Klió 2005/1.
14. évfolyam
Az
éhínség évei Spanyolországban
A polgárháború utáni Spanyolország kedvelt témája a spanyol történetírásnak Franco halála óta. A könyv szerzője, Isaías Lafuente ugyan nem élt sem a polgárháború, sem pedig az azt követő ’40-es években – ahogy ő nevezi, az éhség éveiben –, mégis arra vállalkozott, hogy ezt a korszakot mutassa be. Ezeket az éveket ő csak hallomásból, szülei, nagyszülei elbeszéléseiből ismerhette – mivel a ’60-as években, amikor ő született, már sokkal jobbak voltak az életkörülmények Spanyolországban –, mégis úgy ír róluk, mintha ő maga is átélte volna azokat. Fellapozva a könyvet rögtön szembetűnik, hogy nincsen feltüntetve bibliográfia, nincsenek megjelölt források, mint ahogy ezt egy történeti, történelmi jellegű elemzésnél megszoktuk. Végig olvasva a könyvet, valóban nem hagyományosnak nevezhető történelmi összefoglalót kapunk. Annál sokkal izgalmasabb, populárisabb – pozitív értelemben értve – olvasmányélményben lesz része annak, aki érdeklődik a spanyol múlt nyomasztó negyvenes évei iránt.
Isaías Lafuente 1964-ben
született, a madridi egyetemen média szakon végzett. Napjainkban
Spanyolországban igen népszerű rádióműsorok (a Cadena SER, Hoy por Hoy)
főszerkesztője, illetve igazgatóhelyettese. Már e sorozatok előtt is
ismerhették nevét a spanyol rádióhallgatók a Radio Nacional, illetve a Radio
Exterior de Espańa adásaiból. Rádiós munkája mellett a spanyol televízió több
csatornájánál is dolgozik (Telemadrid, Tele 5). Lafuente tehát nem történész,
újságíró. Éppen ezért rádiós és televíziós tapasztalatait ügyesen hasznosítja
az írásban is: az embernek olyan érzése támad, mintha egy riportot olvasna –
természetesen a riport formai sajátosságai nélkül. Inkább talán egy olyan
műfajra gondoljunk, ahol a riporter ott van a sorok mögött, de a kérdéseit sohasem
teszi fel direkt módon. A láthatatlan riportalany kérdés nélkül adja a
válaszokat és vall a történelemről, XIV tematikus fejezetben különítve el az
emlékeit. Lafuente igyekszik mindig objektív maradni, véleményt nem alkot, csak
tényeket közöl. Néha azonban ügyesen, finom stiláris fogásokkal, a humor, az
irónia eszközeivel tudja enyhíteni az objektivitás könyörtelenségét, és tesz
ezáltal feledhetetlenné egy-egy anekdotát a ’40-es évek spanyol
mindennapjaiból.
A könyv a Temas de hoy –
historia viva címet viselő sorozatban jelent meg. A sorozat nevéhez híven
igyekszik az élő történelmet valóban emberközelbe hozni, így hosszú elemző
fejtegetések, lábjegyzetek nehézkes bogarászása nélkül kaphatunk színes és
izgalmas képet a polgárháború utáni spanyol életről. Hangsúlyozom, az életről.
Talán a könyvnek valóban ez a kulcsszava: az éhség, a nélkülözés, a mindennapok
gyötrelmei jelennek meg a lapokon, de emellett ott van a hétköznapok öröme, a
kisemberek szórakozása, a korunk fogyasztói társadalmába beleszületett emberek
számára talán jelentéktelennek tűnő, apró dolgokban rejlő boldogság, egyszóval,
maga az Élet. Lafuente a rühes, mocskos, besavanyodott, szomorú évekbe veti
bele magát, újságokat, magazinokat lapozva fel, korabeli plakátok és hirdetések
elsárgult lapjait bogarászva és azokkal beszélgetve, akik átélték és
megszenvedték azokat az éveket. Ezt már több történész is megtette előtte,
azonban többségük felnőtt fejjel élte át azt a korszakot. Lafuente viszont már
egy másik generációhoz tartozik. De talán éppen emiatt, vagyis hogy ő nem
szemtanúként akarja bemutatni a múltat, válik írása szórakoztatóvá és könnyen
emészthetővé.
A könyv 1939. április 1-jével
indít, amikor a Nemzeti Rádióban egy Franco aláírásával ellátott közleményt
olvastak fel: ez volt a polgárháború utolsó hadijelentése, a nacionalista tábor
végső győzelmének a híre. A vasárnapi számmal nem rendelkező újságok pechjére,
a háború szombaton ért véget – Lafuente iróniával kevert humora és
letagadhatatlan publicista szemlélete már az első oldalon jelen van-, így
huszonnégy órát kellett várniuk a hír megjelentetésével. Azzal a hírrel, amire
már három éve egy egész ország várt. A győzelem után négy nappal kezdődik a nagyhét,
a templomok újra megnyílnak, Barcelonában háromévi hallgatás után újra
megjelenhet az Egyházmegyei Lap. A „legyőzhetetlen”, „dicsőséges”, „nemzeti”
állandó jelzőkké válnak, és gyakran a kereskedelmi hirdetésekben is
megjelennek, összekapcsolva a hősök nevét és érdemeit egy-egy márkanévvel.
Minden, ami jó, az csak spanyol, vagyis nemzeti lehetett, de ha nem spanyol,
akkor legalább német legyen! És természetesen az Arriba Espańa! (Éljen
Spanyolország!) felkiáltás sem hiányozhatott semmiről, legyen az reklám,
újsághirdetés, vagy falfelirat. Franco fotója minden bolt kirakatában ott
kellett, hogy díszelegjen, természetesen illendő körülmények között. De hogy
mennyire volt illendő egy hentesbolt kirakatában, disznófejek közé kitenni a
Caudillo képmását, arról már a cenzúra döntött. Látszólag visszaáll minden a
régi kerékvágásba; Madridban megnyílnak a kávézók, a bárok, a színházak újra
játszanak.
Az újságok azonban halottak
fotóit és eltűnt családtagokat kereső hirdetéseket közölnek. 1939. május 14-én
bevezetik a jegyrendszert, mely kezdetben csak átmeneti intézkedésnek lett
szánva, mégis tizenhárom éven keresztül határozta meg a spanyolok életét. Egész
Spanyolország egyenruhába öltözik. Az uniformis – legyen az katonai vagy az
egyházi iskolák tanulóinak egyenruhája – meghatározó ruhadarabja volt a ’40-es
éveknek. Maga Franco is mindig egyenruhában jelent meg: archív fotók, bélyegek,
a NO-DO (Noticiario Documental, ami a filmhíradó műfajához állt közel, olyasmi
volt, mint Olaszországban a Luce) felvételei ma is őrzik ezeket a képeket. De
egyenruhát hordtak az Ifjúsági Front, a Nőszekció, a Segélyegylet tagjai, a
villamos- és trolibuszvezetők, a pénzbeszedők, a vasutasok... és még hosszan
sorolja Lafuente a példákat. Az uniformis mellett pedig a köztársaság alatt
elfeledett sombrero vált újra meghatározó nemzeti viseletté, s Lafuente a Ya
című újságból idézi ironikusan, hogy „Már vannak sombrerók Madridban, ami azt
jelenti, hogy civilizáció is van. „
A korszak divatjának másik
meghatározója a katolikus egyház volt, mely megszabta a nők szoknyájának, a
blúz ujjának és a dekoltázs kivágásának a méreteit is. Még a kislányoknak is
térdüket eltakaró szoknyát és harisnyát kellett viselniük. De természetesen a
női alsónemű sem kerülte el a klérus figyelmét: azoknak fehérnek, vagy
testszínűnek kellett lenniük, mivel színeset csak a ledér, könnyűvérű nők
hordanak. Egy tisztességes nő sohasem ül keresztbe tett lábbal, és vállait
igyekszik összegörbíteni, hogy mellei minél kisebbnek tűnjenek – hangzott az
egyház parancsa.
Ilyen szigor mellett mégis
mertek-e strandra járni az emberek? – teszi fel Lafuente a kérdést, s
válaszából itt sem hiányzik az irónia: természetesen lehetett strandolni Cara
al Sol (Szemben a nappal) de fürdőköpenyben... Aki valamelyest jártas a Franco-rezsim
történetében, rögtön felismeri, hogy ezzel az író a Falange himnuszára tesz
egyértelmű utalást. A rezsim nemcsak az öltözködést akarta uniformizálni, de a
köszönést is formalizálta: 45 fokos szögben, előre emelt kézzel kellett egymást
üdvözölni. Az Efe Ügynökség egyik archív fotójának képaláírásán (227. oldalon)
gúnyosan jegyzi meg a szerző, hogy a nemzeti futballválogatott kapusa milyen
szabálytalanul lendíti magasba a kezét. Pedig a szabály az szabály volt, se 44,
se 46, hanem pontosan 45 fok volt az előírt nemzeti üdvözlés.
A következő fejezet figyelme
a mindenre kiterjedő cenzúra bemutatására irányul. A sajtótörvény 1938-ban
született és 28 évig szabályozta a tömegtájékoztatás minden formáját. Ezzel nem
csak az előzetes cenzúrát tették kötelezővé, de a kormány beleszólhatott egyes
sajtóorgánumok megjelentetésébe, felfüggesztésébe, igazgatóik és újságíróik
kinevezésébe, sőt még a nyomtatáshoz szükséges papírhoz jutást is szabályozta.
De önmagáért beszélt az újságírók esküszövege is: „Isten előtt Spanyolországnak
és a Vezérnek esküszöm, hogy a Haza Egységét, Nagyságát és Szabadságát a
Spanyol Állam elveihez hűen fogom szolgálni, és nem engedem, hogy hazugság,
ármány, vagy a becsvágy vezérelje tollam a mindennapi munkában.” Vagyis a
sajtóra szájkosarat tettek.
A nyomtatott sajtóhoz
hasonlóan a rádió helyzete sem volt jobb, itt is életben volt az előzetes
cenzúra. A hírközlést a Nemzeti Rádió (Radio Nacional) monopolizálta, azonban a
lakosság titokban más adókat is be tudott fogni (moszkvai, párizsi, baszk
rádió, a londoni BBC). A rezsim ugyan nem tudta ezt megakadályozni, de mindent
megtett, hogy ezeket az adásokat zavarja.
A televízió hiányában a már
említett NO-DO-n keresztül kapták a spanyolok az információkat arról, hogy mi
történik a világban. Az első NO-DO híradó főszereplője természetesen Franco
volt, aki a 638 méteres filmnek 150 méterén szerepelt. Természetesen ez a fajta
híradó csak a jót és a szépet vette észre, a sorban állás, a nyomor, az éhezés
sohasem jelent meg a vásznon.
Egy korabeli spanyol otthon
életét mutatja be Lafuente a következő fejezetben. Egy lakásban mindig többen
éltek, megszokottá vált a lakbérleti rendszer, tekintve, hogy a polgárháború
alatt rengeteg ház vált lakhatatlanná. A fürdőszoba és a fürdés olyan luxus
volt, mely csak a gazdagoknak adatott meg. A minimális higiénia sem volt meg,
így nem csoda, hogy nagyon gyakoriak voltak a fertőzések és betegségek. Az
éhség mellett tehát a vízhiány volt az, ami leginkább rányomta bélyegét a
polgárháború utáni spanyol életre. Az áramszolgáltatás is gyér volt, emiatt
többnyire félhomályban éltek az emberek.
Lafuente külön fejezetben
emlékezik meg a ’40-es évek nőideáljáról. A nő, az asszony feladata – a rezsim
és a katolikus egyház ideológiája szerint – az otthon rendbetartása, a férj kiszolgálása
és a gyermekek világra hozása és felnevelése. Vagyis a háziasszony–feleség–anya
szentháromságot kellett minden spanyol nőnek követnie. Ha valaki mégsem ment
férjhez, annak két választása volt: vagy trafikot nyitni, vagy zárdába vonulni.
Ez kísértetiesen idézi a García Lorca által, már a ’30-as évek elején
megrajzolt nőképet: kapcarongy vagy apáca lehet a férjezetlen nő sorsa. A nő
identitását egyértelműen a valakihez tartozás határozta meg az, hogy kinek a
felesége. A II. Köztársaság alatt elért nők és férfiak közti egyenlőség (pl.:
szavazati jog, szerepvállalás a politikában, egyenjogúság a munkavállalásban,
polgári esküvő, abortusz engedélyezése stb.) ismét szertefoszlott. A női
egyenjogúságot majd csak az 1978-as alkotmány fogja visszaállítani. A szerző
egy 1941-ben megjelent A házasság című könyvből idézve szemlélteti a gyengébbik
nem keserű helyzetét: „A férj magasabb rendű, ő a nő feje... Az asszony a
férjének van alávetve...” Itt is kísértetiesen csengenek vissza Lorca
Yermájának vagy Vérnászának a sorai. A nő ne dolgozzon, csak szüljön sok
gyereket! – hangzott a kor szlogenje. A három gyerek a minimum volt. Azok a
házaspárok, akiknek erre lehetőségük volt és még sem tették meg (illegális
fogamzásgátlás) Isten ellen követtek el bűnt. Lafuente némi humorral teszi
hozzá: vajon Francónak miért csak egy lánya volt. Talán illegális módszerekhez
folyamodtak, vagy esetleg impotens lett volna a Caudillo? – teszi fel
ironikusan a kérdést.
A sok gyerekre azért volt
szükség, mert ők lesznek Franco hadseregének leendő katonái – hangzott a
magyarázat. Ezért a gyermekszülés olyan misszió volt, melynek nem teljesítése
társadalmi kiközösítéssel járt. A nők számára a legfontosabb és követendő példa
Szűz Mária, Szent Teréz, Carmen Polo, vagyis Franco felesége, illetve
Carmencita, Franco lánya volt.
Az oktatást is az egyház
tartotta a kezében. Megkezdődött a történelemkönyvek revíziója, a történelmi
alakok jó, rossz, vagy közömbös kategóriákba kerültek. A Spanyolországot
„romlásba taszító korok” -mint például a II. Köztársaság öt éve- alig néhány
mondatos említést kaptak a tankönyvek lapjain. A pedagógia két eszköze pedig az
éneklés és a magolás volt: mindent dalolva, rímbe foglalva tanultak meg és
mindent – értelem nélkül – kívülről harsogtak a kisdiákok.
A gyerekek a játékban
találták meg örömüket – írja Lafuente. Ilyen volt a fiúknak a foci, a lányoknak
pedig a babázás. Ezért a leggyakoribb ajándékok karácsonykor a labda és a
játékbaba volt. Biciklit csak a gazdagabbak gyerekei kaptak. De egy-egy jobb
baba (a kor Barbie-ja, a Mariquita baba volt) megfizetése is olyan volt a
szülőknek, mintha jelzálogot kellett volna aláírniuk.
A háború után szinte egész
Spanyolország éhezett. Paradox módon mégis léteztek fogyókúrás reklámok:
csodaszereket, gyógyvizeket ajánlottak a felesleges kilók leküzdéséhez. De hol
voltak azok a szerencsés kövérek, akiknek ezek a szerek készültek? Szinte
nevetségesnek tűnik, de aki abban élt, annak inkább tragikus és felháborító
volt, hogy az Y nőmagazin egyhetes fogyókúrás étrendet állított össze
olvasóinak, napi ötszöri (!) étkezéssel. Egy olyan országban, ahol a napi
egyszeri étkezés is sokaknak lehetetlen volt. A magazin által javasolt étrend
szerint heti 600 g húst kell a fogyókúrázónak fogyasztania, ehhez képest a
jegyre kapható heti fejadag 100 g volt. Vajon mitől tudtak egyesek mégis
elhízni? Rejtély? Nem, egyszerűen csak a propaganda eredménye: alighogy
befejeződött a polgárháború, Spanyolországban már olyan nagy a jólét – hála
Francónak – hogy a spanyolok már túlsúllyal küzdenek...
A jegyrendszer éveiben
virágzott a feketepiac, megjelentek az éhséget csökkentő pótszerek (cikória-,
malátakávé), a hús, a kávé, a narancs és a banán luxuscikknek minősültek. Az
alultápláltság és a higiénia hiánya miatt betegségek (tífusz, tüdőbaj, malária,
szifilisz, kankó) pusztítottak, s magas volt a gyermekhalálozás aránya is.
A hivatalos, győztes
Spanyolország mellett ott volt a másik Spanyolország. Pontos adatok még máig
nincsenek, hogy hányan haltak meg a rezsim börtöneiben, vagy kivégezve, de a
számok önmagukért beszélnek. Az erőszakos halálok számaránya 1931–35 között 1,2
százaléka volt a halálozásoknak, 1936–40 között (vagyis a háború alatt) 10,72
százalék, majd 1940–44 között 4,33 százalék! Az is elég képmutató adat, hogy
1941-ben 8000 autó volt forgalomban és 1300 halálos közúti baleset történt, ha
összevetjük, hogy 1998-ban egymillió-kétszázezer autó közlekedett
Spanyolországban, 4287 halálos balestet okozva. Vagyis a kocsik száma
150-szeresére nőtt, míg a halálesetek száma csak négyszereződött... De a rezsim
kegyetlenkedéseiről Ciano gróf – az olasz külügyminiszter, Mussolini veje – is
említést tett naplójában: naponta 200–250 embert végeznek ki Madridban, 150-et
Barcelonában, 80-at Sevillában – írja. 1940-ben 280 ezren voltak a börtönökben,
melyek hivatalos befogadóképessége tízezer fő volt.
A börtönök, a koncentrációs
táborok, és az emigráció gyötrelmeinek is szentel egy tematikus blokkot
Lafuente, úgy ahogy a rezsim kiterjedt tisztogató munkáját is példákkal idézi
fel. Az árnyékos, mosolytalan Spanyolország mellett azonban a szórakozás is
megjelenik a könyv lapjain. A negyvenes években kezdődött meg a revü, a varieté
aranykora, vált tömegszórakozássá a foci, a bikaviadal és a rádióhallgatás. A
szerző le se tagadhatná rádiós múltját: részle-tesen ír a kor kedvelt
rádióadásairól (színházi előadások rádióváltozatai, kívánságműsorok,
vetélkedők, gyerekműsorok, meccsközvetítések, szappanoperák), illetve az akkor
induló hirdetésekről, melyek máig kedvelt termékeknek (például a Cola Cao az
első instant kakaópor) hozták meg a népszerűséget.
De nem kerüli el figyelmét a
spanyol vasút sem. Ekkor alakul meg a RENFE (Spanyol Államvasutak), indul el az
első gyorsvonat (Talgo). Vonaton utazni élmény és kaland volt, leginkább a
gyerekek számára. Azonban a vonaton nem csak a hétköznapi élet zajlott, hanem
sokszor a nagypolitika eseményeit is a vonat határozta meg (pl.: Hitler és
Franco találkozóját 1940 októberében Hendayeban is egy vasúti kocsiban
rendezték meg, de a Kék Hadosztály önkéntesei is vonattal indultak az orosz
frontra 1941 júliusában).
A szerző az 1953-as év
visszaidézésével zárja a történelmi emlékezést. Ez az esztendő több szempontból
is fontos volt Spanyolországnak: a Vatikánnal és az USA-val kötött
megállapodással megszűnt a ’40-es évek elzártsága, a Nyugat a hidegháború
éveiben újra Spanyolország – mint a kommunizmus elleni harc védőbástyája – felé
fordult. A mozik már bemutatták Berlanga Isten hozta, Mr. Marshall! című
filmjét, megérkezik Amerikából az első üvegszálas nylonharisnya, a Bazoka rágó,
Zaragozában megindul a Flipper gépek gyártása, és még sorolhatnám Lafuente
példáit. De 1953-ban már éltek azok is, akik alig több mint húsz év múlva bele
fognak szólni Spanyolország jövőjébe. Hogy csak néhányat említsek: Adolfo
Suárez éppen jogi tanulmányait végezte és arról álmodott, hogy a III.
Köztársaság elnöke lesz (ha ezt az álmot nem is, de valami hasonlót valóban
sikerült megvalósítania); a jövendő királyné, a görög király lánya, Zsófia
1953-ban a dél-német Salemben végezte tanulmányait szüleitől távolt; szintén
családjától távol, Spanyolországban nevelkedett ekkor már a jövendő király,
Juan Carlos. De 1953. február 25-én született meg José María Aznar is, a könyv
megírása idején volt miniszterelnök.
Isaías Lafuente a könyvet
többek között szüleinek ajánlja, akik valóban átélték az általa bemutatott
éveket, akik a türelmetlenség idején éltek, de akik éppen ennek ellenkezőjére,
a türelemre tanították gyermekeiket. Ez a türelem és a polgárháború elborzasztó
emléke tette lehetővé a spanyolok számára a vérontás nélküli, békés átmenetet
Franco halála után. A könyv előszavát író Ińaki Gabilondo pedig azoknak
a fiataloknak ajánlja Lafuente írását, akik történelemkönyv nélkül szeretnének
konkrét képet kapni a Franco-rezsim korai korszakáról. Az ajánló szerint a
negyvenes éveket átélő generációnak is segítségére lesz a könyv, hogy
elfogulatlanul tekinthessenek vissza múltjukra, arra, hogy milyen nyomorúságos
intellektuális szemétdombon született meg személyiségük. De úgy gondolom – ha
esetleg fordításban is megjelenik egyszer a mű – a magyar olvasók számára is
érdekes és tanulságos olvasmány lehet Lafuente könyve, hisz a Franco-rezsimmel
analógiákat a mi történelmünkben is találhatunk.
Isaías Lafuente: Tiempos de hambre. Viaje a la Espańa de posguerra (Az éhínség kora. Utazás a háború utáni Spanyolországban), Madrid, Temas de Hoy, 1999., 284. o.
Katona Eszter