Klió 2005/1.
14. évfolyam
Róma
és a haruspexek
A római történelem első évszázadai meglehetősen homályosak. A város alapításáról két igen fontos mitikus hagyomány is él (Romulus és Remus, illetve a Trójából menekülő Aeneas története), a kezdeti királyság története pedig nagyobbrészt a legendák ködébe vész. A görög és római történetírói hagyományban ránk maradt, egymásnak helyenként ellentmondó források azonban arra mutatnak, hogy a város életében az alapítástól kezdve igen nagy szerepet játszottak az etruszkok, ez a mára leginkább csak közvetve, tárgyi leletekből és kevés számú, hiányosan megfejtett feliratból ismert nép. Etruszk befolyást követhetünk nyomon például a legkorábbi római vallásban, az állam felépítésében, a hatalmi jelvényekben, a diadalmenet szokásában, a legrégebben használatos holdnaptárban, de még az öltözködésben és az ábécé átvételében is.
Mind a történetírói
hagyomány, mind pedig az állam későbbi felépítése arra enged következtetni,
hogy a római világ kialakulásától fogva az állam működése és a vallás szorosan
összefonódott. Az etruszkokat már Livius a legvallásosabb népként emlegeti.
Noha beolvadtak a terjeszkedő római államba, különleges szerepet őriztek meg a
birodalom történetében, mégpedig épp vallásukból kifolyólag: a jóslás etruszk
szakértői, a disciplina Etrusca gyakorlói, a haruspexek egészen a
birodalom hanyatlásáig hivatalos tisztet töltöttek be a római állam vallási
szervezetében. A disciplina Etrusca lényege az isteni akarat aprólékos gonddal
történő kifürkészése volt, ennek két fő módozata pedig a béljóslás, vagyis az
áldozati állatok belső szerveinek, különösen a májnak a vizsgálata, valamint a
villámok magyarázata. A disciplinához tartoztak továbbá: a madarak röptének
megfigyelésén alapuló jóslás, az isteni üzenetként értelmezett csodás
jelenségek megfejtése, az áldozatok és a szertartások rituális szabályai és a
túlvilági élettel kapcsolatos hiedelmek. Noha eleinte a rómaiak tartózkodással,
mi több, gyanakvással fogadták a legyőzött nép képviselőinek eme kivételes
státuszát, az etruszk vallást rövidesen a római nemzeti hagyomány szerves
részének kezdték tekinteni, és a császárság egyik támasza lett az idegen
vallások ellen vívott harcokban. Ezt a folyamatot követi részletesen nyomon Marie-Laurence Haack doktori
értekezése, amelyet az Éditions Ausonius jelentetett meg könyv formában, a
Scripta Antiqua sorozatban, 2003-ban. A szerző bőséges mennyiségű forrás
felhasználásával mutatja be több oldalról a rómaiaknak a haruspexekhez fűződő
viszonyát, illetve külön nyomon követi a haruspexek állami és magáncélú
jóslásokra irányuló tevékenységét. Értekezéséhez csatolt bibliográfiája egészen
a legújabb kutatási eredményeket is tartalmazza.
A halikarnasszoszi Dionysios
szerint Rómában már Romulus idejétől kezdve léteztek haruspexek. Azonban alig
található meg néhány szerzőnél olyan hagyomány, amely nem etruszk eredetűnek
tartja a haruspiciumot. Ez a másik feltevéssel együtt, amely szabin eredetre
vezeti vissza a jóslásnak e tudományát, alulmarad az etruszk eredetről szóló
források meggyőző érveléseivel szemben. A Tarquiniusok idejéből több jóssal és
jóslással kapcsolatos említés is fennmaradt (Tanaquil, Vegoia nimfa, Tages),
illetve történetek, amelyekben hangsúlyos, hogy a csodás jelenséggel tehetetlenül
szembenálló római jósok náluk jártasabb etruszk kollégáikhoz fordulnak. Noha
ekkor még több forrás a római és az etruszk jósok párhuzamos tevékenységét
említi, a haruspexekhez folyamodás momentumát mindegyik szerző a maga politikai
nézete, az etruszkokhoz való viszonyulása alapján értelmezi.
A Tarquiniusok uralkodása
idején a rómaiak fordultak ugyan tanácsért a haruspexekhez, de ők maguk nem
rendelkeztek az etruszk jóslás tudományával. Csak Veii elfoglalása után
kerülnek egymással közvetlen kapcsolatba, mégpedig egy etruszk jós erőszakos
elrablása útján, amely történet szintén több forrásban olvasható. Az erőszakkal
kicsikart jóslatokban azonban mégsem mertek maradéktalanul megbízni, így mind
katonai, mind politikai téren igyekeztek bevonni a haruspexeket Róma életébe. A
Kr. e. IV–III. században Livius négy jelentősebb katonai eseményt is említ,
amelyek előtt a hadvezér a haruspexek közvetítése útján tudakolta meg az
istenek akaratát. A III. századtól kezdve pedig a várost vagy a magistrátusokat
illető csodajelek értelmezését is a haruspexekre ruházták. Ugyanebben az
időszakban már nemcsak a városban, hanem vidéken is kértek a haruspexektől
tanácsot, ezt elsősorban az idősebb Cato művéből tudjuk, aki elítéli és
mindenféle haszonleső, a komédiákban parazitaként szereplő, a gazdákat
befolyásoló jóssal egy sorba állítja őket. Ennek ellenére találunk a
haruspexeknél a föld művelésére
vonatkozó útmutatásokat is.
A II. századtól a principátus
elejéig a haruspexek szerepe hangsúlyosabbá válik a korábbiaknál, noha
működésük keretei változatlanok maradnak. A katonai vezetők ugyanis az istenek
kedvező véleményére hivatkozva, magukat az istenek kegyeltjeiként feltüntetve,
igazolják politikai ambícióikat. Így megnő az állami haruspexekhez folyamodások
gyakorisága, illetve ezek egyre inkább politikai színezetet öltenek. Az állami
és a magánjósok tevékenysége a II. század végére teljesen szétválik, mi több,
szembenállásig fajul. Egyes haruspexek a hatalomra törő tisztségviselők, mint
például Marius vagy Sulla bizalmasaiként az ő személyes érdekeiket szolgálják.
Mások, különösen az első században, a köztársaságot veszélyeztető politikai
hatalomra vágyók és demagógok rovására értelmezik a csodajeleket, így
fenyegetésként magyarázzák a különböző hadvezérek, Catilina, Cicero, Caesar és
Octavianus idején bekövetkező jelenségeket. Hogy melyik oldalra állnak a
jósok, ezt Etruria romanizálódásának folyamata határozta meg. A III. századtól
kezdve az etruszk területek nagysága jelentősen csökkent, és több város római
befolyás alatt állt. Egyes etruszk arisztokraták felismerték, hogy a saját
érdekük a hódító hatalom intézményein belüli karriert befutni. A politikusok
mellé szegődő haruspexek tehát többnyire egy leendő nagy államférfi
támogatásának megszerzésével próbáltak az alacsonyabb rendű származásuk okozta
hátrányokon felülkerekedni, míg az állami haruspexek alkalmasint a régi családi
kötelékre hivatkozva, vagy római támogatással kitanult jósmesterségüknél fogva
pártolták a szenátusi politikát. Rómától távol pedig városuk magistrátusainak
szolgálatába állhattak.
A principátus idején a
haruspicium szigorúbb felügyelet alá került: feltehetőleg Augustus szervezte
meg a 60 haruspex testületét, amelybe immár nemcsak etruszk származású jósok
tartoztak. A császárság idején az állami haruspexek feladatköre kiszélesedett,
a 60 fős testülethez a szenátus fordult, míg a császári haruspexek az
uralkodóval álltak közvetlen kapcsolatban. Az I. századtól kezdve az itáliai
területeken és a provinciákban is elterjed a disciplina Etrusca, amelynek fő
tanait immár latinul teszik közzé. Az állami haruspexek ténykedését tehát a
szenátus politikája, az uralkodó vagy a municipiumok és kolóniák politikai
elitje szabályozta, míg a magánjósok valamivel szabadabban működhettek.
A Severusok idején létrejön
a haruspex legionis tisztsége,
illetve a császári haruspexek állami díjazást kapnak. A II. századtól kezdve
pedig a régi római vallás tisztségeinek felvételével az idegen vallásokkal
szemben a római hagyomány, a mos
maiorum védelmezőiként lépnek föl. A haruspexek, immár mint az itáliai
nemzeti vallás képviselői, az egyre inkább terjedő kereszténységgel szemben is
felveszik a harcot: Diocletianus idején még szerepet játszanak a
keresztényüldözés kirobbantásában, arra hivatkozva, hogy az állam érdekét
szolgáló áldozat bemutatása közben a jelenlevő keresztények miatt az istenek
nem feleltek. A későbbi uralkodók rendeletei után, valamint amiatt, hogy az
egyre inkább teret hódító keresztény teológia a haruspiciumot minden egyéb
jóslási és mágikus tevékenységgel együtt a démonok hatókörébe sorolja, egyre
jobban kiszorulnak Rómából. A IV. századtól kezdve tekintélyüket vesztik, és a
VI. századra a disciplina Etrusca már csak tudományos érdeklődés és viták
tárgyaként maradt fenn.
Marie-Laurence Haack: Les haruspices dans le monde romain (A haruspexek szerepe a római világban), Editions Ausonius, Scripta Antiqua 6, Bordeaux, 2003. 273 o.
Végh Judit