Klió 2005/3.
14. évfolyam
Szabadka gyáripara és
a gyártulajdonosok, 1918–1941
Az elmúlt évek legnagyobb történetírói teljesítménye Szabadka
szempontjából Stevan Mačković szabadkai történész meglehetősen vaskos
munkája, a szabadkai iparról és iparosokról. Több mint egy évtizednyi levéltári
kutatás alapján még soha nem közölt adatokat tár fel, és közöl jól
strukturáltan. Az Arhiv Jugoslavije (Jugoszláv Országos Levéltár), és az Arhiv
Vojvodine (Vajdasági Levéltár) adatait is felhasználta, de a legtöbb adat a
Szabadkai Történelmi Levéltárból való. Kb. 20 levéltári állományt (fondot) nézett
át a szerző, a legrégibbektől kezdve a legújabbakig, az igazgatási
állományoktól, a hatóságokon keresztül (pl. a vámhatóság), az egyes cégek
fennmaradt irataiig. Ezt részletesen dokumentálta a mintegy 1500 jegyzetben. A
könyv elején felsorolja a használt levéltári állományokat, és szakirodalmat is.
A tájékozódást mutatók segítik, az egyes fejezetekről magyar és német
összefoglalók vannak. Kifejezetten sok az illusztrációs anyag a kötetben. A
könyv végén a legérdekesebb forrásokat is közli. Az óriási mennyiségű
összegyűjtött adat, többféle módon faggatható. Noha a könyv a két világháború
közötti időszakra koncentrál, bőven találhatunk adatot a szabadkai ipar
kezdeteiről, és a második világháború utáni államosításról is. Így a
magánkézben lévő ipar fejlődéséről, és annak végéről is egészen jó képet
kapunk. A cégekről is – a lehetőségekhez mérten – kimerítő tájékoztatást
kapunk, a jelentősebb cégekről értelemszerűen sok adatot közöl, de a kisebb
cégeket sem mellőzi. Az egyes iparágakat módszeresen dolgozza fel a szerző. A
jelentősebb tulajdonosokról, illetve családi kapcsolataikról vannak bőven
adatok.
A munka elején a szabadkai
ipar hátteréről tudhatunk meg sokat, demográfiai urbanisztikai adatokat.
Szabadka jellegzetes vonásairól is képet kapunk. Szabadka szabad királyi város
volt, nagy terület tartozott hozzá egy sor kisebb településsel. Az új délszláv
állam második legnagyobb városa lett, még akkor is, hogy északi területeit a
határmegvonás Magyarországnál hagyta. Általában a „boldog békeévekkel” indul az
egyes iparágak és vállalatok története, ugyanis ekkor érte el az iparosodás, és
teszi rohamosan fejlődővé a várost, s ebben a felmerülő igények teszik
dinamikussá. Szabadka ebben a korszakban vált az akkori fogalmak szerint
nagyvárossá, az agrárvilágból kinőve, amely továbbra is körülvette. Építőipara,
faipara, és más könnyűipari tevékenységek már kifejlődtek. Ez azonban magára a
városra igaz, ha a szabad királyi város egészét figyeljük meg, akkor a
mezőgazdasági termelés, és a mezőgazdasági termények kereskedelme a döntő. Az
ipar a Szabadkán és környékén található a mezőgazdaság által termelt
nyersanyagokra támaszkodott. Ezen alapult az iparosítás, amely azonban
gyorsasága, mérete miatt önmagában véve is jelentős volt. A Monarchia többi
részével furcsa a kapcsolat. Egyrészt a tranzitkereskedelem nagy, másrészt az
ipar termékeit maga a város szívja fel. De a technológia, a szakemberek
esetenként egészen távolról érkeznek, és elsősorban az építőipar szállított a
Monarchia más részeire. Zomborral, Szegeddel, Budapesttel, Béccsel élénk a
kapcsolat.
Az
első világháború után előállt új politikai helyzetről is képet kaphatunk az
egyes vállalatok történetéből, még akkor is, ha a szerző nem erre fókuszál.
Ekkor több vállalat fejlődése megtorpan, meginog, egyesek nem élik túl a
válságot, de a többség igen, sőt egyesek meg is erősödnek. Az országváltás után
az immár külföldivé vált szakemberek alkalmazása lett körülményesebb, noha nem
volt lehetetlen, mégis az egykori kapcsolatok jelentős része megszakadt. Az
elhaló, többnyire északi kapcsolatok helyett a déli kapcsolatok kiépülése
kezdődött el. A város mégis a perifériára került, ami számos nehézséget vetett
fel. Híres városházának tornya mindössze 8 km-re került a határtól. A
határmegvonás következményeként Szabadka távolról vezetett várossá vált. A
szabad királyi városi állapot múlttá lett, noha a délszláv államhoz kerülő
területét épen hagyták.
A
szerző nem koncentrál a város etnikai összetételére, de utalások formájában
érthető, hogy a belgrádi körök jóindulatát nehéz volt megszerezni, és nem is
sikerült maradéktalanul. Szabadkára egyébként is jellemző volt a többnyelvűség,
a többvallásúság. A magyar mellett a katolikus vallású bunyevácok, illetve
horvátok (a régi iratokban: dalmaták) mellett erős volt a szerb közösség is. A
multietnikus jellegnek számos egyéb jele is volt. Szinte a Monarchia minden
nemzetisége megfordult Szabadkán.
A
szerző Szabadka iparának ismertetését az építőiparral kezdi, talán azért mert
volumenében ez volt a legjelentősebb. A legnagyobb megrázkódtatást is ez éli át
1920 körül. A dualizmus fejlődési dinamikája az építőipar felfutását hozta, így
Szabadkán téglagyárak, cserépgyárak, beton- és cementgyárak, és aszfaltgyárak,
valamint kőfaragó műhelyek működtek. Felfutását segítette, hogy Monarchia-szerte
építkeztek, így termékeit, a Szabadkán átfutó vasút révén egészen jól
teríthették. Az építőipar a majdani Vajdaság mezőgazdaságra települő ipara
mögött a második legfontosabb tevékenység lesz. Szabadkán és környékén a lösz
könnyen elérhető nyersanyag a téglagyárak számára. A monarchia felbomlása
megroggyantotta az építőipart (1920-ban mindössze 35 ház épült – 73. o.) szinte
leállt a termelés, később is mélyen az optimális termelékenységük alatt
dolgoztak a téglagyárak. A szabadkai mélyrepüléssel ellentétben Újvidék – amely
akkoriban sokkal kisebb volt Szabadkánál – felülmúlja építkezési kedvben.
Mindezt észlelve a város vezetése tízévi, majd 1927-ben ezt felemelve húszéves
adómentességet adott az építkezőknek. A téglagyárak piacuknak beszűkülése miatt
folyamatosan mélyen termelőképességük alatt dolgoztak. A vasúti tarifák óriási
mértéke (50 kilométeres szállítás az ár 40 százalékába került) drasztikusan
leszűkítette versenyképességüket más belföldi piacokon. A helyi és az országos
hatalomnak is megvoltak a tervei, ebben többnyire nem jutott szerep a szabadkai
téglagyáraknak. A magánszemélyek építkezései viszont nem voltak elégségesek a
fennmaradáshoz. Az egyes tégla- vasbetongyárak, kőfaragó műhelyek, építőipari
kereskedő cégek történetét, és a tulajdonviszonyok átcsoportosulását
külön-külön fejezetekben tárgyalja a szerző. Belgrád szerepe megnő a szabadkai
építőiparban (Belgrádba település, illetve Belgrádból megjelenő cégek). Az
országváltás után a gyárak idényjelleggel, sőt illegális módon is alkalmaztak
munkásokat. Szinte csak a helyi piacra dogozhattak. 1938-ig 1833 épületet
emeltek és 7567-et újítottak fel. Az építőipar nehézségei jól példázzák az ipar
egészének nehézségeit, sőt felnagyítva mutatják meg azokat.
A
szerző az élelmiszeripar helyzetének bemutatásával folytatja munkáját. Erről
írja a leghosszabb fejezetet. Szabadka hagyományosan a város környéki
élelmiszertermelésre támaszkodott. Az állattenyésztés révén a vágóhidak
ellátása könnyű volt. A malomipar, a konzervipar, a szódagyártás, az
édességgyártás és a jéggyártás is jelentős. A spiritusz (szesz), és a
keményítőgyártás alapanyagai is a mezőgazdaságból származtak, de azokról a
vegyipar kapcsán olvashatunk. A két iparág között jelentős az összekapcsolódás
a tevékenység és a tulajdonviszonyok által is. Az országváltás után ez az
iparág stagnál, sőt romlásnak indult. A két háború közötti időszakban az
állatállományt inkább kiszállították, mintsem levágták volna.
A
Hartmann és Conen részvénytársaság (101–121. o.) volt a leghíresebb, egyben ez
a cég volt a legtőkeerősebb Szabadka egész iparát tekintve. A tulajdonosok
Párizsban ismerkedtek meg. Hartmann a Hartmann Raffael és társai nevű céget
működtette Szabadkán. Tojás, csirkehús és vadhús kereskedelmével foglalkozott,
terebélyes kelet-európai kapcsolataik voltak. A Conen család Németország
nyugati részéről való. Zöldségkereskedelemmel foglakoztak. Az ismeretség
folytán a két család társult és létrehozták szabadkai cégüket. 1896-ban a cég
részvénytársasággá alakult át „Magyar Húskiviteli Részvénytársaság” (103. o.).
További története, és névváltoztatásainak története a város történetével
érzékenyen egyevág. 1918-ban „rekvirálják”, de a zavaros évekből mégis
működőképes cégként került ki. 1919-ben új nevet kap: Deoničarsko društvo za
izvoz mesa (107. o.). A nagy gazdasági válság, amely Jugoszláviában 1930 és
1934 között volt a legerősebb, megingatta. A II. világháború idején a cég a
politikai irányvonalhoz illeszkedően változtatott nevet, és a „fasiszta” Hangya
egyesülettel működött együtt. Így ez a cég sem kerülhette el sorsát a
kommunista időszakban, az egykori tulajdonosoktól gyakorlatilag mindent
elvettek. Vilhelm Conen Jakobčić 1961-ben útlevelet kaphatott, és
(Nyugat-)Németországban települt le. Könyvet is írt: A nem-emberek, akik félisteneknek
tartották magukat címen (Unmenschen die sich für Halbgötter hielten – 117. o.)
– úgy vélem a cím önmagában is beszédes. A két világháború között, több
húsfeldolgozással foglalkozó üzem is létrejött (az első szabadkai szalámigyár,
kóser szalámigyár, a Korhecz szalámigyár, halkonzervgyár). A malomipar és
kenyérgyártás sorsa is hasonló.
A
Szabadkán még ma is meghatározó édesipar kezdetei 1904-ig nyúlnak visz-sza. De
a Ruff család édesipari gyára lesz a legnagyobb. Ruffékat ugyanúgy kisemmizik
és megalázzák mint Conenéket. A szódafogyasztásban a város megtartotta
monarchiabéli jellegét, több szódagyár és jéggyár is működött (147. o.). A két
háború között létrejött egy likőrgyár, majd a Baross Szövetség alapított egy
konzervgyárat (148. o.). Összegezve az élelmiszeripart a dualizmus időszakában
vett lendület tovább mozdította a két világháború közti időszakban is.
A
bőripar és cipőgyártás nem volt fejlett sem Szabadkán sem környékén. Erre a
térségre az állatállomány kiszállítása és a kész bőripari termékek behozatala
volt a jellemző. A gyártásban alkalmazott technológiák korszerűsége elmaradt a
külföldi technológiáktól. A bőripari cégek alapítói és fenntartói általában
mással is foglalkoztak. A város szükségletét alapjában véve a kisiparosok
elégítették ki, még 1926-ban is 250 cipész és papucsos működött a városban.
Később a híres Bata cipőgyár termékei is megjelentek. A cipőgyártás iparosítása
a két világháború között fokozódott. A bőripar egyik mellékága a bélfeldolgozó
ipar volt, a húros hangszerek húrjait, teniszütők húrját, az orvoslásban
használatos, valamint a kolbászok töltéséhez használható termékeket állították
elő.
A
vegyipar gyorsan fejlődött, jól szétválasztható ágazatai vannak. Egyrészt
létezett a nehézvegyipar, szeszgyártás, gyógyszergyártás, kozmetikumok
gyártása, valamint a festék és oldószergyártás. Szabadka nem volt tökéletes
helye a vegyipar egyes ágainak, mert a nyersanyagok hiányoztak. Mégis a későbbi
Vajdaság egyedüli nehézvegyipari üzeme, a Klotild első magyar vegyigyár Rt.
leányvállalata, a majdani Zorka A. D. (193–198. o.) volt. Az első világháborúig
nagy műtrágyagyárrá nőtte ki magát. A szabadkai szegény lakosság közül sokan
élhettek meg ennek köszönhetően. A kénsavgyártásban messze földön – főleg a
majdani délszláv állam perspektívájából – nem volt konkurense. Az 1920-as
határmegvonással, a Klotild cég és leányállatai több ország fennhatósága alá
kerültek. A szabadkai rész a határok meghúzása előtt élénk kapcsolatban volt a
Magyarországon maradt, és a Romániához került résszel. 1919-ben zárlat alá
helyezték, majd nevet változtatott. Az új államban a Zorka jelentősége
rendkívül nagy volt, hiszen a földművelőket rá kellett szoktatni a műtrágya
használatára. A cégnek élénk külkapcsolatai is voltak, importált, és exportált.
Külföldi szakemberek is dolgoztak a cégnél, szaktudásukra volt szükség, egyikük
egy szőlészetben hasznos szert is szabadalmaz. A gyár 1940-ben leállt a
behozatali nehézségek miatt, a háború alatt két német bomba is hullott rá,
1947-ben államosították. Gépeinek nagy részét leszerelték, majd Szerbiába
vitték. Szabadkán jelentős volt a keményítőgyártás is. Nyersanyag volt bőven
(kukorica, gabonafélék). Az első világháború előtt három keményítőgyár
működött, részben kötődtek a szeszgyártáshoz. 1875-ben öt ecetgyár működött
Szabadkán. Zöldségek konzerválásával is foglalkoztak. A két világháború között
sikeres volt a szérumgyártás. Szappangyárak működtek, pl. a szintén Beck Manó
alapította üzem, amely a szappan mellett gyertyát is gyártott. A szükséges
illóolajakat Indiából, és Dél-Amerikából szerezték be. Az üzem gépeit a második
világháború után Eszékre és Újvidékre szállították. Az Erika cég
parfümgyártással is foglakozott. A Háború ideje alatt egy svájci
állampolgárságú magyar, Minder Frigyes irányítja, és mindent elvisz, amit meg
lehetett mozdítani. Hartmannék és Conenék, Nizza néven működtetnek
szappangyártó céget. Komor (Klein) Géza 1893-ban alapította Szabadka első lakk-
és festékgyárát, a tulajdonos „gyarmati” árukat is árult. Fia Komor Gyula
(Julije) 1926-ban Detroitban Fordéknál tanul. Visszatérése után a Ford, és a
Standard Oil főképviselője lett a délszláv államban. A vegyiparban van némi
mozgás a határmegvonás után is, de kevés új céget alapítanak, noha az egykori
Klotild dominanciája egyértelmű.
A
fafeldolgozó ipar jelentős volt, mert a majdani Vajdaság területe jó piac volt.
A nyersanyagot kezdetben Erdélyből, Boszniából, Szlavóniából, Szlovéniából
szerezték be. A határmegvonás után tehát csak részben záródott el a
nyersanyagforrás. A faiparban nem foglalkoztattak sok embert, a kisipari
módszerek, és keretek voltak jellemzők. Szabadkán nem volt gőzfűrészipar, így
csak a bútoripar, az asztalos ipar, és az építkezésben használatos
fafeldolgozás működött. A faipart is sújtotta a vasút magas szállítási
tarifája, majd a gazdasági válság tépázta meg. A Hrast volt az egyedüli ipari
méretekben dolgozó gyár Szabadkán. A kefegyár, és a háztartásban használatos
eszközöket gyártó cégek is a faiparhoz kötődtek.
A
faipar önmagában véve nem volt nagy volumenű, sem a benne felhalmozott tőke,
sem a foglalkoztatottak tekintetében. Az iparág lehetőségeit a helyi
szükségletek határozták meg, amelyeket ki tudott elégíteni. Érdemes azonban
megfigyelni, hogy az 1918 előtt alapított cégek tönkrementek, noha nem
közvetlenül a határmegvonás miatt, és a vele foglalkozó elit kicserélődött.
A
papírgyártáshoz a Délvidék nem nyújtott kedvező körülményeket, hiányoztak az
erdők. Így igazi papírgyárak nem voltak Szabadkán. A papír átdolgozása, illetve
a papírból készülő termékek gyártása folyt. A papírgyártással ellentétben a
nyomdászatnak mély gyökerei voltak [Karl Bittermann (256. o.) már 1844-ben
nyomdát alapított]. 1919-ben tanfolyamot szerveztek a szedőknek, hogy
megtanulják a bunyevác-szerb nyelvet. Könyv- és lapkiadás is folyt (a
Bácsmegyei Naplót adják ki, Bibliát és katekizmust is nyomtattak Szabadkán). A
két háború közötti időszakban több nyomdát is alapítottak, ezek mellett több,
kb. fél tucat nyomdászműhely is létezett, köztük a Hírlap kiadója is. A papír-
és nyomdaiparban tehát volt némi átrendeződés a hatalomváltás után, hogy a két
háború között a kezdeti nehézségek után bővüljön ez az iparág.
A
fémiparnak sem kedvezett Szabadka és környéke, nyersanyag és elég energia sem
volt. Mégis létezett kézműves hagyomány, és igény is a fémfeldolgozó ipar
termékeire. Az első öntöde, rugógyár és fémbútorgyár 1888-ban alakult meg. A
két világháború között többek között kerékpárgyártásba is kezdtek, hogy aztán
a II. világháború után lefoglalják, majd államosítsák a céget, nevét
Partizanra változtatva. 1889-től működött a városban szivattyúgyártás. 1918-ban
5 nagy vaskereskedés volt itt. 1918-ban jelenik meg a Reiter féle dinamógyár
(310. o.). Bádogos munkákat is végeztek a gyárban. A legnevesebb gyár a Ferrum
Rt., ezt Steiner Kálmán alapította (286. o.). Steinert 1920-ban hallatlan
módon meghurcolja a szabadkai vezetés, száműzve Szabadkáról, arra kötelezve,
hogy Péterváradba költözzön vissza, hogy végül mégis megengedjék a
letelepedését. A cégnek még 1919-ben megváltoztatják a nevét Tvornica gospodarskih
strojeva i ljevnica željeza d. d.-re. Javítóműhelyében vasúti kocsikat
javítanak. Ebben az időszakban a cég prosperitása az állami megrendelésektől
függ, és igazi gyáróriássá növi ki magát több alvállalkozást is maga előtt
görgetve. Ezután eladósodva, a II. világháborúig folyamatosan nehézségekkel
küzd, hogy végül 1945-ben lefoglalják, és 1948-ban államosítsák. Ebben a
periódusban kezdődik meg az elektromos készülékek korszaka, amely kezdetben a
fémfeldolgozáshoz kötődött.
A
textilgyártás gépesítése a XIX. században, a királyi Magyarország idején a
zsineggyártással és a farostgyártással elkezdődött. A délszláv állam tudatában
volt az iparág fontosságának, és a vám, valamint a szállítási költségek
kedvezőek voltak 1918 és 1941 között. Még 1777-ben hagyták letelepedni az
Elzászból jött Jákob Mickl kalapgyártót (341. o.). Később még mások is céget
alapítanak. Roth Ármin kalapos cége volt a legsikeresebb a két háború között, a
háborúban bombatalálatot kapott, a kommunista hatalom 1946-ben államosította a
céget. A városban voltak finom posztó előállításával foglalkozó cégek is, a
kötött ruházat gyártásával is foglalkoztak. Drága kelmékkel, keleti
szőnyegekkel szintén kereskedtek.
A
könyv utolsó, nagyobb fejezete a város, illetve az állam által alapított és
fenntartott cégekkel foglalkozik. Az 1800-as évek vége felé ismerték fel, hogy
a város szempontjából szükséges bizonyos cégeket alapítani. A vágóhidat
1891-ben alapították, (376. o.) és 1903-ban bővítették, a különböző állatok
leölésére alkalmassá tették. A városban tilos volt nagy állatot vágni. A házi
vágás tilalmát 1918 után érvénytelenítik, nem törődnek vele, és a vágóhíd
romlásnak indult, kapacitásának 10 százalékán működött. 1934-ben a báni
igazgatás rossz állapota miatt becsukatta.
1890-ben
alapították a városi gázszolgáltatót (375. o.). Szénből állították elő a gázt,
a termelés bűzzel járt (1928-ban a Völgyi család meg is mérgeződött). Kezdetben
a termelés a közvilágítást szolgálta, és másodlagosan az egyéni fogyasztók
igényeit. A háború után a közvilágítást árammal oldották meg. 1934-ben végleg
megváltak a gázlámpáktól, és a közvilágítás immár kizárólag árammal történt. A
cég 1945 után még működik, de jelentős szerepe nincs. A városi áramellátás
fejlődése a villamosvasúti hálózat fejlesztésével függött össze (377–384. o.).
A Szabadka–Palics villamos vasútvonal építése 1889-ben kezdődött. A Szabadkai
Villamos Vasút Rt. többször vált nevet és tulajdonost (volt belga és amerikai
tulajdonosa is). Hőerőmű is épült, 1896-ban készült el, két részlege volt, az
egyik kizárólag a villamosok működtetésére, a másik pedig az egyéni fogyasztók
igényeinek kielégítésére. A villamosokat a Ganz gyár szállította, a délszláv
állam Škoda villamosokat vásárolt. 1930-ban a cég központját Belgrádba tették
át. 1929-ben alakul meg a Subotičko autobusko preduzeće, ez az
autóbusz-forgalom kezdete. Mégis ez a történet 1974-gyel vett csak újabb
fordulatot, amikor felszámolták a villamosforgalmat (alighanem ez volt a város
történetének legnagyobb baklövése). Az I. világháború után Szabadkán van a
székhelye az állami vasútvonalak regionális igazgatóságának (385. o.). Létezett
a Gradska ekonomija nevű cég is (377. o.), amely a város kezében lévő
mezőgazdasági termelést irányította. A város állapította cégek közül megszűnt a
vágóhíd és a gázgyár. A villamos energia gyár ugyan nem szűnt meg, de
áttelepítették. Az új állam csak a regionális vasúti igazgatóságot telepítette
Szabadkára, de rövid idő alatt azt is áthelyezte.
Végül
az egyéb ipari tevékenységekkel is foglalkozik a szerző: gyógyszergyártás,
illetve gyógyszertárak, mozik, intézetek, biztosító társaságok, közvetítő
ügynökségek (vámügyeket lebonyolító), szállítmányozók, szövetkezet,
ültetvényezők, bankok. Ezek történetét csak röviden érinti a szerző.
A könyvből
sok következtetést vonhatunk le, hiszen sok az adat. Abban a pillanatban,
amikor Szabadka a délszláv állam része lett, civilizációs, infrastrukturális
szempontból mesze az ország átlaga felett állt. Az újonnan alakult állam
legrégibb mozija, zeneiskolája, valamint a legnagyobb városháza volt benne.
Mind emellett számos más példa található. Ha a nemzeti kérdést vizsgáljuk az
ipar szempontjából, akkor meg kell jegyeznünk, hogy sem a magyarok, sem a
szerbek, sem a horvátok, illetve bunyevácok nem voltak kulcspozícióban.
Szabadka ipara legnagyobbrészt a városban élő zsidó polgárok kezében volt az
első világháború előtt. A kereskedelem és az ipari tevékenység nagyjából 70–80
százalékát működtették (ha ezt ki lehet így fejezni, noha a városban lakó zsidóság
nagy többsége mégis szegény volt). Igyekeztek a fennálló hatalmi viszonyokhoz
igazodni. Karikatúra szerű Geiger Béla esete, aki fémipari cég tulajdonosaként
először magyarra, majd szerbre változtatja nevét. (Geigerről Gáborra, Béláról
1930 körül Vojislavra szerbesíti nevét). A cégek vezetése jellegzetesen családi
keretekben működött. A szaktudást 1918 előtt az esetek túlnyomó többségében a
Monarchia más részeiről érkező szakemberek hozták Szabadkára, ennek az I.
világháború sem vetett véget teljesen.
Az
első világháború következményei nehéz helyzetbe hozták a vállalatok
tulajdonosait, a legjobban az építőipar ingott meg. A cégek egy része
tönkrement, más részük csökkent kapacitással dolgozott. Egyes cégek székhelye
elkerült Szabadkáról, főleg Belgrádba, de máshova is. Az első világháború előtt
ellenben az volt a jellemző, hogy egyes cégek Szabadkára költöztek. A megingás
mégis csak átmeneti, 1918 után a zsidó származású tulajdonosok megtalálták
helyüket. Néhány év elteltével rendkívül rugalmasan alkalmazkodtak az új
helyzethez. 1918 után a részvényesek között erőteljesebben megjelentek
bunyevác-horvát, illetve szerb tulajdonosok is, de a változás mégsem nagy. A
szerb tulajdonosok megjelenése nem előzmények nélküli, hiszen még a monarchia
idejéből jelen voltak a város gazdaságában (pl. volt kifejezetten szerb bank
is), mégsem válik befolyásuk döntővé. A magyarság gazdasági ereje a városban,
az első világháború előtt is csekély volt, a világháború után is csekély
maradt. Az új délszláv államban azonban szó sem lehetett arról, hogy helyzetbe
hozzák ezt a nem szláv, sőt mindvégig ellenségként kezelt közösséget. A
magyarság a Délvidéken egyébként is hátrányos helyzetben volt. Igaz, hogy a
magyarság, illetve bunyevácság meghatározásokkal óvatosan érdemes bánni, hiszen
a két etnikum egybeolvadása viszonylag előrehaladott volt, így esetről-esetre
még azonos családokon belül is más volt a viszonyulás a magyarság, illetve a
szlávság irányában. Ezeket az árnyalatokat nehéz utólag kideríteni. A két
világháború között sok biztosító és szállítmányozó cég jött létre, valóságos
burjánzás volt e téren.
A
második világháború döntő változásokat hozott. Egyrészt a háborúban felszínre
került őrült ideológia folytán a zsidó származásúak pusztítása óriási méreteket
öltött, sokakat munkaszolgálatba vittek, másokat koncentrációs táborokba (a
szabadkaiak 1944-ben Auschwitzba kerültek), hogy ezt a kommunista Jugoszlávia
az államosításaival, a tulajdonosok kisemmizésével, sőt megalázásával tetőzze.
A még életben maradt, egyéni tragédiákat átélt zsidóságtól elvették vagyonát.
Több gyárat is bombatalálat ért. Újabb cégek irányítását tették át Belgrádba.
Jellemző, hogy leszereltek cégeket, és máshova vitték őket, ez az első
világháború után kivételes esetnek számít, ahogy az is kivételes volt, hogy a
magyar hatóságok szereljenek le és vigyenek el egyes üzemeket 1941 és 1944
között.
1920
után tehát a gazdasági élet szereplői közötti viszonyok szerepek módosultak, a
második világháború után azonban a helyzet 180 fokosat fordult. A dualizmus
kori exponenciális növekedés helyett átmenetileg csökkent, majd lineárisan nőtt
a termelés. Ez a város helyzetének, illetve a körülötte lévő politikai földrajz
megváltoztatásának a következménye, másodsorban azonban az új államon belüli
protekcionizmus, illetve preferenciaelvek is jelentős hatásúak voltak. A város
térnyerése, fejlődése tehát megtört, ezt súlyosbította a második világháború.
Szabadka felett a rövid huszadik század úgy repült el, hogy csak annyi
változott, amennyi okvetlenül szükséges volt. A városközpont építészeti
szempontból ma is az „aranykorban” kialakult képet mutatja, infrastrukturális
értelemben a külső városrészek felzárkóztak, de ezen a téren sem történt
áttörés. 1920-ban a gazdasági rendszer maga, és nem utolsó sorban a tulajdonosok
jelentős része túlélte a megrázkódtatást. Csupán zavar állt be a tulajdonviszonyokban,
1949-ben viszont teljes törés. A kép pontosítása végett viszont el kell mondanunk,
hogy a kommunista hatalom megpróbálta ugyanúgy működtetni az ipart, mint annak
előtte, tehát strukturális változásokat nem akart, mégis hosszú távon
folytatódott a szabadkai ipar és gazdaság eróziója.
Szabadka
ütemes fejlődését a vis maior, a világtörténelem alakulása siklatta ki a
megkezdett pályáról. Az első világháború határ menti várossá tette annak minden
hátrányával, a második világháború idején a hatalomváltások megtépázták, a
náci befolyás etnikai értelemben változtatta meg a várost, hogy a kommunista
hatalom átalakítsa a birtokviszonyokat is. Hosszú távon lassan ellehetetlenült
a város gazdasága. Napjaink csődje azonban nem egyértelműen vezethető le ebből,
kellett hozzá az 1990-es évek őrült politikája is. Szabadka így ma inkább a
szép emlékek városa, semmint a gazdasági prosperitásé. A könyv inkább az
előbbiről szól.
Stefan Mačković: Industrija i industrijalci Subotice
(1918–1941) (Szabadka gyáripara és a gyártulajdonosok, 1918–1941) Istorijski
arhiv Subotica, edicija posebnea izdanja, Subotica, 2004. 508 o.)
Mészáros Zoltán