Klió 2005/1.
14. évfolyam
Kárpátalja
a világháborúk között
Mihajlo Boldizsár az Ungvári Nemzeti Egyetem tanára,1 a történelemtudományok doktora, több mint száz tudományos cikk és tíz monográfia szerzője. Érdeklődési köre igen széles, mivel a kárpátaljai ateista nevelés és a görög katolikus egyház történetével, valamint a vidék két világháború közötti államjogi helyzetének kérdésével is foglalkozott. Legfontosabbnak a levéltári forrásokon alapuló kutatómunkát tartja, s ezért tevékenysége során a prágai, moszkvai és ungvári levéltárakban végzett jelentős kutatásokat.
Az elmúlt évtized kárpátaljai
ukrán nyelvű publikációihoz képest, melyek a fenti témában eddig megjelentek,
rendhagyó munka ez. Utóbbit maga a szerző is elismeri bevezetőjében, mivel nem
Kárpátalja két világháború közötti történetének folyamatát ismerteti, hanem a
könyv címének második felében szereplő dolgokra összpontosít – vagyis egyes
tényekre, eseményekre, emberekre és azok értékelésére. Az értékelések többsége
azonban még mindig a szovjet–ukrán történetírás hagyományos sztereotípiáit
tartalmazza a fenti témában, ezzel szemben nála már érzékelhető az álláspontok
finomításának szándéka, az alternatívák életképességének elfogadása.
A munka értéke pont abban
rejlik, hogy ehhez hasonló próbálkozásra még nem volt példa a vidék ukrán
nyelvű historiográfiájában. Az indoklást a rendhagyó szerkezetű történelmi
munka megírására maga a szerző adja meg, mivel szerinte a fenti korszakról
sokan és sok szemszögből írtak, és minden eseményt feltártak. A leírtak viszont
igen gyakran ellentmondanak egymásnak, szerzőik pedig a másik kutató állításait
nevezik légből kapottnak.
Munkájában a következő
eseményekre összpontosít a szerző: a vidék (Kárpátalja) megnevezései; az első
tanácsok létrejötte és tevékenysége Kárpátalján; az 1919. január 21-i huszti
kongresszus; a terület autonómiájáért folytatott harc, s végül az oly vitatott
kérdés, mint Kárpátalja Ukrajnával való „újraegyesülésének” problémája.
Boldizsár külön fejezetet szentel a levéltári kutatások leírásának, és könyve
végén fénymásolt formában közli azokat a dokumentumokat, melyekről ír, s melyek
tartalmát sok, a témával foglalkozó kutató többsége ugyan nem látta, de
hivatkozik rá, ám hibásan.
Érdekesen nyit M. Boldizsár
az első fejezetben, ahol azokat az elnevezéseket és létrejöttük körülményeit
taglalja, melyeket a jelenlegi Kárpátalja viselt 1918 és 1944 között.2 A könyv írójának tudomása szerint a Magyar
Királyságban 1918-ig a vidéket Ruszka Marka (Orosz határvidék) néven ismerték,
s ezt az elnevezést nemcsak földrajzi, hanem politikai és jogi értelemben is
használták. Később ezt a nevet az Uhorszka Rusz (Magyar Rusz) váltotta fel.
Az első világháború után a
„burzsoá” Magyar Köztársaság minden eszközzel szerette volna megtartani a
vidéket, s ezért az 1918. december 10–21-i törvény értelmében a Russzka Krajina
nevet kapta, mint autonóm körzet. A saint-germaini és a trianoni
békeszerződésben azonban óvatosabban írták körbe a vidéket – a Kárpátoktól
délre élő ruszinok földjének nevezve azt. Ám ez túl hosszúra sikeredett, s
ebből lett a Podkarpatszka Rusz (Kárpátaljai Rusz), s a Ruszinszko. Az előbbi
megnevezés került a Csehszlovák Köztársaság 1920-as és 1938-as alkotmányának
szövegébe is. Utoljára ez az elnevezés jogi okiratban az 1945. június 29-én
aláírt szovjet-csehszlovák szerződésben jelent meg, ahol viszont a Zakarpatszka
Ukrajina (Kárpátontúli Ukrajna) már párhuzamos elnevezésként jelenik meg.
Utolsóként a Karpatszka
Ukrajina (Kárpát-Ukrajna) nevet vezeti fel a szerző, mely az 1939. március 15-i
Szejmen jelent meg, s Avgusztin Volosin nevéhez is kapcsolódik. M. Boldizsár a
Zakarpatszka Ukrajina név mellett teszi le voksát, mely azonban a Kárpátokon
kívül élő oroszok elnevezéseként jelent meg, s az új közigazgatási egység neve
is lett, hisz Moszkvából (vagy Kijevből) nézve ez a terület a
Kárpátok-hegységen túl helyezkedik el.
Az alapos „névelemzések” után
az 1918-19-es évek kusza eseményeinek sűrűjéből azokat próbálja kiemelni,
melyek megítélése kétes. A három, egymással szinte ellentétes célokat kitűző –
Eperjesen, Ungváron és Huszton létrejött nemzeti tanácsok tevékenységét
mellőzve a Máramarosi Ruszka/Ukrajinszka Radáról (Orosz/ukrán Tanács) ír,
melyet a budapesti tárgyalásokról elégedetlenséggel hazatérő kárpátaljai
ruszin küldöttek hívtak össze. A szerző e tanács első jegyzőkönyvének
fénymásolatát is közreadja, amit a T. G. Masaryk Levéltárban lelt meg Prágában
(119. o.). Ez a Rada nem akart tovább Magyar országhoz tartozni, hanem
Ukrajnához akart csatlakozni. Boldizsár részletesen elemzi az okirat tartalmát,
végül arra a következtetésre jut, hogy mind a máramarosi, mind a később alakult
szolyvai tanács egyértelműen a ruszinok és nem az ukránok véleményét tükrözte.
A helyi ruszin lakosság politikailag először aktivizálta magát, és
nyilvánította ki az Ukrajnával való „újraegyesülési” óhaját. Az 1919-es
„újraegyesülés” aktusa objektív események hatására maradt el, s Csehszlovákia
lett a ruszinok orientálódási iránya.
A következő fontosnak tartott
esemény az 1919. január 21-én megtartott huszti kongresszus, melyről tényeket
és értékeléseket közöl a szerző. A fent említett gyűlést azért tartja
Kárpátalja történetében fontosnak, mert először foglalta határozatba az
Ukrajnával való „újraegyesülés” tényét. Ugyanakkor kritizálja Petro Sztercso
1965-ben, Torontóban kiadott munkáját (A Kárpát-Ukrán Állam), amiben utóbbi a
huszti eseményt össznépi gyűlésnek nevezte. Azért nem helytálló az össznépi
jelző, mert ahhoz általános választásokat, vagy referendumot kellett volna
tartani, ám egyik sem zajlott le a kongresszus előtt. Ezt a téves
fogalomhasználatot aztán később majd minden, a témával foglalkozó publikációba
átveszik, Sztercsora hivatkozva. A szerző azt is megjegyzi, hogy a huszti
esemény össznépinek nevezése ellen szól az a tény is, hogy a vidék akkor is
többnemzetiségű volt, s a ruszinok csak a lakosság 60 százalékát tették ki. Az
ott élő magyarok, zsidók, románok, szlovákok és más nemzetiségűek pedig aligha akartak Ukrajnához csatlakozni.
A következőkben a szerző az
USA-ban tevékenykedő Amerikai Rutén Nemzeti Tanács által Homesteadben és
Scrantonban aláírt szerződéseket és határozatokat taglalja, melyek vagy
függetlenséget, vagy Galíciával és Bukovinával való egyesülést kértek
Kárpátalja ruszinjai számára, s ha egyik sem lehetséges, akkor autonómiát. A
Wilson elnökhöz eljuttatott határozatot utóbbi megvalósíthatatlannak tartotta,
de ajánlotta a Csehszlovákiához való csatlakozás lehetőségét.
A huszti kongresszus
interpretálásában M. Boldizsár polemizál két, nemrég megjelent kiadvány
szerzőjével is, akik szerinte soha nem látták a fenti esemény egyetlen hiteles
dokumentumát sem, mégis messzemenő következtetéseket vonnak le munkájukban a
témával kapcsolatban. Az egyik egy 1997-ben megjelent monográfia, ami Ju. Biszaga nevéhez fűződik, annak jogi
doktori disszertációja. Másik egy szlovák nyelvészprofesszor – M. Muskin
2000-ben, az ungvári „Proszvita” tudományos folyóiratában megjelent cikke.
Utóbbi megállapításaiból olyan elemeket is kiemel Boldizsár, melyek szerinte
nem felelnek meg a valóságnak (29. o.). Mindkét munka számos hiányosságán túl,
közös tévedésnek nevezi a fenti szerzők azon állítását, miszerint a Kárpátalján
zajló események mozgatórugói az ukránok voltak. Ennek cáfolására több korabeli
irat fénymásolatát csatolta könyvéhez, melyek azt bizonyítják, hogy az
eseményekben tevékenyen résztvevők magukat mindenhol ruszinoknak nevezik. A
kérdés kapcsán arra is kitér, hogy a vidék ruszinjait, mint külön nemzetet,
1918. október 23-án ismerték el, amikor a Zsatkovics vezette Amerikai
Rutén/Ruszin Nemzeti Tanács képviseletében felvették őket „az elnyomott
közép-európai nemzetek uniójába”.
Az objektivitás végett azt is
leszögezi a szerző, nem kell elfelejteni, hogy az amerikai népszavazást és a
tárgyalást is ruszin nemzetiségű, de amerikai állampolgárok végezték, miközben
a vidék helyi képviselőit arról nem is értesítették. Ennek kapcsán egy újabb,
USA-ban kiadott, egykori emigráns – Vikentij Sándor: Kárpátontúl:
történelmi-jogi áttekintés a IX. század és 1920 között című munkáját
analizálja.3
Fejezetzáró következtetésében
Boldizsár leszögezi, aki Kárpátalja e korszakával foglalkozik, az jól teszi, ha
a forrásokhoz tér vissza és levéltárakban kutat, nem pedig a kétes
visszaemlékezésekből meríti a neki tetsző információkat.
Jelentős és sorsfordító
esemény volt a szerző szerint Kárpátalja történetében az autonómia megszerzése.
Miután Csehszlovákia megkapta a területet, csak megígérte, de nem adta meg
annak az önrendelkezési jogot. Az európai események hatására az 1930-as évek
végére már két jelentős politikai tömörülés is egyre erőteljesebben követelte
az önrendelkezés megadását Kárpátaljának: az oroszbarátnak mondott Duhnovics
Társaság és az ukranofil Proszvita. Kettejük között a támogatottság 2:1
arányban oszlott meg az oroszbarátok javára. M. Boldizsár annyira fontosnak
tartotta ezt az eseményt, hogy lépésről lépésre adja közre az autonómia
megszerzésének folyamatát: Bródy András, majd Avgusztin Volosin
miniszterelnökségét, s az első bécsi döntést, mely a „fasiszta” Magyarországnak
ítélte Kárpátalja délnyugati, magyarlakta területeit. Ezért volt kénytelen a
Volosin-kormány székhelyét Ungvárról Husztra áthelyezni. A kormány huszti
időszakának ellentmondásos tevékenységét a területre beáramló galíciai
emigránsok ráhatásaként summázza a szerző, hisz ekkor jelenik meg a
Kárpát-Ukrajna megnevezés is a maradék Kárpátalja területére. Az események
gyors alakulása miatt 1938 végére a kormány kénytelen volt katonai erőről
gondoskodni, s létrehozta a Karpatszka Szicset (Szics Lövészgárdát). A
szervezet alapszabályát 1938. november 10-én fogadták el, tagjai
szakközépiskolák és gimnáziumok tanulói, valamint az intelligencia jelentős
része lett. Az események kronologikus folyamát itt a szerző szinte kommentár
nélkül írja le, de kiemeli, hogy az 1939. februárjában kiírt Szejm-választások
előtt Volosin demokráciaellenes lépést hajtott végre, mikor feloszlatott minden
pártot. Ennek következtében az Ukrán Nemzeti Szervezet képviselői kerültek csak
fel a szavazólapokra. Így nem meglepő, hogy ez a szervezet kapta a szavazatok
több mint 90 százalékát (57. o.).
Az újonnan megalakult kormány
1939. március 15-én „végre” kihirdette Huszton a független Karpatszka
Ukrajinát.
A fent tárgyalt korszak és a
Kárpát-ukrán miniállam legjelentősebb személyisége kétségtelenül Avgusztin
Volosin volt. Az utóbbi évtizedben szinte elburjánzottak a Kárpát-Ukrajnáról és
Volosinról szóló publikációk, melyek kortársai, azok gyerekei, illetve unokái
tollából származnak. Utóbbiak igen gyakran kétes, sokszor ellentmondásos anyagokat
használnak fel Volosin alakjának bemutatására. Ezt a szerző szinte
törvényszerűnek tartja, hisz az „atya”, ahogy hívei szólították Volosint,
valóban egyedülálló személyiség volt. M. Boldizsár külön fejezetet szentel a
„nagy kárpátontúlinak”. Mielőtt az autonóm Kárpátalja elnöke lett, Volosin a
következő posztokat töltötte be, idézzük a szerzőt: „Avgusztin Volosin – pápai
kanonok, az ungvári tanítói szeminárium igazgatója, a leányszeminárium
igazgatója, a városi iskola igazgatója, a fíú és leány népiskola igazgatója,
két bentlakásos iskola igazgatója, az Orosz Pedagógustársaság feje, a Szláv
Újságírók Társaságának vezetője Ungváron, az Egyházi Tanárok Társaságának
vezetője, a Proszvita vezetőhelyettese, s végül a Kárpátaljai Bank elnökségének
feje.” (60. o.)
Hosszú és megdöbbentő ez a
sor, de ha jobban megnézzük, akkor csupa oktatási és kulturális intézmény,
egyesület vezetői posztját töltötte be, kivéve a legutolsót. Így talán
hihetőbb, amit a kötet szerzője állít, hogy ti. Volosin soha nem készült politikai
pályára. Másik megállapítása róla, hogy sohasem foglalkozott a független
Kárpát-ukrán állam problematikájával. Utóbbi állításának alátámasztására több,
a korabeli sajtóban megjelent Volosin-interjúból is idéz M. Boldizsár. Hogy még
hitelesebb legyen az „atya” személye, francia és lengyel újságok publikációit
is felsorakoztatja érvei mellé. A tényt, hogy 1939-ben mégis Volosin hirdette
ki Kárpát-Ukrajnát, Boldizsár is elismeri, de az „atyának” tulajdonított, 1941.
július 11-i keltezésű, Hitlerhez írt levelet hamisítványnak tartja.
Amikor 1939 márciusában
megszűnt Kárpát-Ukrajna, elnöke Husztról Románián át Belgrádba, Zágrábba, majd
Bécsen át Berlinbe utazott, míg végül ugyanazon év májusában Prágában
telepedett le. A szerző sorra veszi, ki kereste meg Volosint az emigráns ukrán
politikusok közül, s próbálta rávenni a saját irányzatához való csatlakozásra.
Ám ő mindannyiszor visszautasította a politikai „csábításokat”, s inkább a
Prágában működő Ukrán Szabadegyetem professzora lett, majd a pedagógiai tanszék
vezetője 1945 májusáig. Ekkor a felszabadító Vörös Hadsereg letartóztatta,
Moszkvába vitte, ahol a 70 éves embert kínzásoknak is alávetették. A vád ellene
az ukrán nacionalizmus szítása volt. Két hónap múlva, valószínűleg nem bírván a
megpróbáltatásokat, azokba halt bele, mivel a hivatalos halotti bizonyítvány
szívinfarktusban jelölte meg a halál okát.
Életének prágai korszakáról
igen kevés publikáció jelent meg eddig, ami viszont napvilágot látott, az
javarészben valótlan – állítja Boldizsár. A legszégyenletesebb hibát talán az
1999-ben, Kijevben kiadott Jogi enciklopédia első kötetében, a fent már
említett Ju. Biszaga által írt, Volosinhoz kapcsolódó szócikk tartalmazza, ahol
egy mondaton belül három valótlan dolgot is állítanak róla. Az enciklopédia
513. oldalán a következő áll: 1. Volosin emigránsként élt Prágában; 2. egyszerű
előadóként kezdte munkásságát az Ukrán Szabadegyetemen; 3. rektora is volt
ennek az intézménynek. Boldizsár polemizál ezzel, mondván: 1. Volosin nem
lehetett emigráns Prágában, hisz csehszlovák állampolgár volt; 2. az egyetem
levéltári anyagai egyértelműen bizonyítják, hogy oda professzori státuszban
vették fel, 3. s ugyanezekben a dokumentumokban sehol nincs nyoma annak, hogy
valamikor is rendesen választott rektora lett volna az Ukrán Szabadegyetemnek.
Volosin rektorságáról szóló
állítást azonban még a Prágai Károly Egyetem egyik docense is átvette (73. o.),
s innen egyenesen „vándorolt át” a többi publikációba. M. Boldizsár az állítást
cáfolva, pontosan megadja a lelőhely koordinátáit azok számára, akik kutatni
szeretnék a Volosin prágai életéhez fűződő anyagokat a levéltárban. Ugyanezen
témában a polémia még több kárpátaljai publikációra és szerzőre is kitér, s
pontos adatokkal cáfolja a „félreinformálókat”, akik szerinte kellő forrásanyag
hiányában publikálnak ténynek tűnő adatokat Volosinról.
A két világháború közötti
időszak utolsó, egyben sorsfordító eseményének a szerző az 1944. november 26-i,
a munkácsi Népi Bizottságok küldötteinek I. kongresszusát tartja, mert ezzel
megvalósult „Kárpátontúl újraegyesítése Szovjet-Ukrajnával”. Sajnálkozva ismeri
el azonban azt a tényt, hogy az esemény eredeti dokumentációja – a jegyzőkönyv,
a küldöttek felszólalásai, az újraegyesülési kiáltványra felkerült lakossági
aláírások – nem maradt fenn. Így a kongresszus lefolyását főleg a korabeli
sajtó anyagaiból és egyes résztvevők visszaemlékezéseiből rekonstruálták.
A munkácsi eseményből is csak
a vitatható momentumokat emeli ki, ám ebből igen sok van. Az egyik ilyen, hogy
az „újraegyesítés” tömeges mozgalom volt Kárpátalja lakosai körében, de nem
lehet azt össznépinek, általánosnak nevezni, mivel a jelentős számú magyar és
román lakosság nem támogatta azt. Ez a küldöttek területi megoszlásában is
tetten érhető, hisz Munkács és körzete 128 főt, míg a második legnagyobb
Beregszászi körzet csak 28 főt delegált a munkácsi összejövetelre. Ugyanez a
résztvevők etnikai megoszlásában még inkább kontrasztos képet mutat, mivel a
663 delegátusból 622 ruszin/ukrán, 26 magyar, 5 orosz, 2-2 román, szlovák és
német, 4 pedig zsidó volt (89. o.). A magyarok alacsony részvételét a szerző
azzal magyarázza, hogy ők valószínűleg nem akarták Kárpátalja
Szovjet-Ukrajnához való csatolását.
Az „újraegyesítés” aktusát a
kötet írója az ukrán földek független államba való egyesítése befejező
szakaszának minősíti. Szerinte Kárpátaljának gyakorlatilag nem volt más
alternatívája az 1944–45-ös években, mint az Ukrajnához való csatlakozás –
vagyis történelmi sorsa volt ez a vidéknek.
Összegzésképpen Mihajlo
Boldizsár megállapítja, hogy az általa tárgyalt időszakról nagyon sok mindent,
ha nem mindent, elmondtak már a történészek és a publicisták. Ám ez közel sem
jelenti azt, hogy a teljes valóság birtokában lenne bárki is. Azt is
törvényszerűnek látja, hogy egyazon dologról, eseményről vagy emberről
különböző kutatók eltérő véleménnyel vannak. Baj akkor van, ha véleményüket
félnek nyilvánosan ütköztetni a másik történészével.
M. M. Áîëäčćap: Çaęŕđďŕňň˙ ěić ńâiňîâčěč âiéíaěč. Ôaęňč. Ďoäiď. Oöiíęč. (Kárpátalja a világháborúk között. Tények. Események. Emberek. Értékelések). Óćăopoä = Uzsgorod, 2001. 148 o.
Szamborovszkyné Nagy Ibolya
1. Jelenleg az UNE államjogelmélet-története tanszék vezetője.
2. Az objektív közlés érdekében jegyezzük meg, hogy a szerző Kárpátalja területét egész munkájában következetesen „Zakarpattyjának”, vagyis Kárpátontúlnak nevezi.
3. A munka 1992-ben látott napvilágot New Yorkban.