Klió 2005/1.
14. évfolyam
A
perui „La Pasionaria”
Daniel R. Reedy könyvében egy Európában szinte nem ismert perui politikus, irodalmár, újságírónő, Magda Portal életművének bemutatását tűzte ki céljául. A könyv címében is jelzett megnevezés párahuzamot sejtet a spanyol Dolores Ibárruri életpályájával, akit a „La pasionaria” („a szenvedélyes”) jelzővel illettek. A párhuzamot első alkalommal egy chilei napilap 1939-ben veti fel. Érdekes módon mindkét lázadó szellemű női harcos végigélte a XX. századot, s mindketten 1989-ben hunytak el.
Élete azért tanulságos, mert
összefonódik a perui APRA – Amerikai Népi Forradalmi Szövetség – (később Perui
Aprista Párt) történetével. A nemzeti radikalizmust nagy demagógiával hirdető
párt sokáig azt az illúziót adta sok millió elégedetlen peruinak, hogy „csak az
APRA mentheti meg Perut”. Az APRA vezérelvű néppárt, ahol Víctor Haya de la
Torre hatalma, befolyása megkérdőjelezhetetlen. A part kemény magját pedig az
Haya de la Torréval a limai egyetemen a húszas évek elején együtt tanuló vidéki
diákok alkották évtizedeken keresztül. A fiatal lázadó költőnő, Magda Portal
életét-sorsát 1927-től az APRA-val kötötte össze.
A szegény és hányatott sorsú
ifjú hölgy először irodalmi tevékenységével tűnik ki, főként lírikus hangnemű
verseket ír, melyben a szomorúság és a melankólia kap főszerepet. Már 1923-ban
elismerik tehetségét, amikor is a limai San Marcos Egyetem irodalmi versenyén
lírai vers kategóriában különdíjjal jutalmazzák. Ez a dátum az, amikor először,
de ahogy azt a szerző írja, életében nem utoljára nyilvánul meg lázadó, makacs
és egyenes jelleme, melynek következtében nem jelentetik meg írásait számos
konzervatív lapban. A díjkiosztó ünnepségen ugyanis Portal nem hajlandó
megjelenni a közönség előtt és átvenni a díjat, miután tudomására jut, hogy a
közönség soraiban ül Augusto B. Leguía tábornok-diktátor, Peru elnöke. Az ifjú
költőnő jellemére és tehetségére José Carlos Marátegui és Víctor Raúl Haya de
la Torre is felfigyel, akik fontos szerepet játszanak élete következő húsz
évében.
A könyv első fejezete három,
Peru és egész Latin-Amerika intellektuális életére és történelmére nagy hatást
gyakorló gondolkodó (Manuel González Prada, José Carlos Mariátegui és Víctor
Raúl Haya de la Torre) rövid bemutatását tartalmazza. Bár a három nagy
gondolkodó filozófiájából áttekintést kaphatunk a kor haladó eszméiről, a
költőnőt körülvevő társadalom jellemzői és annak problémái, melyek témájául
szolgálnak későbbi írásainak, az olvasó előtt homályban maradnak. Érdemes lett
volna tágabb és részletesebb történelmi ismertetést adni, vagy legalább a perui
fiatalságra ható konkrét előzményekkel (mint például a córdobai diáklázadások)
megismertetni az olvasót.
A második fejezetben kezdődik
Magda Portal életének leírása gyermekkorától a már említett 1923-as irodalmi
díj visszautasításáig. Ez az az időszak, amikor még szinte gyermekként
dolgoznia kellett, hogy családját segítse, és munka után szabadidejében órákat
hallgatott a limai San Marcos Egyetemen. Itt ismerkedett meg a kor fiatal
gondolkodóival, avantgárd költőivel, mint például a Bolańos testvérekkel, akik
közül egyik (Federico) férje és gyermekének apja, másik (Reynaldo, írói álnevén
Serafín Delmar) hosszú éveken át magánéleti társa lett, illetve harmadik
testvérével (Oscar), aki Magda mellett állt politikai szerepvállalásában is.
Szintén ebben az időszakban köt ismeretséget Esteban Pavletich-csel. Fiatalkori
műveiben többek között Rubén Daríót, Edgar Allan Poe-t, Ricardo Güiraldest,
Horacio Quirogat és a modemizmus illetve a naturalizmus képviselőit említi a
szerző, mint Magdára tematikájukban vagy stílusukban ható elődöket és
kortársakat. Úgy tűnik erősen hat rá a körülötte lévő közeg, és mintegy átveszi
az általa nagyra tartott társak témáit, eszméit, stílusát. Előtűnik szociális
érzékenysége is, és egyre több írása jelenik meg a társadalmi problémákról, a
szegényekről, a társadalmi igazságtalanságról és az egyenjogúságért való
harcról, mindamellett, hogy írásai nagyon sok esetben önéletrajzi ihletésűek.
Az 1930-as évig tartó
korszakot két fejezetre osztotta a szerző (1923–26, 1926–1930). Ebben a pár
évben válik Magda Portal ismert politikai szereplővé, ismerkedik meg a
baloldali eszmékkel, Mariáteguivel, és lesz társa az antiimperialista harcban
Haya de la Torrének. Megszületik lánya és egyben anya-versei, melyek Gabriela
Mistral verseihez hasonló gyöngédségről tanúskodnak. A szerző megemlíti
Mariátegui cikkeit és a költőnő iránti elismerését, aki Mistralhoz, Juana de
Ibarbourouhoz és Alfonsina Stornihoz hasonlítja. Bárha Mariáteguivel tartó
barátsága nagyon rövid ideig tartott (ez főként az 1927-es száműzetésének
köszönhető), mégis jobban bepillantást nyerhetünk kettejük kapcsolatába
(mindazonáltal érdemes volna kibővíteni ezeket a kutatásokat), mint Haya de la
Torréval való együttműködésébe. Bárha a könyv a legnagyobb hangsúlyt a húszas
évektől az 1950-ig tartó időszakra helyezi (amely érthető is, hiszen ez
irodalmi és politikai szempontból is legtermékenyebb korszaka Portalnak), a
több mint húsz éves együttműködést Haya de la Torréval valójában alig elemzi
Reedy. Egy Portal-idézet az egyetlen (Haya azt mondta: „Már nem írhatsz
verseket. Most már politikai közgazdaságtant kell tanulnod.” „... Tanulnom
kell, Haya azt mondta, hogy tanulnunk kell” és ezzel egy időben kiadatlan
könyvét egy folyóba dobta), ahol előtűnik Haya hatalmas meggyőző ereje és
befolyása a körülötte lévő fiatalokra. Nem teljesen világos az sem, hogy e
korszakban milyen irányzatok hatottak a formálódó költő-politikusnőre. A szerző
említi Magda bolíviai száműzetését és az ottani Bandera Roja című
(baloldali) újságban való közreműködését, de nem tudjuk meg, milyen jellegű e
kapcsolat és a továbbiakban hogyan hat Magda gondolkodására. Reedy többször
hangsúlyozza a marxizmus-leninizmus Portalra gyakorolt hatását, melyet azonban
valójában nem bizonyít. Irodalmi jelentőségét e korszakában nem értékeli
túlzottan, inkább azt emeli ki, hogy hogyan kezdte Portal az irodalmat
politikai fegyverként használni.
Újabb szerelem jelenik meg
életében, a másik Bolanos testvér, írói nevén Serafín Delmar, aki hosszú éveken
át társa lesz száműzetésében, és irodalmi-politikai tevékenységében is. Együtt
folyóiratot is indítanak, azonban pár szám megjelenése után Marátegui
Amautájával (1926 és 1930 között az avantgárd irányzat képviselőinek írásait
megjelentető folyóirat) kezdenek együttműködni egészen bolíviai száműzetésükig.
Műveiben a társadalmi ellenállás és igazságosságért való harc, az egyedüllét és
a tenger egyaránt megjelennek.
Bolíviából hazatérve részt
vesz Marátegui összejövetelein, mígnem 1927-ben „kommunista összeesküvés” vádja
miatt 6 hónapra betiltják a lapot és számos fiatalt – köztük Portalt és Delmart
– kiutasítják az országból. Kuba és Mexikó lesznek az út állomáshelyei, ez
utóbbi hosszabb időre. Itt írják alá 1928 januárjában szándéknyilatkozatukat az
APRA megalakításáról; Magda Portal az egyetlen nő az aláírók között. Egyben ez
az időszak jelenti Haya és Marátegui szakítását is. Portal szerepe és
állásfoglalása nem derül ki pontosan, azonban ez valószínűleg a források
ellentmondásának és hiányának tudható be. Míg Haya ekkortól teljesen elutasító
Maráteguivel, Magda találkozót beszél meg vele a Szocialista Párt alapítása
kapcsán (nem tudjuk Haya tudott-e erről), amelyre már nem kerül sor Marátegui halála miatt.
Időközben irodalomkritikai és
gazdaságpolitikai tanulmányokat illetve előadásokat ír, az előbbiben a mi
József Attilánkhoz hasonló proletárköltő hiányát jelezve, az utóbbiakban olyan
eszméket hirdetve, mint például az antiimperialista harc, Amerika népeinek
összefogása, az elnyomott osztályok segítése, melyek alapjául szolgálnak a
Karib-térségben tett propagandakörútjának. Ez a szerep és feladatkör lesz az,
melyet a párt a későbbiekben is neki szán kihasználva jó szónoki képességeit és
markáns jellemét. A politikában harcos jelleme, míg a költészetben lírai hangja
adja személyiségének kettősségét. Egy harmadik téma is ekkortól kezdi egyre
inkább érdekelni: a nők jogaiért való harc lesz talán legfontosabb célkitűzése
az elkövetkező évtizedekben. Írásaiban a szavazati jogokkal nem rendelkező
nőket szólítja meg és hívja az Apra soraiba, illetve Latin-Amerika különböző
országaiban alkotó írónőkhöz szól, akik valamilyen szempontból hasonló
elhivatottságot éreznek. Annak ellenére, hogy írásai elemzéséből éles kritikák
illetve politikai helyzetelemezések tűnnek elő, nem kapunk pontos képet arról,
hogy Magda hogyan szemléli saját hazáját és társadalmát.
A mű következő fejezete az
üldöztetés, börtön, száműzetés illetve temetés fogalmait emeli ki, melyek a
szerző szerint az 1930–1945-ig tartó időszakra leginkább jellemzők. Az Apra
ekkor válik nagy tömegeket megmozgató párttá, melyben Portal jelentős szerepet
kap; ő irányítja a párt női tagozatát. Alakja fontos üzenetet hordoz: a párt
támogatja a nőket, küzd szavazati jogaikért és az oktatási rendszer
reformjáért, a harmincas évek elején legalábbis ezt ígérik az aprista vezetők.
A megtörténteket leíró jelleggel, pontos sorrendben és nagy részletességgel
tárja elénk a szerző. 1931-ben Serafín Delmar börtönbe kerül, a következő 10
évben egyikük sem említi a másikat, kapcsolatuk megszakad. Az okok
tisztázatlanok maradnak, annyi bizonyos azonban, hogy Portalnak, sőt
családjának is rejtőzködnie kell, 1934-ben pedig őt is letartóztatják és 500
nap fogságra ítélik. A téma megjelenik verseiben, de későbbi műveiben is.
Számos kortársa áll ki mellette és próbálja segíteni más országokból is
(például Carmen Lyra, majd később Gabriela Mistral). Az 1936-os szabadulását
követő három évről szinte alig tudunk meg valamit; ez a ‘csend’ valószínűleg a
politikai rendőrség fokozott ellenőrzésének is köszönhető. 1939-ben úgy dönt,
hogy elhagyja az országot lányával; Bolívián és Buenos Airesen keresztül
Chilébe jut, ahol baloldali csoportosulásokkal (Szocialista Párt, Szocialista
Nők Egyesülete) köt szorosabb kapcsolatot, és a szerző szavaival élve, a női
jogok nem-zetközi szószólójává válik. A későbbi chilei elnök, Salvador Allende
az Egészségügyi Minisztériumban munkát ajánl fel Portalnak, mely nagy segítség
a teljes szegénységben élő anyának. Nemcsak politikai, de irodalmi gyümölcse is
van ennek a hat évnek: 1944-ben megjelenik tanulmánya „Flora Tristán, az
előfutár” címmel. Flora Tristánt sok szempontból tekinthette az írónő elődnek,
őt nevezi a női jogokért harcoló mozgalom előfutárának, mindamellett, hogy
számos életútbeli hasonlóságra is fény derül, 1945-ben adja ki Costa Sur című
verseskötetét, melyet 20 évig nem követ újabb kötet.
Győzelem, tragédia és
elidegenedés szavakkal jellemzi Reedy az elkövetkező 19 évet, talán ez az az
időszak, amely a legnagyobb változást hozza Portal életében. A győzelem Magda
visszatérését és nagymértékű politikai szerepvállalását takarja. Nem kapunk
pontost választ arra, hogy az elidegenedéshez vezető úton Magda mikor veszi
észre pártjának jobbratolódását (érdekes, hogy a szerző a centrum felé való
eltolódásként értékeli az Apra ideológiájában bekövetkező változásokat), a
történésekre adandó magyarázatok helyett inkább a tények közlésére szorítkozik
a szerző. Egyre erőteljesebbekké válnak az írónőnek a nők jogaiért való
felszólalásai, felhívásai, s egyre inkább úgy tűnik, a párt férfitagjai (a
vezetőségben rajta kívül csak férfi volt) nem állnak ki mellette. Kezdődő
csalódottságát tetőzi egy szörnyű tragédia, elveszíti lányát, akinek a
temetésén emberek százai vesznek részt a politikai élet képviselői közül is;
Reedy figyelemre méltó momentumként említi, hogy Haya de la Torre nem jelenik
meg a temetésen.
Mély érzelmi válságában
gyönyörű versek születnek, majd 1947-től újult erővel veti bele magát a
politikai életbe, és egyre kritikusabb hangnemben szólal fel az általa
védelmezettek jogaiért. A II. Aprista Kongresszus jelentette a végső szakítást
Magda és Haya de la Torre között, a legfőbb ok a párt filozófiájának és célkitűzéseinek
(köztük feminista céljainak) megváltoztatása volt, mely ellen nem Magda volt az
egyedüli, aki tiltakozott. Ekkortól ugyan szimbolikusan még ellátott funkciókat
a pártban, azonban párttagságát már nem újíttatta meg. Mégis, ő is egyike volt
azon letartóztatottaknak, akiket az 1948-as aprista felkelésben való
együttműködéssel vádoltak. Híres védőbeszéde (‘Kik árulták el a népet?’) számos
volt társának és barátjának ellenérzetét és felháborodását váltotta ki,
árulónak titulálták, miközben ő az aprista vezetőséget vádolta fasizmussal és
totalitárius elvekkel. A pártban való csalódottságának is köszönhető (bár Reedy
szerint a mű megírásához az okot egyértelműen egy börtönben szenvedő
fiatalember felmentetése adta) a pár évvel később (1957) megírt „La trampa” (A
csapda/Átverés), mely – mindamellett, hogy egy olyan fiatalemberről szól, aki
párthűségtől elvakultan, vezetői biztatására meggyilkolja Peru egy fontos
személyiségét és feleségét – hű jellemzését adja a párt belső hatalmi
viszonyainak, struktúrájának és működésének. A Reedy által említett tény,
miszerint alig lehetett hozzájutni a műhöz, (ezért Portal mintegy huszonöt év
múlva újra kiadja), bizonyára nem véletlen, ahogy az sem, hogy az aprista
kötődésű irodalomtörténészek mindent elkövettek az 1950–70-es években, hogy
Portal nevét kitöröljék a perui irodalomtörténetből.
A visszavonultan élő írónőt a
70-es években kezdik újra elismerni, feminista szervezetek keresik fel, illetve
újra kiadják műveit. Előadások megtartására kérik fel, számos amerikai és
európai országba is eljut. 1989-es halálával visszatért az egész életében
számára oly fontos tengerhez. Hamvait a Csendes-óceánba szórták szét.
Reedy könyvében pontos
részletességgel tárja fel Portal életének szinte minden egyes pillanatát, célja
inkább egy szenvedélyes harcos életének, és az öt körülvevő történelmi
eseményeknek a bemutatása, mintsem a rá ható ideológiák és saját világképének
mélyebb elemzése volt. Ez utóbbi további kutatások tárgyát képezheti.
Daniel R. Reedy: Magda Portal. La Pasionaria Peruana. Biografía Intelectual (A perui La Pasionaria. Szellemi életrajz). Lima, 2000, Ediciones Flora Tristán, 386. o.
Jancsó Katalin