Klió 2005/3.
14. évfolyam
A pálos misszionáriusok
tevékenysége Magyarországon az 1600-as években
A magyar görög katolikus egyház történetében az 1646-os
ungvári uniót vízválasztónak tartják az egyháztörténészek. Immár bőséges
irodalma van ennek a történelmi ténynek, illetve eseménynek, melyből a Rómával
egyesült jelenlegi magyar görög katolikusságot származtatják, még akkor is, ha
ma már nem vitatott a honfoglalás-kori, sőt az az előtti bizánci missziós tevékenység
népünk körében.
Akárhogy is áll a helyzet, a
XVII. században a jezsuiták komoly, ilyen irányú missziós tevékenységet
folytattak hazánk északkeleti részében. Megtették ugyanezt a Boldog Özséb által
alapított egyetlen magyar szerzetesrend – a pálos rend – tagjai is, ám annak
ellenére, hogy nagyon jól van dokumentálva elsősorban a vatikáni és római
levéltárakban, a magyar görög katolikus történetírás még nem fedezte fel,
illetve kevés teret szentelt neki.
A fiatal, történészi pályáját
most kezdő Véghseö Tamás erre a témára fordította figyelmét. A
Gregoriana Egyetemen legmagasabb minősítéssel megvédett doktori disszertációja1 mellett már itthoni publikációkat is szentelt és
szentel a pálosok térítői tevékenységének.2
A most bemutatandó olasz nyelvű tanulmány is ezek sorába áll be.
A szerző mindenekelőtt
terminológiai pontosítást, illetve eligazítást ad. Majd két nagy részben
tárgyalja a témáját. Az egyikben magáról az ungvári unióról, majd annak
sorsáról ír a következő évtizedekben. A másik nagy részben pedig a pálosok
missziós tevékenységét mutatja be Magyarország északkeleti részében.
Nos, szerzőnk először a
kifejezéseket pontosítja. Felhívja a figyelmet a népmissziók és a
vándormissziók különbségére, még ha azok bizonyos mértékben fedhetik is
egymást. Az első főleg a katolikus közösségeken belüli tevékenység volt
(prédikációk a hit, az erkölcsi élet, a szentségtani szempontok elmélyítésére),
buzdító és lelkesítő céllal. A másik viszont a protestánsok és ortodoxok felé
irányult. A kettő azonban gyakran keveredhetett is. Földrészünk olyan
területein, ahol a protestáns egyház nem hódított teret, a népmissziós
tevékenység volt a jellemző, vagyis a szoros értelemben vett belső misszió,
ahol viszont ők is, valamint az ortodoxok is erőteljesen jelen voltak, a tág
értelemben vett missziós tevékenység uralkodott. Ugyanis a misszionáriusoknak
ekkor a katolikus hit védelmezőiként és terjesztőiként kellett fellépniük. S
nem is csak napokat, hanem heteket, hónapokat, sőt éveket töltöttek egy-egy
helyen. Így a belső misszió kulcsszava is megváltozott: a „térítés” (ami
eredetileg annyit jelentett, hogy „megváltoztatni a szívet”) további jelentést
kapott, mégpedig a „katolikus hit számára való megnyerést”. Szerzőnk leszögezi,
hogy munkája során tág értelemben veszi a misszió fogalmát, melyben az említett
szempontok helyet kapnak. De a teljesség érdekében még pontosítja, hogy létezik
külső misszió is, mely a nem keresztények megtérítésére, a távoli földrészek
országaira irányul. A kor nyelvezete szerint „az ottani Indiák” jelentette
ezeket. A protestáns vagy ortodox uralkodók által kormányzott európai államok
pedig „az itteni Indiák” elnevezést viselték.
A tanulmány első nagy része az
1646-os ungvári unióval foglalkozik, annak előzményeit és következményeit is
bemutatva. Bár a témának már elég bő irodalma van (magyar nyelven is), nem
foglalja el a helyet a sok hivatkozás; a szerző mértéktartó korlátozással
csupán a legfontosabb idegen nyelvű szakirodalmat említi jegyzeteiben. Nos, a
tények röviden: 1646. április 24-én az ungvári vártemplomban 63 bizánci
szertartású pap elfogadta a Rómához való csatlakozást, letéve a katolikus
hitvallást. Ez azonban már a harmadik próbálkozás volt.
Az első kísérletet Homonnai
Drugeth György, Zemplén és Ung leghatalmasabb feudális ura hajtotta végre, aki
1605-ben katolikus hitre tért, s nagyban támogatta a jezsuiták térítő
tevékenységét. A sok bizánci szertartású alattvalója miatt az 1596-os breszti
unió mintájára gondolta el Rómával való egyesítésüket, amihez Krupeczky Atanáz
premysli püspököt hívta segítségül. Ám az 1614 Pünkösdjére kitűzött unió
szerencsétlen véget ért a rossz előkészítés miatt. A krasznibródi monostorban
összegyűlt felizgatott tömeg kezei közül csak Drugeth katonái tudták kimenteni
a püspököt.
Bár a második kísérlet sem
sikerült, már megvetette az ungvári unió alapjait. I. Rákóczi György, a
munkácsi ortodox püspökség kegyura, 1633-ban Taraszovics Bazilt nevezte ki
püspöknek. Ő már öt év múltán kapcsolatba lépett az egri püspökkel, majd
1640-ben kész volt arra, hogy letegye a katolikus hitvallást. Mikor emiatt
titokban Jászóra utazott volna, kiderült a terve, s a munkácsi várkapitány házi
őrizetbe vetette, ahonnan csak hónapok múltán engedte el. Világos volt a miért:
ha katolikus hitre tér a püspök, nem lett volna többé a feudális úr
alattvalója. Hiszen a római katolikus püspökök sem voltak azok. Tehát ez a
kísérlet sem járt eredménnyel. Később a püspök Bécsben letette a katolikus
hitvallást, viszont Munkácsra nem térhetett vissza, csak miután kibékült
Rákóczival 1648-ban. Szerzőnk is elfogadja azt a feltételezést, hogy ennek
érdekében Taraszovics taktikából visszavonta katolikus hitvallását. Ám az igazi
ok utódjának kijelölése volt. Parthén Péter görög katolikus bazilita szerzetest
szemelte ki, aki az unió elkötelezett híve volt.
Aztán 1646-ban végre
megtörtént az unió a 63 pap Rómához való csatlakozásával, ami 10 százalékot
jelentett. Valójában – amint szerzőnk megállapítja –, nagyon kevés a tényekről
az ismeretünk. Ugyanis maga az egyesülés hosszú folyamat eredménye lett. Első
írásos nyoma az a levél 1652-ből, melyben tíz főesperes Parthén munkácsi
püspökké választásának megerősítését kéri. Ebből kitűnnek az unió feltételei
is: 1. A keleti rítus érintetlen marad; 2. A papságnak szabad joga van
megválasztani a püspököt, akit a Szentszék megerősít; 3. Az egyesült papságnak
ugyanazokat a jogokat biztosítják, mint a római katolikusoknak. Az időközben
Ungvárra telepedett jezsuiták – missziós tevékenységükkel – nagy előmozdítói
lettek az uniónak. A vármegyék sorra csatlakoztak. Miután pedig Báthory Zsófia,
II. Rákóczi Ferenc özvegye is katolizált, az egész Rákóczi családot efelé
mozdította, további vármegyék csatlakozásával.
Ezek után szerzőnk részletesen
ecseteli az unió előnyeit, melyek közül ki kell emelnünk a latinizáló hatás
ellen szolgáló szempontot. Ugyanis a missziók révén a római katolikus
szertartású térítők hatására eléggé általánossá vált a latinizáció, vagyis a
római katolikus rítus felülkerekedése. Annak ellenére, hogy az unió feltételei
között elsőként szerepelt ennek elkerülése.
Végül szerzőnk fontos és új
ismereteket is előtár a levéltári kutatásai alapján. Egyértelmű, hogy nem Róma
kezdeményezte az uniót. Az Apostoli Szentszék részéről soha nem írták alá
formálisan azt. Sőt, az események teljes soráról is csak nagyon kevés ismeret
jutott el Rómába. Mint ahogy a magyarországi bizánci szertartású emberekről is
alig tudtak ott valamit. Konkrét példát is kapunk a tanulmányból: amikor
Jakusics egri püspök 1644/45-ben Rómában járt a magyar püspökök képviseletében,
nem tartotta fontosnak, hogy információkat adjon a püspöksége területén élő
bizánci szertartású hívekről; sőt a Parthén püspök által 1643-ban megkezdett
uniós tevékenységről sem.
Mindezek után az igazi
csemegét a tanulmány második része jelenti a pálos térítők tevékenységéről.
Véghseö Tamás itt már bőséges jegyzetanyagot sorakoztat fel az általa kutatott
római és vatikáni dokumentumokra hivatkozva. A vizsgált korszak (pontosan négy
évtized) két részre osztható az események két főszereplője, Vanoviczi János és
Benkovich Ágoston tevékenysége alapján. Elsődleges források azok a jelentések,
melyeket a Propaganda Fide Kongregációba kellett küldeniük a pálosoknak a
térítői tevékenységükről.
Szerzőnk alapján mi is
meglepőnek fogadhatjuk el a tényt, hogy bár Vanoviczi 1649 és 1669 között nyolc
dokumentumot is küldött a Kongregációba, egyszer sem említette az ungvári
uniót, sem előzményeit, sem következményeit.3 Ennek egyik oka lehetett, hogy a
misszionáriusoknak Rómában összeállított kérdőívre kellett válaszolniuk éves
jelentésükben. Sőt Vanoviczival kapcsolatban „fel kell tételeznünk, hogy
egyszerűen az a tény is akadályozta őt, hogy nem ismerte a rutén nyelvet, a
keletiek között kifejtendő missziós tevékenység megközelítésének közvetlen
eszközét” – amint Végseö Tamás írja. Ugyanakkor egy másik feltételezést is
megkockáztat: Vanoviczi nem is tulajdonított olyan nagy jelentőséget az uniónak.
Benkovich Ágoston
tevékenységével azonban gyökeres változás állt be a pálosok és a keleti
szertartásúak kapcsolatában. Neki megvolt az az előnye, hogy ismerte és
beszélte a ruszin nyelvet, s ezért sokkal hatásosabban tudott működni közöttük,
mint Vanoviczi. Így 1669-től kezdődően a Rómába küldött jelentésekben már
megjelennek a görög katolikusokról szóló információk. Éppen ebben az évben
beszámolnak a Homonnai családtól visszaszerzett terebesi rendházukban
működtetett iskoláról, ahol nem csak a „sizmatikusnak” nevezett keletiek
gyermekeit tanítják, de rajtuk keresztül a szülőkre is hatással tudnak lenni:
bevonják őket a pálos templomban folyó istentiszteleteken való részvételbe s
ezzel a (római) katolikus egyházba. Két év múlva már jelenthetik, hogy jelentősen
megnőtt a katolikus hívek száma, sőt, két „sizmatikus” papot is sikerült
katolikussá téríteni. Egy másik iratban jelzik a legsúlyosabbnak tartott
problémát, a rutén nyelven írt könyvek hiányát: nem volt ilyen katekizmus,
rituálé, evangéliumos könyv, direktórium, lelki irodalom, prédikációs könyv.
Benkovich
tehát jól ismerte a görög katolikusok helyzetét és problémáit, és igyekezett
azokat orvosolni is. Többen feltételezték, hogy ezt „rítus-vikáriusként” vagyis
az egri püspök „szertartási helynökeként” tette. De szerzőnk bőséges anyaggal
cáfolja ezt, majd megállapítja: „Sok kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy
Benkovich rítus-vikáriusa lett volna Szegedy püspöknek, de bizonyos értelemben
a helynökségéről szóló, fenntartások nélkül elfogadott téves információ
megerősíti az unió érdekében nyilvánított elkötelezettségét, mert ez a (pálos)
rendben élő hagyomány jele”. Mindenesetre, olyan híres lett a misszionáló
tevékenysége révén, hogy amikor 1682-ben a kánoni vizsgálatot lefolytatták
püspöki kinevezése előtt, a négy tanú közül három éppen azt a buzgóságát emelte
ki, amellyel az uniót erősítette. Sőt, a titkár hozzáfűzte, hogy „az
egyházmegyében és környékén sok rutént katolikus hitre térített”, s erről
ismerték mind a pálosok, mind a környék emberei. Nyelvismerete révén könnyen
tudott kapcsolatot teremteni a néppel. A katolikussá lett papság között nagy
népszerűségnek örvendett, mert kiállt a jogaik mellett, s nem engedte őket
jobbágyként dolgoztatni. Mindezekből kitűnik, az unió ügyének szolgálata a XVII.
század végi Magyarországon olyan érdem volt, amely az egyházi előmenetelben
fontos érvnek bizonyult.
Szerzőnk
nem foglalja külön fejezetbe, de alapos összefoglalását adja tanulmányának.
Elsősorban helyesen állapítja meg, hogy a pálosok térítő tevékenysége (a
források alapján) lényegében az ungvári unió három pontja körül forgott. Igaz,
a papság részéről történő szabad püspökválasztás csupán Parthén Péter esetében
érvényesült, később ez az igény teljesen kikerült a figyelem középpontjából. A
pálosok sem, maga Benkovich sem említik, amikor az elhagyatott munkácsi püspöki
székbe megfelelő személy kinevezését kérik. A rítus érintetlenül hagyása már
nem ment ilyen egyszerűen. De, amint szerzőnk megállapítja, a pálos térítők
komoly unió-értelmezésen mentek át. Míg az 1669-es jelentés alapján egyértelmű
volt a latinizáló törekvés (aminek ékes példája a terebesi iskola), Benkovich
népszerűsége azt látszik igazolni, hogy szakított ezzel a tendenciával. Ugyanis
a szertartásához közismerten ragaszkodó bizánci rítusú papság és hívek között
nem ért volna el eredményeket. Fel kellett még ismerniük a pálosoknak azt is,
hogy az unió megerősítésének és terjedésének legfontosabb előfeltétele az
egyesült papság jogainak érvényesítése. Ezt fényesen bizonyítja Benkovich
Ágoston további – immár váradi püspökként való (1682 és 1702 között) –
működése, valamint az a tény, hogy I. Lipót császár 1692-ben rendelettel
biztosította a Rómával egyesült papságnak ugyanazokat a privilégiumokat és
védelmeket, melyek a római katolikus papságot megillették. De ez már újabb
fejezet a görög katolikus egyház történetében.
Egyébként az egyetlen magyar
alapítású szerzetesrendről, a pálosokról általános információkat lehet szerezni
Török József budapesti professzor könyvéből.4
Tamás Véghseö: Missionari paolini e cristiani orientali
nell’Ungheria (1642–1681), (Pálos térítők és keleti keresztények
Magyarországon, 1642–1681), Folia Athanasiana, Nyíregyháza 4 (2002) 81–96. o.
Ivancsó István
1. Címe: Ágoston Benkovich Osppe (1630/31–1702) e la riforma cattolica
nell’Ungheria; védésének ideje: 2004. április 6.
2. „Pálos hithirdetők kapcsolatai Északkelet-Magyarország
görög katolikusaival (1642–1682)”, in Athanasiana 12 (2001) 65–79; „Benkovich
Ágoston váradi püspök működésének görög katolikus vonatkozásai (1682–1702)”, in
Athanasiana 16 (2003) 99–122; „Katolikus népmissziók a 17-18. században”, in
Athanasiana 17 (2003) 209–220; „Katolikus belső missziók a 17. századi
Magyarországon”, in Athanasiana 20 (2005) 121–139.
3. Szerzőnk egyik tanulmánya alapján egy kiegészítés
kívánkozik ide. Bár Vanoviczi a Kongregációnak nem írt az unióról, a Pápai
Német-Magyar Kollégium rektorához küldött beszámolójában (az 1650-es évek
közepén) említést tesz Varró István egri kanonokról, „aki ungvári plébánosként
megtérítette a görögök pátriárkáját... Itt nyilván az 1646-os ungvári unióra
céloz”. (A „pátriárka” elnevezés külön érdekesség, amely a konfúz ismereteket
jelzi a munkácsi püspök jogállásával kapcsolatban. Vö. VÉGHSEÖ, „Pálos
hithirdetők” (2. jegyz.), 72.
4. Török J.–Legeza L.–Szacsvay P.: Pálosok (Szerzetesrendek a
Kárpát-medencében), Budapest 1996.