Klió 2005/3.
14. évfolyam
Tradíció és
modernizáció: a dán jóléti állam történelmi gyökerei
Skandinávia – és ezen belül Dánia –
történetének jelentőségét az adja, hogy jelenleg ezek az északi államok a világ
legfejlettebb és leggazdagabb országainak számítanak, de ez nem volt mindig
így. A vikingek az első ezredforduló idején nem gazdagságukról, hanem rabló
hadjárataikról voltak ismertek. A középkorban, sőt még az újkor elején is a
szegény államok sorába tartoztak, de mégis történt valami, ami gyökeresen
megváltoztatott mindent, ami tanulságos példa lehet bármelyik ország számára.
A
magyar történettudomány nem foglalkozik kellő mélységében Skandinávia
történetével, aminek az lehet az oka, hogy a nagy földrajzi távolság miatt
kevés a közös történelmi kapcsolat. Ennek eredményeképpen igen kevés
összefoglaló munka látott napvilágot hazánkban. Magyarul utoljára 1976-ban
jelent meg ilyen munka, igaz az is egy szovjet szerző műve (A. Sz. Kan).
Általánosságban igaz, hogy a magyar kutatók inkább a dán mezőgazdasággal, az
oktatási ill. a politikai rendszerrel foglalkoznak. Ezen túlmenően 1939-ben Boldizsár
Iván írt összefoglaló jellegű könyvet Dániáról. (Az ELTE skandinavisztika
szakára felvételizőknek sem tudnak többet ajánlani magyar nyelven).
Knud
J. V. Jespersen, a Dél-Dániai
Egyetemen a modern történettudomány professzora, aki a Yale Egyetemen is vendégelőadó.
A szerző rendkívül sok friss, angol nyelvű könyvet és tanulmányt használt fel
műve megalkotásakor, amely egyrészt azért örvendetes, mert ez azt bizonyítja,
hogy a dán történelem – és így Dánia – népszerűsítésében elöl járnak, másrészt
a dán történelem Európa érdeklődésére is számot tart, és ennek köszönhetően jó
az érdekérvényesítő-képességük. Mintaértékű, hogy a szerző dán nyelven írt
munkáját egy éven belül angolul is kiadták. Az angol nyelvű munkák mellett a
felhasznált irodalom mintegy felét dán könyvek teszik ki. A források elsősorban
a két brit követ jelentésére támaszkodnak. A könyv célja tulajdonképpen az,
hogy megmagyarázza: a dán nemzeti karakter és a politika hogyan vezetett el a
fenntartható (?) jóléti állam megvalósításáig.
Átfogó jellegű művében a
szerző nagy folyamatokat vizsgál túlzott részletezés nélkül, és 500 év
fejlődését magyarázza és értékeli dán szemszögből, de elfogultságtól mentesen.
A mű nyolc részre tagolódik, melyek mindegyike más perspektívából vizsgálja az
elmúlt 500 év eseményeit. A bevezető a szerző célkitűzéseit tartalmazza az
összehasonlító történetírás módszertanát segítségül híva. A második fejezet a
kül- és biztonságpolitikával foglalkozik. A harmadik és negyedik rész a
belpolitikát vizsgálja a jóléti állam megvalósításáig, az ötödik fejezet az
egyház és a kultúra kérdésköreit tárgyalja, a hatodik és a hetedik a gazdasági
folyamatokkal foglalkozik, az utolsó fejezet, az összefoglalás pedig
megválaszolja a bevezetőben feltett történelmi kérdéseket, emellett lényegében
Dánia mai nemzetközi helyzetének történelmi gyökereit is megvilágítja.
A 2004-ben publikált Dánia
története című művének vezérmotívuma az, hogy két – egymástól 300 évnyi
távolságban – Koppenhágában szolgálatot teljesítő brit nagykövet, nyomtatásban
is megjelent, különböző véleményének okait magyarázza meg. Az első diplomata Robert
Moleswort, aki 1690 körül tartózkodott a dán fővárosban, majd hazatérte
után 1694-ben publikálta An account of Denmark as it was in the Year 1692 című
könyvét, melyben nem festett bizalomgerjesztő véleményt a dánokról, sőt magát a
nyelvet is szörnyűnek találta. Szerinte a nép reménytelen szegénységben élt, az
abszolút rendszer teljes elnyomásában, ami leginkább a rabszolgasághoz
hasonlítható.
Egyik kései utóda, Sir
James Mellon, az 1980-as években volt nagykövet Dániában, s korábban az
Aarhusi Egyetemen is hosszabb időt töltött el. 1992-ben jelentette meg About
old Denmark...A Description of Denmark in the Year of our Lord 1992 című
munkáját. Szokatlannak tűnő véleményének központi gondolata az, hogy a dán nép
nem nemzet, hanem egy törzs. Közösségük összetartó ereje az, hogy mindenki
rendíthetetlenül megbízik a másikban. A szerző arra keresi tehát a választ,
hogy 1500-tól kezdve hogyan alakult át a dán társadalom, hogyan lett a
fejletlen agrárországból fejlett, jóléti állam.
A kiindulási alap a XVI.
század eleje, ekkor a Dán Királyság a térség vezető állama volt, hiszen az
eszkimótól a norvégon és dánon át a németig több országot és népet foglalt
magába. Norvégia évszázadokon át a Dán Királyság belső piaca volt, akárcsak a
Habsburgoknak Magyarország. Jelentős korszakhatárnak tekinthető a Kalmari Unió
felbomlása (1523). Mindez érdekes módon egybeesik az új világgazdasági rendszer
kialakulásával, amelyben a Balti-tenger vidéke Nyugat-Európát látta el
nyersanyagokkal és mezőgazdasági termékekkel, ami azt is eredményezte, hogy
többé már nem regionális kérdés volt az, hogy mi történik ebben a térségben. A
szerző a Balti-tenger egykori gazdasági-politikai szerepét a Perzsa- (Arab-) öböl
jelenkori jelentőségéhez hasonlítja.
A következő évszázadokban
gyakorlatilag minden politikai változás területi csökkenést eredményezett, de
eközben kialakult a modern dán állam. A XVI–XVII. században a svédekkel való
állandó rivalizálás a balti térség feletti hegemóniáért folyt. A hétéves északi
háborúban (1563–70) és a kalmari háborúban (1611–13) még nem történtek területi
változások, majd mindkét ország beavatkozott a harminc éves háborúba, ami a
dánok számára végzetes lett (1625–29). A dán uralkodó német birodalmi
fejedelemként lépett be a háborúba, a dán nemesség határozott tiltakozása
ellenére. Majd a XVII. század közepén (1645–60) Svédország megszerezte Bohuslen
és Halland tartományokat, valamint a Skane-félszigetet. 1660-ban a nagyhatalmak
beavatkozása nyomán alakultak ki a máig érvényes határok. 1720 után mindketten
egy új vezető hatalomnak adták át helyüket: Oroszországnak.
A XVII. század a legbékésebb
korszaka a dán történelemnek, amit Anglia 1801-es és 1807-es, Koppenhágát
fenyegető magatartása szüntetett meg. E beavatkozások miatt lett az ország
Napóleon szövetségese. Ezért azonban nagy árat kellett 1814-ben fizetni: a
nagyhatalmak elvették Norvégiát, ami Svédországgal lépett perszonálunióra. Még
a legyőzött Franciaország sem vesztett ennyi területet... Ezután már csak két
meghatározó nép élt a királyságban: a dán és a német. Nem sokáig tartott ez az
állapot sem, mert a korszak egyik uralkodó áramlata, a nacionalizmus életre
hívta a német egységet. Ennek fájdalmas következménye volt a hercegségek –
Schleswig és Holstein – 1864-es elvesztése. Ez a katasztrófa egyébként a szerző
szerint nagy befolyással volt a modern dán mentalitásra is. Dánia mindig akkor
vesztett jelentős területeket, amikor nagyhatalmi szerepet próbált eljátszani –
vélik a radikális-pacifista dán történetírók. Ez máig meghatározza a dániai
történelem-oktatást is („1864-szindróma”).
Dánia tehát a folyamatos
háborúk eredményeképpen az egykori nagy és heterogén birodalomból Európa egyik
legkisebb államává vált, még Svájc lakosságszáma (1 millió) is meghaladta
Dániáét. Így viszont homogén lett, s az államot alkotó sok nép közül immár csak
a névadó népcsoport volt azonosítható magával az állammal. Ettől a kortól
számítható az igazi nemzeti ébredés és a modernizáció. A németektől való
távolságtartás határozta meg a következő majd száz évet, de végül a semlegesség
politikája is csődöt mondott, hiszen a náci Németország 1940-ben egy nap alatt
megszállta az országot. Így gyakorlatilag nem volt más választás, mint belépni
a NATO-ba (1949-ben).
A területi változások mellett
még nagyobb változások zajlottak le a társadalomban és a gazdaságban. 500 évvel
ezelőtt Dánia feudális állam volt, melynek lakói a katolikus egyházhoz
tartoztak. 1536-ban azonban megtörtént a szekularizáció, és létrejött az
egyetlen dán nemzeti egyház: az evangélikus egyház, amelynek az uralkodó volt a
protektora. Az elkobzott javak természetesen a királyi vagyont gyarapították.
Átalakult az egyház szerepe is, most már az emberek javát kellett szolgálnia,
részt vett tehát az oktatásban, a szegények és betegek gondozásában. Ez is
erősítette a dánok szociális érzékenységét. A szekularizáció révén a feudális
Dániában a megművelhető terület fele a királyé lett, míg 44 százaléka a
nemesek kezén volt, és csak a maradék 6 százalékát művelték ekkor szabad
kisgazdák. A szerző szerint a XIX. század mégis a farmerek győzelmét hozta, s a
kezdetben nagy királyi hatalom lassan elenyészett. Míg a középkori állam
jelentős bevétele volt 1429-től a Sund-vám, 1658-ban azonban ez is megszűnt,
mert az Oresund nemzetközi vízi út lett, s így a királyság pénzügyei egyre
kevésbé voltak egyensúlyban. Társadalmi ellentétet szított továbbá például a
nemesek adómentessége. Az örökletes és egyben abszolút monarchia 1660-as
bevezetése után a nemesi adómentesség gyorsan megszűnt!
A
korszaknak még két törvénye határozza meg a mai napig Dánia arculatát. Az első
a Dán-törvénykönyv, ami 1683-ben keletkezett, és a civil társadalom és az állam
közötti viszonyt szabályozza, s 1849-ig meghatározta az ország életét, de
hatása a jelenig él. Bizonyos értelemben a Code Napoleon előfutára volt a
kialakított jogrend. Igazán fontos következménye a dán nép számára az volt,
hogy az állam nem ellenség volt, hanem ellenkezőleg, baráttá, szövetségessé és
védelmezővé vált. A dán vezetés sosem várta be a forradalmak bekövetkeztét,
reformokkal mindig elébe ment. A másik fontos rendelkezés az agrárreform,
aminek eredményeképpen végül is kialakulhatott a modern farmergazdaság.
A
történész szemével a nagy agrárreformok eredményeképpen a dán mezőgazdaság
önellátóból átalakult piacorientált mezőgazdasággá, hiszen a régi rendszer már
nem tudta kiszolgálni a megnövekedett igényeket. 1788. június 20-a a parasztság
jelképes egyenjogúsításának dátuma, megszűnt a röghöz kötés. 1733 óta ugyanis a
jobbágyok fiainak tilos volt elköltözni onnan, ahol születtek. A reform
eredményeképpen a következő két-három évtizedben kialakult a farmergazdaság, a
korábbi 60 ezer bérlő közel kétharmada ugyanis meg tudta váltani a bérleményét
állami kedvezmények révén. 1799 után az állam külön adókkal szankcionálta a
feudális maradványok eltörlésében nem jeleskedő birtokosokat! Ezek után nem
meglepő, hogy Dániában nem tört ki forradalom a francia példa ellenére. A
kormányzat 9 hektárban (20 acre) határozta meg a minimálisan életképes önálló
birtok nagyságát – már 1819-ben!
A
szerző szerint az 1783 és 1872 között élt N. F. S. Grundtvig talán jobban
befolyásolta Dániát, mint bármely más politikai vagy ideológiai mozgalom.
Jelmondata: „Először ember, aztán keresztény”. Alapvetően, mint jelentős
iskolaalapítót tartják számon. Liberális meggyőződése szerint középiskoláit
(Népi Középiskola, „népfőiskola”) az életnek alapította, amelyet túlnyomórészt
a farmerek gyermekei látogattak, szemben az állami elitképzéssel, mely konzerválta
a társadalmi különbségeket. 1844-ben Roddingban nyitotta meg kapuit az első
ilyen intézmény, de rohamosan újabbak követték olyannyira, hogy 1900-ban már 75
létezett. Az ország sorsa iránt érdeklődő, felelős állampolgárokat ezekben az
intézményekben kezdték kinevelni. Neki köszönhető, hogy a dán társadalomban
jelen van a tolerancia, és a nyitottság.
Ami
a jóléti állam fejlődésének további kezdeményeit illeti, az abszolút monarchiát
csak az 1848-as forradalmi hullám tudta elmosni, de itt ez is vértelen volt. Az
átalakulás eredményeképpen 1849. június 5-én adták ki az ország első
alkotmányát, ami erősen liberális szellemben fogant meg. Mivel ebben a
rendszerben a földbirtokosok a szerző szerint nem szívesen vettek részt a
képviselőjelöltek között (nehogy alulmaradjanak egy közrendűvel szemben), az
1864-es kudarc után új, konzervatívabb alkotmányt sikerült elfogadtatniuk.
Ettől kezdve a király nevezte ki a képviselők egy részét (akárcsak Szerbiában
1859–1889 között).
Az
1864-es, Poroszországtól és Ausztriától elszenvedett vereség kulcspont volt a
dán történelemben és máig nagy hatással van a dán identitásra is. Tudatosult,
hogy egy kis néphez tartoznak, s mindenki tudta, hogy a következő vereség most
már végzetes lehet. Ha 1870-ben a dánok beavatkoznak a háborúba a franciák
oldalán, valószínűleg ma egy német tartomány viselné Dánia nevét. A XIX. század
végén, illetve a XX. század első éveiben, a belpolitikai harcokban formálódott
ki a négy máig vezető párt: a szociáldemokraták, a liberálisok, a radikális
liberálisok és a konzervatívok. 1864-től a liberálisok állandó követelése volt
az alkotmány megváltoztatása, és ezt töretlen ellenzéki szerepükkel 1901-ben
sikerült elérniük. A győztes pártból 1905-ben a radikális liberálisok 15
képviselővel kiváltak. A nemzetközi munkásmozgalom 1871-ben érte el Dániát, de
itt soha nem vett fel marxista vonásokat. A szociáldemokraták 1884-ben már be
is kerültek a parlamentbe, ahol súlyuk egyre csak növekedett, mígnem 1924-ben
relatív többséget tudtak szerezni. Más pártok támogatásával 2001-ig
kormánytényezők voltak.
A
mezőgazdaságban a gabona nemzetközi árának csökkenése miatt a XIX. század
utolsó harmadában újabb átalakulásra került sor. A farmerek rákényszerültek
arra, hogy szövetkezeteket alapítsanak, pl. közös vágóhidakat üzemeltettek, és
feldolgozták saját termékeiket, pl. sajtgyártás. Igen gyorsan elterjedtek,
1900-ban már 950 ilyen szövetkezet létezett. Ezek a szövetkezetek az élet más
területén is szerepet játszottak, hiszen szövetkezeti bankokat is alapítottak,
amelyek a helyi beruházásokat finanszírozták, pl. az áramtermelés megindítása.
A századfordulón indult el az
ipari forradalom első hulláma, ennek dán sajátossága, hogy jellemzőek az apró
üzemek, átlagosan 19 foglalkoztatottal. A kormány tudatos politikájára jó
példa, hogy 1919-ben földreformot hajtottak végre, ami a megművelhető terület
10 százalékát érintette. A cél az volt, hogy a vidéki nincstelen réteg ne
költözzön be a városokba, és ne növeljék a szociáldemokraták szavazóbázisát,
hanem maradjanak inkább vidéken farmerként. Így jött létre újabb 20 ezer
gazdaság. A reformnak köszönhetően a régi földbirtokosok ekkor vesztették el
kiváltságaikat, és felgyorsult magának a rétegnek az eltűnése is.
„Természetesen” a nagy világgazdasági válság Dániában is súlyos
munkanélküliséget eredményezett. Ezt a kormánynak különböző intézkedésekkel
sikerült csökkentenie.
1950/60 közt indult el a
második ipari forradalom, ami Dániát mindenestől fejlett ipari-agrár országgá formálta
át. Ezzel párhuzamosan indult el a „A jövő Dániája” nevet viselő manifesztum,
melynek megvalósítása jelentette a dán jóléti államot.
A szerző szerint ebben valósul
meg az egymás iránti dán szolidaritás. Egy hasonlattal próbálja meg
érzékeltetni ezt az érzést, eszerint a társaság minden tagja úgy ül körbe egy
tábortüzet, hogy hátat fordítva a sötétségnek válluk összeér, középről a tűz
fénye adja a világosságot, mindeközben a biztonság és bajtársiasság érzése és a
nagy közösséghez való tartozás hatja át őket. Az ilyenféle erős baráti
kapcsolat nem irányul egyetlen speciális külső ellenség ellen sem, de közben
bármilyen ismeretlen erő ellen megvédheti a közösség tagjait. Ez nem „mi és
te”, hanem „mi és mi” tudat, ami nem könnyen magyarázható a nacionalizmus
teóriáival.
Ezért gondolta tehát Sir James
Mellon, hogy a dánok egy törzs, mert erős a társadalmi összetartozás érzése, az
egymás iránt érzett felelősségtudat. Demokratikus gondolkodásmódjukra jellemző,
hogy a felmerülő problémákat együtt, konszenzuskereséssel oldják meg. Jens Otto
Krag egykori miniszterelnök 1973-ban egy cikkében írta le, hogy a dán
társadalom magja végső soron a munkások és a farmerek, akik szintén támogatják
a demokráciát.
A szerző az utolsó oldalakon
megválaszolja a kérdését, miszerint a dánok törzs vagy nemzet. Eszerint törzs,
amely a XIX. században a nemzetközi események és a modernizáció hatására lassan
nemzetté fejlődött. A nyelvhatár 1920-as politikai határrá válása fejlődésüknek
azt az egyediségét eredményezi, hogy az állam, a nép, és a nemzet határai
egybeesnek. Ennek szembetűnő megvalósulását a dán jóléti modell jelenti, amely
alapvetően a régi falusi közösségre emlékeztet. A globalizáció hatásai miatt
mindez most veszélybe került, de a szerző sir James Mellonnal egyetértve hisz
abban, hogy a dánok képesek lesznek megoldani az újabb feladatot, mint azt már
annyiszor tették a múltban.
A
könyv az olvasó számára nyilvánvalóvá teszi a dán fejlődés fordulópontjait. A
dán viszonyokra és mentalitásra jellemző az alábbi két példa: 1814-től minden
gyermeknek kötelező iskolába járnia. A politikai elit felelősségének tudatos
vállalására jellemző, hogy az 1864-es vereség után a miniszterelnök nemcsak
lemondott, hanem önkéntes száműzetésbe vonult Új-Zélandra, majd négy év múlva
lelkészként tért vissza.
Knud J. V. Jespersen: A history of Denmark (Dánia története).
Palgrave Macmillan, Basingstoke–New York, 2004. 244 o.
Bagdi Róbert