Klió 2005/1.
14. évfolyam
A
történelem és a média
David Cannadine a középkorú, de korát meghazudtoló termékenységű, modern történész, a viktoriánus Anglia, a brit arisztokrácia, az Impériummal rendelkező Anglia, a Churchillt tisztelő Anglia történetírója. Számos brit intézmény tiszteletbeli tagja, mint a National Portrait Gallery vezetőségének, kiadó, levéltári tanácsadó. Ő kezdeményezte, adta ki és látta el előszóval ezt az igen hasznos kötetecskét, amely alapját képezte annak a konferenciának, amelyet az újonnan nyílt könyvesboltban, a Brury utcában, a British Museum közelében tartottak szabad részvétellel brit történészek és a média szakemberei. A felismerés, mondhatjuk szükséglet hozta létre e konferenciát, annak felismerése, elismerése, hogy a történelem ma nagyon is jelen van a szigetországban. A tévénézők minden este találhatnak egyik vagy másik csatornán (s van egy történész csatorna is) programot világháborúkról, Churchillről, Kínáról, Sztálinról, a magyar 1956-ról, királyi mistressekről vagy besugókról, Hitler impotenciájáról vagy Wilsonról. De nemcsak a tévé, az újságok bő heti mellékleteit is részben a történelem kisebb-nagyobb alakjai vagy a róluk szóló könyvek ismertetései egészítik ki, és a rádió időzítve a hallgatók ízléséhez reggel, délben, este más és más rétegekhez szóló történelmi ismertetéseket, adalékokat, személyekről szóló jellemzéseket sugároz.
E kötetben – és ez adja
sokoldalúságát – megszólalnak szinte a legjobb történészek (hiszen ők részben a
legkeresettebbek a médiában), a legjobb és legismertebb újságírók, producerek,
és különféle tapasztalataikról számolnak be. Nem minden írás alapos és
élvezhető, de mindegyik saját tapasztalatairól és véleményéről ad számot. Egy
hasonló konferenciára és kötetre Magyarországon is bizton van igény, mert
nemcsak a szigetországban divat a történelem, hanem velünk él Szent Istvántól
Rákócziig, a dualizmustól Trianonon át az európai közösségig minden probléma
vitathatóan és küzdelmesen.
A kötetben szereplő tizenkét
résztvevő mind ismert Angliában, de sokan közülük Anglián kívül is, mint David
Puttnam, Jeremy Isaacs, Ian Kershaw, Simon Schama, Melvyn Bragg és a cseh
származású John Tusa. Róluk, beosztásukról, pályájukról és műveikről
rövid jegyzék található a kötetben.
A szerkesztő, David
Cannadine előszavában meg is indokolta azt az ismert tényt, hogy Angliában
az 1900-as és korai 2000-es években példátlanul felvirágzott a
történettudományi ismertetés, s ebben megegyeztek a kiadók, újságírók, tévé- és
rádióriporterek és filmszakértők. Ezt nem tudja pontosan megmagyarázni és azt
sem, hogy ez vajjon csak angliai esemény? Találgatja, hogy esetleg az 1997-es
új labour kormány közeledtére és megvalósulására vezethető-e vissza, vagy
egyszerűen a múlt egyre népszerűbb lett? S feltesz még egy tucatnyi lehetséges
kérdést, de megválaszolja mindezeket azzal, hogy a feleleteken dolgozni kell.
Maga a londoni Institute of Historical Research is szervezett 2002 decemberében
e tárgyban egy konferenciát, amelyen mintegy négyszázan vettek részt, részben
tudósok, részben médiaszakemberek, részben olyanok, akik mindkét világban
otthonosak s e konferenciából nőttek ki újabb megbeszélések és maga ez a kötet
is.
Számomra a kötet esszészerű
írásaiból a legsikerültebbek és legtöbbet mondók a legrövidebbek voltak, mivel
az alkotó emberek alkotni szeretnek inkább, mint az alkotás módjáról és
körülményeiről beszélni. Vannak azután az esszéírók között bőbeszédűek is, akik
saját kisebb-nagyobb élményeikbe temetkezve közölnek nem érdektelen részleteket,
hogyan küzdöttek a felismert igazságok tömör és képszerű kifejezésével.
A rövid megnyilvánulások közé
tartozik David Puttnam Oscar-díjas filmrendező írása Ellopta-e Hollywood
történelmünket? címmel, amely utal arra a tényre, hogy brit újságok újabban folyamatosan
ezt a problémát feszegetik. Szerinte Hollywood nem lopta, hanem szimplifikálta
az angol történeti tényeket. S ez a szimplifikáció romboló hatással volt az
egész jelenkori filmgyártási kultúrára. Ezt a saját életén és művészetén
keresztül mutatja be néhány oldalon, mégpedig úgy, hogy elmondja, melyek voltak
gyermekkorától kedvenc filmjei és miért. Stanley Kramer Inherit the Wind című
filmjén keresztül mutatja be azt, amit szerinte minden filmnek ki kellene
fejeznie: az álmokat, a tudást és a megértést. S pont ezeket az aspirációkat
nem fejezik ki manapság a hollywoodi stúdiók. Puttnam szerint a filmek
javarésze nem képes kifejezni, mit jelent a mindennapi életben a szabadság és
erő hiánya. Az emberi agyakat elönti a napi realitások sokasága. A filmnek az a
dolga, hogy segítsen eligazítani az élet összetettségének megértésében, s ha
szükséges, kompromisszumokhoz is folyamodjék. Andrej Tarkovszkijt idézi, aki
halála előtt így nyilatkozott: „Meggyőződésem, hogy a világon a harmóniát csak
úgy lehet helyreállítani, ha az egyéni felelősséget visszahozzuk”.
Teljesen más típusú írás Roger Smithernek, a londoni Imperial
War Museum film- és videoarchívuma vezetőjének írásban rögzített gondolkodása
arról, miért van az, hogy a háborúkról szól oly sok történeti adás a
tévéműsorokban. Az angol televízió történetében a háborús adások sikere az
1964-ben a BBC által 26 részben sugárzott The Great War (A nagy háború), e
programmal kapcsolatos John Terraine könyve, The Great War, 1965 és Correlli
Barnett ugyanilyen című, 2003-ban megjelent műve sorozattal kezdődött.
Összefoglalása szerint aránylag olcsón voltak elkészíthetők, másrészt a
legjobban illusztrálhatók, a legtöbb felvétel maradt meg, harmadrészt a kritika
ezekről a filmekről mindig előremozdító volt és a sikerük előrelátható. Azt is
feltételezi, hogy szinte terápikus hatásuk is van ezeknek az adásoknak,
személyes, családi, közösségi hatásuk közismert.
Ismertetésben lehetetlen és
szükségtelen megszólaltatni a többszerzőjű könyvek mindegyikét. Nagyon
érdekesek a két történész – mindkettő kitűnő – egyikük hadtörténész, a harmadik
történész és szerkesztő író írásai. Az első Simon Schama Televízió és a baj a
történelemmel című műve (Schama, aki maga is, A. J. P. Taylorhoz hasonlóan
tévésztár is lett, de Taylorral ellentétben, többféle, képes és zenés
segédeszközzel is él), a másik, Ian Kershaw a klasszikus, kétkötetes
Hitler-életrajzával híressé vált hadtörténész, kis műve: Múlt a dobozban:
Erősség és gyengeség címmel, valamint a harmadik, az író-történész Max Hastings
kissé személyes véleménye a Bérmunkások és kutatók tárgykörében. Minden írás
mond valami újat és gondolkodásra késztetőt a hazai és nemzetközi
érdeklődőknek.
History and the Media (A történelem és a média). Edited by David Cannadine. London, 2004. 175 o.
H. Haraszti Éva