Klió 2005/1.
14. évfolyam
Szellemi honvédelem és a református teológia az 1930-as
években
Thomas K. Kuhn a szellemi honvédelem témáját egy olyan
ország, Svájc történetében vizsgálja, amely közvetlen szomszédjához,
Németországhoz ezernyi szállal főződik. A harmincas évek szellemi áramlatai ott
is jól érzékelhetők. A szerző szerint a nacionalizmus gyakran a társadalmi
orientáció hiányának jele. Ezért rendelkezik egy identitást adó funkcióval,
amely független a társadalomban elfoglalt helytől vagy vagyontól. Éppen ezt a
szerepét ostorozta Arthur Schopenhauer a XIX. század közepén, mivel úgy látta,
hogy akiknek a világon semmijük sincs, ebben találják meg azt, amire büszkék
lehetnek. Ezzel szemben az, aki jelentős személyes tulajdonságokkal
rendelkezik, képes saját nemzetének hibáit a legvilágosabban felismerni. A
svájci nacionalizmusban – hasonlóan más országokhoz – a történelem, a
kulturális hagyományok mellett a keresztyénség is fontos szerepet játszott,
mintegy ideológiai alapot adva hozzá.
A nemzeti öntudat egyik
érdekes megnyilvánulásaként említi a football világát. 1938. június 9-én a
svájci csapat legyőzte a németet, ami hatalmas örömmámort váltott ki. Ez azt
jelzi, hogy új formákban is megjelenik a nemzeti öntudat.
A szellemi honvédelem
koncepciója – anélkül, hogy meg lenne határozva, hogy mi tulajdonképpen a
svájci – arra irányult, hogy ezt a kívülről jövő fenyegetésekkel szemben
megvédje. Természetesen nem volt egyszerű megmagyarázni a különböző etnikumok
egymás mellett élését. De éppen ez volt az, ami például szolgálhatott az
európai népek egymás mellett élésének. Hogy a svájci kulturális sokszínűség még
inkább nyilvánvaló legyen, 1938-ben a rétorománt negyedik hivatalos nyelvként
ismerték el. A vallásos szocialisták számára a svájci öntudat szempontjából
fontos alkalom volt Zwingli halálának 400 éves évfordulója, akire mint a
nemzeti identitás és kultúra példájára tekintettek. Az ő szerepét
szembeállították a feltörekvő nemzetiszocializmussal. De nemcsak ők, hanem a
liberális teológia egyes képviselői is felhívták a figyelmet ennek veszélyeire.
Három héttel a németországi
zsidó progrom után, 1938. december 5-én Kartl Barth Egyház és a politika
ma címmel tartott előadást egy, a német hitvalló egyházzal kapcsolatban
megtartott konferencián. Barth már korábban is heves vitát folytatott számos
svájci teológussal abban a kérdésben, hogy milyen hatással van a német egyházak
szerepének változása a svájciakra. Felvetette azt is, hogy az új ideológia nem
fog megmaradni a német határokon belül, hanem egész Európára hatást gyakorol.
Úgy látta, hogy mindez már megfigyelhető Svájcon belül is. Felszólította az
egyháziakat arra, hogy világosan forduljanak szembe a nemzetiszocializmussal,
mivel az antiszemita megnyilvánulásaival égbekiáltóan vét az emberiség ellen.
A másik jelentős kortárs
teológus Emil Brunner szintén felemelte hangját a Lengyelország
megtámadása után írt „Schweizerfreiheit und Gottesherrschaft” című munkájában a
német faji őrület ellen, védelmezve a svájci vívmányokat, mint a pluralizmus, a
föderalisztikus rendszer, a nyelvi korlátokon túlmutató szolidaritás. Az ország
létét úgy értelmezte, mint Isten ajándékát, ezzel visszanyúlva egy olyan
hagyományra, amely már Zwinglinél is megtalálható volt. A tanulmány jelentősége
abban áll, hogy elemzi a svájci nemzettudat alakulásét a közelgő világháború
árnyékában, s érthetőbbé teszi a végül is semleges ország viselkedését a
vészkorszak idején.
Thomas K. Kuhn: „Geistige Landesverteidigung” und die
reformierte Theologie in den 1930er Jahren (Szellemi honvédelem és a református
teológia az 1930-as években). Zeitschrift für Kirchengeschichte 2003/1 21–44 .
o.
Kovács Teofil