Klió 2005/1.
14. évfolyam
Szembesülés
hatvan év után – A magyar zsidókon elkövetett gyilkosság
Emberek, közösségek, nemzetek a kerek évfordulókat szokták felhasználni az emlékezésre. Ilyenkor az évfordulóhoz méltóan ünnepélyesen felidézik az emlékezés tárgyát, és általában tanulságot vonnak le az akkori eseményekből arra törekedve, hogy kimutassák a kihatásokat a jelenig, netán – ha feltételesen is – biztató-intő jelzéseket adjanak le a jövőre vonatkozóan. Az emlékezésen túlmenően, mindig nehéz a különbségtétel; az ember akaratlanul is könnyen egybemossa a dolgokat, és nehéz aztán kibogozni, mi hova tartozik, mivel hozható összefüggésbe.
A magyarság XX. századi
története annyira összecsomósodott egyetlen gubancba, hogy minden Trianon körül
forog, abból szokás levezetni minden további következményt és törekvést. Ebben
az összefüggő láncolatban, rendszerben mindenekelőtt az országcsonkítás, a
kiheverhetetlen veszteség traumája uralja a lelkeket, és döntően hat a
gondolkodásra. Ebben a zsákutcás helyzetben nagyon hajlamosak vagyunk az
átfedésekre, azaz a sokrétű dolgokat is egysíkúvá tesszük, minden bajunk okát
(mert hiszen bajról van szó) kizárólag Trianonból eredeztetjük. Ennyire
terhelten nehéz körültekintően és kimérten gondolkodni, mérlegelni. Éppen ezért
segítséget jelenthet a józan felmérésre, értékelésre, ha mintegy kívülről
tükröt tesznek elénk: nézzünk belé, s megláthatjuk, mennyire hasonlít az
önmagunkról alkotott kép arra, amit mások rajzolnak meg rólunk.
1944. október 15-én valóban a
sötétbe ugrott az akkori politikai vezetés, élén Horthy Miklós kormányzóval. A
mozzanatnyira sikerült kiugrási kísérlet megmutatta, hogy még arra sem volt
képes a hivatalos Magyarország. S akadt Szálasi Ferenc személyében
„nemzetvezető”, aki gondoskodott arról, hogy fenékig ürüljön ki a pohár. Ezért
aztán ki is járt az utolsó csatlós besorolás, aki nem méltó kíméletre.
Amennyiben perként fogjuk fel az egész folyamatot, mint utódoknak a történéseket
és tényeket feltárva és tudomásul véve kell keresnünk az összefüggéseket.
Az első és talán legfontosabb
kérdés: Magyarországot ténylegesen beárnyékolta Trianon? Abszolút mérceként
mindent abból eredeztetett a közvetlen érintett nemzedék, s kiküszöbölése
érdekében képes volt megfizetni minden árat? Trianon traumájából kifolyólag
vállalta a Harmadik Birodalom által felállított csapdát? E csapdába kerülve,
vajon volt-e kellő mozgástere – ha korlátozott mértékben is – az önálló
cselekvésre vagy legalább gondolkodásra? Utólag természetesen minden másképpen
fest, történelmi folyamatok ellenben annyira hatalmukba ejthetik az embert,
hogy nem lát még csak félszemére sem?
A szerzőpáros, az 1963-ban
született Christian Gerlach és az 57 éves Götz Aly közös munkában
dolgozta fel a magyar zsidóság nagy részének elpusztítását, illetve
elpusztulását. Mindketten történészek és németek. Már csak ez a tényállás is
felkelti az érdeklődést, vajon hogyan látják ők ezt a máig le nem zárt és el
nem évült kérdést? Kétségtelen, a címben megadott tárgyat dolgozták fel,
lényegében azonban sokkal többet nyújtanak, hiszen a zsidó törvényekkel (1939,
1941) összefüggésben nem kevesebbre vállalkoztak, mint hogy vizsgálódásukban
visszanyúlnak a húszas évekig, és onnantól kísérik végig Magyarországon a kül-
és belpolitika alakulását, különös tekintettel a német-magyar kapcsolatokra.
Behatóan elemzik Magyarország megszállásának előkészítését, a megszállás
megindoklását és kihatásait.
Kissé egyoldalúnak mondható
megítéléssel úgy szól következtetésük, hogy Horthy és rendszere tulajdonképpen
a megoldatlan társadalmi és közjogi alapkérdésekről akarta elterelni a
figyelmet három súlypontú politikájával: a trianoni diktátummal mélyen
megsértett nemzeti önérzet és az abból levezetett revíziós igény, a zsidóság
túlsúlya a városi életben, valamint az antibolsevizmus (421. old.).
Magyarország külpolitikai teljes elszigeteltségében elsőként Mussolini
Olaszországában talált szövetségest (1927), és ebből közösen keresték a hármas
tengelyt történetesen Ausztriával, de miután ennek a közeledésnek véget vetett
Dollfuss kancellár meggyilkolása és a növekvő német nyomás Ausztriára, más
irányt vett a politika, különösen Hitler sikerpályája láttán.
Magyarország tehát nem
elsődlegesen fordult Németország felé, hanem miután bizonyos kényszerűség is
arra késztette. Nagyon is jánuszarcú volt ez a kapcsolat, hiszen kellő
fenntartással indult be a közeledés, de aztán felmérve a külpolitikai erőket,
úgy ítélte meg a magyarországi politikai vezetés, hogy Trianon revíziója csakis
Hitler Németországára hagyatkozva valósulhat meg; mindazonáltal érdekközösség
mutatkozott a zsidókérdés hasonló megítélésében, habár Magyarország a
zsidóságot korlátozó törvények meghozatala ellenére sem tervezte a zsidóság
elpusztítását. A tanácsköztársaság réme mindamellett újabb felhajtóerőt
jelentett a Szovjetuniónak Németország általi lerohanásával. Mindez csapdák
egész sorozatát vonta maga után, amikbe – a szerzők szerint – Magyarország
túlságosan könnyelműen besétált. Annak ellenére, hogy Magyarország hellyel
közzel igyekezett hangsúlyozni önállóságát (Lengyelország legyőzésekor,
Jugoszlávia szétesésekor), Hitlernek a román–magyar ellentétekből kifolyólag
olyan ütőkártya került kezébe, amit bármikor kijátszhatott a magyarok ellen,
legalábbis ettől tartott a magyar politika Észak-Erdély visszaszerzése kapcsán.
A háborúba sodródás Hitler
hódító politikájának árnyékában álomkórszerűen következett be, ugyanakkor
egy-egy fordulat ismételten nyugtalanította a magyar politikát, ami olyan
„meggondolatlan” megnyilvánulásokhoz vezetett, mint a szövetségesekhez való
közeledés, ami viszont a németek bizalmatlanságát váltotta ki, mígnem teljes
stratégiai előkészületek után Hitler a Margareta tervvel kiadta a parancsot
Magyarország katonai megszállására. Tulajdonképpen ezzel kezdődött Eichmann
garázdálkodása, igaz, olyan magyarországi légkörben, ami eleve megkönnyítette a
zsidók deportálását, majd pedig Auschwitzba szállítását. Mindazonáltal
körültekintően mérlegeinek a szerzők; érdemes is idézni, miben látják
Magyaroszág katonai megszállásának indokait: „Magyarország német megszállása
nélkül biztosan nem került volna sor a magyar zsidók nagytömegű deportálására
és Auschwitzbe szállítására. A magyar zsidókon elkövetett gyilkosság azon német
törekvésekkel volt összefüggésben, melyek az ország megszállásával akarták
megakadályozni a magyar szövetségest a háborúból való kiszállásban és ezáltal
még szorosabban Németországhoz kötni, Magyarország ipari és mezőgazdasági forrásait, közlekedését,
mindenekelőtt munkaerejét kiaknázni. A zsidókon elkövetett gyilkosság mindamellett
a magyar jobboldali törekvésekkel is összefüggésben volt, befelé a háború,
megszállás és kizsákmányolás társadalmi következményeit a jövőben a politikai
stabilitás javára csökkenteni, esetleg ennek érdekében akár strukturális
változást is bevezetni, kifelé pedig a németek ellenében az ország
szuverénitását helyreállítani, hogy végül is katonailag és politikailag
károsodás nélkül ki lehessen válni a háborúból.” (248. old).
Sok esetben inkább magyarázat
mint ténykérdés a magyarországi hatóságok közreműködésének megítélése a
zsidóság elpusztításában. Tény, a magyarországi német befolyás alatt
felerősödött az antiszemitizmus, amit szociális színekben igyekeztek
feltüntetni, a zsidók kiszorítását megindokolni. Innen ugyan mozgásba jöttek
pszichológiailag a rugók, a magyar zsidó politika félszegségére és egyben
kétszínűségére jellemzően azonban ugyanekkora volt az ódzkodás a fizikai
megsemmisítéstől. Beszédes példákkal szolgálnak Hitler kirohanásai, német
jelentések arra vonatkozóan, hogy a magyarok el akarták szabotálni a
zsidókérdés végleges megoldását. 1944. március 19-ig mintegy 70 ezer, németek
által veszélyeztetett zsidó talált menedéket Magyarországon (31. old.). A
kérdéssel szembeni bánásmód legjellegzetesebb megnyilvánulásának mondható 18
(16?)ezer kárpátaljai, bevándorlónak tekintett zsidó esete 1941 nyarán, amikor
is a magyar katonaság az összefogdosott áldozatokat végül is a németek által
megszállt ukrán területre toloncolta, ahol aztán a német hadsereg és az SS
golyói végeztek velük. Tény viszont, Eichmann küldetése Magyarországra a zsidó
kérdés végleges felszámolása céljából történt. A szerzőpáros határozott
véleménye ellenben, hogy a németeknek nem sikerült volna néhány hét leforgása
alatt több mint 400 ezer zsidót kiszállítani Auschwitzba magyarországi hatósági
és katonai (csendőrségi) közreműködés nélkül. Sőt, az egyes szállításokat
olyképpen is „álcázták” a németek, hogy csak a magyar határon túl vették át
őket „hivatalosan” is, addig magyar fegyveresek kísérték a vonatokat. Ennek
lebonyolítását külön megtervezték és megszervezték a német hadsereg 1944. május
4–5-én Bécsben megtartott konferenciáján. Az 1944 áprilisában Magyarországon
koncentrációs táborokba gyűjtött vidéki zsidókat napi 45 vagonból álló négy
szerelvénnyel háromezrenként Kassán át szállították el. A végösszeg: 1944.
május 15. és július 9. között 147 szerelvény kereken 440 ezer zsidóval érkezett
meg Ausschwitzba (259. old. folyt.).
Ezen a ponton ki kell térni
azon megfontolásokra, melyek szerint maga Hitler jutott el arra az
elhatározásra, hogy a munkaképes zsidókat nem kell megsemmisíteni, hanem
munkára kell fogni őket, természetesen olyan körülmények között, amik a
kényszermunkások mintegy
kétharmadának halálát vonták
maguk után. Magyarország a maga módján úgy „védekezett” – eltekintve Horthy
parancsától, mely a kiszivárgott hírek és a nemzetközi nyomás hatására
megtiltotta a zsidók további deportálását –, hogy egyrészt jóval a szükséges
létszámon felül osztottak be a magyar honvédséghez munkaszolgálatosokat,
másrészt mintegy a tudatos és közvetlen
megsemmisítés elkerülése céljából
készségesen ajánlott fel Németországnak magyarországi zsidó
munkaerőt, bár ismételten történt hivatkozás a munkaerőhiányra, nevezetesen
német hadiüzemek Magyarországra telepítése következtében. Érdekes a szerzők
feltárása: az általuk áttekintett források alapján inkább a munkaerőhiány
megoldása került előtérbe 1944 második felében, mindazonáltal 1945 januárjától
ez erősen háttérbe szorult, ami az összeomlással járó káoszból magyarázható.
Végül is a kényszermunkások egy részét Auschwitzban „válogatták ki”, más
részüket külön menetben terelték végig a Dunántúlon Ausztria felé, ahol többek
között sáncépítésnél vetették be őket. A mérleg a következő végeredményt
mutatja: 1944-ben 200 ezer magyar zsidót deportáltak kényszermunkára Németországba,
illetve a Németország által megszállt területekre. Ide sorolható az a 110 ezer
személy, akiket az 1944. május–július között Auschwitzba szállítottak közül
„különítettek” el. További több mint 90 ezret hurcoltak el közvetlen
Ausztriába. 320 ezer zsidót mindjárt megérkeztük után pusztítottak el
gázhalállal Auschwitz-Birkenauban (374. old.). A 200 ezer elhurcoltból – a
Zsidó Világkongresszus adataira támaszkodva – 1945-ben 121 500-an tértek vissza
Magyarországra, ötezren más országokba vándoroltak ki. 134 ezer zsidó élte túl
Magyarországon a végveszélyt, köztük 119 ezer budapesti, 15 ezer
munkaszolgálatos, illetve kényszermunkás, valamint azok, akiknek sikerült
elrejtőzniük, összesen tehát kereken 260 ezer magyar(országi) zsidó élte túl a
II. világháborút (409. old.). Az 1938–1941 között megnövekedett Magyarország
700 ezer zsidójából tehát 440 ezren estek áldozatul, ami kereken 63 százalékos
veszteséget tesz ki. (A tényleges létszámhoz mérten – trianoni Magyarország 400
760, a visszacsatolt területek 325 ezer, mintegy 100 ezer kikeresztelkedett,
összesen 825 760 – 53,28 százalék.)
Ezek a hűvös számadatok,
amiknek történelmi súlyához nem fér kétség. A szerzőpáros – igaz,
összefoglalójukban elveszítették egyébiránt meghökkentő higgadtságukat,
kimértségüket – adatok garmadájával bizonyítják Magyarország
kiszolgáltatottságát a Harmadik Birodalommal szemben. Ennek ellenére felróják
az akkori magyar politikának a készséges közreműködést a németekkel. Utalnak
arra, hogy Franciaország és Dánia megszállt országok voltak, az ottani
hatóságok mégis sikerrel akadályozták a zsidók deportálását, a belföldi
hatóságok és közegek közreműködése nélkül ugyanis alig boldogultak a németek.
Egyebek mellett két olyan
kérdéskört is felölel a tárgyalt kötet, amikre – ha csak röviden is – ki kell
térnünk: Magyarország anyagi javainak mintegy 25 százaléka zsidó kézben volt a
II. világháború előtt. E javak elkobzásával és államosításával igyekezett
könnyíteni a kormányzat a háborús cselekmények folytán növekvő nyomorúságon. A
különböző juttatások révén sikerült ugyan egyrészt valamelyest enyhíteni a
társadalmi feszültséget, másrészt azonban ezek az eljárások csak növelték az antiszemitizmust,
ha másként nem, azáltal, hogy a lakosság nagy tömegei megelégedéssel fogadták a
zsidók jogfosztottságát, majd pedig eltávolítását. A másik kérdéskör a zsidó
vagyon orgazdaként történő kezelését érinti, a németek ugyanis a piszkos
munkát mintegy a magyarokkal végeztették el, hogy aztán az ingóságokból
Németországba szállítsanak minél többet. Magyarország a német követelések egy
részét a lefoglalt és zárolt zsidó tőkéből igyekezett kielégíteni.
Külön fejezetben lehetne
idézni a németországi levéltári adatokból összeállított szállítmányok növekvő
nagyságát természeti kincsekben és agrártermékekben. A Magyarországon
létesített német hadiipar üzemeltetése a magyar államot terhelte, hogy ne is
említsük, a német megszállás költségeit, egészen természetesen, szintén
Magyarországnak kellett vállalnia. A kiszipolyozás, rablás a német
megszállásnak szinte utolsó napjáig tartott.
Kurt Becher birodalmi
meghatalmazott összeállítást készített arról, mi minden került Németországba
1944. október 20-a után: 1227 mozdony, 3839 személyvagon, 43 741 tehervagon,
63 900 személy-, illetve tehergépkocsi, 605 ezer lábasmarha; 1945 január
közepén 37 ezer vagon rakományról szólt a német „leltár”, de nem szabad
kihagyni ebből a Magyar Nemzeti Bank Németországba szállított értékeit sem.
Hogyan hangzik a szerzőpár
következtetése? „Ehelyütt nyitva maradhat, egyáltalán mennyire voltak még
hatásosak és hasznosak ezek az áthelyezések a német háborús erőlködés számára;
egy biztos, a magyar források kizsákmányolása a végsőkig fokozódott.” (158.
old.).
Végezetül ki kell térni
röviden a már említett összefoglaló részre, itt ugyanis meglepően egyoldalú, a
szerzőpáros általános érvelésével ellentmondásos következtetések olvashatók.
Magyarország – Németországgal összevetve – alkotmányos állam volt, a
tekintélyelvű, egységesítő kormányforma a megszorítások ellenére sem volt
fasiszta, amit a kormányzó Horthy Miklós személyesített meg (20. old.). Ezzel
szemben úgy hangzik az összegezés, ha közelebbről nézzük, Horthy uralkodásában
voltak olyan modernizációs elemek, amik a nemzetiszocializmushoz sorolhatók
(425. old. folyt). Kimondottan rosszindulatú a magyarok zsidóllenességének
párosítása a németellenességgel; a zsidók deportálásának mintegy egyenes
folytatásaként tüntetik fel a magyarországi németek kitelepítését a II.
világháború befejeztével, aminek egyik megindoklásaként a földosztás sikeres
kivitelezését említik. Ezen túlmenően az olvasónak határozottan az a benyomása
támad, hogy 1956 egyes vezető személyiségeinek befeketítése áll fenn. 1956-os
szereplésükkel szembesítve, felróják nekik, hogy 1945-ben a magyarországi
németek kitelepítése mellett törtek lándzsát: Nagy Imre, Tildy Zoltán, Bibó
István. Utóbbi megnyilatkozását a zsidó kérdésben ugyan pozitívan ítélik meg,
mégis kifogásolják, mennyire kerülte az összefüggések feltárását (430. old.
folyt). Ezzel a módszerrel viszont megkérdőjelezhető a szerzőpáros őszinte
tényfeltárása; a könyv utolsó része egyenesen mellőzi a szintézist, s
tanulságként a magyarok alapállásaként tüntetik fel zsidó- és
németellenességüket.
Christian Gerlach–Götz Aly: Das letzte Kapitel. Der Mord an den ungarische Juden 1944–1945 (Az utolsó fejezet. A magyar zsidókon elkövetett gyilkosság, 1944–1945). A Deutsche Verlags-Anstalt engedélyével kiadta a Fischer Taschenbuch Verlag, Stuttgart, München 2004, 481 old. + 1 tkp.
Deák Ernő