Klió 2005/2.
14. évfolyam
ÖSSZEFOGLALÁSOK
A Fekete-tenger története
A szerző, Charles King a georgetowni egyetem docense a külügyi szakon, egyúttal az Ion Ratiuról elnevezett, román stúdiumokat folytató tanszék vezetője, tehát román szakértő is, forrásai közt nem egy román nyelvű kiadvány is szerepel.
A Bevezető a szokásos
angolszász ismertetés a köszönettel a kollégáknak és az útmutatással a
földrajzi nevek használatához. Már itt felveti a tenger nevének
magyarázataként, hogy mély, ettől látszik sötétnek. A hét fejezetre és számos
alfejezetre felosztott könyv az 1. fejezetben (A hely régészete) néhány
általános tudnivalót közöl, utal arra, hogy a nem itt lakók számára jóformán
ismeretlen terület, átmeneti jellegű, minden szellemi áramlat és technikai
újítás ide későn jött. Az itt lakóknak nincs regionális identitásuk. A régió
oszcillál elmaradottság és integráció közt (Eurázsia!). A nemzeti mozzanat
persze itt is komoly szerepet játszott. Ennek megkülönbözteti analitikus,
normatív és profetikus változatát, a normatív a teljes odaadást jelenti, a
profetikus a nemzet-állam létrehozására irányuló törekvést. Az első variánsnak
az identitás, a máso-diknak az önrendelkezés joga, a harmadiknak a
nacionalizmus felel meg.
A Fekete-tenger gyakrabban
volt híd, mint elválasztó határ (a szerző élesen megkülönbözteti a bounderyt és
a frontiert, az utóbbi nem pontos vonal).
Eredeti görög neve Axeinos, ami sötétet és sombert jelent. Később az
Axenos nevet kapta, ami barátságot jelent, és csak még később az Euxeinos
jelzőt, amely viszont barátságosat és vendégszeretőt. Az ókoriak szerint
eredetileg tó volt, de a belefolyó vizektől túlcsordult. 18–20 ezer év előtt a
mainak csak a 2/3-át tette ki. Kr. e. 1263-ban volt a vízözön, amely számos
ókori forrásban előkerül. Kr. e. 5500 körül jött létre a tenger vízi kapcsolata
a Földközi-tengerrel. A Fekete-tenger vízszintje alacsonyabb. Itt a
kontinentális és a szubtropikus klíma találkozik. A víz függőleges irányban
alig cserélődik, szemben más tengerekkel. A víztömeg mintegy 90 százalékában nincs oxigén. Az állatállomány 80
százaléka melegvízi fajta.
A továbbiakban a fejezetcímek
úgy alakulnak, hogy a tenger neve azon a nyelven szerepel, amely akkor az
uralkodó. Egyúttal a szokásos angolszász módon kerek évszámokra osztja a
történetet, ezt minden fejezetnél jelezzük. Az alfejezetek nem egyszer eléggé
enigmatikus címűek, de a szövegből minden kiderül.
Az 1. fejezet (Pontus Euxinus,
Kr. e. 700–Kr. u. 500) idején a görögök és a barbárok kettőssége határozta meg
az eseményeket. A régiót a világ végének tartották. Ez derül ki a hátországban
élt törzsek mondáiból is. A parton jó néhány görög gyarmatváros volt.
Szókratész szerint úgy ültek ott, mint békák a tó partján. A gabonával (az
északi sztyeppéről) és hallal folytatott kereskedelem élénk volt. A görög
anyavárosokkal a kulturális kapcsolat végig megvolt, de az itteni görögök
bizonyos mértékig szimbiózisban is éltek a barbárokkal. A hátországi törzsek
közt a szkíták voltak a legfontosabbak. Közülük került ki az az Anacharsis, aki
a szkíták közt a görög szokásokat akarta elterjeszteni, de megölték. A későbbi
szépirodalomban is felbukkan majd. Barthélemy 1788-as könyve az ifjú Anacharsis
utazásairól, amelyek során Athénba tett utazását írja le, az akkor ismert antik
világ összefoglalása volt, ezért sokáig használták később is. Itt zajlott le az
argonauták utazása, akik az Aranygyapjúért indultak el és meg is szerezték,
Apollonicus írta ezt meg a Kr. e. III.
században.
A gabonaexport azonban egy idő
után az egyiptomi gabona miatt már elvesztette a fontosságát, az északi barbár
törzsek pedig egyre több pénzt követeltek a békés viszonyok fenntartásáért. A
kalózok is egyre több nehézséget okoztak. A nyugati parton a géták jelentősége
nőtt meg. Ovidius itt halt meg száműzetésben. Kr. e. 62-ben a rómaiak
meghódították a tenger dél-keleti sarkán fekvő Mithridates-féle birodalmat. A
dákok ekkor jelentkeztek, Burebista, majd Decebal volt a királyuk, de Daciát a
rómaiak Kr. u. 100 körül meghódították, 275-ben viszont kiürítették. A román
szakértő, King, természetesen utal arra, hogy a romanizált dákok közül sokan
megmaradtak az egykori provincia területén. A görög származású római hadvezér,
Flavius Arrianus Hadrianus alatt irodalmi tevékenységet is fejtett ki, és ezen
a területen is járt. A császárnak küldött jelentésében sok a mondai elem. Kr.
u. 150-ben Abonoteichus városban elterjedt a híre, hogy Aszklépiosz isten jön
majd ide, egy kígyó képében csakugyan meg is jelent. Egy Alexander nevű férfiú
„menedzselte” a kígyót, a város fontos jóshellyé vált, nagy jövedelmet is
szerzett, de Alexander 70 évesen gangrénában meghalt.
A 3. fejezetben (500–1500,
Mare Maggiore – így nevezték az olasz utazók a Fekete-tengert) természetesen
Bizánc, a város és a birodalom áll a központban, amelynek megint az északi
nomád törzsekkel kell valamiféle viszonyt kialakítania, ezt a bizánci
diplomácia sokszor fölényesen megoldja. Itt volt valamelyes kontinuitás. Európa
és Ázsia közt a Don folyó jelentette a XIX. századig a határt. A bizánciak
hosszú ideig a besenyőkkel álltak szövetségben. Itt esik szó a görögtűzről, ezt
a kaukázusi kőolajból állították elő. King itt áttekintést ad a hajótípusok
fejlődéséről is. Azután a kazárok, a rhoszok, a bolgárok és egyéb török
etnikumról esik szó. Anatóliában 1000 után megjelentek a szeldzsuk, majd az
oszmán törökök. Ekkor terjedt el a híre annak, hogy valahol messze keleten
létezik egy János pap királysága, tehát egy keresztény hatalom. 1204 után a
város (Konstantinápoly) és a birodalom európai része a velenceiek uralma alá
került, később Genova váltja fel, ők alapították Kaffát, a kereskedelem egyik
fontos központját. A mongol birodalom létrejötte az északi partvidéken egy
ideig békés állapotokat teremtett (Pax Mongolica). Ennek kapcsán kerül elő
Julianus utazása. Kb. 1350-ig ennek nyomán az utazás itt biztonságos volt
Kínáig. De 1343-ban Kaffában egy velencei megölt egy arabot, ezek után
megindult a roham a „frankok” ellen (így neveztek minden európait). Innen
indult el egy Genovába tartó hajón a pestisfertőzés, ebből lett az 1348-as nagy
európai pestisjárvány.
A régi bizánci dinasztia, a
Komnenoszok a tenger délkeleti sarkában, Trebizondban hoztak létre egy bizánci
utódállamot, amely néhány évvel még túl is élte Konstantinápolyt. Ott 1057-től
a Palaiologosz dinasztia volt az uralkodó. Trebizondot a grúz Tamar királynő
(1184–1213) őrizte. Ez volt az itteni császárság fénykora. Lakossága túlnyomó
részében görög volt. III. Elek császár uralkodása is nagy kora volt a
császárságnak (1349–1390). De a XIV. században Anatóliában már megjelentek az
oszmán-törökök, a XV. század elején már volt flottájuk. Egy Firenzei Ludovico
nevű szélhámos hirdette, hogy ő majd megmenti a területet az oszmán veszélytől,
II. Pius pápa küldöttének mondta magát. Az oszmánok Konstantinápolyt 1453-ban,
Trebizondot 1461-ben foglalták el.
A 4. fejezet (1500–1700. Kara
Deniz – ez a Fekete-tenger török neve) a török túlsúly jegyében telt el, a
tenger az oszmánok beltengere lett (eddig még sohasem volt egy hatalomé!).
Nagyon alapvető a tengerszorosok feletti abszolút uralom. Az isztambuli francia
követ szerint a szultán inkább a háremét nyitja meg, mint a szorosokat. A
hátországok most már általában a szultán vazallusai voltak. Isztambul (most már
ez Konstantinápoly török neve) a XVI. században már 700 ezer lakosú város volt.
1538-ban a Budzsak elfoglalásával vált teljessé a part feletti uralom. Az
ismert török utazó, Evlija Cselebi szerint a tenger a birodalom központja. Az
olasz közigazgatást elkergették Kaffából, a várost Kücsük Isztambulnak, kis
Isztambulnak nevezték, gazdasági jelentősége miatt. Kereskedelmében a
legjelentősebb az emberekkel folytatott rabszolga-kereskedelem volt. A
vámjövedelem 29 százaléka innen eredt. Egy rabszolga ára 20–40 arany közt
mozgott. Évente mintegy tízezer rabszolgát adtak el. Elvben csak hadifogolyból
lesz rabszolga, vagy rabszolga gyerekéből, de egyéb módozatok is adódtak. A
nagyon későn itt járó porosz Haxthausen írta, hogy az eladott rabszolgákat
Isztambulba irányították. Bizonyos mértékig a szociális felemelkedés útja is ez
volt. King még ebben a korszakban is Magyarországot komoly hatalomnak mutatja
be, ami persze legkésőbb a Jagellók kora óta már nem igaz, nem is beszélve a
Mohács utáni helyzetről. King felsorolja a vazallus államokat, a két dunai
fejedelemséget, a Krími Kánságot, a Kaukázust – persze ez volt a legnehezebben
tartható terület. Nyugat-Grúzia, Imereti még török befolyás alatt állt, de
Kelet-Grúzia (Kartlia és Kahétia) már a perzsa övezethez tartozott. A török
törzsterületen a helyi nagyurak kezében volt a hatalom, de ez inkább csak a
korszak végére volt jellemző. Anatóliában a derebey-ek, valóban helyi hadurak
terpeszkedtek. A szerző utal itt Lengyelország és Oroszország ebben a
korban végbemenő előretörésére. A Fekete-tenger
szilárdan török kézben van, itt nem került sor Lepantóra emlékeztető vereségre.
Az oszmán flotta olyan jól kézben tartotta, hogy itt nem voltak kalózok. A
szerző megvizsgált egy sajátos műfajt, a tengerészek grafittijait, rajzait. A
mai bulgáriai Neszebarban maradt fenn sok, összesen 180.
Minthogy a tengerészek főképp
hajókat rajzoltak, nyomon követhető a hajótípusok fejlődése, az egy vitolás
Kogge-típusútól a karavellán át, amelynek már háromszögű vitorlája volt, a
carrackig, amelynek három árbóca volt, de megint négyszögletű vitorlája. Az
evezősök által hajtott gálya is előfordult még. A lepantói csatában még gályák
harcoltak egymással, de ez volt az utolsó ilyen alkalom. A jelentős államok
ekkor már nagy vitorlás hajókat tartottak hadiflottájukban, hiszen itt jóval
kevesebb volt a legénység, mint a gályákon. Szóba kerülnek a kozákok is, akik
1550-1650 közt még kis gályákon járták a tengert, gyakori rabló betöréseik
során egészen a déli parton fekvő Szinopig is eljutottak.
A kozákok igazi határvidéki
lakosok voltak, tengeri fellépésük csak a sztyeppei rabló hadjáratok
kiegészítése volt. A folyókon csajka (sirály) elnevezésű, hosszú csónakokban
jártak. Ezek könnyűek voltak, szükség esetén egy darabon szárazföldön is
lehetett őket hordozni. Általában 70 fő volt a legénységük. Alacsony felépítésűek,
tehát messziről nem voltak láthatók, könnyen tudtak lecsapni. Akár 300 ilyen
csajka is részt vett egy-egy hadjáratban. 1637-ben, amikor az oroszok Azóvot
ostromolták, a kozákok is segítették őket. A kozákok fellépésével az eddigi
helyzet alapvetően megváltozott, már nem oszmán beltengerről van itt szó, a
tenger most már megint határ (frontier értelemben).
Az 5. fejezet (1700–1860,
Csornoje more) mint az alcímből sejthető, a térség orosz hegemóniájának a kora.
Oroszország a tengertől északra eső sztyeppét először csak határnak akarta
meghódítani, a végső cél a bizánci birodalom feltámasztása volt. Ezt szolgálták
a 20–30 évenként kirobbant orosz–török háborúk, az elsőkben még Ausztria is
részt vett az oroszok oldalán. A továbbiakban már csak Oroszország hadakozott,
és egyre több új területet szerzett. Majd csak az 1877/78-as háború után
állítják meg az orosz előrenyomulást Anglia és Franciaország. (King nem szereti
a Habsburg-birodalmat, ezért itt is kihagyja, Franciaország nem játszott döntő
szerepet a berlini kongresszuson.) King itt felveti a sztyeppe szerepét az
orosz történelemben. Oroszországban katonai-bürokratikus hatalom jött létre, a
sztyeppe déli részén kis iszlám államok. Ez a terület valóban határvidék volt,
Kraj, ezért nevezték később Ukrajnának és lakóit ukránoknak. Az orosz
kormányzatnak nincsenek civilizációs elképzelései előretörésével kapcsolatban,
csak biztonságra törekszik. Nagy Péter Azóvot akarta elfoglalni, ezért építette
fel a flottát, a hadihajók egyenkint 58 ágyút szállítottak. Nagy Katalin már
egyértelműen imperialista hódító politikát folytatott, az 1774-es
Kücsük-Kajnardzsija-i békében a balkáni ortodox lakosság védnöke lett. 1787-ben
végigjárta az egész udvar és a diplomáciai testület részvételével az újonnan
szerzett területeket, jórészt a Dnyeperen hajózva, a terület főkormányzója,
Potyomkin herceg szervezésében. Katalin külföldről hozatott telepeseket az új
szerzemények benépesítésére, de ez összeütközésbe hozta őket az eredeti
lakossággal. Az utazásról de Ségur francia követ írt színes naplót.
Misszionáriusokat is küldtek ide, hogy orosszá vagy németté varázsolják a
lakosságot. A kalmükök a sztyeppe felszántása miatt vissza akartak menni kínai
eredeti hazájukba, 1770-ben Ubasi kán kezdte ezt szervezni, 1771-ben mintegy 300
ezer fő el is indult, ünnepi díszbe öltözve. Más nomádok is csatlakoztak
hozzájuk, a kazahok pl. Katalin nem tudta őket feltartóztatni. A menetelés
során a kivonulók kétharmada meghalt, Kínában határőröknek tették meg őket.
Mintegy 50 ezer Oroszországban maradt. A Fekete-tenger most már orosz beltenger
lett, az idegen hajóknak is orosz zászló alatt kellett járniuk.
Az északi part gabonájával és
egyéb termékekkel nagy kereskedelem bontakozott ki, a Dnyeper deltájánál lévő
Kherszon lett a központja. Egy Anthoine de
Saint Joseph nevű francia vállalkozó látott először fantáziát az itteni
kereskedelemben, 1784-ben Marseille-ből három hajó érkezett ide, a következő
évben már húsz. Csakhogy a kikötő nem volt elég nagy, a vidék egészségtelen, az
angolok is ellenezték a francia behatolást. 1787-ben kitört az újabb
orosz-török háború, még mindig Ausztriával szövetségben, bár az utóbbi számára
a háború rosszul ütött ki. Anthoine hazatért Marseille-be, de megírta az itteni
hajózás történetét, még vállalkozása előtt térképeket és metszeteket
készíttetett a területről. Most már modern vitorlások hajóztak itt,
négyszögletű vitorlákkal. J. P. Jones, aki részt vett az amerikai függetlenségi
háborúban, 1788-ban orosz szolgálatba lépett. Ő lett az orosz hadiflotta
parancsnoka az 1787–92-es, orosz részől győztes háborúban. Az egymástól 3 km
távolságra lévő Kinburn orosz erődítmény volt, Ocsakov török. Az oroszok végül
is elfoglalták, a többi erődítménnyel együtt. Ezután a harc már a nyílt
tengeren folyt, de gályák már nem szerepeltek. A későbbi háborúk már csak a
szárazföldön folytak. Az újonnan szerzett déli partvidéket Új-Oroszországnak
(Novaja Rosszija) nevezték el, be is telepítették. Az újonnan alapított városok
ókori neveket kaptak, mint Odessza. A Krím-félsziget birtoklása azért volt
fontos az oroszoknak, mert itt keresztelték meg Vlagyimir kijevi
nagyfejedelmet. Katonailag csak az oroszoknak volt fontos a Krím. A korban még
gyakoriak voltak a járványok, ezért az utasokat karanténbe kellett zárni, akár
negyven napra is, ezeket az intézményeket pedig ki kellett építtetni. Ezt
Marseille mintájára tették meg, az volt akkor Európában a legmodernebb. Az
utolsó nagy járványok 1840–42 közt pusztítottak. Az északi partot már 1850-ben
bekapcsolták az európai távközlésbe, a déli, török part ebből kimaradt. A
tenger délkeleti szögletében lévő Trabzont (az egykori Trapezunt) mint a
Perzsiába vivő út kiindulópontja volt fontos, ezért itt működött is angol
konzulátus. 1836-ban az orosz hatóságok lefoglaltak egy Vixen nevű angol hajót
kémkedés gyanújával, ebből majdnem háború is támadt. És két évtized múlva be is
következett, ez volt a krími háború, az egyetlen, amely a tenger feletti
uralomért folyt. Az angol és francia haderő 11 hónapon át ostromolta
Szevasztopolt, ahol a kikötőben az oroszok maguk süllyesztették el egész
flottájukat, nehogy az angolok kezére kerüljön. Az orosz beltengernek ezzel
vége lett. King itt téved, amikor azt írja, hogy a Monarchia is bekapcsolódott
a háborúba, csak csatlakozott a fegyverszünetet követelő ultimátumhoz.
A 6. fejezet (1860–1990,
Fekete-tenger), mint a cím is mutatja, már egyetlen hatalom dominanciáját sem
hozta magával. Szevasztopol majdnem teljesen romváros lett, ezért még sokáig
turisztikai látványosság. A tenger maga most már nem ázsiai jelenség, hanem
európai. A XX. századra már a közlekedés is átalakult, a Volga–Don-csatorna
építésével, amely közvetlen vízi utat nyitott a Fekete- és a Kászpi-tenger
közt. Ebben a korban váltak mindennapiakká itt is az olyan modern fogalmak,
mint állam és nemzet. De sok itteni lakos esetében még megmaradt valamiféle
plurális identitás. Rengeteg változás következett be, már a víz is
egészségtelenné vált. A nagyhatalmaknak persze továbbra is voltak itteni
igényeik, a tenger nemzetközi megállapodások tárgya lett, nem kizárólag az
oroszoké és a törököké. 1870 után viszont az újonnan kiépített orosz flotta már
modern volt, páncélozott és gőzzel hajtott, ez szinte napjainkig így maradt. A
part menti államok, az újak is, igyekeztek a vasúti hálózatot is kiépíteni, a
tengeri járatokhoz kapcsolódva. Az orosz kikötők közel feküdtek a feketeföldes
övezethez, ezért a gabonakivitel itt bonyolódott le. A világ búzakivitelének a
felét a századforduló táján az oroszok szolgáltatták. A századfordulón került
elő az új, fontos nyersanyag, a kőolaj, egyszerre a Kaukázusban és Romániában.
A Fekete-tenger divatba jött, megindult a turizmus, közelebb került Európához,
de a nagyszámú „jegyezgető látogató”, vagyis az amerikaiak elviselhetetlenek
voltak, mert kiábrándítóan modernek. A kor híres orosz festője, Ajvazovszkij
szorgalmasan gyártotta a tengert ábrázoló képeit. Henry Barkley, eredetileg
mérnök, egy vasútépítő céget alapított családi segítséggel, öt év alatt, igen
nehéz körülmények között felépítette a Köstence, a mai Constanţába vezető
vasútvonalat. Ez a XIX. század vége felé történt, Barkley szemtanúja volt
annak, hogy a krími tatárok nagy létszámban vándoroltak be Dobrudzsába,
kerültek összeütközésbe a helyi lakossággal, halottak is voltak. Az első
világháborúig egymást érték az egész népességeket érintő kényszerkitelepítések
vagy áttelepítések, a cél büntetés volt (egész etnikumoké) vagy demográfiai
növekedés. A közlekedés fejlődése miatt ez most már könnyebben ment. A
nacionalizmus is játszott ebben szerepet. A mindig rebellis kaukázusiakat az
oroszok Törökországba küldték erőszakkal. Másfél millió emberről volt itt szó
az ő esetükben, 2,5 millió muzulmán halt meg ezeknek az etnikai
tisztogatásoknak a során. Az örmények ekkor próbálkoztak felkeléssel (1894–96),
80 ezer örményt öltek meg az oroszok, más források szerint 300 ezer volt az
áldozatok száma. 1915–23 közt aztán a törökök irtottak ki rengeteg örmény
lakost. Az örmény áldozatok számát 800 ezer–1,5 millió közt becsülik. Az első
világháború idején itt kevés volt a harci cselekmény. Egyik flotta sem volt még
ehhez elég erős. Oroszországban az első világháború után a déli területeken a
súlyos éhínség miatt haltak meg sokan. 1922-ben kötötték meg a görög–török
békét, ennek értelmében kicserélték a kisebbséghez tartozó lakosságot, másfélmillió
görögnek kellett elhagynia Kisázsiát, helyükbe 300 ezer muszlim érkezett török
területre. A második világháborúban a németekkel való együttműködés címén a
krími tatárokat deportálták Szibériába. Ekkor mindegyik parti állam, az újak
még inkább elhatárolták vízi felségterületüket, olyannyira, hogy 2000-ben egy
ukrán hajó elsüllyesztett egy törököt, mert az ukrán vizekre tévedt. 1922-ben a
lausanne-i békében újra szabályozták a tengerszorosok használatát, az addiginál
szigorúbban. 1936-ban a montreux-i egyezmény visszaállította Törökország teljes
szuverenitását (addig a parttól 15 km-es távolságban demilitarizált zónát
kellett fenntartani. Ezen a szabályozáson a törökök hajtottak végre az 1990-es
években néhány változtoztatást. Már a XIX. század óta divat lett a partiak
közt, hogy büszkék voltak „tengerükre”, a jeles orosz történész, Szolovjov már
az 1860-as években emlegette, hogy Oroszország visszaállította itteni jogait.
Az itteni népeket az egykori rabszolgák utódainak tekintették, tehát négerekről
beszéltek, holott valójában persze nem voltak itt négerek. A múlton is össze
lehet veszni. Az oroszok és az ukránok egyszerre tartják őseik közt számon a
rhosokat (ruszokat). A századforduló nagy ukrán történetírója, Hrusevszkij az
ukránokat a Rhos tenger felé igyekezett orientálni. A különböző béketárgyalások
idején mindig megnövekedett az egymással perelő röpiratok száma. King itt az
ökológiai szempontokat is felveti. A Dardanellákban két tengeri áramlat van, az
egyik fent észak felé, a másik a tengerfenékhez közel dél felé. A nálunk is jól
ismlert Marsigli már 1679-ben a két tenger különböző sótartalmában látta a két
ellentétes irányú áramlat okát. Azóta is sok tudóst foglalkoztat a kérdés. Az
óceanográfiai kutatások az 1820-as években indultak meg, persze békeidőkben. Az
oroszok megfelelő intézményeket is építettek ki, 1832-ben megkezdték a tengeri
atlaszok szerkesztését. Az 1840-es években az orosz szolgálatban álló Manganari
készítette az első teljes térképet a tengerről. A század végén Nyikolaj Andruszov
már a mélyvizeket kutatta. A román Grigore Antipa a tenger halállományát vette
számba. Andruszov egyébként a Tróját feltáró Schliemann lányát vette feleségül.
Antipa 1941-ben próbálta összekötni a tudományos kutatást a nemzeti
feladatokkal, így már egységes szemléletben tárgyalta a tengert. Fő gondja az
volt, hogy ne legyen orosz tenger. 1918 után négy parti állam maradt,
valamilyen szempontból mindegyik új államnak is számíthatott. A török, a bolgár
és a román összefogtak a bolsevik Oroszország ellen. Eredetileg orosz
emigránsok kezdeményezésére indítottak egy Prométhée című folyóiratot, az
1920–30-as években ez megjelent, és a három állam összefogásán dolgozott.
Idővel Piłsudski Lengyelországa is érdeklődést mutatott a szervezkedés iránt.
1926 novemberében jelent meg a folyóirat első száma, a harmincas évek végén már
csak a Szovjetunió elnyomott népeinek a sorsa érdekelte, sürgette
összefogásukat az orosz imperializmus ellen. 1940-ben megpróbálkoztak a
folyóirat újraindításával, de ekkor már nem ment.
A szerző röviden sorra veszi a
második világháború itteni fejleményeit, a német előrenyomulást a Kaukázusig és
a visszavonulást. Most is a szárazföld volt a fontosabb hadszíntér. Mindkét
oldalon folytatódtak az etnikai tisztogatások. 1942 telén a Sztruma nevű gőzös
800 zsidót vitt Palesztina felé, de a Boszporusz közelében egy szovjet
tengeralattjáró elsüllyesztette, török halászok egy embert tudtak kimenteni.
1944 májusában 189 ezer tatár menekült el a Krímről a szovjet csapatok elől, 45
százalékuk az úton meghalt. A világháború egyik sorsdöntő konferenciáját is itt
tartották, a jaltait. Az északi és a nyugati parton gyors ütemben ment végbe a
szovjetizálás. Az északi és a déli part kettőssége tehát továbbra is megmaradt.
Az olajipar növekedése a környezet szennyeződését gyorsította fel. A román
területen megépített Duna–tenger-csatorna, amely a gyorsabb kijutást
biztosította a nyílt tenger felé, kényszermunkaerővel és iszonyatos emberi
veszteségekkel járt. A kikötők fejlődése is hozzájárult a szennyeződéshez, a
tenger szenvedte meg, túl sok szerves anyag kerül be a tengerbe, ez megnöveli a
planktont, az pedig elzárja a halakat az oxigéntől, a tenger alacsony
oxigéntartalma miatt számos halfajta kihalt. A Földközi-tenger felől jövő hajók
viszont elterjesztettek egy mnemiopsis nevű halat, az 1990-es évek végén ez a
fajta már 900 millió tonnát tett ki, ez több, mint a Föld évi lehalászásának az
eredménye. A halászat új, modern technikájával is rombol. Az 1960-s években még
26 fajta halat fogtak, az 1990-es évekre már csak hat fajta maradt. Itt
környezeti katasztrófa fenyeget.
A 7. fejezet (Szemben a
tengerrel) már nem jelez itteni új hegemónt címével, érdemben a jelen
problémáit tekinti át. Az 1990-es években új parti államok jelentek meg
(Ukrajna, Grúzia). De a parti államok továbbra is elzárkóznak egymástól. King
úgy látja, hogy az állami központúságot meg kell haladni. Toynbee már az
1920-as években egy cikkében óvta az itteni lakosokat a nagyhatalmaktól, és
valami nemzetközi szervezetet sürgetett. Ma itt nincsenek nagy konfliktusok (de
Karabah mégis okoz ilyet). A nagy probléma a lakosság szegénysége. Nagy az
illegális bevándorlás, különösen a balkáni háborúk miatt, de a Kaukázusból is
sokan menekülnek. Dél-Oszétia, Abházia, Nagorno-Karabah és Transnistria továbbra
is problémák. A kölcsönös kapcsolatok terén jelentős lépés történt, amikor
török kezdeményezésre megszületett a Black Sea Economic Cooperation (BSEC,
Fekete-tengeri Gazdasági Együztműködés). 1992-ben Isztambulban 11 állam
csatlakozott a szervezethez. 1998-ban nemzetközi szervezetté nyilvánították.
Elsődleges célja a környezetvédelem, a nagyüzemek leállítása, ennél tovább
azonban nem jutottak, az orosz–görög–török ellentétek továbbra is fennállnak. A
szervezet tehát nem helyettesíti se az EU-t, se a NATO-t. Az olajvezetékek
telepítése is állandó konfliktusok forrása. 2009-re egy újabb vezeték épül Baku
és a török Ceyhan földközi-tengeri kikötő közt, ez a fekete-tengeri kikötőket
mind elkerüli. Nagyon sok a sex-workers létszáma. Van érdeklődés a régészet
iránt. A tengerpartról a lakosok nagy része továbbra is emigrál.
Toynbee emlékezetes cikkében
azt írta, hogy a kereszténység és az iszlám, Európa és Ázsia, a civilizáció és
a barbárság közt az ellentét – közelről megtekintve – nem is olyan nagy. A régi
Fekete-tenger a maga színességével, számos etnikumával, sokféle életformájával,
vallásával, ruházatával – a sort még hosszan lehetne folytatni – már csak az
innen amerikai emigrációba távozottak szívében él, vagy legalább is főképp ott.
Manapság az egymást ismerő személyek, a szomszédok összetartása az alapvető.
A kötet minden fejezetéhez
tartoznak lábjegyzetek, van néhány jól áttekinthető térkép a tenger
történetének különböző korszakaiból, meg jó bibliographie raisonnée a
továbbvivő olvasmányokról, meg az angolszász könyvekben kötelező index.
A tartalmi ismertetés túl
hosszúra sikerült, pedig a kötet gazdag tartalmát alig tudta visszaadni. Mint
azért látható, a szerző nem ad valami folyamatos történetet, hanem válogat a
témákban, a hagyományos diplomáciatörténet épp úgy előkerül, mint azok a
részek, amelyek talán a mikrotörténelem híveit is kielégítik. A szerző részéről nem mutatkozik semmiféle
elfogultság bármelyik szereplő mellett vagy ellen. A minden téma kapcsán a
lényeget világosan összefoglaló angolszász gyakorlat nagyon jól sikerült
példája ez a könyv. Végül is az ismert nagypolitikai eseménysorokra csak
röviden utal, vagy akár ki is hagyja, elbíbelődik olykor a részletekkel. És
végeredményben nagyon jól olvasható munkát írt meg, amelyet érdemes a kutatónak
saját könyvtárában megtartani, mert roppant instruktív.
Charles King: The Black Sea. A History (A Fekete-tenger története). Oxford, 2004, Oxford University Press, XX. 276 o.
Niederhauser Emil