Klió 2005/1.
14. évfolyam
Lovagság
és lovagi világ
A középkori lovagságról szóló hatalmas irodalom és saját kutatásai alapján igyekszik összefoglalni az idős (1919-ben született) szerző, Joseph Fleckenstein az európai lovagságkutatás doyenje, a témával kapcsolatos legfontosabb ismereteket. A lovagság előtörténete a paraszt és a harcos karoling-kori kettéválása a IX. század elejéig. A lovagnak a harcosból való kialakulása fokozatos. A lovagság a Frank Birodalomban alakult ki, s a harcosnak lovaggá válása Nagy Károly korában kezdődik. A lovas harcosok (equites) fegyverzete, felszerelése költségesebbé vált, s ezek tekintélyesebbek is voltak a gyalogos harcosoknál.
A lovasság harcmódja
lényegesen megváltozott a kengyel elterjedésével, melyet a Távol-Keleten
„találtak fel”, s az avarokon és Bizáncon át jutott el Nyugatra. Ez szilárdabb
ülést, a lándzsa és a kard hatékonyabb használatát biztosította. A lovasság
fontosabbá válását mutatja, hogy Kis Pippin frank király az évi seregszemlét
márciusról májusra tette át, mert ekkorra a legelőkön felerősödött lovak már
jobb állapotban voltak.
Nagy Károly hadseregreformját
a 807–808. évi kapitulárékból ismerhetjük meg. A hadköteles szabadok
földbirtokainak nagysága átlagban 3–4 Hufe volt. Károly 807-ben 3, 808-ban 4
Hufe-ban állapította meg az általános katonai részvételre kötelező
birtoknagyságot. Az ennél kisebb birtokúak „szegényeknek” (pauperes)
számítottak, és hadiszolgálatukat csoportokban (Gestellungsverband)
teljesítették. E csoportok 1-1 harcost állítottak ki, miközben az otthon
maradók megművelték a harcos földjét.
A gazdagabbak lovon
harcoltak, és akinek 12 Hufe birtoka volt, az köteles volt mellvértet viselni.
Ez volt a nehéz lovasság ismertetőjele, mely lovasságon alapult Károly
seregének fölénye. A mellvértviselők kiemelkedtek a többi lovas harcos közül,
kiknek szintén volt sisakjuk, kardjuk, lándzsájuk és pajzsuk, de mellvértjük
nem. Ez utóbbiak voltak többen, de Károly a páncélos lovasságra különösen sok
gondot fordított. Kevesen voltak olyan gazdagok, hogy a drága mellvértet
beszerezhessék. Ütőerejük azonban nélkülözhetetlen volt, ezért főként a
lovasokat látták el hűbérbirtokkal (benefícium), hogy képesek legyenek
nehézlovas felszerelést szerezni. A gyalogosok egyre inkább háttérbe szorultak.
Nagy Károly különválasztotta
az általános hadkötelezettséget a hűbéri (lovas) hadkötelezettségtől, s a
lovasok közül kiemelkedtek a páncélos (mellvértes) lovasok, a lovagok elődei. A
hadkötetezettség kiterjedt az egyháznagyokra is.
A IX. század közepétől a
vazallus szót kiszorítja a miles. Mindkettő azonos értelmű, s elhatárolja az e
nevek viselőjét a régi paraszt harcostól, ki egyre inkább rusticus lesz, nem
tartozik többé a hadakozókhoz. A harcosok közé emelkednek viszont fokozatosan
az eredetileg szolga állapotú ministeriansok. Idővel megszűnt a különbség
közöttük és a vazallusok között.
A miles szó eredetileg
harcost jelent, később lovagot. Ezt az átalakulást a szerző a normannok
példáján mutatja be, kiknek serege ez időben a legjobb volt. Ezek harceljárását
jól ismerjük a bayeux-i szőnyegen ránk maradt ábrázolásokból, melyek az 1066-os
hastingsi csatát ábrázolják.
A harcos lovaggá alakulásának
folyamatában különös jelentősége van a magánvárak építésének. A nemesség a
hegyekre épített várakba vonul, ezzel „magasabb” pozícióba kerül, s egybeolvad
a „milites”-réteggel – s így kialakul a lovagság. E folyamatban igen fontos
szerepe van az egyháznak, mely igyekezett pótolni a királyi hatalom
gyengeségét. Az állandó magánháborúkat (Fehde) az Isten békéje (Treuga Dei)
mozgalommal törekedett korlátozni, mely bizonyos napokon tiltotta a hadakozást.
Ez a békemozgalom nem a
királyi törvényekre hivatkozott, hanem az egyházi zsinatok döntéseire, és
kizárólag egyházi büntetésekkel igyekezett kikényszeríteni a békét, ami
csekély eredménnyel járt; ezért az egyház megpróbálta a mozgalomnak a nemeseket
is megnyerni. Az egyháznagyok a X. század vége óta szövetkeztek a világi
urakkal, kik nem ritkán rokonaik voltak.
A Treuga Dei mozgalom
Aquitániából indult ki, innét terjedt át Burgundiába, innét
Észak-Franciaországba, és viszonylag későn – a XI. század végén – terjedt át
Flandrián át a Német Birodalomba. A magánháborúkat csak azok képesek
korlátozni, kik e magánháborúkat vívják – s ez a lassú folyamat erkölcsössé,
vallásossá teszi a miles-t. 1000 óta a királyért mondott imákban a milesekért
is imádkoznak. Az első ilyen ima Lotaringiában maradt fenn.
Az egyház már a X. században
keresi a milesekkel való kapcsolatot. Ennek része a kard megáldása, amiből a
lovaggá avatás kialakult.
A Treuga Dei idején történik
az átmenet a harcosságból a lovagságba. Ezen átmenet első foka a nehézlovasság
elválása a gyalogságtól, s e nehézlovasság betagozódása a kialakuló feudális
struktúrába. Ennek lényeges eleme a bayeux-i szőnyeg tanúsága szerint a
meglepően egységes fegyverzet a hastingsi csatában részt vevő mindkét félnél.
A harcosból lovaggá történő
átalakulás fő jelei az egységes fegyverzet és a hegyen emelkedő vár. E jelek
már a X. században mutatkoznak. Lényeges az egyháznak az a törekvése, hogy a
milesek kötelességévé tegye a többiek, a nem fegyveresek védelmét. Döntő
körülmény, hogy mikor határozta meg a lovag öntudatát mindaz, amit az egyház a
lovagoknak felajánlott. Amikor a milesek tudatába behatolt a fegyvertelenek
védelmének kötelessége, s érdekeiket igyekeztek az egyház érdekeivel
összekapcsolni, akkor váltak lovagokká. Ez némileg megmutatkozik már az
invesztitúraharc idején, és egyértelművé válik az első keresztes hadjáratban.
Az egyház és a lovagság szoros szövetségének jelei a Palesztinában és a spanyol
királyságokban kialakuló szerzetes lovagrendek: a Templomos, a Johannita és a
Német lovagrend, továbbá az Alcantara, Calatrava és a Szent Jakab lovagrendek.
Lovaggá két módon lehetett valaki:
lovaggá avatás útján vagy öröklés útján. A XII. század közepén már lovagi
ősökre is szükség van. I. (Barbarossa) Frigyes császár megtiltja, hogy papok,
diakónusok és parasztok fiai lovagokká válhassanak. De a lovagok fiai is
kötelesek voltak származásukat bizonyítani, kivéve Angliában, ahol nem ismerték
a lovagi rend lezárását, és azt később sem vezették be. Ahol bevezették –
Nyugat-Európa legtöbb országában – ott a lovagság szűkebb, lépcsőzetesen
tagozott lett, s a lovagok elit voltát címer, pajzs és sisakdísz is
bizonyította.
A militia nem az összes
fegyverviselőket jelenti, hanem csak a lovagságot, mely a hercegektől a (szolga
eredetű) miniszteriálisokig terjed és egységes nemesi kultúrát feltételez.
Ennek tünetei a világi lovagrendek, melyek a késő középkorban terjednek el.
A kötet befejező része a Thomas
Zotz által írott fejezet, melyből a lovagi kultúrát ismerhetjük meg. A
fejezet legfontosabb része kétségkívül a lovagi fegyverzettel foglalkozó,
hiszen a lovag „tartozékai” közül ez volt a legfontosabb: a páncéling, a
részben, majd teljesen vaslemezekből készült páncél, a pajzs, a lándzsa, a
kard, s mellettük a buzogány és a bárd. A klasszikus lovagi (hónaljba
szorított) lándzsatartás a XI–XII. század fordulóján alakul ki a francia
templomi ábrázolások szerint, s a XII. század derekán Németországban is
bizonyítják az írott források. A kard használatára akkor került sor, ha a
lándzsa eltört, vagy a lovag elvesztette lovát.
A lovag hadakozása sok pénzbe
került. Két lova volt: egy utazó (palafridus) és egy csataló (dextrarius).
Lehetett egy kísérő lova és egy málhás lova is (roncunis). Mindezekből katonai
egység keletkezett, melynek glčve (lándzsa) lett a neve.
Nagy csata kevés volt, a
hadvezérek lehetőleg kerülték kockázatossága miatt.
A lovagi magatartásnak egész
sor szabálya alakult ki a háborúban. Lehetőleg gazdag ellentelet volt érdemes
elfogni, akiért nagy váltságdíjat lehetett követelni. A fosztogatást illett
mellőzni.
Részletesen ír a szerző az
apródi állapotról, a lovaggá avatásról, az udvari ünnepségekről, lovagi
tornáról, a vadászatról, solymászatról, mint lovagi szórakozásokról. Az egyház
eleinte tiltotta a lovagi tornát, főként veszélyessége miatt, és a lovagi
tornán elhunytaktól sokáig megtagadta az egyházi temetést, de időnként el
kellett ismernie hadgyakorlat „exercitium militare” jellegét. 1316-ban XXII.
János pápa teljesen megszüntette a tilalmat.
Külön alfejezet foglalkozik a
lovag, a hölgy és a klerikus viszonyával a különböző királyi és főúri
udvarokban.
A kiváló művet célszerű lenne
magyar nyelvre lefordítani, hogy minél többen olvashassák.
Joseph Fleckenstein: Rittertum und ritterliche Welt (Lovagság és lovagi világ). Unter Mitwirkung von Thomas Zotz (Thomas Zotz közreműködésével). Berlin, 2002. 256 o.
Borosy András