Klió 2005/1.
14. évfolyam
A
határ mítosza. Dévény a szlovákok, magyarok és németek kollektív emlékezetében
A Duna és a Morva torkolatánál, a szlovák-osztrák határnál fekvő Dévény, mint nemzeti emlékhely több közép-európai nép, így a szlovákok, magyarok és németek kollektív tudatába is belekerült, melynek eltérő jelentéstartalmát a szerző éppen a vár történetén keresztül vizsgálta.
A Kis-Kárpátok lábánál fekvő
Dévény a kőkortól kezdve lakott volt, és megtalálhatók itt a római és kelta
emlékek is, a várdombon pedig a római, majd a nagymorva korszakból található
szakrális építmények nyomai maradtak fenn. Magát a várat a XIII. században
kezdték el építeni, majd az évszázadok folyamán többször is ostrom alá fogták.
Megfordultak itt Babenberg Frigyes, Přemysl Ottokár, Bethlen Gábor, II. Rákóczi
Ferenc, a Bécset ostromló Kara Musztafa, illetve Bonaparte Napóleon csapatai,
így az erődítmény hadi krónikája a közép-európai történelem hű tükre is egyben.
Az erődítmény egyébként a XVII. század közepétől a Pálffy család birtokában
volt, akik az 1809-ben, a franciák által elpusztított egykori erősséget többé
nem is építették újjá.
A vár képe a XVII. századtól
kezdve jelen volt az egyházi irodalomban, mivel a hazai ellenreformáció a hazai
szenteket pártolva könnyen el tudta fogadni Cirill és Metód kultuszát, amit a
szlovákokon kívül a katolizálódó csehek is támogattak. A XVIII–XIX. század
folyamán magyar részről több földrajztudós és utazó is foglalkozott
Dévénnyel, mint „Magyarország kapujával” (Porta Hungarica), de ezek az egykori
erődítmény tudományos vagy irodalmi leírását tekintették elsődleges
feladatuknak (pl.: Korabinszky János Mátyás, Mednyánszky Alajos stb.).
A modern nemzeti identitás
megjelenésének kezdetei a XVIII–XIX. század fordulójára nyúlnak vissza, amikor
a különféle nemzeti mozgalmak önszerveződésük egyik első lépéseként történelmi
múltjuk felé fordultak. A szlovákok számára a nagymorva történeti tradíciók, Cirill
és Metód tevékenysége, valamint a szláv kölcsönösség eszméje jelentette ezt az
eszmei forrást, és ebben a különféle politikai irányzatok képviselői a
legteljesebb mértékben egyetértettek (pl.: Ján Kollár, Ľudevit Štúr, Ján Hollý
stb.). Ebben a kontextusban Dévény, mint nagymorva hatalmi központ és a
Cirill-Metód-féle evangelizáció kiindulópontja komolyan felértékelődött, a vár
motívuma pedig mind a költészetben, mind a történetírásban megjelent. A korszak
másik híres eseménye az az emléktúra volt, amit a szlovák nemzeti mozgalom
későbbi vezére, Ľudevit Štúr, a pozsonyi evangélikus líceum tanára szervezett
1836 áprilisában tanítványai számára a vár romjaihoz. A magyar kollektív
identitás esetében ez csak „egy” volt a különféle emlékhelyek közül, míg a németekében
nem játszott különösebben fontos szerepet.
A XIX. század közepétől az
első világháborúig terjedő időszakban Dévény már meglehetősen eltérő értékelést
kapott. 1863-ban, Cirill és Metód megérkezésének millenniuma alkalmából ugyan
a vár ismét az érdeklődés középpontjába került, de az ünnepségek legfontosabb
helyszíne Štefan Moyzes püspöknek köszönhetően már Besztercebányán volt. A XIX.
század második felében további megemlékezésekre került sor a Nagymorva
Birodalommal kapcsolatos különféle évfordulók alkalmával (1869. Cirill, 1885.
Metód, 1894. Szvatopluk halálának 1000. évfordulója), de ekkor már a fejedelmi
központnak tartott Nyitra került az érdeklődés középpontjába, Dévényről a
közvélemény pedig szép lassan elfeledkezett.
Magyar részről Dévény
1896-ban került a figyelem középpontjába, amikor egy honfoglaló harcost
ábrázoló millenniumi emlékművet állítottak, a közvélemény pedig változatlanul
ezt tekintette az ország nyugati kapujának.
Az 1918-as államfordulat után
a millenniumi emlékművet az új csehszlovák elit egyes körei dühödten kezdték
támadni, mivel szerintük ez „a hun álkultúra hazugságát hirdeti”. 1921
januárjában a szobrot ismeretlen tettesek felrobbantották, amit a magyar és
német lakosság elkeseredett tiltakozása követett. Az új államhatalom célja az
volt, hogy Dévény szláv jellegének kidomborításával egy saját emlékhelyet
alakítson ki, és a különféle tömegrendezvényeket ennek jegyében szervezték, bár
ezen belül sokszor a szlovák jelleg dominált. (pl.: 1927-ben Cirill
születésének 1100. évfordulója alkalmából szlovák nemzeti zarándoklat
szervezése a várhegyre, 1936. Sokol ünnepség).
A csehszlovák államban a
jóval erősebb cseheké volt a vezető szerep, ezért szlovák részről komoly harc
kezdődött a nemzeti egyenjogúságért. Ez a küzdelem az 1920–1930-as években az
élet szinte valamennyi területére, így a történettudományra is kiterjedt. Ennek jegyében kezdődött vita a nagymorva
központok súlyáról, azok jelentőségéről, a szlovák történettudomány pedig a
morvaországi Velehraddal szemben Dévényt tette a Szvatopluk-féle birodalom
központjává. A harmincas években a Szlovák Nemzeti Múzeum vezetésével régészeti
feltárások kezdődtek, ami szintén a vár szláv jellegének bizonyítását és egy
szlovák nemzeti emlékhely kialakítását szolgálta.
1938 novemberében Dévény a
Harmadik Birodalom részévé vált, és a falu rendkívül komoly fejlődésen ment át
a német birodalmi támogatásnak köszönhetően. Maga a várrom a németek emlékhelye
lett, 1939-ben pedig itt rendezték az ausztriai németek ifjúsági találkozóját.
Dévény 1945-ben visszakerült
a csehszlovák államhoz, és 1951-ig komoly társadalmi szerepet játszott. 1945.
július 5-én, Cirill és Metód napján „Össz-szláv nap”-ra került sor, ami a szláv
népek antifasiszta koalíciójának jegyében ezek barátságát, illetve a németek és
magyarok alávetettségét szimbolizálta. Az ünnepségen részt vettek a szovjet
küldöttek is, amit a kortársak joggal egyfajta kommunista erődemonstrációként
értékeltek. 1952-től kezdve ezek az emlékünnepségek megszűntek elsősorban
annak egyházi jellege miatt, ráadásul a vár és a település is az Ausztriával
határos közvetlen határzónába került. Ennek jegyében 1959-ig semmiféle
tömegrendezvényt nem rendeztek itt Dévényben, egy-két nemzeti témájú
operaelőadást (pl.: Libuše, Svätopluk), és a szovjet-csehszlovák barátság
ünnepségeit leszámítva. 1969. elejétől fogva a csehszlovák sajtóban többször is
szóba került a Cirill halálának 1100. évfordulója alkalmából megrendezendő
dévényi ünnepség, de a konszolidáció légkörében a tervezett nemzeti zarándoklat
elmaradt, mert a hatalom számára elfogadhatatlan lett volna egy ilyen
tömeggyűlés. A nyolcvanas évektől kezdve a Pozsonyi Városi Múzeum igyekezett
visszahozni Dévényt, mint nemzeti kulturális emléket a szlovák köztudatba, de
két kiállításon és egy nemzetközi konferencián kívül (1985 és 1986) nagyobb
tömegrendezvényekre nem került sor.
Ezekben az évtizedekben
Dévény a Szlovákiából elűzött németek számára is fontos szerepet játszott, akik
egyfajta demonstratív jelleggel, a várral éppen szemben, a Duna osztrák oldalán
fekvő Hainburgban tartották találkozóikat.
A bársonyos forradalom után
Dévényt ismét szabadon lehetett látogatni, ezért a Nyilvánosság az erőszak
ellen mozgalom 1989. december 10-re, a Duna osztrák oldalán lévő Hainburgba
hirdetett zarándoklatot. A szabad világgal való kapcsolatot és a vasfüggöny
leomlását szimbolizáló eseményen mintegy százezer pozsonyi vett részt. Július
5. is újból állami ünnep lett, de a hivatalos megemlékezéseket ekkor már nem
Dévényben, hanem a morvaországi Velehradban rendezték.
Július 5. jelentősége az
önálló szlovák állam megalakulása után sem változott, de az ünnepségeket ettől
kezdve Nyitrán rendezték, ami ellen a közvélemény sem emelt kifogást, Dévényben
pedig a továbbiakban csak folklór programokra került sor. 1996-ban volt a
magyar honfoglalás 1100. évfordulója, de az ünnepségeket Dél-Szlovákia
magyarlakta településein rendezték, nem pedig Dévényben. A szerző szerint ennek
az volt az oka, hogy ezt a települést a szlovákok „kisajátították” maguknak,
ami „kiszorította” Dévényt a más nemzetek, elsősorban a magyarok és a németek
kollektív tudatából.
Dévény históriája valójában
sokkal többet jelent egy egyszerű településtörténetnél. Ez a maga
sokszínűségével és nemzeti ellentéteivel, valójában minden kisajátítási
kísérlet ellenére is a multietnikus közép-európai régió múltjának hű tükre.
Gabriela Kiliánová: Mýtus hranice: Devín v kolektívnej pamäti slovákov, maďarov a nemcov (A határ mítosza. Dévény a szlovákok, magyarok és németek kollektív emlékezetében). Historický časopis 2002. IV. 633–650. o.
Vesztróczy Zsolt