Klió 2004/3.
13. évfolyam
A
párthadsereg sorsa
Jugoszlávia háborús felbomlásáról már viszonylag sok publikáció jelent meg, mégis – mutat rá Miroslav Hadžić – ezek a legritkább esetben firtatnak katonapolitikai vonatkozásokat, inkább a politikai szereplők cselekedeteit, helyzetét elemzik. Sőt általában megelégszenek azzal, hogy a szerb félről, vagy rosszabb esetben a szerb-kommunista félről és ellenfeleiről beszéljenek, noha ellenfeleik katonai vezetői is ugyanazokat a katonai akadémiákat végezték el, sőt az egykori Jugoszláv Néphadsereg kötelékéből kiválva lettek az új hadseregek tisztjei. A fentiek figyelmen kívül hagyása leegyszerűsítése a helyzetnek, és így ez a fajta problémafelvetés nem visz el a megértéshez. Különösen akkor nem, ha figyelembe vesszük a hadsereg titoizmusból örökölt kitüntetett helyzetét, és érinthetetlen, társadalom felül (de párton aluli) állását. És valóban, a titoizmus korszakában a hadsereg egy hatalmas monstrum volt, amely érinthetetlen, és kritizálhatatlan volt, amolyan „minden jugoszláv büszkesége”. Ezt a helyzetet, mint a kilencvenes években dúló háborúk előfeltételét nem árt kiemelni.
A
szerző kiindulási pontja annak a magyarázata, hogyan volt lehetséges az, hogy
egy ilyen befolyásos intézmény elveszítse arcát és megszűnjön. A szerző egyik
alaptézise az, hogy a Jugoszláv Néphadsereg 1992-ben megszűnt, és ezek után
különböző származékai, „lepárlatai” (derivátumai – ahogy a szerző használja)
ténykedtek a hadszíntereken. A szerző különböző okokra mutat rá. Szerinte a
párthadsereg sorsa egyrészt annak ideológiai meghatározottsága okán pecsételődött
meg, amely áthatotta a késő titoizmust. A másik ok a kivételezett társadalmi
helyzet, az „aranykalitka” – némi túlzással –, a téren és időn kívüli helyzet,
ami a társadalmi helyzetet illetően vakká és süketté tette a hadsereg
vezetését, de nem csak azt, hanem az alsóbb struktúrákat is. A harmadik
csoportja az okoknak a vezetők értelmi és morális hiányosságai. Negyedrészt
pedig az volt a gond, hogy a hadsereg helyzetét nem határozták meg megfelelően
törvényekkel és az alkotmánnyal sem, ugyanis addig a párt informális impulzusai
számítottak, nem a törvények és szabályok. Mindebből kifolyólag, a Jugoszláv
Néphadsereg képtelen volt arra, hogy reális célokat tűzzön ki maga elé. Annyira
eltompult a hadvezetés, hogy még azzal sem volt tisztában, milyenek lehetnek a
meghatározható, megfogalmazható katonai célok.
A
könyvet nem jellemzi feszes struktúra. Mégis az egymás után keletkezett, és
egymás után szerkesztett tanulmányok folyamában érzékelhető egyfajta egymásra
épülés. Az első két komolyabb tanulmány arról szól, hogy a titoizmus elmúlására
nem tudott reagálni a hadsereg (a fent kifejtett okok miatt). Nem tudott
átalakulni, mert nem tudta a helyzetet sem felmérni, amibe került. Ehhez
kapcsolódik az, hogy vezetői – intellektuális hiányuk okán, gondolkodásra való
képtelenség, vagy restség miatt – azt sem tudták felismerni, hogy milyen
stratégiát dolgozzanak ki, s ebből többek között az is következett, hogy nem
tudták sem a saját, sem az egész testület működésének szabályait meghatározni.
Sőt a Jugoszláv – akkor még – Néphadsereg nem rendelkezett olyan operatív
tervekkel sem, hogy mire hogyan reagáljon, ami elengedhetetlen egy magát
komolynak tartó hadseregben. Ráadásul – ezt a kérdést boncolgatja a másik
tanulmány – teljesen értelmetlenül és hasztalanul, a hadsereg a „morális-politikai
helyzettel” foglalkozott. Magának a kifejezésnek sem volt értelme, még a
pártállam kontextusában sem (a pártállam mellesleg tele volt ilyen
értelmezhetetlen kifejezésekkel, ezekkel egyfajta szocreál misztikát vittek a
közbeszédbe). A „morális-politikai helyzet” végül képlékeny kifejezésnek
bizonyult. Lehetetlenné tette azt, hogy a hadsereg érvényes módon felmérhesse a
helyzetét, lehetővé tette viszont a vele való manipulációt, ami az összeomlását
okozta. Nagyon helyesen mutat rá a szerző, hogy olyasmivel, mint a
„morális-politikai helyzet” nem is volt értelme foglalkozni egy működőképes
hadseregnek. Összehasonlítva a nyugati modellekkel – mutat rá a szerző –
nyilvánvaló, hogy a politikai vezetés parancsait kellett volna, hogy
teljesítse. Azonban a politikai hatalom megoszlása, és birtokosa, illetve annak
helyzete sem volt teljesen világos Jugoszláviában, hiszen a köztársaságok és a
központi hatalom közötti viszony vita tárgya volt (ez a bámulatosan kusza
1974-es alkotmányból következett). Így esett, hogy a háborút megelőző politikai
krízisben, a krízist kezelő tárgyalásokban, a hadsereg „köztársasági”
státuszban vett részt, sőt egyes pillanatokban a „legfontosabb köztársaság”
szerepét játszotta, pontosabban a teljesen alkalmatlan vezetői játszották ezt a
szerepet. Adžić vezérkari főnökről még az is kijelenthető, hogy korlátolt, és
egyenesen buta ember benyomását keltette, Kadijević, a hadsereg főparancsnoka
kevésbé mutatkozott alkalmatlannak, de azok a döntések, amiket meghozott, erre
utalnak. A hadsereg feladatai tehát egyrészt „alulfogalmazottak” voltak, mert
nem volt egyértelmű, hogy mi is a tényleges feladata, másrészt pedig a hadsereg
befolyása jelentősen túlterjedt azon, ami funkcionális lett volna. Arról van
ugyanis szó, hogy a Jugoszláv Néphadsereg egyrészt az ország területi
integritását védte, másrészt az államberendezkedést, az „önigazgatású
szocializmust”. A hadsereg kettős funkciója régi titoista kövület volt, ami
abból nőtt ki, hogy annakidején úgy értelmezték a második világháborús
eseményeket, hogy azok egyszerre voltak felszabadító (idegen hódítók elleni),
és forradalmi (osztályharcos) háború részei. Ha a hadsereg szó szerint tette
volna feladatát, akkor már akkor fel kellett volna lépnie, amikor az ország
politikai rendszere változott, de akkor ezt nem tette. Másrészt, a szlovén és
horvát kiválás esetén nem kellett volna reagálnia, hiszen nem érte támadás az
országot. A hadsereg számos ilyen antinómiába került, illetve menetelt bele. A
fenti volt a legsúlyosabb, de a terepen is voltak ilyenek, hiszen volt úgy,
hogy lőszer nélkül küldték a katonákat a zűrös területekre, pl. abban bízva,
hogy jelenlétükkel elrettentően hatnak; a valóságban pedig szánalmasak, és
nevetségesek lettek.
Minden
tanulmányban, így az első kettőben is kiemeli a szerző: amellett, hogy a
hadsereg és a kormányzat között a viszony problémás, a hadsereg és a párt
viszonya is tisztázatlan. Fontos megfigyelés az, hogy a titoizmusban a
hadseregnek feladata volt a sorkatonaság ideológiai nevelésben részesítése. A
tiszti kar kivétel nélkül párttagokból állt, és a hűsége elsősorban a pártnak
szólt, pontosabban annak a konglomerációnak, ami abból keletkezett, hogy az
állam, a párt, és a hadsereg egybeolvadt. Az 1980-as évek vége a
szocialista-kommunista ideológiák ellehetetlenülésének korszaka. Mivel
Jugoszlávia viszonya ehhez az ideológiához, így ehhez a folyamathoz sajátos
volt, a kommunizmus máshol egyértelmű elvetése nem történt meg. Mégis a
hadsereg ideológiai vákuumba jutott, és ebbe a vákuumba nyomult be Milošević,
aki új ideológiai szurrogátumot gyúrt össze a már létező elemekből, amit a
„patriotizmus” szóval lehet a leginkább körülírni. A miloševići patriotizmus
jelentése nem fedte pontosan a valódi tartalmat, ugyanis feltételezte az általa
megfogalmazott jugoszlávizmus melletti hűséget, és az általa kijelölt
ellenségek gyűlöletét. Ezt egyébként retorikai, ideológiai „hókusz-pókuszokkal”
érte el, azaz a valóság, a mitikus-szimbolikus retorika, valamint a populista
demagógia nyelvezetének kombinációja által. Fontos, és a Nyugaton kevéssé
ismert tény, hogy a katonatisztek nem voltak Milošević feltétlen hívei, de
elavult ideológia hívei voltak, ők ugyanis még akkor is titoisták maradtak,
amikor a titoizmust, lényegét tekintve (de egyelőre még formálisan nem támadva)
már minden oldalról kikezdték, és mint ilyenek, Milošević patriotizmus
felfogásának foglyai lettek. Így be kellett, hogy következzen az a pillanat,
amikor tehetetlenségük révén elindították a fegyveres akciót Szlovénia ellen.
Ez az aktus a szerző meglehetősen új felfogása szerint a jugoszláv hadsereg
végét jelentette. De az utóbbi kijelentés is magában hordoz egy paradoxont,
ugyanis Milošević először pont a belgrádiak ellen vetette be a jugoszláv
hadsereget, amikor azok pluralizmust követeltek 1991. március 9-én (akkor éppen
a jugoszlávizmust védelmezte a jugoszlávista katonasággal a szerb nacionalizmus
ellen).
A
hadsereg útját a háborúba további három tanulmány elemzi. Nyilvánvaló, hogy a
fenn vázolt káoszban leledző hadsereg a válságra nem tudott reagálni, és a
számszerűen kimutatható katonai erő képtelen volt hatni erejével. E miatt is,
és nemcsak a belgrádi és háborús események miatt, szűnt meg létezni a jugoszláv
hadsereg. Csak a neve maradt meg, abból az okból, hogy manipulálni lehessen a
Jugoszláviához hű polgárokat. Valójában átalakult a Milošević vezette szerb
hadsereggé. A szerző ezt az időszakot – nem foglalkozva a hadsereg aktuális
nevével – 1992-re teszi. Ekkoriban ugyanis formálisan még Jugoszláv
Néphadseregről beszélnek, noha kihagyják nevéből a „népet”. Egészen a
Jugoszlávia név hivatalos megszűnéséig (2003 februárja) is Jugoszláv
Hadseregről beszélnek. A szerző figyelemre méltóan, és viszonylag meggyőzően
bizonygatja tézisét. Azért nem teljesen meggyőző, amit mond, mert már a 80-as
évektől összemosódtak a fenti fogalmak, sőt soha sem léteztek szétválasztva. A
titoista propagandában ugyanis az egyik vezető szlogen volt, hogy az ember
egyszerre jugoszláv és tagja valamelyik nemzetnek. Mégis, mindannak amit Hadžić
mond, igenis van értelme, mert a Milošević előtti – nevezzük így, noha sosem
volt az – tiszta titoizmusban nem volt értelmezhető az, hogy a jugoszlávizmus
csak a szerbséggel legyen szimbiózisban, a többi jugoszláv nép ellenében.
Milošević úgy sajátította ki a jugoszlávizmust, hogy azt a többi nép meggyűlölte.
A hadseregnek más választása nem volt – legalábbis nem az akkori vezetőkkel, és
azok morális, és intellektuális kvalitásaival, illetve e kvalitások hiányával –
mint követni a bármilyen, akármilyen jugoszlávizmust, miközben Milošević a
másik oldalon a szerb nacionalizmusra kacsingatott.
Nagy
értéke a könyvnek, hogy igen meggyőzően ecseteli a hadsereg akkori és későbbi
vezetésének intellektuális, morális, szakmai alkalmatlanságát, rámutatva, hogy
a titoista kontraszelekcióban csak egy dolog számított igazán – az ideológiai
hűség, sőt szinte erény volt, ha valaki nem szokott gondolkodni. Mégis az
ideológiai hűség csak egy látható jellemző volt, miközben „feudális módra” csak
a felettük álló személyekhez voltak hűségesek, sőt alázatosak. Ez az egyik
magyarázata annak, hogy miért vehette át olyan könnyen a kontrollt Milošević.
Így ért – ahogy a szerző találóan megfogalmazta – „szerb véget” a jugoszláv
hadsereg.
Rendkívül
fontos tanulmány az, amely arról beszél, ahogy a hadsereg az embereket ért
traumákat használta fel. Szinte gazdálkodott velük. Nagyon helyesen mutat rá
Hadžić, hogy már 1945-től ez folyt. A kommunista párt folyamatosan azzal
manipulált, hogy a lakosságot traumák nyomasztották, de nagyon. Így bizonyos
hívószavak emlegetésével hisztérikus félelmet, és cselekvést lehetett, lehet
előidézni. Ezeket a traumákat Jugoszláviában „gondozták”, hogy alkalomadtán
használni lehessen. A traumák előhívásának „alapvető mondata” talán az, hogy
amennyiben megszűnik Jugoszlávia, a szerbek üldöztetést, és tömeges gyilkosságokat
élnek át (ahogy az a második világháborúban volt). Ez a mechanizmus alkalmas
volt a harcok gerjesztéséhez addig a pontig, amíg a valóság nem lett fontosabb
a „mesénél”, és ameddig az újonnan átélt valódi traumák, és veszteségek
átvették a helyet az addig csak retorizált tartalmaktól. Nagy eredménye a
munkának, hogy betekintést ad az olvasónak a látszatvalóság manipulálta
spanyolfal mögé. Mondani sem kell, hogy ez is megsemmisítő kritika a hadsereg
vezetése, és a politikai vezetés számára. Érdekes, és fontos, hogy a szerző nem
sokat foglalkozik azzal az egyébként jogos felvetéssel, hogy a szembenálló
felek politikai lépései is belekényszerítették a szerbséget, főleg a Szerbián
kívüli szerb kisebbséget abba a szerepbe, amit végül is eljátszott, hanem
egyenesen a szerbiai manipulációs mechanizmust tárja fel. Ezzel implicit módon
azt is állítja, hogy Pandora szelencéjét Belgrádban nyitották fel, és minden
más manipuláció alapja is az volt, amit Belgrádban tettek, hiszen mások annak
ellenhatására – a nem szerb nemzetiségű polgárokban – építettek, illetve arra
tettek még rá (a horvát, illetve muzulmán propaganda).
A
könyvben két tanulmány foglalkozik a hadsereg identitáskeresésével, majd három
tanulmány azzal, hogy a Jugoszláv Hadsereg hogyan viselkedett a krízis
csomópontjain. Főleg az utóbbi témákra vonatkozik, hogy a hadsereg még mindig
krízisben van, és a szerző úgy értékeli a helyzetet, hogy még nem értek meg a
feltételek a hadsereg civil kontrolljára (ez a könyv megjelenése óta eltelt
három év alatt sem változott meg). Az utolsó három tanulmány aktualitása
folytán érdekes. Kemény kritikával illeti, hogy a megbukott hadseregről
mindenki hallgat. Hallgat a hadsereg, a politikai elit, a pártok, a szakma,
holott lenne mit és miről beszélni. Különösen zavarónak tartja, hogy mindazok
után, ami történt, még meg sem próbálták szabályozni a hadsereget, így az
továbbra is vákuumban van. Érdekes és tanulságos, ahogy kifejti, hogy a
Jugoszláv Hadsereg – amit immár nem is így hívnak, de a megírás pillanatában még
így hívtak – eredetéről ír. Ugyancsak fontos az, ahogy szakaszolja az elmúlt
korszakot, a szerint, hogy milyen a hadsereg állapota: inkubáció (1989–1992),
alávetés (1991 májusa–1992 májusa), a megcsonkítás (1992 májusa–1995
novembere), pangás (1995 novembere-1998 márciusa), koszovói visszatérés (1998
márciusa–1999 júniusa). Így jutott végül oda Szerbia, hogy alig van hadra
fogható katonai ereje. Mindezért kidolgozta a hadsereg ügyeinek rendezését is.
Pontokba szedve közli, ami inkább a szakembereknek, mint a történészeknek
érdekes. A könyv utolsó két tanulmánya a hadsereg civil kontrolljáról szól,
pontosabban arról, hogy nehéz örökséget cipel magán a hadsereg, és hogy
mennyire hiányoznak bizonyos előfeltételei annak, hogy civil ellenőrzés alatti
hadsereg jöjjön létre, amely mentes a klientúra állapottól, amiben volt. A
könyv megírása óta javult a helyzet, sikerült felszámolni az egyik
legmilitánsabb és a civil hatalomra legkevésbé hallgató egységet (igaz már csak
a miniszterelnök Đindić meggyilkolása után), mégis a szerző megállapításainak
nagy része továbbra is aktuális.
Hadžić
könyvével bebizonyította, hogy abszolút ura a témának. Katonapolitikát
oktatott egyetemi szinten, a könyvben bőséges a jegyzéke a szakirodalomnak, és
a hivatkozások is gyakoriak (végjegyzet formájában, ami egy kissé zavaró).
Mégis néhány komolyabb hiányt érzékel az olvasó. Egyrészt a szerző stílusa nem
élvezetes. Ez részben azért van, mert a kötetben szereplő munkák a krízis
különböző időszakaiban íródtak, és mert mindben a probléma egészének
megragadására törekszik a szerző. Ez nehézségeket okoz a téma megközelítését
illetően, és ezekből a nehézségekből az olvasó is sokat érzékel. Sokkal jobb
lett volna, ha az összetett problémát részenként próbálja megragadni a szerző.
A munka bővelkedik lényegre törő mondatokban, ezek a magvas gondolatok
folyamatosan előkerülnek, és kivétel nélkül érdekesek, és fontosak, sőt néha,
más-más helyeken újra kifejtve is érdekesek. A magvas gondolatok megfogalmazásán
túl, sajnos a könyv nyelvezetére jellemző az a „korlátolt stílus” ami a
katonatisztek megnyilvánulásait jellemezte a titoista Jugoszláviában (önmagukra
erőltetett színtelenség, elvont szakmaiság), ezektől az elemektől teljesen meg
kéne szabadulni, mert azon felül, hogy nem érnek semmit, zavaróak, és unalmasak
is. A megfogalmazást illetően létezik egy komolyabb gond is.
A
könyv szövege a vége felé haladva „leül”, átalakul felsorolássá (javasolt
intézkedések stb.), sokkal jobb lett volna, ha a könyvet egy szabatos
tanulmánnyal zárja le a szerző. A könyv végén mellékelt jegyzetek, a
megközelítés igénye arról tanúskodik, hogy az olvasó tanulmányszerű írásokat
olvas, mégis a szövegekből sokszor hiányzik a tanulmányokat jellemző
szabatosság, a mondanivaló és a tények szervezettsége. Valójában sokszor úgy
tűnik, lábjegyzetelt esszéket olvas az olvasó. Sajnos a jó gondolatok általában
a rendszerezettség igénye nélkül jelennek meg, sokszor nincsenek végig
kifejtve, sokszor olyan gyorsan sorjáznak, hogy az olvasó még az előző
gondolatra sem fordított elég figyelmet. Ezért időnként zavaró a gondolatok
ismétlődése. Végül hiányzik a könyvből egy olyan tanulmány, ami az olvasót
útbaigazítaná arról, hogy milyen erőkkel rendelkezett a Jugoszláv Hadsereg,
hogy mennyit, mikor vesztett el belőle, hogy hogyan csoportosította át ezeket
az erőket. Annál is inkább így van ez, mert a szerző – nagyon helyesen – mutat
rá, hogy az események nagy része alapvetően mégis katonai esemény volt, és nem
politikai, következésképpen a megértésükhöz szükséges a katonai vonatkozások minél
jobb ismerete. Ezért lenne érdekes megtudni, hány tank, repülő, üteg stb.,
működött, vagy veszett el, hogy mennyire hatásosan, hatástalanul használták
őket. Ezek az adatok nagyon hiányoznak a könyvből.
A
könyv komoly hiányosságai ellenére rendkívül fontos munka, felvetései,
elemzései részt kell, hogy kapjanak az 1990-es évek jugoszláv válságsorozatról
való gondolkodásban, kutatásban.
Miroslav Hadžić: Sudbina partijske vojske (A párthadsereg sorsa), Samizdat B92, 2001, Belgrád 340 o.
Mészáros Zoltán