Klió 2005/1.
14. évfolyam
Ember és történelem Új-Kaledóniában
A cikk szerzője, Bernard Brou, 1950 óta él
Új-Kaledóniában és 1969 óta az ottani Történelemtudományi Társaság elnöke, ez
utóbbi minőségében számol be a társaság Új-Kaledóniában elért eredményeiről,
amelyeket a következőkben foglal össze: 1. Közzétették az 1841–1853 között
Új-Kaledónia szantálfaerdeit kiirtó, Sydney-ből származó „előgyarmatosítók”
pusztító tevékenységét, akik puskákkal is fizettek a bennszülötteknek ezért az
értékes fáért, így ezekkel a fegyverekkel szították a helyi törzsi háborúkat.
1853-ban az odaérkezett franciák vetettek véget e titkos, a fő gyarmatosító
vonalat kikerülő üzletelésnek; 2. Amszterdamban megszerezték a híres
Scheler-gyűjteményt, amely a párizsi kommün négyezer kommünárdjáról és az
Új-Kaledóniába deportált kommünárdokról tartalmaz adatokat; közöttük olyan
nevek is szerepelnek, mint Louise Michel, H. Rochefort. Jelenleg 300–400-ra
tehető a kommünárok Új-Kaledóniában letelepedett utódainak a száma.
Új-Kaledónián fegyenctelep is működött, ahová kommünárdokat és bűnözőket is
telepítettek. Ma igen fontos sokak számára, hogy őseik raboskodtak-e ezen a
fegyenctelepen; ha igen, most nagyon büszkék rá. Sajnos, összekeverik a telepre
deportált kommünárdok és bűnözők státuszát, és azt hiszik, aki itt rabként
megfordult, az csak kommünárd lehetett... 3. Hozzájárultak a helytörténeti
kutatásokhoz az ún. „tumulusok” rejtélyének megfejtésével, ezek egy ma már
kihalt nagy madár által épített, különböző anyagokból összeszedett halmok,
amelyekben az eltűnt ‘du’ nevű madár költötte ki tojásait. Melanéziai
hagyományok az embert is megölni képes óriásmadárról tesznek említést. 4.
Hihetőnek tűnő magyarázatot adtak az Új-Hebridákhoz tartozó Vanikoro nevű
sziget partjainál 1988-ban elsüllyedt két hajó esetéről; 5. Segítséget
nyújtottak a Csendes-óceánon a XVI–XVII. században a spanyolok által megtett
hajóutak történetének kiegészítéséhez. E szerint a Csendes-óceánon 1770-ben a
Húsvét-sziget már Peru fennhatósága alatt állott, 1772-ben a spanyolok
felfedezték Tahitit, amelyet 1774-ben el is foglaltak. A legújabb kutatások
alapján úgy tűnik, hogy a Csendes-óceán szigetlakóinak evangelizálásában a
spanyolok 1772-ben megelőzték az 1797-re datált első ilyen irányú angol
kezdeményezéseket. A déli féltekén Peru és Callao kikötőjének meghódítása,
illetve elfoglalása három csendes-óceáni spanyol hajóutat tett lehetővé: a.
Mendańa eljutott a Jésu (ma Gilbert)- és a Salamon-szigetekre; b. Mendańa és
Quiros eljutottak a Marquesas(Marquises)-szigetekre; c. Quiros és Torres is
eljutottak ezekre a vidékekre – ez
utóbbi nevéhez fűződik a Torres-szoros felfedezése. Ezek az utak a XVI.
század második fele és a XVII. század első évei között zajlottak.
Ugyancsak a történeti
kutatások új eredményei alapján bizonyosra vehető, hogy már Cook előtt jártak
felfedezők Hawaiban, Tuamotun, Új-Zelandon, a Fidzsi-szigeteken, de ma még nem
eléggé feltárt utazások is történtek a Tonga-szigetekre, ’Uveába és máshová...
A kaledóniai művészeteket
sziklarajzok és az ún. Lapita-stílusú edények képviselik, amelyek közül a
legrégebbiek Nouvelle-Bretagne-ban és Nouvelle-Irlandon találhatók, de amelyek
biztos eredetét ma még homály fedi; lehet, hogy az ókori Japán
Jómon-korszakából származnak. Ezen edények fellelése érdekében sok archeológiai
feltárást végeznek, ugyanis a Csendes-óceán legszebb rajzai díszítik őket.
Korukat illetően i. e. 2000-től újabb korokig datálhatók, bár legtöbbjüket i.
e. 2000. és a 0. év között alkothatták mestereik. A Lapita-stílusú edények
feltalálási helye minden esetben édesvíz-forrás közelében, tengerparti
szirtekkel szemben leledzik.
A kaledóniai törzsi társadalomban
megkülönböztetnek főnököket és földbirtokosokat; az előbbiek képviselik a
hatalmat, amely parancsol, az utóbbiaknak bizonyos privilégiumaik vannak,
ugyanis ők az „első megszállók” leszármazottai; azután van a nép, a törzs és
más „szegregációk”. A föld az „első megszálloké”, akik valószínűleg az előttük
ott talált lakókat űzték el. Új-Kaledóniában ma algériaiak és vietnamiak is
vannak; az előbbiek között csak férfíak voltak, amikor odakerültek, s akik
aztán nehéz körülmények között olvadtak be a helyi lakosságba, elsősorban
házasságok során: helyi származású feleségeik keresztények voltak, gyermekeiket
is keresztény vallás szellemében nevelték-nevelik. Nouméában – Új-Kaledónia
fővárosában – már áll egy mecset, egy másik most épül. Az itt maradt és letelepedett
vietnamiak–franciák(!), ők illeszkedtek be legjobban a helyi viszonyok közé.
A „szokások csatája”: furcsa
kifejezés, amely napjainkban a melanéziai ember fejlődésének globális
visszautasítását jelenti a Csendes-óceán déli részén. Új-Kaledónia Franciaország
Tengerentúli Területe (T. Ü. M.), ahol a tradíciók fenntartásáért, a francia
republikánus eszmék ellen vívnak csatát a helybéliek, akik számára a
tradíciókat és a helyi szokásokat elutasítók többé nem számítanak
„bennszülöttek”-nek, melanézeknek, jogaikat és javaikat elveszítik, ezek
visszaszállnak a törzsre. A harc keménységére és megalkuvást nem tűrő jellegére
utal, hogy az új-kaledóniai egyetem igazgatója nyíltan a tradicionalisták mellé
állt, szakadékot idézve így elő az intézményen belül, és hozzájárulva a
dél-csendes-óceáni szigetvilág Ausztráliához való közeledéséhez. A kaledóniai
identitástudat ellen még a francia alkotmány sem tudta fölvenni a harcot. A
„szokás” szó ma már divatossá vált, kollokviumok témája, az egyetemen a
„szokások tanulmányozása”, a „személyiséghez való jog”, az „individuum
identitása” számos dolgozat témája, ami a mai feszült kaledóniai kontextusban
kimondottan politikai irányultságot rejt magában. Igaz, maguk a melanézek nem
nagyon tudják pontosan meghatározni, mit is értenek alatta, hiszen
Új-Kaledóniában nem egyetlen „szokás” van, hanem ahány völgy, annyi, és
„völgyből mintegy száz van”, és ezen kívül kb. negyven különféle nyelv.
Problémát jelent, hogy még ma sincs rögzített szokásgyűjtemény a szigetvilágban.
Új-Kaledónia gazdaságában ma
jelentős szerepet játszik a helyben kitermelt nikkel, ismert az Elf cég,
amelynek helyi igazgatóira „nem vagyunk igazán büszkék” – vallja be a szerző.
Virágzanak a kisüzemek, és általában véve látványos gazdasági fellendülés színhelye
Új-Kaledónia, bár – jegyzi meg Brou – minden
nagyon drága arrafelé.
Bernard Brou: L’histoire, la coutume et l’homme en
Nouvelle-Calédonie (Történelem, szokás és ember Új-Kaledónián). In: Mondes et
Cultures. Tome XL –2 – 3 – 4 – 2000. Académie des Sciences d’Outre-mer, Párizs,
2002. 520 o., 4–24. o.
Kun Tibor