nemzeti műveltség és öntudat felépítéséhez. Karkama szoros
összefüggést fedez fel a szexualitás és a népi dalok kapcsolatában. A korszak
és Lönnrot protestáns etikai nézete szerint (ebben a kérdésben Lönnrot egy
álláspontot képviselt Johan Vilhelm Snellmannal) a nemiséget ugyanis tabunak
kellett tekinteni, ezért ennek megjelenése a Kanteletárban egyáltalán nem
jellemző.
Az eposz körül kialakult
nemzetközi tudományos vita a finn értelmiség körében is éreztette hatását. A
szerző Friedrich August Wolf eposz-elméletét emeli ki, amelynek legfontosabb
állításait is magyarázza. A finn múlt értelmezésekor a kortársak ezek szerint a
hősi kor és a nyugodt, melankolikus finn lelki alkat közötti ellentmondást
kifogásolták, és a Kalevala első (1835) megjelenése utána legfontosabb
kérdésnek az eposz történeti és néprajzi valóságát vizsgálták, vagy
kérdőjelezték meg. Karkama alapos ismertetést ad a század 40-es éveiben lezajló
vitákról, amelyekben a nemzeti eposz-műeposz, líra-epika viták domináltak.
Lönnrot és kortársai egyaránt kifejtették véleményüket ezekben a kérdésekben. A
Kalevala második kiadása (1849) eszerint egy hosszú, termékeny párbeszéd eredménye,
amelyben Lönnrot is a kollektív állásfoglalás megnyilvánulásait követte, majd
így dolgozta fel a Kalevalát újra. A szerző úgy foglalja ezt össze, hogy olyan
nemzeti eposz született Lönnrot munkája nyomán, amely régi vágyakat elégített
ki a finnek körében, és alkalmas terepet adott olyan kérdések tisztázására,
mint a finn őstörténet (eredet és honfoglalás), a finn történelem és a
nemzetiség, s ezekhez kapcsolódva a történelmi valóság, igazság értelmezése.
Lönnrot is foglalkozott a finn őstörténettel, de tervét, hogy önálló finn
történelmet ad ki, nem sikerült végrehajtani.
Lönnrot szándéka szerint a
Kalevala olyan történeti valóságot mutat be, amelyben a hősi kor jelenik meg,
de nem romantikus értelemben vett hősökkel, akik a nép fölött állnak és vezetik
azt, hanem egy több szintből álló, komplex mitikus világ. Ezzel az állásponttal
Lönnrot Robert Tengström és Hegel nézetét teszi magáévá. A finn nép hősi
korszakában a „hősi” jelző egy nép és a természet közötti harc jellemzője, nem
pedig egy személyes, szubjektív történeté. A Kalevala allegorikus tolmácsolás a
finn nép mitikus világáról, és nemzeti, történeti abban az értelemben, hogy a
finn nép történetéből merít, nem lépi át annak kereteit, ugyanakkor alkalmas
lehetőséget vázol az azonosuláshoz, értelmezéshez.
Az ötödik fejezetben
megismerhetjük Lönnrot 1850–60-as években végzett munkásságát, amelyben a
zsoltáros könyv szerkesztése és viszonylag szerény politikai aktivitás volt
jellemző. 1862-ben nyugdíjba vonult, de a munkát tovább folytatta. Elkészítette
az első finn-svéd szótárat (1866–1880), és felvilágosító, ismeretterjesztő
munkákat továbbra is kiadott.
Pertti Karkama munkája
betekintést enged a finn szellemi élet legfontosabb vonulataiba, miközben
Lönnrot munkáit folyamatosan kiváló szakmai és tudományos igénnyel dolgozza
fel.
Pertti Karkama: Elias Lönnrot ja ajan aatteet. Kansakunnan asialla. (Elias Lönnrot és kora eszméi. A nemzet dolgában), Suomen Kirjallisuuden Seura, Helsinki, 2001. 402 p.
Nagy Vince Róbert
1. Sajnos a magyar fordítások ezt a részt nem közlik. Magyarul olvashatunk az előszóban megfogalmazott elvekről: Väinö Kaukonen: A Kanteletár születése. Debrecen, 1990.