Klió 2005/1.
14. évfolyam
A
lengyel protestáns egyházak társadalmi tanítása
A rendszerváltozás után politológiát végzett, a Wrocławi Tudományegyetem Társadalomtudományi Karának Nemzetközi Tanulmányok Intézetében dolgozó szerző, Tomasz Dębowski hiányt pótol, hiszen a közelmúltig Lengyelországban csak a katolikus egyház rendelkezett kimunkált társadalmi doktrínával. Más egyházak hasonló tanítása még kiforróban van, tehát annál értékesebb, és minta lehet más államokbeli kutatók számára, hogy máris áttekintő összegzésre vállalkozott.
Dębowski könyve első – és a
külföldi olvasó számára fontos – fejezetében a lengyelországi protestáns
egyházak keletkezéstörténetét és tevékenységét vizsgálja. Közülük időben az
első, természetesen, az evangélikus, lengyel elnevezése szerint
evangélikus(vagy evangéliumi)-augsburgi volt, amelynek túlnyomórészt városi
hívei között korántsem csak németek, hanem lengyelek is voltak. Az évszázadokig
„német egyház” már csupán mintegy százezres, de évtizedek óta nem csökkenő
taglétszámával a második legnagyobb protestáns közösség. A XVI. században nagy
és elsősorban nemesi egyháznak számított a református (evangélikus-reformált),
amely később sok külföldről elüldözött menekültet (cseheket, franciákat,
hollandokat, németeket, skótokat, svájciakat) fogadott be, szintén „idegennek”
számított. Ma maximum négyezer hívet számláló, de – tegyük mi hozzá – kitűnően
szervezett és tevékeny „miniegyház”. A metodista (evangélikus-metodista)
egyház lengyelföldi kezdetei a XIX. század második felére tehetők, de
szervezete csak az I. világháború, vagyis a lengyel állam újjászületése után
alakult ki. Nagyságrendje a református egyházéhoz hasonló. Lengyel lakta
területeken a XIX. század közepe óta létezik a baptista egyház, amely a
legutóbbi évtizedekben is fennmaradásáért volt kénytelen küzdeni. Híveinek
száma ötezer és hatezer között van. A hetednapi adventisták közössége a XIX.
század végén született meg, de csak a II. világháborút követően vált jogilag is
egyházzá. Egyre népszerűbb, tagjai legalább tízezren vannak. A pünkösdisták a
XX. század elején jelentek meg a lengyelek lakta vidékeken. A II. világháború
után a politikai hatalom nehezen tűrte el őket, és talán ezért is hosszabb
ideig négy közösségük létezett. Legalább tizenhét ezren vannak.
A II. fejezet a protestáns
egyházak vallási doktrínáját ismerteti rendkívül logikusan. A legnagyobb
terjedelemben a református, a metodista és a hetednapi adventista egyház
tanításairól ír. Ennek magyarázata alighanem az, hogy új szakirodalmuk
viszonylag gazdag. A kálvinisták például sokat foglalkoztak a
predesztinációval, a metodisták pedig saját hitvallásukkal.
A következő fejezet az egyes
egyházak társadalmi tanításával, illetve alapfogalmainak magyarázatával
foglalkozik. Egy idézett teológus szerint „A protestantizmus modern formájában
felekezetek, mozgalmak és törekvések, magatartások és teológiai iskolák
valóságos mozaikja. Ebből adódik, hogy nehéz megtalálni számukra a közös
nevezőt akár a társadalmi kérdéseket és a modern technikai civilizációt
illetően is”. Ezt érzékeljük a továbbiakban, a szerző alapossága ellenére,
hiszen érthetően, alig vannak különbségek a fél tucat vallási közösség
társadalmi nézeteiben. Dębowski ezért nem az egyházak szerint tagolja anyagát,
hanem társadalmi tanításukat, a jogról, a munkáról, a politikáról, a
szabadságról, a toleranciáról és a békéről kialakított felfogásukat tárgyalja.
A IV. fejezet témája az
egyházak és az állam viszonya, a protestáns közösségek véleménye az egyetlen
lengyelországi tömegegyház, a római katolikus és a Vatikán által kötött, a
protestánsok szerint a katolikusok jogait eltúlzó konkordátum, a
rendszerváltozás utáni, az utóbbi években már-már zökkenőmentes iskolai
vallásoktatás, a „társadalmi patológiák” (azaz a drog- és alkoholfogyasztás
miatt keletkező problémák), valamint a halálbüntetés és az eutanázia
megítélése. Ez utóbbi kérdéskör jól példázza, hogy amit a protestánsok nem
fogadnak el, vallási hovatartozástól vagy – ritkán – ateista felfogástól
függetlenül, a lengyel társadalom túlnyomó többsége is elutasítja.
A következő fejezet a család
problémáiról vallott protestáns nézetekről szól. A család modelljéről,
hangsúlyozva, hogy házasságot csak különneműeknek kell kötniük, a nemi életről
és az abortuszról, kimondva, hogy az emberi élet a fogantatás pillanatában
elkezdődik, a családi nevelésről, amelyben – Max Weber nyomán is – nagy
szerepet kell kapnia a munkára nevelésnek is, végül pedig a mai családban
gyakori válsághelyzetekről, amelyekben – több protestáns vélemény szerint – a
válás nem jelent megoldást.
A Nemzetközi problémák című
fejezetből megismerjük az egyes egyházaknak a világbeli feszültségek és
konfliktusok megszüntetéséről kialakított koncepcióját. A szerző idézi
Zdzisław Tranda református püspököt: „Van valami szégyenteljes abban, hogy a
mai embernek, aki pedig fejlődésével és civilizációjával büszkélkedik, olyan
primitív módon kell megmagyaráznia a háború értelmetlenségét és etikátlanságát,
hogy ilyen közönséges érvet vegyen elő: nem fizetődik ki”. Ugyanebben a részben
elemzi a természeti környezet védelméről szóló nézeteket.
Az ökumenizmusról írt
fejezetből megtudjuk, hogy Lengyelországban mindjárt a II. világháború
befejezését követően létrejött a protestáns egyházakon kívül más vallási
közösségeket is egyesítő Lengyel Ökumenikus Tanács, valamint azt, hogy a
protestánsok még mindig tartanak a II. Vatikáni Zsinat nyomán megújult lengyel
katolikus egyház nagyságából következő egyeduralmától. Ezért kapta az utolsó
rész a következő címet: Az ökumenizmus eszméjének fejlődését fenyegető fő veszélyek
Lengyelországban. Hangsúlyozza az evangélikus, a református és a metodista
egyház közötti élénk dialógus hasznát. Végül megemlíti, hogy a nem
katolikusokat mennyire sérti „az igazi lengyel katolikus” sztereotípia, de azt
is, hogy a vallási toleranciának és fanatizmusnak szélesebb, nem csak
felekezeti összefüggései vannak Lengyelországban.
Sajnáljuk, hogy a könyvnek
nem tárgya a katolikus egyház társadalmi tanításával való rendszeres
összevetés. A szerző nem erre vállalkozott. Munkájának eredményeit még többre
értékeljük, ha arra gondolunk, Magyarországon, ha jól tudjuk, nincs hasonló
összefoglalás.
Tomasz Dębowski: Zarys myśli społecznej Kościołów protestanckich w Polsce w latach 1945–1995 (A lengyelországi protestáns egyházak 1945–1995 közötti társadalmi tanítása). Wydawnictwo Arboretum, Wrocław, 2002. 172 o.
D. Molnár István