Klió 2005/3.
14. évfolyam
A vajdasági svábok
lelkialkata
Zoran Janjetović belgrádi történész már több szempont alapján
feldolgozta a vajdasági németek történetét.1 Arról a kisebbségről van szó, amely a második
világháborút követő években jórészt teljesen eltűnt a titói Jugoszláviából, de
meghatározóan befolyásolta a terület korábbi történelmének alakulását. A mintegy
két és fél évszázados – az anyaországon túli, később a Vajdaság névvel illetett
területen való – tartózkodásuk jelei nem tűntek el nyomtalanul. Az ott lakó más
nemzetiségűek napjainkban is őrzik emlékezetükben jellegzetességeiket, és
természetesen az általuk létrehozott anyagi javak is valamikori jelenlétükre
figyelmeztetnek. A szerző szándéka ezeknek a lelki jellemzőknek a századokon
túlmutató állandó, illetve változó jegyeit megrajzolni és a változások okaira
rámutatni, mindeközben kerülve a kisebbség tagjaira vonatkozó
általánosításokat.
A bécsi udvar által a XVIII.
században kezdeményezett betelepítés a török hódítás következtében pusztává
vált térség újra civilizálását szolgálta. A nyugati és délnyugati német
területekről érkező parasztokat szokásaikon túl mentalitásuk is elkülönítette
új környezetük más etnikai csoportjaitól, mégpedig világosabban, mint a
nyelvük. A monarchiában egyébként sem a nyelv jelentette a legegyértelműbb
nemzeti határt. Az új hazába való költözés során megmutatkozó mobilitásukat a
későbbiekben is megőrizték. A gazdasági gyarapodás reményében a Bácska és a
Bánság területéről készek voltak a Szerémségbe vagy Szlavóniába, majd pedig – a
XIX. és a XX. század fordulóján – tengerentúli országokba költözni. A föld
számukra tehát elsősorban jövedelemforrás volt, míg a környezetükben élő,
például szerb és magyar paraszt számára szentimentális kötődéssel is járt a
föld birtoklása. Tehát a létfeltételek idegenben történő biztosítása után is
életük alapvető vonása maradt az anyagi előrelépés, a javak, elsősorban a föld
területének gyarapítása. „Nyugodtan mondhatjuk, hogy a vajdasági németek egyéb
tulajdonságainak többsége a „materializmusukból” ered” – állítja Janjetović. A
protestánsok már a betelepedéskor vállalták a katolizációt, hiszen csak
katolikus németek érkezhettek. Azonban a létbiztonságon túl a társadalmi
tekintély is motiválta őket a felhalmozásra. Mivel többségük földműveléssel
foglalkozott, a nagyobb birtok egyúttal nagyobb tekintélyt is jelentett. Adott
település legnagyobb birtokosa pedig a közösség vezérének számított. A
társadalmi tekintély fontos tényezőként épült be a közösség életébe, hiszen
mindennapjaikat a szigorú osztálytagozódás jellemezte. Szociális kérdésekben
igen konzervatívnak mutatkoztak.
A felhalmozás elengedhetetlen
feltétele volt a takarékosság és a szorgalom. Ezek a tulajdonságaik szintén
egyedivé tették őket környezetükben. Településeik, házaik külseje eltért más
nemzetiségűekétől, kitűntek tisztaságukkal és rendezettségükkel. Nagyobb
figyelmet fordítottak a higiéniára s jobban táplálkozhattak, bár ez utóbbi
esetében is visszafogottság jellemezte őket. Környezetükhöz képest modern
módszerekkel dolgoztak, és jövedelmezőbb foglalkozásokat űztek. Szellemi
értékekre keveset költöttek, idejük sem igazán volt rá. Így a két világháború
közötti legnagyobb jugoszláviai német szervezet, a Kulturbund nehezebben
működött. Iskoláik esetében pedig – takarékosságukból eredően – a magyar
állami támogatás került előtérbe, amely együtt járt a magyarosítással. Szellemi
aktivitásukat tehát ugyancsak a gazdaság szolgálatába állították.
Takarékosságuk szerény ruházkodásukban is megmutatkozott. Groteszknek tűnik
viszont az a fajta takarékosság, ami a házasulási szokásaikat jellemezte. Míg
szláv környezetük ősszel, a betakarítási bőség idején házasodott, addig a
svábok tavasszal. Így nem kellett egész télen „haszontalanul” táplálni az
újasszonyt, akit áldott állapota miatt éppen a mezei munkák idején egyébként
sem lehetett volna dologra fogni.
A nagyfokú individualizáció
szintén megkülönböztette őket. Ez nehezítette a kommunális feladatok
megoldását, és a sváb falvak gazdasági szövetkezését. Individualizációjuk és
falvaik izolációja okozhatta az egy nemzethez való tartozás közös tudatának
megkésett színre lépését. Társadalmi beilleszkedésük és felemelkedési vágyuk az
elszigeteltségükkel párosulva nagyméretű beolvadásukat eredményezte. A
kiegyezésig a német polgárság szinte teljesen beolvadt. Janjetović szerint
habár az oktatás ehhez nagyban hozzájárult, a jelenség okozójaként nem lehet
pusztán a magyar állam intézkedéseit megnevezni.
Nemzeti ébredésük idejét a
szerző a XIX. század utolsó évtizedére datálja. Ezt a folyamatot azután az első
világháború felgyorsította, hiszen ekkor érintkezhettek az osztrák és a német
egységekkel. Ezután következett az új állam keretei között való élet. Azonban
mivel szinte a teljes nemzeti értelmiségük beolvadt a magyarságba, Magyarország
még sokáig élt bennük. Az 1930-as években jelentős részük a németen kívül még
csak magyarul beszélt. A fiatalabb korosztály viszont már úgy tekintett az új
államra, mint amely az etnikai beolvadástól védi őket. (Ez az idősebb és a
fiatalabb korosztály között mutatkozó ellentét egészen a második világháború
végéig megmaradt.) Ekkorra tehető az individualizáció háttérbe szorulása az új
állam, a gazdasági szükségletek és a nemzeti öntudat együttes hatásaként. Éppen
akkor kezdtek el tömegesebben politikailag gondolkodni, amikor a náci ideológia
útjára indult. A szerző részletesen taglalja a náci ideológia svábok közötti
elterjedésének feltételeit. A korszak antiszemitizmusa és a rájuk jellemző
apolitikusság mellett megemlíti a két világháború közötti kedvezőtlen
kisebbségi helyzetüket is. A saját fejjel való politikai gondolkodás hiánya
szintén segítette a totalitariánus eszme befogadását, legalábbis szervezeti
szinten. Mindehhez hozzájárult az anyaországban való támasz keresése. A
nácizmus propagálásában a protestáns egyházi sajtó kivette részét. Ez az egyház
az 1930-as évektől a jugoszláviai németek nemzeti intézményévé vált, habár
döntő többségükben katolikusok voltak. A náci ideológiával szemben a
Magyarországgal való szimpátia tűnt a legerősebb védelemnek. De az ideológia
kuszasága, valamint a magyarofil és kroatofil katolikus egyház mellett a német
kisebbség regionális tagoltsága és eltérő eredete is nehezítette a náci tanok
meggyökeresedését. Míg a szlovéniaiak büszkének, harciasnak, addig a
Duna-mentiek – talán nemzeti öntudatuk kiforratlansága miatt – békésebbnek
tűntek. A vajdasági németek ekkor először követtek egy olyan elképzelést, amely
nem volt „materialista” irányultságú, nem kapcsolódott az anyagi javak
megszerzéséhez, mutat rá Janjetović. A nemzeti öntudatukban bekövetkező
változásokon túl a munkaerkölcsük és a takarékossági szokásaik is megváltoztak
a XX. század első évtizedeiben. A XIX. és a XX. század fordulójától a
családtervezésben megjelenik az új tendencia: az egy, legfeljebb két gyermek
vállalása. Ebben a modernizációs jelenségben is élen jártak a többi etnikai
csoporthoz képest. A két világháború között a tehetősebb rétegeknél erősödött a
luxus iránti igény. Ráadásul esetükben a családfő már ötven éves kora táján
visszavonult az aktív munkától.
Jugoszlávia megszállását
követően a svábok közül sokan csalódtak anyaországuk politikájában. Határozott
kijózanodásukra mégis csupán a harmadik birodalom összeomlása után került sor.
De a folyamat kiteljesedését akadályozta a második világháború utáni
meglehetősen nehéz helyzetük. Ekkor ugyanis egy részüket evakuálták vagy a
német erőkkel együtt elmenekültek. Az otthon maradókat viszont egészen 1948
tavaszáig koncentrációs táborokba zárták. Leginkább idősek, asszonyok és
gyermekek kerültek erre a sorsra, ők is bírósági ítélet nélkül. Így többnyire
az ártatlanok szenvedtek. Janjetović ennek a szomorú történelmi epizódnak
tulajdonítja azt, hogy gyengült a svábok reális visszatekintése saját második
világháborús szerepükre. Ezt az állapotot pedig tovább súlyosbította a
jugoszláv rezsim, amely „hazaárulóknak” kiáltotta ki őket, s ez bevésődött a
szerbek nagy részének tudatába.
A német kisebbség életmódjának
elemzését, a környezetében élő más etnikai csoportokéval való összehasonlítását
adja ez a tanulmány. A már eddig is közismert tulajdonságok így tudományos
megfogalmazást nyertek, mégpedig hosszabb időszakra kiterjedően, történelmi
összefüggések keresztmetszetében. Sajnos, a tanulmány megírásáig – amint arról
a szerző is említést tesz – ezt az érzékeny témát a szerbiai történészeknek még
nem sikerült feldolgozni hazai források alapján. Azonban a már szintén jól
ismert manipulációk elkerülése végett elkerülhetetlen a korabeli események
rekonstruálása.
Zoran Janjetović: Duhovni profil vojvođanskih Švaba (A
vajdasági svábok lelkialkata) Tokovi istorije, Beograd, 2000, br. 1–2, 55–67.
o.
Törőcsik Ferenc
1. Az eddig megjelentek közül néhány könyv, illetve
tanulmány: Between Hitler and Tito: The Disappearance of the Vojvodina Germans
Belgrade; 2000.; O širenju zemljoposeda
vojvođanskih Nemaca između dva svetska rata. Godišnjak za društvenu istoriju,
godina V, sveska 1–3, Beograd, 1998.; Prilog proučavanju položaja folksdojčera
u Jugoslaviji 1944-1948. „Istorija XX veka” 1, Beograd 1996, str. 143–152.;
Odnosi Srba i Nemaca u Vojvodini (XVIII-XX vek) „Tokovi istorije” 1-2, Beograd
1996, str. 55–71.; Odlazak vojvodjanskih Švaba: proterivanje ili iseljavanje.
„Tokovi istorije” 3-4, Beograd 1997, str. 111–117.; Deportacija vojvodjanskih
Nemaca na prinudni rad u Sovjetski Savez krajem 1944. i početkom 1945. godine.
„JIC „1, Beograd 1997, str. 157–168.; Vajmarska republika i nemacka manjina u
Jugoslaviji. „Tokovi istorije” 1-4, Beograd 1998, str. 140–155.; Nemice u
logorima za folksdojčere u Vojvodini 1944-1948. Srbija u modernizacijskim
procesima XIX i XX veka II, Beograd 1998, str. 496–504.; Srbi i Nemci u
Vojvodini i mađarizacija. Etnički odnosi Srba sa drugim narodima i etničkim
zajednicama, Beograd 1998, str. 115–132.; Zeitweise getruebte Beziehungen durch
Jahrhunderte. 1. Dialog Symposion in Wiener Haus der Heimat, Wien 1998, str.
19–23.; Državotvorne ideje Srba, Hrvata i Slovenaca o nacionalnim manjinama. U:
Hans-Georg Fleck, Igor Graovac (ur.), Dijalog povijesničara-istoričara 1,
Zagreb 2000, str. 173–188.; Istorijski uzroci odnosa Hrvata i Srba prema
nacionalnim manjinama u jugoslovenskoj državi 1918–19 u: Hans-Georg Fleck, Igor
Graovac (ur.), Dijalog povijesničara-istoričara 2, Zagreb 2000, str. 379–394.