Klió 2004/3.
13. évfolyam
Az
orvosi szakma presztízsváltozása a viktoriánus Angliában
Az értelmiségi pályát választók száma tetemesen megnőtt a XIX. század utolsó harmadában, mivel az ipari forradalom következtében végbement demográfiai robbanás miatt ugrásszerűen felduzzadt az angol középosztály, és az idetartozók egyre fokozódó mértékben tartottak igényt az újonnan feltörekvő értelmiség nyújtotta szolgáltatásokra.
A hagyományos értelmiség
(orvosok, jogászok, egyházi vagy katonai pályát választók) közül a késő
viktoriánus kori orvosközösség jelentős átstrukturálódáson ment keresztül,
mivel jelentősek voltak a kor oktatásában valamint írott és íratlan etikai
szabályrendszerében végbement változások, és az egészségügyi ellátás területén
növekvő mértékben jelentkezett igény a munkamegosztásra, mely viszont új
munkakörök kialakulását, együttműködést és nagyobb szervezettséget igényelt.
Neves történészek, pl. M.
J. Peterson, Anne Digby, Ivan Waddington, A. J. Youngson vagy Hermann
Baas foglalkoztak a viktoriánus kori orvosi szakterület alakulásával, a
szakirodalomban mégis viszonylag kevés szó esik az orvostársadalom tagjainak
egymáshoz fűződő viszonyáról, illetve annak kapcsolódásáról a szintén jelentős
változásokon áteső jogi pályához. Karen M. Odden cikkéből sok mindent
megtudhatunk a pálya ilyen jellegű elágazásairól, mely kitűnően beilleszthető a
kor társadalmi viszonyait vizsgáló kutatásokba, hiszen sokat árul el mind a szakma művelőiről, mind azok
helyzetéről, akik az ő újszerű tevékenységükből profitáltak.
Az orvosi hivatás tekintélye,
társadalmi elismertsége elmaradt az egyházi, jogi, vagy éppen a kormányzati
tisztviselői pályát választókéhoz képest a viktoriánus kor elején Angliában.
Ennek egyik legfontosabb okát abban látja a szerző, hogy a gyógyítást
hivatásszerűen végzők nem találtak olyan alkalmas fórumot szakmai hozzáértésük
bizonyítására, amilyennek a tárgyalóterem, vagy a szószék bizonyult
vetélytársaik esetében. Épp ezért tulajdonít jelentőséget Karen M. Odden annak
a ténynek, hogy a XIX. század második felében korjelenségnek számító vasúti
baleseteket követő kárpótlási perekben az orvosok mint szakértők fejthették ki
véleményüket, s ezáltal olyan publicitásra tehettek szert, amely révén szakmai
képzettségüket bizonyíthatták, s ez törvényszerűen emelte hivatásuk elismertségét
is. Ezt megkönnyítette az is, hogy ezen pereket – tekintve a balesetek
volumenét s az áldozatok korábban soha nem tapasztalt számát, a sajtó
szenzációéhségét, s a szóban forgó kárpótlások nagy összegét – a közvélemény
élénk érdeklődéssel kísérte.
Az orvosi hivatást gyakorlók
társadalmi csoportja semmiképpen sem volt egységesnek tekinthető az 1860–70-es
években. A társadalom elitjéhez tartozó londoni konzultáns doktorok egyetemi
végzettséggel rendelkeztek, míg az általános orvosok inkább „kézműves”
sebészeknek számítottak, nem is beszélve a tanoncként is elsajátítható
gyógyszerészi hivatást gyakorlók alacsony társadalmi presztízséről. Az orvosi
hivatás semmiféle uniformizált követelményrendszert nem támasztott tagjaival
szemben, így annak társadalmi megítélése szinte teljes egészében a laikusok
által történt, nyilvánvalóan szubjektív, külső jelek alapján – így a társadalmi
összeköttetések, a latin és görög nyelvtudás, a viselkedés, a jómód látható
jelei, a feleség és a házvezető voltak a nem szakmabeliek szemében a jó orvos
ismertetőjelei. Emellett pedig az orvosi hivatás nem rendelkezett egy, az
orvostársadalom minden tagja által egyformán elfogadott tudásanyaggal, s ez
lehetett az oka, hogy sokszor jellemezték az orvos–beteg kapcsolatát a „vak vezet
világtalant” hasonlattal.
A viktoriánus kor orvosai
számos stratégia alkalmazásával próbálták emelni hivatásuk társadalmi
elismertségét, amelyek közül a legfontosabb annak hangsúlyozása volt, hogy az
orvosok „különleges tudással” rendelkeznek, amit igyekeztek mindenkivel
elfogadtatni és terjeszteni is: megszaporodtak az orvosi szakfolyóiratok,
megalakult – többek között – a British Medical Association (Brit
Orvosszövetség), megkezdődött a szakosodás, s az orvosképzés is öles léptekkel
– immár központosítva – fejlődött, a nagy oktató kórházak megjelenésének
köszönhetően.
A viktoriánus kor vasúti
baleseteket követő kárpótlási perei hasonlóan új, viszont az előzőektől
gyökeresen eltérő fórumot képviseltek A szerző párhuzamot von ezen esetek és az
1830–70 között folyt büntetőperekhez kapcsolódó, a tettes beszámíthatóságát
megállapítani igyekvő vizsgálatok között. Megjegyzi azonban, hogy az előbbi
balesetekben sokkal több ember volt közvetlenül érintve, s a kérdés nem az
egyén erkölcsi felelősségre vonhatósága volt, hanem egy-egy vasúttársaság
utasok–áldozatok iránt viselt anyagi felelőssége, s ezen esetek során az
orvos–páciens egymás iránti bizalma elengedhetetlen volt.
Karen M. Odden nagyító alá
vette azokat az 1860-as, 70-es és 80-as években készült orvosi-jogi
értekezéseket, amelyek a vasúti szerencsétlenségek során elszenvedett
sérülésekkel foglalkoznak, s amelyeket a szerzőknek körültekintően kellett
összeállítani és megfogalmazni, hiszen
két csoporttal párhuzamosan kívánták szakmai tekintélyüket elismertetni: a
jogászokkal és a laikusokkal. Elengedhetetlen volt, hogy bizonyos jogi
paradigmákat magukévá tegyenek, ugyanakkor az is, hogy különállásukat
hangsúlyozzák a jogi szakma képviselőitől, hogy saját, pótolhatatlan szerepüket
kiemelhessék. Mivel a sérülések egy része láthatatlan volt, az orvosnak
szorosan együtt kellett működnie páciensével. Az értekezések két műfaj – a jogi
előadás és a személyes életrajz –
sajátosságainak elegyítésével érhették el céljukat.
A viktoriánus emberek
szemében a vasúti szerencsétlenségek újfajta katasztrófát képviseltek, amelyek
minden szempontból különböztek a korábbi postakocsi, vagy akár ipari
balesetektől. Az áldozatok sérülései is újnak és „modernnek” számítottak,
amelyek bizonyos válságjelenséget okoztak mind a jogi, mind pedig az orvosi
szakmában. Megjelent az ún. személyes sérülésekhez kapcsolódó jog, amely saját,
jól elkülönülő vizsgálati módszerekkel és kárpótlási rendszerrel rendelkezett.
Sok esetben azonban az
áldozatok olyan sérüléseket szenvedtek, amelyek nem feleltek meg a létező
diagnosztikai kategóriák egyikének sem (szabad szemmel láthatatlan tünetek és
ebből fakadó egyéb sérülések stb.). A tünetek egy része a balesetet követően
azonnal jelentkezett, mások azonban csak napokkal, hetekkel, talán csak hónapokkal
később. Nem csoda hát, hogy az orvosszakértők és az esküdtek nem voltak könnyű
helyzetben, amikor az anyagi kompenzálás
mértékéről kellett dönteniük. A kárpótlások nagy összege viszont
elengedhetetlenné tette, hogy olyan szakértőket is bevonjanak a tárgyalás
menetébe, akik képesek a láthatatlan tünetek azonosítására és arra, hogy
igazolják azok kapcsolatát magával a balesettel. Az ő szakértői véleményük
tette lehetővé az esküdtszék számára, hogy megkülönböztethesse a valódi
sérüléseket szenvedőket a csalóktól.
A résztvevő orvosok világosan
látták, hogy ezen perek kapcsán megváltozott a hisztéria és az idegbetegség
korabeli megítélése is, felismerték továbbá, hogy bármelyik fizetett
hirdetésnél jobb publicitáshoz juthatnak azáltal, hogy szerepet vállalnak
egy-egy vizsgálatban, hiszen saját szakképzettségükről, eredményeikről,
tapasztalataikról is nyilatkozhattak; a páciens vizsgálatát követően át kellett
tudásukat adniuk az esküdteknek. Nem utolsósorban pedig megcáfolhatták azokat a
vádakat, miszerint az orvosok csak saját érdekeiket nézték, hiszen ezekben a
perekben inkább páciensüket (vagy a vasúttársaságot) segítették véleményükkel,
mint önmagukat.
Veszélyesnek bizonyultak
viszont az orvosi berkekben egyáltalán nem ritka szakmai ellentétek. A felperes
és az alperes által felkért orvosi szakértők gyakran teljesen eltérően
értékelték az okokat, a sérülés mértékét és súlyosságát. Az orvosok egy
csoportja hitt páciensének, mások – akik a vasúttársaságok által felkért
sebészek voltak – sokkal kevésbé, s volt egy harmadik csoport is, akik egyfajta
„középutat” képviseltek. Azt azonban mindannyian felismerték és elfogadták,
hogy feltétlenül valamilyen konszenzusra kell jutniuk, hiszen
véleménykülönbségeik az egész orvosi hivatás hitelességét alááshatják. Egyrészt,
amennyiben nem képesek egyetértésre jutni abban, hogy az egyes tünetek mit
jelentenek és milyen vasúti balesetekhez kapcsolható sérülések vannak, nem
állíthatják, hogy „különleges”, más által nem bírt tudással rendelkeznek,
másrészt alapot adnak arra a gyanúra, hogy az orvosok elegendő pénzért azt
állítják, amit megbízójuk érdeke kíván.
Ezt
megoldandó jelentek meg az 1860-as évektől azok az orvosi értekezések, amelyek
szerzői arra keresték a magyarázatot, miért szenvedett néhány áldozat súlyos
sérülést, miközben mások – akár a közvetlen közelükben ülők – sértetlenek
maradtak, illetve arra mutattak rá, hogyan lehet hatással egyetlen sérülés több
testrészre is, s hogy a látszólag jelentéktelen elsődleges sérülések miért
járhatnak később súlyos, akár halálos következményekkel. Az esettörténetek
nyomtatásban való megjelenésétől azt remélték, hogy fejlődik a betegellátás
színvonala, ezáltal pedig a közvélemény szemében az orvosi társadalom
presztízse is emelkedik.
Emellett
természetesen jó lehetőséget láttak a szerzők arra is, hogy saját, személyes
szakmai tekintélyüket erősítsék. Az értekezésekben új sérüléstípusokat
különböztettek meg („vasút-gerinc”, gerincrázkódás, traumatikus neurózis stb.),
amivel lehetőséget nyújtottak arra, hogy egy időben több orvos léphessen fel,
mint az új sérülések specialistája, ami által társadalmi elismertségük is
megalapozottabbá vált. Mások viszont a törvényszéki orvostan terén kívántak
hasznot húzni az ilyen jellegű perekből: az orvostudomány alkalmazásával a
tárgyalóteremben, vagy éppen azáltal, hogy elsajátították a jogi képviselet
mesterfogásait.
A
XVIII. század elején vette kezdetét az a folyamat, amely során az esküdtek
érdekelt résztvevőkből sokkal inkább semleges szemlélőkké váltak, s ez az
ügyvédek részéről is másfajta stratégiát követelt meg. Sokkal nagyobb mértékben
támaszkodtak a közvetett bizonyítékokra a bizonyítási eljárás során, ami azt
jelentette, hogy közvetlen bizonyíték hiányában az ügyvédnek közvetett
bizonyítékok láncolatával kellett érvelnie, amely képessé tette az esküdtszék
tagjait döntéshozatalra.
Azok
az orvosok azonban, akik a vasúti balesetek kárpótlási pereiben szerepet
vállaltak, világosan elhatárolták magukat a jogi pálya képviselőitől, azzal
érvelve, hogy az orvostudomány a tények objektív vizsgálatán alapszik.
Értekezéseikben viszont mesterien használták a jogi bizonyítás fogásait, átvéve
annak fogalmait és munkamódszereit.
Az
esszé befejező szakaszában a cikk írója két értekezést emel ki, amelyek két
eltérő irányvonalat képviselnek az orvosi véleményalkotásban, s azt vizsgálja,
hogy a szerzők milyen narratív stratégiákkal kívánták elérni céljukat.
John Eric Erichsen az orvosok
azon csoportjához tartozott, akik szimpatizáltak páciensükkel. Értekezése az On
Concussion of the Spine (A gerinc rázkodásáról) címmel jelent meg 1875-ben,
amelyben hat, korábban kiadott előadását foglalta össze. Odden a harmincas
számú esetet taglalja részletesen, amely kortörténettel kezdődik, s nem
véletlenül jegyzi meg, hogy a XIX. század közepén az „életrajzírás” egyik új műfajaként
jelent meg. Erichsen ezt követően egy kollégájával közösen végzett
vizsgálatairól számol be, amivel a páciens szubjektív állításait kívánta
objektív, tudományos megfigyelésekkel alátámasztani. Erichsen a páciens
beszámolóját egészíti ki és teszi teljessé munkájával, amivel is az orvosok
közötti véleménykülönbségnek éppúgy megnyugtató véget akar vetni, mint a
vizsgált kóresetnek.
Erichsenhez hasonlóan John
Charles Hall is aggódik az orvostársadalmat megosztó viták miatt. Ennek
okát két tényezőben látja: a felperes orvosszakértői túlzottan „készpénznek”
veszik a páciens állításait, míg a
vasúttársaságok megbízottjai csak az objektív tényekre koncentrálnak. A
konfliktust sokkal kevésbé személyek közötti ellentétként fogta fel, mint
inkább a tünetek két csoportja között fennállónak: objektív és szubjektív
szimptómák kettősségének.
Erichsennel ellentétben, Hall
számára egyedül az objektív szimptómák (pulzus és testhőmérséklet változásai
stb.) számítanak elfogadható közvetett bizonyítéknak, s szerinte a tüneteket
nem annyira a balesetek okozták, mint inkább az „áldozatok” egyéni kapzsisága.
A tucatnyi esettanulmányban, amellyel foglalkozik, csupán egyetlen páciens nem
épült fel teljesen betegségéből – miután megkapta a kárpótlást. Megoldásként
azt javasolja, hogy vegyék ki a döntés jogát ilyen ügyekben az esküdtszék
kezéből és három biztos kapja meg azt; egy ügyvéd, egy orvos és egy sebész. Nem
véletlen, hogy többséget biztosít az orvosi végzettségűeknek, hiszen sem a
páciensekben nem bízik, sem a jogászok hozzáértését nem találja elegendőnek
önmagában.
Odden utalást tesz arra is,
hogy az orvosok által ezen peres ügyek során végzett munka néhány szempontból a
pszichoanalízis előfutárának tekinthető a XIX. század utolsó évtizedében.
Erichsen értekezésében valóban találunk utalást arra, hogy az olyan érzelmek és
érzetek, mint a félelem és kiszolgáltatottság, hatást gyakorolnak az
idegrendszerre és az egész testre.
Karen M. Odden: „Able and intelligent medical men meeting together”: The Victorian Railway Crash, Medical Jurisprudence, and the Rise of Medical Authority („Tehetséges és intelligens orvosok gyűlnek össze”: A Viktória-korszak vasúti szerencsétlenségei, az orvosi jog és az orvosi tekintély kialakulása). In: Journal of Victorian Culture, Spring, 2003. 8. évf. 1. szám, 33–49. o.
Csinády Judit