Klió 2004/3.
13. évfolyam
Régi
és új esszék
Michael Foof legújabb esszégyűjteményének megjelenése egybeesett a kitűnő politikus és esszéíró 90. születésnapjával. Politikusok, barátok, ismerősök, tisztelők külön-külön és együtt többszörösen ünnepelték a külsőleg rokkant, de belsőleg teljesen fitt és vitaképes, igen népszerű munkáspárti, mégpedig régi típusú politikust és közírót. Nem lehet felmérni, mennyire ismert a neve és tevékenysége Nagy-Britannián túl, de azt bizonyosan lehet állítani, hogy az országon belül neve ismert és mélyen tisztelt.
Az 1913-ban született Foot
népes, intellektüel, liberális családból származott, az 1930-as években vált
szocialistává és 1937-ben megalapította a máig is tekintélyes The Tribune
című független, baloldali hetilapot, amelynek indulásában nagy szerepet
játszott a spanyol polgárháború, amely akkor az angol politikai közéletnek
erősen vitatott tárgya volt. Az angol, Hitlert békéltető politikusok ellen
írott, 1940-ben közreadott nagyhatású pamfletnek, a Guilty Men (Bűnös
emberek)-nek ő volt egyik társszerzője. A művet valamennyi e kérdéskörrel
foglalkozó angol vagy külföldi munka a jelenben is forrásértékűnek tartja és
idézi. Foot 1945–55 között, mint munkáspárti képviselő, szoros, együttműködő
kapcsolatban volt Aneurin Bevan miniszterrel, az angol egészségügyi szolgálat,
a Nationai Health Service megalkotójával, s az ő 1960-ban bekövetkezett halála
után Michael Foot lett a walesi Ebbw Vale képviselője és Aneurin hiteles és
sikeres életrajzírója. Bár Foot maga kiváló író, szónok és parlamenter volt,
igényt tarthatott volna Bevan elismertségére a párt baloldalán, de ő nem
törekedett vezető szerepre, s meg is kérdezték tőle, hogy miért helyezi önmagát
érdemben és elismertségben Bevan mögé, miért tartja magát másodrendű Nye
Bevannak, amikor ő elsőrendű Michael Foot. Valóban Foot nem igazán politikus,
aktív politikus alkat, inkább politikai harcos, a jó ügyekért sikeresen,
vitakészen álló, erkölcsi és szellemi kiválóságokkal megáldott, mércéje, a
szabadság és demokratizmus ügyében mindig magasan kitartó íróember. Mert ki
kell emelni, mint alkotónak is a kiválóságát. Foot nemcsak kitűnő személyeket
választott ki mintaképéül, hanem azoknak kiválóságát emelkedett stílusban,
találóan tudta megjeleníteni, ugyanakkor mint az angol kritikusok szokták
emlegetni, az arcot a szemölcsökkel együtt kell megmutatni, így lesz valósághű
a kép, és ilyenek Foot eszményképei.
Foot esszéi éppen úgy
magukban foglalják az angol Bevant és Byront, mint a német Heinét, a francia
Montaigne-t, lord Beaverbrookot és Macmillant, Rebecca Westet és Sztálint. Az
utóbbi halálával kapcsolalban,1953-ban írta, hogy a koporsóba a vele
kapcsolatos mítoszokat is temessék el. De a legnagyobb részletességgel, talán a
legnagyobb vonzódással két remek ember életét ismerteti, elemezgeti
többszörösen életüket, lelküket, munkájukat, mércéiket, amelyeket ő a magáénak is
érez. E kettő Heinrich Heine és William Hazlitt. Minthogy Magyarországon Heine
neve, élete és költészete széles körben ismert és szeretett, nem kevésbé
köszönhetően Fejtő Ferenc kitűnő életrajzának is, a magyar olvasónak a
figyelmét ezúttal William Hazlittre hívnám fel. Ezt ugyan érdemes lenne
megtenni. az angol közönség esetében is, mert bár Foot maga minden alkalommal
megemlíti vagy írásban közli, mennyire magasra értékeli és mintaképéül tekinti
Hazlittet, nem részletezi, miért. Jelenleg a Nemzeti Portré Galériában
(National Portrait Gallery), Londonban egy kis különterem mutatja be Willlam
Hazlittet az érdeklődőknek, s a bejáratnál rögtön megjelenítették Hazlitt
önarcképét, amelyet 1802-ben festett, miután Párizsba ment, s magát Raphael és
Tizian követőjének értékelte. Hazlitt volt az egyike a festést örömmel űző
olyan alkotóknak akik kimondták, hogy mennyire ki tudja elégíteni e művelet a
személyt, anélkül, hogy elismertségre törekedne. E műve 1820-ban jelent meg The
Pleasure of Painting (A festés öröme) címmel
Angliában, s máig is ezrek és ezrek festegetnek a maguk örömére.
(Egyébként Hazlitt 1778–1830 között élt, egyénisége engem Kölcsey Ferencére
emlékeztet. Korának egyik legmélyebben érző és kifejező írója volt, a francia
forradalom ihlette, republikanizmusa szélesívű volt, esszéi vitaindítóak,
életrajzi elemekkel átszőttek és kritikusak voltak; és az 1825-ben kiadott The
Spirit of the Age (A kor szelleme) című munkája a legérdekesebb angol írókkal,
politikusokkal, tudósokkal ismertet meg minket. (Köztük Byron, Irving, Lamb,
Scott, Wilberforce, Moore, Wordsworth, Bentham). Úgy tűnik, Hazlitt valóban az
emberi természet kitűnő ismerője és leírója volt, művét és életrajzát (A. C.
Grayling: The Life and Times of W.
Hazlitt. London, 2000.) meg kellene ismertetni a magyar közönséggel. Így jutunk
el Footon keresztül Hazlitthez, olyan emberekhez, akiknek az igazi elvek, a jó
és rossz felismerése, a szabadság és egyenlőség volt és maradt éltető
eleme.
Michael Foot: Essays old and new (Régi és új esszék). London, Politicos, 2003.
H. Haraszti Éva