Klió 2005/1.
14. évfolyam
Mindszenty
József, Magyarország hercegprímása
Kaczmarek Karolina az Igazság és hazugság – Mindszenty József, Magyarország hercegprímása című kötetében, amelyet a poznani Adam Mickiewicz Tudományegyetem Magyar Nyelvészeti Intézete a Bibliotheca Hungarica sorozatának keretében, a poznani WiS Kiadóval és a Fronda Könyvtárral közösen adott ki, Mindszenty József hercegprímás letartartóztatásának, kihallgatásának, megkínzásának, elítélésének, és bebörtönzésének értékes és alapos képét ábrázolja. A szerző igyekezett kiemelni Mindszenty József hercegprímás szerepét az 1956. évi magyar forradalom utáni egész és a magyar katolikus egyházban.
A könyvet magyar nyelv és
irodalom szakos végzett hallgató írta és a problematikát irodalmi oldalról
ábrázolja. A szerző tulajdonképpen életrajzi képet akar adni Mindszenty
hercegprímásról, az akkori magyarországi politikai események fényében. A szerző
műve fő hősének – aki tudatos választása eredményeként lett a rendszer áldozata
– személyes élményeit mutatja be. A kötet nagyon gazdag felhasznált irodalma
révén kölönösen értékes azoknak, akiket a XX. századi kelet-közép-európai és a
magyar egyház története érdekel.
Nem célom, hogy az egész kötetet
alaposan elemezzem, csak néhány kérdésre szeretném felhívni az olvasó
figyelmét: az egyik a dolgozat történelmi értéke, hiszen szinte kizárólag
magyar nyelviű forrásokra – dolgozatokra és sajtócikkekre – épül. Éppen ez
jelenti a dolgozat úttörő jellegét, hiszen a mai lengyel társadalom nem ismeri
túl alaposan a mű témáját, annak ellenére, hogy nem ez az első lengyel nyelvű
tudományos dolgozat Mindszentyről. Másrészt ki kell emelni, hogy a Mindszenty
hercegprímás halála után eltelt közel harminc év alatt a nemzetközi társadalom
majdnem teljesen megfeledkezett személyéről, nem ismeri el az érdemeit, ezért a
dolgozat különösen figyelemre méltó.
Kaczmarek a könyvét
Mindszentynek Csehimindszenten töltött gyermekéveitől kezdi. A szerző
hangsúlyozza Mindszenty szülei, továbbá Majláth Károly, Rogács Ferenc és Mikes
János püspökök befolyását az ifjú Mindszenty világnézetének alakulásában. A
továbbiakban a szerző a zalaegerszegi huszonöt éves lelkipásztor munkájáról,
valamint a fasisztákkal, kommunistákkal szemben tanúsított magatartásáról ír.
Beszámol az 1919-es Magyar
Tanácsköztársaság idejében szerzett első, politikai jellegű tapasztalatairól.
Ebben az időben először a nemzet ellenségének nevezték, ami a hercegprímás
letartóztatásához és a városból való kiűzéséhez vezetett. Ezen tapasztalatok
alapján lehetőség nyílt arra, hogy a kommunisták taktikáját előre láthassuk. A
II. világháború Magyarország számára szerencsétlen zivatarai következtében, a
német megszállás után, a nyilasok Mindszentyt néhány lelkésszel együtt börtönbe
zárták a megszállókkal szemben tanúsított ellenálló magatartásuk miatt.
A II. világháború befejezése
után Mindszenty bíborost komoly feladattal bízták meg: a magyar egyház
újjáépítésével. Mint esztergomi érsek, kivételes szerepet játszott az egyházi
és a közéletben is. Nemsokára Magyarország hercegprímásává nevezték ki.
Építette a Caritas szervezetét,
pénzügyi forrásokért fordult az amerikaiakhoz. Kiállt a jogaitól és vagyonától
megfosztott magyar áttelepülőket védte, a megtoroltakért és a politkai
foglyokért. A segítség iránti kérése nem talált meghallgatásra, a Nyugattal
való kapcsolatai a későbbi időkben hamis vádak alapjául szolgáltak a bírósági
eljárás során.
Attól a széles körben
ismételgetett nézettől eltérően, mely szerint Mindszenty hercegprímás
tevékenysége eredménytelen volt, a szerző pozitív fényben mutatja be a
hercegprímás személyét. Bill Lomax több mint huszonöt évvel ezelőtt
kiadott, „Magyarország 1956”1 című könyvében
azt állítja, hogy a bíboros az egyedüli ember, aki képes volt a konzervatív, a
keresztény, a neofasiszta és a Horthy-erőket egyesíteni néhány nap alatt 1956
októbere és novembere fordulóján. Lomax a bíborosra vonatkozó néhány általános
véleményt idéz, többek között azt, mely szerint „öreg reakciós, magyar nacionalista
és szűk nézetű antiszocialista volt”,2
s hogy az akkori ellenzékhez, Nagy Imréhez hű értelmiség lenézte, Lomax
figyelmeztet arra, hogy érdemes elolvasni az ismertetett könyvet és figyelembe
venni a fent említett véleményekkel vitatkozó megjegyzéseket. Lomax szerint a
szabadon élő Mindszenty veszélyes volt a hatóságra nézve, hiszen már a magyar
forradalom előtt nagy nemzeti szimbolummá lett, pedig Mindszenty – egyesek
gyanúsítása, mások reménye ellenére – nem kívánt a kormányzásban részt venni.
Egyébként azt szokta mondani magáról, hogy „a pártokon kívül és fölött”3 van és marad. Napjainkban nehéz választ adni arra a
kérdésre, hogy milyen irányba haladt volna az 1956-os Magyar forradalom, ha
Mindszenty hercegprímás lett volna a vezére. A sugallás, hogy az amerikaiak
magát Mindszentyt látták volna a forradalom élén,4
nem egyezik Henry Kissingernek a reálpolitika szellemében kifejezett
véleményével, mely szerint a Szuezi-csatorna-konfliktussal foglalkozó Nyugat és
az Egyesült Államok nem reagáltak helyes módon a magyar forradalmárok
támogatása ügyében, így szabad működési teret biztosítottak a Szovjetuniónak.5 Ilyen körülmények között képtelenség volt Mindszenty
hercegprímástól elvárni, hogy a forradalom politikai vezére legyen. Mégis,
amikor a forradalmat megelőző néhány hónap dinamikus változásait elemezzük,
hangsúlyoznunk kell, hogy a szerep, melyet Mindszenty hercegprímás a magyar
szabadságharc napjaiban betöltött, óriási volt. Mindszenty szabadon töltött
négy napja a legértékesebb útmutatókat hozta az Egyháznak és a magyar
társadalomnak a kényszer jövendő éveire vonatkozóan. Mind az egyházi
struktúrákban végrehajtott döntései, mind az új kormányzás erkölcsi értékelése
Mindszenty – aki a báránybőrbe bújt farkast finoman meg tudta különböztetni a
rágalmazott bárányoktól – kivételes elmésségét és óvatosságát bizonyították.
Mindszenty Józsefet,
Magyarország hercegprímását összehasonlítva Stefan Wyszyńskivel, Lengyelország
prímásával, nem nehéz megállapítani, hogy a hercegprímással még mostohábban
bánt a rendszer. A fizikai és pszichikai erőszak alkalmazásával, valamint
pszichotróp szerek felhasználásával hatékonyan felkészítették a perre. Ilyen
módszereket a lengyel néphatóság nem mert alkalmazni a lengyel prímással
szemben, bár a többi lengyel pappal szemben már próbáltak hasonlókat bevetni. A
néhány éves bebörtönzése ellenére, a lengyel prímást se nem alázták meg, se nem
kínozták. Wyszyński prímás ellen lengyelországi nyilvános bírósági eljárás nem
zajlott.6 Ezek fontos megállapítások, mert
minden ember, akit ilyen módon megfosztottak saját egyéniségétől, kritikátlanná
válik, ösztönösen aláír vagy ismétel mindent, amit tőle elvárnak annak
érdekében, hogy ilyen módon elkerülje a fájdalmat, lecsökkentse a
félelemérzést. Nehéz megítélni, hogy mennyire sikerült a magyar kommunistáknak
a hercegprímás társadalmi tekintélyét megingatni a per és a rágalmazó hadjárat
révén. Biztos, hogy a magyar egyház tekintélye sokat veszett a háború előtti
időszakhoz képest. A lengyel egyház helyzete nem volt annyira dramatikus, bár nem
akarom ezen a helyen „lecsökkenteni” a lengyel kommunisták „hatékonyságát” az
egyház elleni küzdelemben. Kétségtelen, hogy a lengyel kommunisták a
magyarországiakhoz hasonló módszerekkel küzdöttek, de kisebb eredménnyel.
Kaczmarek csak néhányat említ
az embertelen módszerek közül, valamint a használatuk néhány eredményét írja
le. A hazaárulást, háborúra való uszítást, pénzügyi bűntetteket, melyekkel a
bíborost vádolták, az elérhető bizonyító anyag fényében semmilyen érvelés
mellett nem lehetett volna felhasználni ilyen komoly ítélet meghozatalához.
Annak ellenére, hogy a hercegprímás elismerte bűneit, az ellene folytatott
bírósági eljárást, valamint a többi politikai jellegű eljárást nem lehet
becsületesnek nevezni.
Mindszenty bíboros csak a
70-es évek elején, miután külföldre települt, jelentette meg Naplóját, melyben
a kínos évek igazi hátterét írta le. Ezt a vatikáni diplomácia hivatalos
ellenállása ellenére tette meg, amely pedig a Magyarországon megmaradt
hierarchiával szembeni éles reakciótól tartott, valamint attól is, hogy
megszakad a Vatikán és Budapest közötti diplomáciai viszonyok rendezése.
Ma mérlegelhetjük, hogy
Magyarország hercegprímása mikor vesztette el az önellenőrzést, mennyire volt
tudatos a cselekedeteiben. De egy dolog biztos: az eljárás folyamán nem is
engedték, hogy önmaga legyen, ami erkölcsi szempontból elítélendő. Kínzáson
kívül az eljárás folyamán minden jogi keretet megtörtek. Ha hozzátesszük a
magas rangú hercegprímási hivatal ignorálását, a társadalmi és nemzetközi
botrányt, amely ezt az eseményt kísérte, arra a meggyőződésre jutunk, hogy a
magyar totalitárius rendszer mindent megtett azért, hogy elpusztítsa
Mindszentyt. Természetesen előtte eredménytelenül próbálták megnyerni őt a népi
demokrácia kormányzásának. Ezt „fehér kesztyűben” akarták volna végrehajtani,
mert a hercegprímás túl erőszakos elpusztítása vértanúi hírnevet szerzett volna
neki. Az események ilyenféle kimenetelétől pedig maga a néphatóság is félt.
„Az igazság és a hazugság
elkezdett egységbe összeolvadni...”7
– ezek a szavak jelentik az elemezett kötet címének a megértéséhez vezető
kulcsot. A szerző egy kivételesen fontos pillanatban mondta ki ezeket a
szavakat, amikor leírta Mindszenty bíboros pszichéjének megtörését.
Kaczmarek vértanúként, a
rendszer áldozataként, de a „hallgató egyház”8
nagy jelképeként ábrázolja Magyarország hercegprímását. A szerző említett
beleélésének köszönhetően érezhetjük azt a hangulatot, mely a hercegprímás
kínzását kísérte. Egyidejűleg a szerző kihagy a történészek számára fontos tényeket
és körülményeket. Érdemes lenne kibővíteni a témát Magyarország II. világháború
utáni társadalmi-politikai helyzetének leírásával. Meg kellett volna mutatni a
magyar egyház lelkészei magatartásának okait – a monarchia és József császár
reformjainak idejétől kezdve. Meg kellett volna említeni az állam és az egyház
kapcsolatát a 20-as és 30-as években, valamint megmutatni a népi demokrácia
Magyarországon való bevezetésének hátterét a háború utáni években. Ez
biztosíthatná az olvasóban annak jobb megértését, hogy mik voltak Mindszenty
hercegprímás részéről a kommunista hatósággal szembeni keménysége okai, és
egyúttal a magyar egyház lelkészeinek gyengeségét is könnyebben meg lehetne
érteni. Ebben a kiadványban sem lehet megtalálni Mindszenty bíboros külföldi
cselekedeteinek elemezését, és azt sem, hogy hogyan élte meg az esztergomi
érseki és a hercegprímási hivatalról való visszahívását.
Mégis annak köszönhetően,
hogy K. Kaczmarek dolgozata Mindszenty hercegprímás születésének száztizedik
évfordulóján jelent meg, meg lehet ismételni, hogy „felvilágosítást ad a
Vatikánnak a magyarországi egyházzal és különösen Mindszenty bíborossal
szembeni nagyon vitatott állásáról...”,9
ezért a szerző beírja nevét abba a társaságba, úgy véli, hogy „érdemes volt
Mindszentynek ekkora áldozatot hoznia.”10
K. Kaczmarek: Prawda i kłamstwo. Prymas Węgier József Mindszenty (Igazság és hazugság. Mindszenty József Magyarország hercegprímása). Poznań–Varsó, 2002. 195 o.
Holojuch Mateusz
1. B. Lomax: Magyarország 1956. CDN, 1986.
2. Uo. 88. o.
3. Uo. 89. o.
4. J. Kochanowski: Węgry. Od ugody do ugody 1867–1990. Varsó, 1997. 163. o.
5. H. Kissinger: Dyplomacja, Philip Wilson. Varsó, 2002. 617–619. o.
6. Több lengyel püspök ellen azonban folytak bírósági eljárások, Mindszenty bíboros helyzetéhez hasonló Czesław Kaczmarek lengyel püspök letartóztatási ügye, akit hasonló rágalmakkal vádoltak, és aki – Mindszenty bíboroshoz hasonlóan – a vele való embertelen bánásmód következtében beismerte a koholt vádakat.
7. K. Kaczmarek: uo. 68. o.
8. Uo. 147. o.
9. Uo. 12. o.
10. L. még uo. 142. o.