Klió 2005/1.
14. évfolyam
Portugália
– a liberalizmus elleni népi megmozdulások (1834–1844)
A XVIII. század végén és a XIX. század elején Európában lezajlott ellenforradalmi megmozdulások az utóbbi tíz-tizenöt évben komoly teret hódítottak a portugál történetírásban. Fátima Sá e Melo Ferreira portugál történész itt bemutatott könyve ehhez az irányzathoz tartozik. A monográfia címe tömören, de árnyaltan is fogalmaz, amikor a tizenkilencedik századi antiliberális jelenségekről szólva, fegyveres ellenállást és passzív ellenszegülést különböztet meg. Az 1834–44 között eltelt tíz évben valóban indokolt ezt a megkülönböztetést alkalmazni a liberalizmus ellenes megmozdulásokra Portugáliában. Az antiliberális népi mozgalmak gyakorisága a portugál polgári átalakulás egy fontos sajátossága. Maria de Fátima Sá e Melo Ferreira, a lisszaboni ISCTE (Instituto Superior de Ciencias de Trabalho e Empresa – Munkaügyi és Vállalkozói Tudományok Főiskolája) történettudományi tanszékének munkatársa ennek a sajátos jelenségnek az okait tárja elénk.
Portugáliában az
ellenforradalom a vizsgált időszakban komplex és bizonyos értelemben modern
jelenség. Egyetlen európai párhuzam kínálkozik csak a portugál antiliberalizmust
a korban megtestesítő miguelizmusra: a spanyol karlizmus.1 Jelentős különbség azonban, hogy Portugáliában a
miguelizmus hatalomra kerül, Spanyolországban a karlizmus nem. Miguel törékeny
hatalmát csak VII. Ferdinánd spanyol király, az USA és a Vatikán ismeri el
1828–1834 között.
1828-tól 1834-ig, ennek
ellenére Miguel ül a portugál trónon. Így a miguelizmus „nemzeti ügynek”
tekinti magát. Sorsát az ország, a nemzet sorsával azonosítja, hiszen Miguel az
ország királya. Ebben az időszakban a liberalizmus ellenes propaganda igen
erőteljes. Pamfletek, sajtótermékek ébresztenek gyűlöletet a liberálisok ellen,
miközben igyekeznek legitimálni Miguelt. Klubokban nacionalista beszédek
hangzanak el, templomokban miguelista prédikációk. Mindez hozzájárul ahhoz,
hogy a liberalizmus-ellenesség nyíltan a politika porondjára lépjen.
Aktivizálja a néprétegeket, politikai értelemben is befolyásolva őket. Ezt a
folyamatot hívja munkájában a szerző „processo de politizaçăo”-nak, azaz a
„politizálódás folyamatának”, a politikában való részvételnek. Portugáliában
ebben az időszakban az ellenforradalom a politikai véleménynyilvánítás egy
formája, persze a maitól némileg eltérö értelemben. A miguelizmus tehát több
mint egyszerű „hagyományos válasz” az 1820-as portugál (no meg a francia)
forradalomra. A jelenségnek a „proto-politizálás” terminust adja Fátima Sá.
Ezen két dolgot ért: 1. a politikai üzenet átadását a tömegeknek, amit főleg a
klérus végez; 2. a politikai üzenetek befogadását a falusi vagy városi
közösségek által. A két jelenség együtt érvényesül a Miguel távozása utáni
„miguelismo popular”-ban, azaz a népi miguelizmusban 1834–44 között. A
liberalizmus-ellenes népi megmozdulások nem mélyek és nem tartósak; végül nem
is tudnak ellenállni az l85l-tő1 induló regenerációnak, azaz csak a század
közepéig maradnak fenn.
Fátima Sá monográfiája a népi
rétegek és a politika közötti kapcsolatot a miguelizmus jelenségén keresztül
vizsgálja. A liberalizmus-ellenes népi felkeléseket a politikai megnyilvánulás
szintjén kezeli, onnan közelíti meg őket, mégsem politológiát művel, hanem
történelmet ír. Munkája alapján nem lehetetlen a miguelizmushoz való népi
csatlakozást úgy minősíteni, mint a népi politikai véleménynyilvánítás első,
primitív formáját Portugáliában. Ennek a politikai aktivizálódásnak a hatásait,
befolyását, földrajzi megoszlását, „morfológiáját”, időtartamát ismerhetjük meg
munkájából.
A monográfia szerkezetét a
tartalmi áttekinthetőségre való aprólékos törekvés jellemzi. A három részből
álló munka első részének négy fejezetében a feudalizmusból a polgári rendszerbe
való átmenetről kapunk képet. Ennek a kanyargós útnak a jellegzetességeit
ismerhetjük meg: a dél-amerikai portugál gyarmatbirodalom megszűnését, az
ország gazdasági helyzetét a XVIII–XIX. század fordulóján és a századelőn, a
liberális törvényhozás első lépéseit; az egyház és a liberális állam viszonyát,
valamint Mouzinho da Silveira mérsékelt, de fontos reformjait. A második
részben, amely a „Népi ellenállás a liberalizmussal szemben” címet viseli, öt
fejezetben, földrajzi beosztást követve dolgozza föl a szerző kronologikus
sorrendben, a század első felének liberalizmus-ellenes megmozdulásait. Alto
Minho (Észak-Portugália), Beiras (az ország középső területei), a déli
provinciák – Alentejo és Algarve – tájegységei követik egymást. A második rész
következő három fejezetében mindezt tematikus osztásban is megvizsgálja: a
vallási kérdésekhez kapcsolódó antiliberális irányzat; a köztemetők megnyitását
ellenző népi mozgalom; az adózással kapcsolatos rendelkezések és a
létfenntartás nehézségei miatt kibontakozó ellenállás kategóriáit különbözteti
meg. A harmadik részben először módszertanilag indokolja a kutatott anyag
csoportosítását, értékelését, és vonja le következtetéseit. A feldolgozott
adatok birtokában tehát kronológiailag, földrajzilag és tematikusan
csoportosítja a népi megmozdulásokat. Ezzel megfelel a szintézis eredetileg
kitűzött céljának, azaz az 1834–1844 közötti időszak megmozdulásainak teljes
leírását adja. A tematikai felosztásnál fő szempontja a különféle mozgalmak
„politizáltságának a foka”. (Ezt jelenti a 480. oldalon használt fogalom: „o
grau de politizaçăo das diferentes categorias de movimentos”). Fátima Sá a
politizáltság fokának megállapításánál a legfontosabb szempontnak azt tekinti,
hogy egy adott megmozdulás mennyire hivatkozik a miguelizmusra, mennyire
tartozik hozzá. Második szempontja annak a feltárása, hogy egyes esetekben a
felkelés nem Miguel-párti és nem is abszolutizmus-ellenes. Végül azt állapítja
meg, hogy a politizáltság foka valójában a liberalizmusellenes mozgalmak
társadalmi hátterét tükrözi.
A felhasznált források a
lisszaboni Történeti és Katonai Levéltárból (Arquivo Histórico e Militar), a
Tengerészeti Levéltárból (Arquivo da Marinha), a Király-ság Minisztériumának
Levéltárából (Arquivo do Ministério do Reino), a Lisszaboni Nemzeti Könyvtárból
(Biblioteca Nacional de Lisboa), a Parlamenti Levéltárból (Arquivo Histórico
Parlamentar) és a Közmunkaügyi Minisztérium Levéltárából (Arquivo do Ministério
das Obras Públicas) származnak, vagyis a szerző valamennyi fontos portugál
levéltárban kutatott. Ezen túl korabeli sajtótermékeket és egyéb dokumentumokat
is áttekintett, amelyeket kiegészített a XIX. és a XX. században írt
monográfiákkal.
A portugál történettudományban
ismert tény, hogy a liberálisoknak a miguelizmus fölött aratott Évora-Monte-i
győzelme után (1834) tíz zaklatott, felkelésekkel kísért év következik. A
miguelisták oldalán harcoltak ugyan amnesztiát kapnak, de a győztes liberális
kormányzat erőteljesen elnyomja és üldözi a korábbi résztvevőket az egész
országban. A miguelisták fölötti győzelem után Don Miguel Genovába menekül,
ahol kiáltványban visszaköveteli a trónt, újabb támadásra serkentve híveit. A
Spanyolországot akkoriban sújtó karlista – a spanyol trónkövetelő által
indított – polgárháború (1833–1839/40) morálisan ugyancsak erősíti a szomszédos
Portugáliában Miguel táborát.
A portugál polgári és katonai
hatóságok a liberálisok számára kedvezőtlen politikai légkörben az alkotmányos
önkéntes csapatok fenntartása mellett döntenek. Számtalan provinciát „látens
ellenségeskedés” jellemez, amely rövid időn belül a felszínre tör. Már 1835-től
zavargásokat észlelnek a hatóságok, amelyek során ismét kikiáltják Miguelt
királynak, majd gerillacsapatok alakulnak, amire a liberális táboron belüli
viszálykodás intenzitása is ösztönöz. 1834–36-ban a (miguelista)
gerilla-csapatok alakulása különösképpen élénk. Ugyancsak nyugtalanítja a
portugál liberálisok táborát az északi és a középső határszakaszon a spanyol
karlista csapatok jelenléte. 1838-ban Alsó Beirát (az ország középső részének
déli területe) Carlos egy csapata át is lépi, és ebben a csapatban számtalan
volt miguelista tiszt harcol. Minhóban (észak-keleti rész), a provincia keleti
részében ekkor alakul egy gerilla-csapat, amely hosszú évekig nyugtalanítja a
portugál hatóságokat, mivel szoros kapcsolatban áll a spanyolországi Galíciában
működő karlista gerillákkal. Ebben a provinciában, amelynek különösképpen
zaklatott az élete, nemcsak vidéken, hanem a városokban is egymást követik az
elégedetlenséget tükröző megmozdulások, zavargások, látszólag eltérő okokból:
vallási konfliktusok, a városi hatóságok és az állam adópolitikája, vagy az új
törvény miatt, amely tiltja a halottaknak a templomokban való eltemetését. Az
elégedetlenség elterjed az egész északon és az ország középső részén is.
Délen az Alentejo és Algarve
provinciák nyugalmát felkavaró gerillák már 1836-tól fokozatosan növekvő
területet érintenek tevékenységükkel. 1839-ben a Cortesben olyan vélemény
hangzik el, hogy polgárháború kitörése várható délen. Mindez egyértelműen
jelezi a liberális rendszer ellen forduló hangulat erősödését. Gyakorlatilag a
polgárháború befejezése óta (1834) létezik ez a kormányellenes hangulat és
aktivitás az országban – állítja a hadügyminiszter 1839-ben. A szerző
hangoztatja, hogy a kisebb hatósugarú megmozdulások is fontosak, mert együtt
adják meg a liberalizmus-ellenességnek azt a politikai dimenzióját, amely 1834
után jellemző egész Portugáliára.
Érthetővé válik tehát – jelzi
Fátima Sá –, hogy miért nincs antifeudális parasztforradalom a liberális
politikai rendszer kialakulása során, és miért ellenforradalmi és miguelista
beállítottságúak az alsó rétegek már 1823-tól, majd később a polgárháború alatt
is.
A szerző megállapítja, hogy a
témául választott tíz év – amelynek során a liberalizmus Portugáliában végleg
megerősödik, és amelyet a XIX. század egyetlen 1846-ban kitört
parasztforradalma, a Maria da Fonte-lázadás zár le – a portugál
historiográfiában a „népi miguelizmusnak” nevezett népi ellenforradalom,
illetve a Maria da Fonte-parasztfelkelés (1846) előzménye címszavakkal
szerepel. Szerzőnk azonban felhívja a fígyelmet arra, hogy az 1846-os
parasztfelkelés előzményei közül nem felejthetjük ki a klasszikus okokat sem: a
hatalmon lévő liberálisok által megvalósított agrárszerkezeti átalakításokat és
azok társadalmi következményeit. A néptömegek liberalizmus-ellenes magatartását
kutatva, arra a következtetésre jut, hogy a politika iránti érdeklődésük
ezekben az években jelentősen növekszik. Következtetését jól megalapozza:
áttekinti a portugál mezőgazdaság több, alapvetően fontos kérdését, mint pl. a
földesúri függés rendszerét, az agrárkollektivizmust, a nemzeti javak eladását.
Mindezek a tényezők – mondja Fátima Sá – nem választhatók el azoktól a
kimondottan politikai faktoroktól, amelyeket a miguelista elit használ fel
arra, hogy a néprétegeket a maga oldalára állítsa. Ugyancsak
elválaszthatatlanok attól a ténytől, hogy a háború után a legyőzöttek igen rossz
körülmények között élnek, tehát elégedetlenek.
A liberalizmus-ellenes
megmozdulások földrajzi elhelyezkedése az országban 1834–44 között érdekesen
alakul: a provinciák többségében megtalálhatók, elsősorban onnan indulnak ki,
ott zajlanak. (Kivétel ebben Estremadura, ahol a megmozdulások intenzitása
kisebb, mint általában; ez talán a főváros, Lisszabon közelségével
magyarázható.) Fontos megállapítása a szerzőnek, hogy a kutatások alapján,
bizonyos régiókban nehéz, vagy lehetetlen elválasztani a népi akciókat a
magasabb társadalmi rétegekbeli miguelisták tevékenységétől. Ilyen a Beira
Alta, a Serra da Estrela nyugati részéhez közel eső terület, ahol a helyi elit
hoz létre gerilla-csapatokat. Némiképp hasonlók az Alto Minho terület
gerillamegmozdulásai, amelyeket szintén helyi vezetők befolyásolnak.
A kutatások egyik eredménye
az a felismerés, hogy az antiliberális ellenállók társadalmi hovatartozása
rendkívül változatos. Az elit részvétele annak arányában fokozódik, ahogy nő
az ellenállás politikai szintre terelése. Az olyan ösztönös megnyilvánulásokra
viszont, mint a temető-rendeletek ellen és az adófizetés megtagadásáért induló
tiltakozások, jellemző a társadalmi homogenitás és a népi részvétel
dominanciája. Itt is találunk azonban jelentős kivételeket. Köztük a
legfontosabb éppen a Remexido nevezetű gerillamozgalom esete. Egy másik
következtetés az, hogy a liberalizmus-ellenes megmozdulások 1834–44 között
nagyon sokféle formában, intenzitással és regionális dinamikával,
elhelyezkedéssel robbannak ki. Az észak-dél regionális megoszlás itt is
megtalálható, mint a portugál történelem számtalan más jelenségénél, azon túl,
hogy általában országos méretűnek tekinthető a jelenség. A déli provinciák
között, ahol szinte csak gerillamegmozdulások figyelhetők meg, és a Douro folyó
északi területe között, ahol az elégedetlenség formái főleg zavargások, sokféle
és igen eltérő okokat térképezett fel a szerző.
Az észak–dél-eltérés mellett,
amit, mint említettük, a sokféleség is felszabdal, megfigyelhető a szembenállás
más síkon is: az új liberális rend felborítja a hagyományos rendet a helyi
hatalmak között, új jelenségek tűnnek föl a társadalmi viszonyokban és a
mentalitásban, ami egyben újfajta – liberálisellenes – elégedetlenség magvait
is elhinti, és ehhez a talajt részben a miguelizmus készíti elő.
Nem a véletlen műve – állítja
Maria de Fátima Sá –, hogy éppen délen, Algarve belsejében merülnek föl a
legegységesebb és legtartósabb liberalizmusellenes megmozdulások. Itt
csatlakozik a vidéki lakosság a legkitartóbban a miguelisták háborújához. A
miguelisták népi támogatása a legsikeresebb és a legerőteljesebb 1833–34-ben
és 1836-ban. Ennek háttere a miguelizmus résztvevőivel szembeni erőteljes
liberális elnyomás. A háború befejezését követő első években a hatalomra kerülő
liberálisok gyakorolta elnyomás hatására jelentős számban zajlanak le
miguelista megmozdulások. Mégsem lenne helyes azt állítani, hogy ezeket
kizárólag a provinciák helyi vezetőinek (egyháziak, elsőszülöttek – akik a
majorátus rendszerének számukra hátrányos felszámolása miatt tiltakoztak –,
katonai rendek tisztjei, a helyi igazgatási élet leváltott tisztségviselői)
elégedetlensége mozgatta. Valóban jellemző a liberális elnyomás elleni
tiltakozás a miguelista szervezkedésekben, de az elnyomástól függetlenül is
szervezkednek az új liberális rend ellen, különösen, hogy a szomszédos
Spanyolországban a trónkövetelő Don Carlos kormányellenes harcai éppen ezekre
az évekre esnek (1833–1839/40). Szinte félszigeti méretekben gondolnak az
abszolutisták hatalmuk helyreállítására.
A „nem-politizáló”
gerillaakciók ugyancsak jellemzők az országban, főleg a középső és a déli
provinciákban. Itt a népi ellenállás elsősorban a liberális kormány vallás- és
szokás-ellenes intézkedéseinek, valamint az adózással kapcsolatos rendelkezéseinek
szól. Ezek táplálják, mint később láthatóvá válik – a Maria da Fonte-felkelést
is. Az ország középső részén találjuk az egyetlen olyan régióját Portugáliának,
ahol zavargások és gerillaharcok egyforma sűrűséggel fordulnak elő.
Trás-os-Montes területét északon „az ellenforradalom szentélyeként” emlegetik,
elsősorban 1823-ban és 1826–27-ben vállalt alkotmányellenes szerepe miatt.
Ennek a területnek a szerepe szokatlan a vizsgált szempontból, mert itt nem
alakítanak gerilla-csapatokat, és nem találjuk más formáit sem az
ellenállásnak. A szerző következtetése az itteni liberalizmus-ellenes
jelenségek vizsgálatánál az, hogy a fegyveres gerillaharcoknál általában
„politizált” hátteret találunk, míg a tömegek szervezetlen zavargásai mögött –
a melyek főleg az ország északi és középső részén zajlanak – többrétű,
összetettebb problémák állnak. Általában azonban ezeket is a rendszer iránti
elégedetlenség és ellenállás vezeti. A legjobb példa erre a temetőkkel
kapcsolatban hozott rendelkezés kiváltotta reakció. Bár a néptömegeket
általában a liberális rendszerrel szembeni bizalmatlanság jellemzi, északon nem
haboznak felhasználni a liberalizmus nyújtotta lehetőségeket sem arra, hogy pl.
a földesúri túlkapások ellen tiltakozzanak. (Douro provinciában kolostorokat
támadnak meg, amelyek földesúri szolgáltatásokat akarnak behajtani. Minho
vidékén a liberálisok bevezette adófizetést tagadják meg.)
A tipikus földesúr-ellenes
felkelésektől eltérnek a Minho vidékén lezajlott felkelések. Ennek feltehetően
az az oka, hogy a Minho vidékén lezajlott földesúr-ellenes megmozdulásokban
ugyan felhasználják az antifeudális törvényhozás eredményeit, mégsem érzik a
résztvevők, hogy a liberális rendszer támogatná őket. Mindenképpen a nép
kiábrándultsága figyelhető meg ezen a vidéken, de nem csak itt. A szerző
hangsúlyozza, hogy a polgárháború, az azt követő elnyomás tapasztalata
hozzájárul ahhoz, hogy átalakuljon az ellenállás formája és dinamikája. Továbbá
az ország polgárháború utáni militarizálása is (1834 után a hadsereg országos
méretű jelenléte) nagymértékben fokozza a népi ellenszenvet, bizalmatlanságot
és ellenállást.
A szerző így összegezi
következtetéseit: 1823-tól intenzív propaganda bontakozik ki a miguelizmus
mellett, de a polgárháború alatt (1831–1834 között) a miguelista tábor
„politizáltsága” egyelőre még felszínes marad. 1834–1844 között érkezik el az
az időszak, amikor a politizálás a néptömegek szintjén is tapasztalható, a „nép
megvívja saját háborúját, amit komoly liberális elnyomás kísér. Az ebben az
időszakban mutatkozó ellenállás, tiltakozás tartósabb, mint korábban délen. Ott
ugyanis gyenge a kommunikációs lehetőség, és a háború és az utána megalakuló
gerillacsapatok hozzájárulnak ahhoz, hogy nagyon erős, kommunisztikus
kapcsolatok jöjjenek létre a politikai affinitás, a konfliktus közös
megtapasztalása, a vallásosság új formáinak megjelenése talaján. Az ország
északi és középső vidékein, főleg Minhoban, ahol a társadalmi élet, a földhöz
való jutás sokféle lehetséges formája élénkebb és változatosabb volt, a
társadalmi osztályok szélesebb skálája miatt, nemkülönben a vallásos és
közösségi vitalitás következtében az összeütközések területe nagy. Ezzel a
szerző nem azt akarja mondani, hogy a népi rétegek az ország északi részén
liberálisok vagy még inkább szeptembristák (az 1836. szeptemberi liberális
forradalom híveit értik alatta a portugál történetírásban) lettek volna. A
liberalizmussal szembeni ellenállás itt is folytatódik 1834 után, és ennek
legékesebb bizonyítéka a Maria da Fonte-felkelés 1846-ban, amelyben a
miguelisták köztudottan jelentős szerepet játszanak. A Douro folyótól északra
fekvő területeken pedig a lázongás sokkal inkább államellenességet, mint
rendszerellenességet tükröz.
Maria de Fátima Sá „Lázadók
és passzív ellenállók” című monográfiájában az aprólékos szakmai gonddal
felépített szerkezetre széleskörű, alapos kutatási anyagot feldolgozó elemzés
épül. Korszerű megfogalmazásban és tematikában, a történelem és a politika
határán állva tárja elénk azokat az újszerű összefüggéseket, amelyek a XIX.
századi portugál történelem 1834–44 közé eső időszakát jellemzik.
Maria de Fátima Sá e Melo Ferreira: Rebeldes e Insubmissos. Resisténcias Populares ao Liberalismo (1834–1844). (Lázadók és passzív ellenállók. Népi megmozdulások a liberalizmussal szemben (1834–1844). Ediçoes Afrontamento, Biblioteca das Ciéncias do Homem, Porto, 2002. 583 o.
Semsey Viktória
1. Carlos Maria Isidro, IV. Károly spanyol király másodszülött fia, VII. Ferdinánd (1784–1833) spanyol király abszolutista trónkövetelő testvére. Párhuzamba állítható a portugál trónkövetelővel, VI. János portugál király (1816–26) másodszülött fiával, Miguellel.