Klió 2005/1.
14. évfolyam
Róma
a görög regényekben?
Közismert, hogy a történeti kutatás elsődleges forrásai nem a regények, azonban ez az évszázadokon keresztül elhanyagolt és későn felfedezett műfaj, amely valójában csak napjainkban dolgoztak fel alaposabban, úgy tűnik mégis gazdagíthatja ismereteinket egy-egy történelmi korszakról, különösen a klasszikus antikvitásról, új nézőpontokat adva bizonyos társadalmi, politikai jelenségek értelmezéséhez.
Az
antik próza meghatározó eleme a Mediterráneum vidékein történő utazás, Róma és
a rómaiak azonban feltűnően hiányoznak a görög regények tájképéről. Milyen
mértékben lehet mégis Rómáról beszélni a fennmaradt öt görög regényben? – teszi
fel a kérdést Saundra Schwartz.
A
regény olyan korszak terméke, amelyben a görög kelet kulturális elismerésért
küzd a hatalmas multikulturális Római Birodalmon belül. Themisztoklész,
Periklész és Nagy Sándor korának és dicsőségének idealizálása jelenik meg a
regényekben, és ebből következik Róma egyfajta marginális helyzete. Róma nincs
rajta a regények térképén, de ott bujkál az író és az olvasó képzeletében. A
cikk írója ezt az állítását Kharitón regényével bizonyítja, amely a regények
között egyedülálló abban, hogy szerzője igyekszik hiteles vagy legalább hihető
történelmi környezetben elhelyezni Kallirroé és Khaireász kalandjait. Róma
feltételezett jelenléte a regény idő- és térbeli síkján kívül egy másik
birodalom, nevezetesen a Perzsa Birodalom leírásaiban érzékelhető.
Schwartz
végigtekinti Kharitón regényét perzsa és római párhuzamokat keresve, amelyeket
leginkább az Artaxerxész udvarában zajló bírósági tárgyalás mozzanataiban talál
meg. Dionüsziosz, Iónia első embere a Perzsa Birodalom legnyugatibb széléről,
Milétoszból indul el Nagy Király babilóniai udvarába, miután panaszt tett Karia
satrapája, Mithridatész ellen azzal a váddal, hogy feleségét Kallirroét el
akarta csábítani. Másképpen fogalmazva, egy provinciabeli görög egy császári
kormányzó ellen, pontosan az a típus, amely a legjobban érdekelhette a római
császárokat, akik a birodalom távol eső részeiről peres ügyek révén vonták a
kérelmezőket a birodalom középpontjába.
Dionüsziosz, a satrapák és a
perzsa Nagy Király közti erőviszonyok párhuzamba állíthatóak a Római Birodalom
idején megjelenő hatalmi viszonyokkal a helyi elit, a kormányzók és a császár
vonatkozásában. Pharnakész levele, amelyben Dionüsziosz ügyét továbbítja a
királyhoz (4.6.3–4), szerkezetében és tartalmában megegyezik a római császárnak
benyújtott hivatalos petíció vagy ajánlólevél formájával. A levél és a köréje
fűződő jelenetek, Schwartz szerint, életre keltik a mögöttük húzódó ideológiát,
a kérő és a Király közti kapcsolatot, amely mind tükrözi a római császár
levelezési gyakorlatát is. A tárgyalási jelenet a Nagy Király palotájának
szokatlanul nagy és szép termében játszódik. Ez a részlet is a korabeli
valóságot idézi, ugyanis Augusztusz korától kezdődően a palota a császár jogi
tevékenységének fontos helyszíne lett.
A regény befejezésében
Kharitón érdekes kortárs utalást rejt el. Khaireász és Kallirroé hazatér
Szicíliába, maguk mögött, mintegy periférián hagyva a Perzsa Birodalmat,
azonban gyermekük, (neve ismeretlen marad) Szürakúsza reménysége Milétoszban
nevelkedik, egy önálló város szabad polgára, aki ugyanakkor egy hatalmas
világbirodalom alattvalójaként nő fel. Jelezve, hogy idővel a kulturális
asszimiláció kiterjed a birodalom minden területére, még Szürakúsza büszke és
autonóm városára is. Kharitón regénye perzsa példákon keresztül illusztrálja a
görögök ambivalens magatartását a római uralkodókkal szemben és rávilágít arra
a folyamatra, amelynek során identitást kell találni egy multikulturális
birodalomban. A cikk szerzője szerint a regényben a görög elit egymásnak
ellentmondó elképzelései fogalmazódnak meg: szabad autonóm poliszban élni a
császár irányítása alatt.
Saundra Schwartz: Rome in the Greek Novel? Images and Ideas of Empire in Chariton’s Persia (Róma a görög regényben? A birodalom képei és eszményei Kharitón Perzsiájában). Arethusa, 36. évf. 3 sz. 2003. 375–394. o.
Orosz Ágnes