Klió 2004/3.
13. évfolyam
A
visegrádi együttműködés cseh szemmel. II. rész.*
Közép-Európa történeti jellegű értelmezésének cseh szempontjai után következnek a magyar szempontok. A Közép-Európa magyar felfogását elemző két tanulmány (az egyik az 1989 előtti, a másik az 1989 utáni elemeket teszi elemzés tárgyává) szerzője Eva Irmanová történész, aki a magyar viszonyok kitűnő ismerője. Ő a szerzője egy csehül frissen megjelent, a versailles-i békerendszert magyar szempontból elemző, tekintélyes monográfiának is. Azon kevés cseh tudósok egyike, akik arra törekedtek, hogy a magyar álláspontok és érvrendszer ismertetése, elemzése, értelmezése mellett, ezeket meg is értsék, és amit lehet, el is fogadjanak belőle. Irmanová a Visegrádról szóló kötet magyar tanulmányában áttekinti a XIX–XX. század magyar politikai gondolkodását abból a szempontból, hogy mikor, miért és hogyan képzelték el a magyarok a térség politikai rendezését. Nemcsak a tervekről, szellemi próbálkozásokról ad hírt, hanem ezekkel szembeállítja a megvalósított politikai gyakorlatot is.
Rögtön az első mondataiban
megállapítja, hogy a magyar politikai és kulturális gondolkodás a
kelet-közép-európai népek együttműködésének gondolatához hagyományos
nosztalgiával kötődik, aminek az a lényege, hogy más a gondolat, és más a
megvalósított állami politikai gyakorlat. Vagyis gondolatban elképzeltük az
együttműködést, a gyakorlatban pedig más nemzetekkel, népekkel szemben kemény,
önérdek-érvényesítő politikát folytattunk. Állítása illusztrálásaként a Nyugat
folyóirat legjelesebb szerzőit sorolja fel.
Irmanová úgy értékeli, hogy
az európai integráció a magyar társadalom számára olyan új reményt jelent,
amely a magyar XIX. és XX. század két kulcsfontosságú és stratégiai
problémájának megoldását biztosíthatja: a „visszatérés Európába” a
modernizációs nehézségek leküzdését és Magyarország európai helyének
megtalálását, valamint a magyarság védelmének biztosítását jelentheti. Az
1990-es évek magyar külpolitikájának hármas prioritása a magyarokról szóló
mérlegelések központi eleme. A szerző szerint a magyar politikai gondolkodásban
élő maradt a közép-európai együttműködés gondolata, amiről az is tanúskodik,
hogy a magyarok elkötelezetten kezdeményezték a visegrádi együttműködés
kialakulásának folyamatát.
A kötet terjedelmileg
leghosszabb tanulmánya a közép-európai együttműködés gondolatának magyar
reflexióival, annak történetileg kialakult folyamataival foglalkozik. A
jakobinusok térséget szervező föderalizáló elképzeléseinek ismertetésével
kezdi, és egészen az 1980-as évek végéig sorra vesz minden ilyen gondolatot,
elképzelést. A soknemzetiségű Monarchiát átalakító kossuthi konföderációs
tervektől Jászi Oszkár tervein keresztül az 1980-as évek magyar
szamizdat-irodalmában megjelenő gondolatokig és Bibó elképzeléseiig minden
fontos eszmefuttatást és politikai tervet felvázol. A magyar problémákat
megértő szemmel és szándékkal ismerteti a magyar politikai gondolkodás
történeti ívét, és ugyanilyen alapállásból elemzi a Trianonból származó magyar
problémákat is. Kevés olyan cseh történész van, aki erre képes és hajlandó.
Nem marad ki a XIX. század
második felének jellegzetessége, a szlávoktól és a pánszlávizmustól való
félelem, az 1868-as nemzetiségi törvény elemzése és Teleki László „föderális
bátorságának” elemzése sem. Nem kerülte el a figyelmét a nemzetiségi törvény
kapcsán az egyéni és kollektív nemzetiségi jogok megadásának illetve
tagadásának „örök” politikai és jogi dilemmája sem. A magyar politikai
gondolkodás 1940-es évekig jelen lévő „vörös fonalát”, a magyar politikai,
illetve kulturális szupremáciát és a területi integritás elvét úgy mutatja be,
mint ami dogmává vált, és a magyar történeti fejlődésből logikusan következett.
Ezzel kapcsolatosan is az objektív történész megértő jóindulatát tanúsítja. A
folyamatok felvázolása közben nem feledkezik meg arról, hogy a jelentős cseh-magyar
viszonyulásokat felemlítse. Ilyen például az, amikor Jászi utólag elismeri
Masaryk elnök azon igazát, hogy Európában az integráció előfeltétele a kis
nemzetállamok létrehozása.
Az új nemzetállami
berendezkedést, a versailles-i rendszer kialakulását abból a szempontból
tekinti át, hogy milyen változásokat eredményezett a térségben. Ezzel
kapcsolatban megállapítja, hogy az antant vezetői világosan látták, hogy kisebb
szövetségeseik követeléseit nem lehet a magyar nemzeti érdek megsértése nélkül teljesíteni,
ezért nem is törekedtek arra, hogy a magyarokkal a békekonferencia végéig
tárgyaljanak. A konferencia döntéseit pedig készek voltak erőszakkal is
érvényesíteni. Ezzel függ össze, hogy az utódállamok határai a magyarokkal
szemben, a magyarok kárára alakultak ki, és így, paradox módon, nem
nemzetállamok jöttek létre, hanem olyanok, amelyek mindegyike nagy tömegű
(28-34 százaléknyi) nemzeti kisebbséget kapott. Így a térséget továbbra is
etnikai feszültségek határozták meg, amelyek nem voltak enyhébbek, mint a
Monarchia és a többi birodalom feloszlatása előtt.
Ez a helyzet eredményezte,
hogy a magyar külpolitika új „témával” gazdagodott: a határokon kívül rekedt
magyarok sorsáért való aggódással és felelősségérzettel. Ez a téma máig a
magyar külpolitika prioritásainak egyike. Így került a régióra irányuló magyar
mérlegelések közé a magyar kisebbség kérdése, amire a magyar társadalom mindig
érzékeny maradt. Ez okozta a két háború közötti magyar revíziós törekvéseket
is, melyeknek lényeges elemeit, ezek variációit Irmanová gondosan körüljárja.
Fontosnak tartja Teleki Pál és Szekfű Gyula ide vonatkozó
nézeteinek, politikai programjának vázolását, és közben néhány olyan
megállapítást is közbeiktat, amelyekkel világossá teszi a cseh olvasó előtt
azt, hogy miért volt ez jellemző a két háború közötti magyar politikai
gondolkodásra.
Az egyik az, hogy ezt az
állapotot az egész magyar politikai közélet és társadalom ideiglenesnek
tekintette (ami érvényes a csehországi németekre is ebben az időszakban). Ekkor
kezdtek a magyarok mélyen és behatóan foglalkozni a kisebbségi kérdéssel, és
ekkortól kezdtek igazi megoldásokat keresni erre a megoldhatatlan problémára.
Irmanová levezeti a térségre vonatkozó magyar szupremácia eszmei fejlődését és
indoklását is. Ehhez a Szent István-i Közép-Európa-felfogást látja
legmegfelelőbbnek, és hangsúlyozza, hogy ezt annak bizonygatására alkalmazzák,
hogy a térség vezetésére a magyarok hivatottak. Ezt vallja Teleki és Szekfű
mellett Bethlen István is. A revizionista elképzelések fokozatainak
felvázolásakor fontosnak tartja, hogy ki és mikor vallotta a „mindent vissza”
elvét, és ki volt az, aki – időben előre haladva – csupán a magyarok által
lakott etnikai területeket követelte vissza. Azt is megemlíti, hogy csak
kevesen voltak, akik az egész Monarchiát visszakívánták. A legtöbben a magyar
államot tekintették a revízió céljának. Érdekesnek tartja, hogy a magyar
politikai gondolkodásban sem korábban, sem később nem volt jellemző, hogy a
Monarchiát föderalizálva vissza kívánták volna állítani.
Az 1930-as évektől a magyar
revíziós gondolatok a biztonságra összpontosítottak, és egyesek a németekkel
való szövetségben láttak megoldást. Közéjük sorolja Gömbös Gyulát, aki a
Berlin–Róma–Budpest-tengelyben gondolkodott. Szekfű, Jászi és Németh
László térségrendező elképzeléseivel részletesen foglalkozik, és
mindegyikben meglátja a pozitívumokat és a tévedéseket is. Elmagyarázza, hogy
az integrális revízió mellett és ezzel párhuzamosan léteztek részleges, etnikai
alapú revizionista elképzelések is. Hangsúlyozza, hogy Jászi később, az 1940-es
évek elejétől, valamint Németh László voltak azok, akik már nem elsősorban a
revízió (és a szupremácia) segítségével képzelték el a térség demokratikusabb
és igazságosabb elrendezését, hanem föderális, illetve konföderális formában.
Jászinál kiemeli, hogy a „dunai monarchiát” az USA és a demokratikus
Németország részvételével lehetne egyben tartani, és hogy az integrációban nem
lenne szükség revízióra. Így Jászi azon elsők egyike, akik felismerték, hogy a
szélesebb integráció nagymértékben megoldaná a határon kívül rekedt magyar
kisebbségek ügyét. Németh László pedig (csakúgy, mint Szekfű) kultúrára és
erkölcsiségre is apellál, amikor a magyaroknak a térségben betöltött helyét és
szerepét mérlegeli. Irmanová szerint Németh László a Magyarság és Európa című
művében az irredentizmus helyett a közép-európai feladatokat kínálja fel a
magyaroknak. Eközben közös hagyományokra és a nyugati kihívásokra adható közös
válaszokra hivatkozik, amiket a közös, sorsszerű érdekek diktálnak. Így ad
Jászi és Németh a magyaroknak új közép-európai programot. Ők ketten egyúttal
abban is hasonlítanak, hogy határozottan felvetették a magyarok felelősségét
azért, ami addig történt, és azért is, ami azután fog történni.
A magyarokról szóló tanulmány
szerzője áttekinti a kommunista, Közép-Európára és a magyarok sorsára vonatkozó
elképzeléseket is, közöttük elsősorban Révai Józsefét. Megállapítja, hogy
mindenki, még a kommunisták is diktátumnak és igazságtalannak tekintették a
trianoni békeszerződést és határokat, de a kommunisták elsősorban azt
hangoztatták, hogy ez imperialista békediktátum volt. Révai 1945 előtt
részleges területi revíziót és határmódosítást követelt. A munkásság
feladataként jelölte ki a magyar nemzeti érdekekkel való azonosulást. Célja
ezzel az volt, hogy bizonyítsa: a magyar nemzeti ügy egyetlen védelmezője a
kommunista párt, és annak megbízható szövetségese, Szovjet-Oroszország. 1945
előtt a nácizmus elleni szolidaritás jegyében nemzetközi összefogást sürgetett
a térségben, de 1945 után már nem akart etnikai határmódosítást, hanem a
határon túl maradt magyar kisebbségek védelmét hangoztatta. Nézetei tehát a
kommunista és a szovjet politikai irányvonal mindenkori módosulását követték.
Közvetlenül az 1945 utáni
elképzelésekről szólva Irmanová megállapítja, hogy addigra (nyilván a háborús
fejleményeknek és eredményeknek köszönhetően is) a magyar szellemi és politikai
elit lemondott az integrális vagy teljes revízióról, és már csak az etnikai
határok közötti revíziót, illetve a kívül rekedt magyarok autonómiáját tűztek
ki célként. Az ezeréves határok követelését már a magyar nemzetre nézve káros
sovinizmusként ítélték el. Bibó István gondolatait elemzi a legrészletesebben.
Ő mind a revíziót, mind a kisebbségek elnyomását meg kívánta tiltani, és
beszélt stabilizálható, azaz jó határokról, amelyekkel együtt lehet élni,
amelyeket el lehet fogadni. Ám a magyaroknak Irmanová szerint (is) meg kellett
tanulniuk, hogy sem az optimális határ, sem az etnikai revízió programja nem
reális. A magyar politika számára csak az maradt, hogy megtanulja: a határokon
kívül rekedt magyar kisebbség sorsa Magyarország számára nem lehet közömbös.
Az 1950-es évektől kezdve
Magyarországon tilos volt Trianonról írni és beszélni. A nagyobb magyar
történeti összefoglalók áttekintésével Irmanová megállapítja, hogy csak a
tízkötetes megfelelő kötete szentelt Trianonnak elég teret. Az 1980-as évek
második felében már egy-két önálló mű is megjelenhetett erről a témáról. Bár
csak a 80-as évek végétől számít nyílt vitatémának, a magyar társadalom
folyamatosan átélte ennek sokkját, az ún. Trianon-sokkot. A látens feszültség
máig jelen van, különösen a határon kívül rekedt magyarok kérdését illetően, és
nem is annyira a Magyarországon belüli társadalomban, mint a szomszédokkal való
viszonyban. 1989-ben végzett felmérések is igazolják, hogy a magyar társadalom
tudatában ez a legérzékenyebb pont.
Azt is leszögezi, hogy
Trianont a magyar társadalom egyértelműen elutasítja, de a jelenség
befolyásolja a magyarországi légkört, befolyásolja az állam bel- és
külpolitikáját, és összefügg az integrációs folyamatokkal is. A trianoni
békeszerződéssel függ össze a három legfontosabb problémakör: az állam
határainak kérdése; a határon kívül, és így elsősorban a szomszédos államokban
élő magyar kisebbségek ügye; a magyar nemzeti érdek mibenléte is. Ennek
áttekintésénél adja meg Irmanová a pontos adatokat arról, hogy mekkora területi
és emberveszteség érte Magyarországot (Horvátország nélkül területének 67
százaléka, lakosságának 58 százaléka). A történelmi Magyarország vagyonának az
új, kis Magyarország mindössze 38 százalékát kapta meg. Megemlíti a gazdasági
veszteségeket és káoszt is. Úgy véli, hogy ötven évig tartott, amíg ezen a
megcsonkított területen emberi életkörülményeket lehetett teremteni. A
veszteségek számbavételénél Hajdú Tibor történész szavait idézi, aki
szerint Trianon tragédiája nem abban áll, hogy elveszítettük történelmi
határainkat, mert erre előbb vagy utóbb úgyis sor került volna, hanem hogy a
lehető legrosszabb határokat kaptuk. Azt is hozzáteszi, hogy ma Magyarországon
a határok revíziójáról csak az éretlenek és a demagógok beszélnek.
A határrevízióval
kapcsolatosan Irmanová elmondja, hogy ezt nemcsak a magyar értelmiségiek
utasítják el, hanem a magyar politikai pártok és a magyar közvélemény túlnyomó
része is. A mai generációk Magyarország helyzetét józanul és reálisan ítélik
meg, de ez nem jelenti azt, hogy a békeszerződéseket ne tartanák
igazságtalannak. Ezért is tekintettek várakozással a magyarok az 1980-as évek végén
az európai területi változásokra (Németország egyesítése, a Szovjetunió,
Jugoszlávia, Csehszlovákia szétesése), és ezektől a szerződések átértékelését
várták.
Irmanová szerint Trianon
elutasításának okai között van annak felismerése is, hogy a két háború közötti
revíziós követelésekkel a politikusok rossz terápiát választottak a magyar
problémák megoldására. Trianon a magyarok számára már nem határkérdés, hanem a
kisebbségi jogok kérdése. Tehát nem a történelmi területek és határok
elvesztése a fő probléma, hanem az, hogy magyarok is a határokon kívül
rekedtek, és más nemzetállamok fennhatósága alá kerültek. Azok azonban nem
azzal foglalkoztak, hogy mi a jó a magyar kisebbségeknek, hanem hogy mi a jó e
kisebbségekkel szemben az illető államoknak; e magyar kisebbségek sorsát
alárendelték saját bel- és külpolitikai érdekeiknek. A magyar kisebbségekkel
szembeni elnyomó politika csak 1975 után, a Helsinki Záróokmány aláírása nyomán
váltott ki állami szintű politikai elégedetlenséget Magyarország külpolitikájából.
Viszont a magyar ellenzéki
(szamizdat-) irodalomban az 1980-as évek második felétől a kisebbségi tematika
új reneszánszát éli, és ma is vitatéma. A tanulmány cseh szerzője áttekinti ezt
az irodalmat is. Elsősorban Kis Jánosnak a témában írott gondolatait
(pl. a Beszélőben megjelent Társadalmi Szerződést) osztja meg a cseh olvasóval.
Irmanová felhívta a figyelmet arra, hogy e magyar kisebbségek nem töredékek,
hanem a magyarság egyharmadát teszik ki a térségben. Rámutatott, hogyan
fosztják meg őket anyanyelv-használati jogaiktól, s milyen ellenséges velük
szemben az adott politika. Azt is megfogalmazta, hogy meghatározott nemzeti
államok e magyarokat kollektív bűnösöknek tartják, és folyamatosan az
irredentizmus előkészítésével vádolják őket. Irmanová szerint mindez azért van,
mert az illető nemzetek nem érzik magukat biztonságban azok között a határok
között, amelyeket nekik a győztes hatalmak kijelöltek a két háború között,
ezért akár erőszakosan is megpróbálják asszimilálni a magyarokat.
A kisebbségi jogok a magyar
demokratikus ellenzék számára összefüggtek az általános emberi jogokkal,
állapítja meg Irmanová. Ez az ellenzék nem tartotta helyesnek a határrevízió
felvetését, sőt kifejezetten veszélyesnek, károsnak ítélte meg azt. Szerintük
csak a kisebbségi jogok teljesítésére kell koncentrálni. A határokon kívül
rekedt magyarokkal való törődés eszerint erkölcsi kötelessége és felelőssége az
országnak. Ezeket a gondolatokat Irmanová úgy ítéli meg, mint amelyek a magyar
politikai gondolkodás magyarság-felfogásának Trianon óta folytonos részét
képezik. Ezen az alapon fogja fel ennek szerves részeként Antall József 1990-es
kijelentését arról, hogy 15 millió magyar miniszterelnöke kíván lenni. Az
ellenzéki elképzelések között fontosnak tartja azt, hogy közös nemzeti
stratégiát sürgettek, és úgy ítélték meg, hogy a kisebbségvédelmi politikának
demokratikusnak kell lennie. Ezek egyik legfontosabbika, hogy a kisebbségben
élőket kollektív (kulturális és nyelvi) jogok illetik meg, különben nem elég
demokratikus az illető berendezkedés. (Irmanová ezt feltehetően azért is
hangsúlyozza, mert saját társadalma, és a szlovák is, mindennél határozottabban
elutasítja, hogy a kisebbséget kollektív jogok illetnék meg.) A magyar ellenzék
szerint a kisebbségi jogok védelme nemcsak anyaországi, hanem nemzetközi
közösségi feladat is. Tehát hangsúlyozza, hogy a magyar demokratikus ellenzék a
kisebbségi jogok védelmével kapcsolatosan a határmódosítás gondolatát
elvetette, és a demokratikus egyéni és kollektív jogokat követelte. Kiemeli,
hogy a magyarországi kisebbségeknek is hasonló jogokat követeltek.
A magyar ellenzék térségre
vonatkozó elképzelései között számon tartja, hogy azok a reformok kérdését
összekapcsolták a belső demokratizálás kérdésével, sőt a magyar külpolitika
jellemzőinek és feladatainak felvázolásával is. Eszerint a magyar
külpolitikának nemcsak keletre, hanem nyugatra is nyitnia kell, és mindkét
irányban jó kapcsolatokra kell törekednie. Ebben fontos szerepet játszott az
eladósodás is. Már az 1980-as évek közepétől felmerült annak kérdése, hogy e
kis közép-európai ország hogyan fog viszonyulni az egységesülő Európához, az
integrációs folyamathoz. Irmanová nem véletlenül hangsúlyozza, hogy az
ellenzéki elképzelés szerint Magyarországnak a német hegemónia alatt álló,
integrálódó Európába való belépés legyen a fő célja, és hogy a hagyományos
partnerekkel való együttműködés elmélyítését tartják fontosnak.
A térségre vonatkozó
elképzelések között az ellenzékiek közép-európai terveit is ismerteti. A térség
kis országai közötti közép-európai (ide tartozott az NDK és Jugoszlávia is)
együttműködés politikájának gondolata az 1980-as évek második felében
megszületett, amiben Magyarországnak a koordinátor szerepét szánták. Az
együttműködést illetően közös intézményeket is elképzeltek, hogy ezzel segítsék
az integrált Európába való bejutást.
Az ellenzéki térségrendező
álláspont után ismertet egy másikat, egy „hivatalosabbat”, Berend T. Ivánét.
Hangsúlyozza, hogy ő e térség kis országait kelet-európaiaknak tartja, mert a
fejlődésben való lemaradásukat tekintve a keleti régióhoz kötődnek. Ez a
lemaradás a térségben több évszázados, és (az állami fejlesztési támogatások
által) intézményesített is, ezért nem lehetnek a fejlett Nyugat részei vagy
partnerei. Berend T. Iván álláspontjában tehát a lemaradásban jellemző
kontinuitást emeli ki. Egy másik magyar elképzelés szerint (Bihari Mihály)
a nyugati irányú modernizálás és fejlődés kontinuitása megszakadt, és most
annak lehetőségét kell megteremteni, hogy ez folytatódhasson. Az 1980-as évek
végének magyar politikai átalakulását Irmanová úgy tekinti át, hogy a kialakult
pártok térségre vonatkozó programjainak rövid áttekintését adja.
Jirí Vykoukal a kol.: Visegrád. Možnosti a meze středoevropské spolupráce. (Visegrád. A közép-európai együttműködés lehetőségei és határai.) Dokořán, Praha, 2003. 405 o.
Hamberger Judit