Klió 2005/1.
14. évfolyam
„...
kenyeret koldultam...”
Szegénység, koldulás és szegényügy Alsó-Ausztriában a XVIII. század folyamán
Az Österreich in Gesichte und Literatur című folyóirat 2003. évi 2b–3. számában három olyan történelmi tanulmányt közölt, amelyeknek témája a szegénység, és a koldulás. Ezek egyike az a dolgozat, amelyben Martin Scheutz1 a közgondolkodásban társadalmon kívülinek tartott elemeknek a koraújkori társadalomban elfoglalt helyét, arra gyakorolt hatásait, illetve jog- és intézménytörténeti vonatkozásait mutatja be. A téma tökéletesen illeszkedik a szerző kutatási területéhez,2 mert a bírósági jegyzőkönyvek tanúvallomásai a szegénység kutatásának elsőrangú forrásai. Ráadásul német nyelvterületen komoly hagyománya van a kérdéskör kutatásának, így munkája során széleskörű szakirodalomra is támaszkodhatott.
Scheutz munkájából az olvasó
szinte teljes képet kaphat a szegénység XVIII. századi állapotáról, mivel
sikerült egyetlen tanulmányba sűrítenie a kérdéskör mikro- és makroszociológiai
vonatkozásait. Két konkrét eset ismertetésével betekintést enged a társadalom
perifériájára szorultak mindennapjaiba, ugyanakkor feltárja és rendszerezi a
szegényellátás egészét is.
Az alsó- ausztriai
uradalmakban, a koldusok, a csavargók, és az útlevél nélkül közlekedők
kiszűrése érdekében az 1720-as évektől egyre alaposabban ellenőrizték a
közutakat. Évente tartottak katonai kísérettel teljeskörű átvizsgálást
(Generalvisitatio), emellett – felső utasításra – a hivatalnokok (törvényszolga,
vadász, bíró) havonta ellenőrizték az egyes körzeteket (Partikularvisitatio).
Ilyenkor valamennyi útonjárónak átvizsgálták a holmiját, sőt a testüket is,
hiszen az is tartalmazhatott olyan hegeket, sérüléseket, amelyek korábbi
büntetésről árulkodtak. Ha semmi nem utalt bűncselekményre, akkor az idegent
egy törvényszolgából és őrökből álló csapat kíséretében hazatoloncolták a
szülőföldjére vagy szerencsés esetben munkát biztosítottak a számára. Gyanús
körülmények esetén viszont hivatalos eljárást indítottak a területileg
illetékes törvényszéken. A gyakorlatban korántsem zajlott mindez ilyen
gördülékenyen. A járőrözések többnyire kevéssé voltak eredményesek, mert maguk
a hivatalnokok is nyűgnek érezték, továbbá a letelepedett lakossággal jó
kapcsolatot tartó koldusok időben értesültek az ellenőrzésről, és elrejtőztek.
A gaming-scheibbs-i körzetben 1723–1752 között összesen csak 260 koldust (116
férfi, 106 nő, 38 gyerek) fogtak el. A hatásfok azonban a lezárt ügyek esetében
is kérdéses, mert a hazatoloncolt személy többnyire csak rövid ideig maradt
szülőföldjén, majd ismét útnak indult, mert az otthon kapott segély nem volt
elegendő a megélhetéshez. Egy ilyen járőröző csapattal találkozott 1761
júniusában Michael Döllinger, aki egy terhes nő társaságában kóborolt az
említett körzetben. Az ingóságaik átvizsgálását követően felmerült a gyanú,
hogy azok lopásból származnak, ezért elfogták őket. A szerző az ő peranyagukkal
illusztrálja a XVIII. századi viszonyokat.
A jegyzőkönyvből az derül ki,
hogy a törvényszék az efféle marginalizálódott elemek ügyében is teljesen
korrekt bírósági eljárást követően mondott ítéletet. A gyakorlat az volt, hogy
a vádlott először szabadon beszélhetett magáról, a bíróság csak ezután tett fel
kérdéseket. Elsőként a foglalkozására, családi állapotára és a származására
kérdeztek rá, de a bíróság a gyanúsított egész életútját meg akarta ismerni. A
kihallgatás során kiderült, hogy a fogoly a St. Peter in der Au-i törvényszolga
fia. Ezt a foglalkozást – csakúgy, mint a hóhérét – a közösség tisztességes
emberhez méltatlannak, becstelennek tartotta. A korabeli társadalomban pedig a
becsület jelentette a legfontosabb szociális tőkét, mert az határozta meg az
egyén helyét a közösségen belül, így elvesztésével egy ember értéke jelentősen
devalválódott. Mindez beszűkítette a megbélyegzett személy házasságkötési
lehetőségeit, ennélfogva a törvényszolgák úgyszólván endogám közösséget hoztak
létre. A stigma öröklődésével egyre inkább marginalizálódtak, ami hátrányosan
befolyásolta tagjaik munkavállalását.
Döllinger családjának a
példája viszont arra is rávilágít, hogy a lakosságnak az általa
megbélyegzetthez való viszonyában kettősség érzékelhető, mivel koldulás, és
alkalmi munkavállalás esetén egyaránt a lakosság biztosította a perifériára
szorult személy számára a megélhetést. Az utóbbi esetben ráadásul maga a
munkaadó is kockázatot vállalt, mivel a hatóságok rendeletek sorában tiltották a
csavargók befogadását. A keresztény irgalmasságnak és a felebaráti szeretetnek
azonban ekkor még sokkal nagyobb volt a motiváló ereje, mint a szabálysértéstől
való félelem. Nem elhanyagolható persze az a szempont sem, hogy e gesztus révén
a befogadó igen olcsón jutott munkaerőhöz. Az elfogott pár tulajdonképpen
munkamegosztásban dolgozott. Amíg a nő elszegődött a parasztokhoz fonni, addig
a férfi házról-házra járva koldult, és miközben a lakókért mondott egy-egy
imát, jókívánságot, hozzájutott a létfenntartáshoz szükséges „kis kenyérhez”,
szerencsés esetben egy kevés pénzt is kapott. Egy helyen három-négy hetet
töltöttek, majd amikor beszűkültek a lehetőségek, egyszerűen „odébbálltak”. A
holmijaikat többnyire megőrzésre a munkaadónál hagyták, és csak később, esetleg
évek múltán mentek értük vissza. Ennek a gyakorlatnak az ismeretében a bíróság
kihallgatta egykori szállásadónőjüket, mert a nála hagyott holmik a lopás
tárgyi bizonyítékai lehettek. Az eredmény nem maradt el. Döllinger elismerte,
hogy két esetben is lopást követett el. Az első alkalommal ruhaneműket, míg a
másik esetben két csomó dohányt tulajdonított el. Azt azonban hangsúlyozta,
hogy csupán a hirtelen jött lehetőséget ragadta meg, és nem tervelte ki előre a
betörést. A bíróság enyhítő körülményként vette figyelembe, hogy Döllinger
megbánta tettét, és azt, hogy sanyarú helyzete miatt követte el a
bűncselekményeket. Ez az eset arra is rávilágít, hogy a szegénység és a
koldulás jelensége csak társadalmi kontextusban érthető meg.
A kisebb bűncselekmények
elkövetése egyébként nem volt idegen a koldusok életformájától. Michael
Döllinger, hosszas vizsgálati fogság és költséges bírósági eljárás után
mindössze 25 pálcát kapott, majd száműzték a körzetből. A nőt pedig, miután
megszülte gyermekét, szolgálni adták egy „jó emberhez”, ahonnan rövidesen
megszökött. Döllinger neve a későbbiekben még egy körözésben fordul elő, majd
nyoma veszett.
A szerző helyesen látja, hogy
a szegénység egyetemes érvényű definícióját lehetetlen megfogalmazni, mert nem
statikus fogalom, hanem régiónként eltérő, korszakonként változó jelenség. A
XVIII. századi Zedler Universallexikon3
még csak a pénzhiányt és a rossz fizikai állapotot tekintette a szegénység
kritériumának. Más munkák az életforma és a mobilitás mértéke alapján próbálták
meghúzni az alcsoportok közötti határvonalat. Mára már világos, hogy a
társadalmon belül szükségszerűen elindul a differenciálódás, és bizonytalan
körvonalú alcsoportok jönnek létre. A szegényeket viszont sokak szerint az
tette marginális helyzetűvé, hogy a hatalom külön jogi kategóriaként tartotta
őket számon. Ennek megfelelően eltérő módon részesedtek a szociális
támogatásokból a háziszegények, a vándorló életet élők, illetve azok, akik nem
a saját hazájukban éltek – ez utóbbihoz sorolták a cigányokat is.
Módszertanilag a szegények
társadalmi arányának a megállapítása a legnehezebb feladat. Egyrészt azért,
mert a fogalmi bizonytalanságból adódóan nem könnyű egységes kritériumot
találni, másrészt a kisebb területekre vonatkozó adatok a régiók közti
különbségek miatt nagyobb egységre nem vetíthetők ki. Scheutz sem közöl ilyen
adatokat dolgozatában.
A szerző a szegénység okait
is vizsgálta. A betegség, az öregség, és a nemi hovatartozás (a nőket a
szegénység fokozottan veszélyeztette) mellett a XVII. századi klímaváltozásból
fakadó terméscsökkenés is befolyásolta az emberek vagyoni, társadalmi
helyzetét.
A koldulás a középkorban
elfogadott életforma volt. Mivel a koldusokat Krisztus helytartójának
tekintették, a gazdagok, a bűneiktől való megtisztulás lehetőségét látva
bennük, ellátták őket alamizsnával. Az 1348/49-es pestisjárványt követő
évtizedben viszont megnövekedtek az árak és csökkent a munkaerő, erősödött a
különbség a szegények és a gazdagok között, aminek következtében – elsősorban a
német birodalmi városokban – megkezdődött a lecsúszottak kirekesztése. A
ténylegesen rászorulóknak a város koldulási engedélyt adott, amivel a szaporodó
ellenőrzések során meg tudták magukat különböztetni a munkakerülőktől.
Jelentős változásokat hozott
a reformáció is, amelyek szintén a városokban kezdődtek. A szegényügy az egyház
hatásköréből átkerült a városi tanácshoz. Megkezdődött a segélyezés
racionalizálása. A városok kidolgozták a támogatás kritériumait
(munkaképesség-csökkenés, indokolt családi helyzet, stb.), a fejlődő
közigazgatási apparátus pedig egyre alaposabban tudta ellenőrizni, hogy ki
felel meg ezeknek. Az ellátást a közösség bevételeiből fedezték, a henyélőket
viszont kiutasították a városból.
A harmadik fordulat nem
köthető egyetlen dátumhoz. A XVII. és XVIII. század folyamán fokozatosan
alakult ki az a szemlélet, amely a szegénységet már nem csak isteni akaratnak
tulajdonította, hanem a gazdaságban keresték az okait. A probléma megoldását az
állam feladatának tekintették, amely a fegy- és dologházak, a manufaktúrák és
az árvaházak lakóit igyekezett is hozzászoktatni a munkához. A szegénységgel kapcsolatos rendeletek a
rászorultság elvére épültek. 1530-ban azt fogalmazták meg, hogy a szülőhely a
felelős a szegény ellátásáért (Heimatprinzip). Ez utóbbit rövidesen valamennyi
örökös tartományra kiterjesztették. Az intézkedéssel azt akarták elkerülni,
hogy a vándorló koldusok terjesszék a betegségeket.
A XVII. században negatív
változás következett be a lakosság és a koldusok viszonyában. Az élelmiszerhiány
következtében csökkent az adományok mennyisége, amit a koldusok úgy próbáltak
pótolni, hogy ima és jókívánságok helyett átkozódtak, és természeti csapásokkal
fenyegetőztek. Ez érthető módon feszültségeket gerjesztett, amit még
hangsúlyosabbá tett, hogy a szaporodó járőrözések, és bírósági eljárások egyre
inkább tudatosították a korabeli közvéleményben, hogy a koldusok gyakran
követnek el bűncselekményeket.
A tanulmány részletesen
ismerteti a szegénygondozás egyes formáit is. Stájerországban, 1754-ben például
106 szociális intézet volt, amelyekben körülbelül 1600 főt, a lakosság 0,2
százalékát gondozták. Kétféle típusát különböztették meg az efféle
intézményeknek: az egyházi vagy magántulajdonban lévő kombinált árva- és
szegényházat; másrészt a széles feladatkört ellátó „polgári kórházat”.
Közvetlen állami irányítás alatt csak néhány, úgynevezett Spital működött.
A polgári kórházak kegyes
alapítványokként jöttek létre, ezért a bentlakók naponta többször imádkoztak.
Az idős helyi lakosság mellett – régiónként eltérő mértékben – az árvákat, a
testi vagy szellemi fogyatékosokat is itt ápolták. Az alsóbb rétegek soraiból
csak keveseknek sikerült bekerülni, mert a városi polgárok és családtagjaik
elsőbbséget élveztek. A jobb anyagiakkal rendelkezőknek nem kellett a
többiekkel közös helyen aludni, hanem bizonyos összeg fejében egy külön kis
helyiséget (Pfründe) kaptak. Így persze tovább csökkent az ingyenesen igénybe
vehető férőhelyek száma. A bentlakók ellátása (munkakötelezettség, ruha,
élelmezés) tekintetében óriási különbségek voltak az intézmények között. A
kórházba való bekerülés korántsem jelentett biztos egzisztenciát. A
bentlakóknak esetenként koldulni kellett járni nemcsak a maguk, de gyakran az
intézmény számára is. Az eggenburgi kórház lakói például 1785-ben hetente
kétszer mentek a tanács engedélyével alamizsnát gyűjteni. A hatóságok a
kórházaknak kiváltságokkal biztosítottak némi többletjövedelmet. A felvételi
ügyek felett a kórházmester és a városi tanács őrködött, s mivel az ellátás
költsége is őket terhelte, ők kezelték a gondozottak vagyonát is. Az így
létrejött pénzügyi alap a közösség számára szinte „hitelbankként szolgált”. Az
ilyen szociális intézet, terjedelmes birtoka révén fontos munkaadó és jelentős
gazdasági faktor volt a városokban és a mezővárosokban.
Az ehhez hasonló
intézményekben a XVIII. század második felétől a gondozás helyett a gyógyítás
került előtérbe. Ezekbe már nem szociális alapon lehetett bejutni. 1784-ben II.
József megalapította az „általános kórházat”, amely iránymutatóvá vált. Az
egészségügyi ellátás területén elkezdődött a szakosodás, amely során többféle
ellátó intézet (szülőotthonok, lelencházak, bolondokháza) különült el.
A XVIII. századra szigorodtak
a társadalmi rendet biztosító intézkedések, így ezen a téren is egyre komolyabb
infrastrukturális háttérre volt szükség. Ennek a változásnak a jegyében hozták
létre a javító és büntetés-végrehajtó intézményeket, amelyekben ugyan még
összekeveredtek a szegénység és a bűnözés különböző formái (elítélt, koldus,
bolond), de már modern vonásokat is hordoztak magukon. Az új fegy- és
dologházak elsősorban azokat a problémákat kívánták negligálni, amiket a
„henyélő csőcselék” okozott a társadalomnak. Viszont már annak is igyekeztek
megteremteni a feltételeit, hogy az elítéltek a büntetés leteltét követően
minél sikeresebben tudjanak a társadalomba integrálódni. Éppen ezért nagy
hangsúlyt fektettek a munkára és a lelki gondozásra. Ez utóbbiban a lelkészre
hárult a legjelentősebb feladat.
A szervezett szociális
gondozás legnagyobb részt nem intézményes keretek közt zajlott. Sokak számára a
közösség, vagy továbbra is a magánszemélyek természetbeni vagy pénzadománya
biztosította a megélhetést. A háziszegények – az öreg, munkaképtelen cselédek –
ellátásának az alpesi országokban nagyon elterjedt módja volt, hogy a rászorult
házról-házra járt, amelyekben néhány napig biztosították számára az ellátást.
Ez nemcsak megalázó volt, de a háztulajdonos számára is kellemetlen, ezért azok
többnyire igyekeztek kivonni magukat a segítségnyújtás ilyen módja alól.
Lényegesen előremutatóbb megoldást talált egy délcseh nemes, gróf Johann von
Buquoy, aki kísérletet tett a szegények ellátásának jobb, kiszámíthatóbb
megszervezésére. A rendszer lényege az volt, hogy a pénzt, amit korábban
egyénenként adtak a koldusoknak, azt most központilag gyűjtötték össze. Az
összeget a pap és az intézmény vezetője kezelte, a nyilvántartásba vett
rászorultak pedig munkaképességük csökkenésével arányos mértékben részesültek
belőle. Buquoy modelljét 1783-ban az egész monarchiában bevezették, a kísérlet
mégsem volt sikeres, mert a kis körzetekből kapott adományok nem voltak
elegendők a kiadások fedezésére. Mégis ez tekinthető a XIX. században kialakult
egyháztól független szegénygondozás előzményének, azzal a különbséggel, hogy
akkor már az állam volt a fenntartó. Emellett számos egyházi, városi intézmény
működött egészen a XIX. század második feléig. A sokféle intézmény ellenére a
szegények nagy tömege nem kapott támogatást, ami arra sarkallta őket, hogy
törvénytelen úton biztosítsák létfenntartásukat.
Martin Scheutz a szegénység
és a bűnözés kapcsolatát Joseph Irrchenhan vázlatos életrajzával illusztrálta,
amelynek az egyéni vonásokon kívül a vizsgált társadalmi réteg egészére
érvényes tanulságai vannak. Betekintést nyújt az olyan csavargó fiatalok
életébe, akiknek már a szülei is koldusok voltak. Az ilyen gyerek ott született
meg, ahol a szülőknek éppen fedél jutott, a keresztapa pedig általában a
szállásadó lett. A koraújkor embere előtt nem volt ismeretlen a gyermek- vagy
fiatalkorúak koldulása, mert a gyerekek kezdettől fogva jártak kéregetni a
szülőkkel, és már igen hamar alkalmi munkát vállaltak. Az állandó munkahellyel
járó kötöttségeket azonban huzamosabb ideig nem viselték el. Elsősorban az
idénymunkákban (betakarítás, cséplés) vettek részt vagy napszámosnak szegődtek
el. Az így szerzett „alaptőkéből” gyakran vásároltak szárított gyümölcsöt,
amivel útjuk során kereskedhettek. 1783 tavaszán a család találkozott egy
járőrcsapattal, és annak jegyében, hogy a szegényekről a szülőföldnek kell
gondoskodni, elszakították őket egymástól. Az anyát hazaküldték Bajorországba,
16 éves fiát pedig Randeggbe toloncolták (az apának pedig már korábban nyoma
veszett). Ez az abszurd megoldás tarthatatlan volt, így a család már az év őszén
újra együtt járta az utakat. A visszaesőkre ugyan szigorúbb büntetés várt,
ezzel azonban nem lehetett tartós eredményeket elérni. Télen a koldusok
többnyire beszállásoltak valamelyik paraszthoz, így az akciórádiusz
csökkenésével kevesebb alamizsnát tudtak gyűjteni, ez pedig megnövelte a
pénzszükségletüket. Egy régión belül a koldusok ismerték egymást és mindig
átadták a legfontosabb információkat.
Ez utóbbinak nem kizárólag pozitív hozadékai lehettek. A településen
zajlott adásvételek ismeretében nagy volt a kísértés, hogy betörés révén
szerezzenek pénzt. A misék idejére üresen hagyott házak is felkeltették a
nincstelenek érdeklődését. A bűncselekmény viszont kockázattal járt, mint
ahogyan azt Irrchenhan a betörés közben szerzett több késszúrást, és hosszas
vizsgálati fogság után egy év közmunkát követően maga is megtapasztalta. A
büntetés leteltével hazatoloncolták szülőföldjére.
Ez az életút jól példázza,
hogy a kolduló életformában felnőtt gyerekekben nem tudott kialakulni olyan
viszony a rendszeres munkához, amely lehetővé tette volna a letelepedésüket.
Rámutat továbbá a koldulás és a bűnözés közötti összefüggésre is. Mindezek
ellenére a koldusok továbbra is kapcsolatban álltak a letelepedettekkel. Ennek
köszönhették, hogy az ellopott cikkeket az orgazdáknál, vagy általában a
lakosságnál gyorsan pénzzé tudták tenni, így a gyanús áruktól könnyen
megszabadulhattak.
A szigorodó szabályozás miatt
a hivatalos ellátási formákat csak kevesen vehették igénybe, ugyanakkor sokak
számára a szociális intézmények nem jelentettek a kóborlással szemben vonzó
alternatívát, mert ott a segítségnyújtás mellett mindig jelen volt a büntetés
lehetősége. A hatalom felismerte, hogy az intézményrendszer kialakítása
önmagában nem oldja meg tartósan a szegénységből fakadó problémákat, hanem
jelentős változásra van szükség a lakosság mentalitásában is. Éppen ezért
többféle – gyakran propagandisztikus – eszközzel (pátens, prédikáció, röpirat)
terjesztett olyan, ma már alapvetőnek tartott értékeket, mint a szorgalom, a
rend és a takarékosság. A hivatalos aktákból mégis az rajzolódik ki, hogy a
társadalom peremére került elemek elleni küzdelem hosszabb távon semmiképpen
sem tekinthető eredményesnek. Az tapasztalható, hogy a koldusok gyakran
önszántukból szöktek el munkaadójuktól, és saját elhatározásból biztosították
az utcán kéregetve a megélhetésüket. A XVIII. századra a koldusok a középkorhoz
képest mindinkább perifériára szorultak. A XVIII. századtól kezdve a
szegényeket deviánsoknak tartották, a bűnözés és a betegségek legfőbb okozóiként
aposztrofálták. A csavargók, koldusok, szegények kapcsolattartása a települések
lakóival viszont továbbra sem szakadt meg.
Martin Scheutz tanulmánya a
magyar olvasó szempontjából nem csupán a tudományos eredményei miatt tekinthető
jelentősnek. Számunkra abban rejlik legnagyobb értéke, hogy egy olyan témára
világít rá, amely a magyar történetírásban eddig kevés figyelmet kapott.
Martin Scheutz: „in daz brod bettlen ausgegangen” – Armut, Bettel und Armenversorgung in Niederösterreich während des 18. Jahrhunderts („kenyérért koldultam” – Szegénység, koldulás és szegényügy Alsó-Ausztriában a XVIII. század folyamán). In: Österreich in Geschichte und Literatur, 47. évf., 2003. 2b-3. szám, 119–135. o.
Fazekas Zoltán
1. Martin Scheutz a Bécsi Egyetem Történettudományi Intézetének egyetemi tanára, illetve az Osztrák Történettudományi Intézet munkatársa.
2. Kutatási tevékenységének középpontjában a koraújkori városok, és a bűnözés történetének vizsgálata áll.
3. http://mdz.bib-bvb.de/bigbib/lexika/zedler