Klió 2005/3.
14. évfolyam
Város és vidék az
athéni demokráciában
Az utóbbi évek egyik érdeklődéssel várt munkája jutott el a
szakkutatáshoz N. F. Jones tollából. Korábbi kötetei1 már érzékeltették, hogy
az ambiciózus fiatal kutató valami nagyra készül, valami olyanra, ami
alapjaiban módosíthatja a klasszikus kori athéni társadalomról alkotott
képünket. Nem csalódtunk: a kötet informatív és elgondolkodtató, néhol
provokatív és egyéni, de mindenféleképpen figyelemreméltó olvasmány.
Jones monográfiájának témája a
történelem egyik örök kérdése: város és vidéke, a városi és vidéki ember, a
városi és vidéki társadalom különbözősége és ennek következményei. A szerző a
klasszikus kori Athén (Kr. e. 508/507–322/321) rurális társadalmát veszi
vizsgálat alá, ami igen indokolt az attikai félsziget humánökológiai tényezői
ismeretében. Az athéni állam a maga mintegy 2500 négyzetkilométeres területével
messze kimagaslik a hellén polisok közül. Ennek a területnek túlnyomórésze a
khóra, a városias központon kívüli vidék. Jones munkájának célja, hogy
bemutassa a vidékiség tényeit és áttekintse az ezen alapuló eltérések
megjelenését és befogadását a városi kultúrában, különösen a korabeli attikai
irodalomban és filozófiában.
A vizsgálat színtere Jones
számára az athéni Akropolist és a városmagot körülvevő falakon kívüli
(extramural) világ. A szerző számára – jogosan – alapvető, hogy a klasszikus
kori athéni emberek nagy többsége vidéken lakott, ott élt és dolgozott, ahogy
ezt például Thukydidés korabeli leírásából is tudjuk. A vidéki ember, néhány
kivételes alkalomtól és helyzettől eltekintve nem járt be a városba, nem került
mindennapi kapcsolatba a városi kultúrával és életmóddal, és ez meghatározó a
falakon kívüli társadalomra.
Vegyük sorra a kötet
fejezeteit, hogy láthassuk, kérdésfeltevésében, módszertanában és
következtetéseiben miben hoz újat, de legalábbis mást Jones a kutatás eddigi
eredményeihez képest.
Rövid, három oldalnyi előszó
(Preface) tűzi ki a célt: a szerző az attikai nem urbánus társadalom és kultúra
hatását kivánja bemutatni a korabeli irodalom és filozófia képviselőire.
A Bevezetésben (Introduction)
az Ismeretelméleti probléma című alfejezet a kötet témájának egyfajta hangulati
megteremtésével indít. Három aristophanési forráshely felhasználásával
érzékelteti a szerző azt, hogy miként látja és miként láttatja a vidéki embert a városban nevelkedett komédiaszerző. A
Terminológia és a tanulmány tervezete című alfejezet megindokolja Jones
kutatási célját. Míg a korábbi szakirodalom elsősorban a földművelést, az abban
dolgozó parasztságot vizsgálta, addig Jones számára a vidékiség nem csak
agrárkérdés és nem csak gazdaságtörténet. A falakon kívüli világban sokféle
ember lakott: pásztorok, halászok, bányászok, szentélyek alkalmazottai, helyi
kézművesek és lehet folytatni a sort. E kategóriák együttese adja azt a
társadalmi csoportot, melynek életfeltételeiben és ezáltal életmódjában
található meg a vizsgálandó vidékiség. A szerző a kérdés történeti
áttekintésében leírja, miért alakult ki az athéni társadalomban ez a sajátos
elkülönülés, miért jelentenek a falak bizonyos területeken éles határt a
városias mag és a vidék között. Jones számára Peisistratos athéni tyrannos az
első olyan politikus, aki tudatosan elkülönítette a városi embert a vidékitől
és ettől kezdve egészen a kleisthenési reformokig, sőt azon is túl kimutatható
ez a tendencia az attikai politikai vezetés szándékaiban. A tyrannis bukása
után Kleisthenés osztotta be Attika lakosságát 139 faluba (démos), és az
odatartozást kötelezően öröklődővé is tette. Miután ez a démos-szervezet az
attikai félsziget egészét behálózta, egyértelmű a következmény: a reformok után
az athéni állampolgárok túlnyomó része vidékhez kötődött, oda, abba a faluba,
amelyben megszületett és amelyben élete nagy részét töltötte.
A bevezetésben kapott helyet
még a témával foglalkozó korábbi szakirodalom bőséges és alapos felsorolása és
érveik áttekintése.
A kötet első elemző fejezete
(Settlement) lényegében Jones egy korábbi cikkének átdolgozott újraközlése.2 E fejezetben a szerző egyrészt kísérletet tesz a
vidéki településtípusok kialakulására ható tényezők tipologizálására, és
megpróbálja kimutatni ezek attikai előfordulását. Ezután, ahogy említett
korábbi cikkében is, a szerző kifejti azt az álláspontját, hogy az attikai
parasztság, a földbirtokos kistulajdonos általában saját földjén lakott, ott,
ahol dolgozott, azon a földdarabon, amiből megélt. Ez az állítás a kutatás egy
részének véleményével ellentétes ugyan, de a rendelkezésünkre álló epigráfiai
forrásbázis alapján – melyet Jones kiválóan ismer és fel is használ –
legalábbis nem alap nélküli.
A második fejezetben (Society)
Jones a vidéki társadalmat vizsgálja, ezen belül a vidéki családok helyzetét,
az elkülönült háztartások együttműködését vagy versengését, és elemzi a vidéki
életmódban kimutatható patronátus-rendszer történeti valóságát. Leírja: az
agráréletmódból fakadó kiszolgáltatottság miatt jöhettek létre azok a
viszonyok, amikor a kisparaszt a szükségszerűen bekövetkező élethelyzetekben
kénytelen volt segítségért fordulni a nagyobb termelőkapacitással és
agrárpotenciállal rendelkező társaihoz, és ennek következtében sajátos
alárendeltségi struktúra jött létre, mely az idők során átalakult nemcsak
gazdasági, hanem társadalmi-politikai függéssé is.
A harmadik fejezet (Village)
az attikai faluszerkezet vizsgálata. Jones szerint négy démos reprezentálja
igazán a falusi közösségeket: Akharnai, Aixóné, Halai Aixónidés és Teithras.
Ezeknek a démosoknak valamennyi fennmaradt dokumentumát áttekinti a szerző. E
források, valamint az előző fejezetek összedolgozásával Jones a vidéki
falvakról, mint az attikai emberek lehetséges életteréről három modellt alkot.
Ezek a következők: 1. a független családi háztartások viszonylag szervezetlen
gyülekezete; 2. egyesített, belülről szervezett közösség, melyben a
faluszervezet elsőbbséget élvez az egyén és a háztartások fölött; 3. a létező
városias településrészek melletti „alvóközösségek”. Jones maga is elismeri,
hogy e modellek csak gondolati termékek és nem lehetnek alkalmasak egyes
démosok leírására, működésük tanulmányozására. Ebben egyet kell értenünk a
szerzővel. Az attikai démosok tipológiai skálája ennél jóval bonyolultabb, e
közösségek topográfiailag és történetileg meghatározott szerkezete és
funkcionalitása sokkal összetettebb.
A következő négy fejezet a
vidéki életmód jellemzőit taglalja. A negyedik fejezet (Dionysia) arról a
nagyszabású ünnepségről szól, melyet az athéniek Poseideón (a mi
időszámításunkban hozzávetőlegesen december) hónapban tartottak. Jones az ünnep
rurális eredete mellett érvel. Bizonyítottnak látja, hogy a legtöbb vidéki közösségben
fennmaradt, mint az egyik legkedveltebb agrárrítus. Feltárja a
kultuszcselekmények részleteit, az ünnepség kereteiben lezajló eseményeket,
amelyek többsége az állatok termékenységével kapcsolatosak. Igazolva látja,
hogy az idők folyamán a látványosságok és történések drasztikus jellege
megszelídült és elfogadhatóvá vált a finomabb ízlésű „városi” tömegek számára
is, és így jelenik meg a korszak irodalmi műveiben.
Az ötödik fejezet (Realities)
a vidéki és városi lakosság között látható, tapasztalható, a valóságban
kimutatható különbözőségeket írja le. Vizsgálja az életmód jó néhány
összetevőjét, így a táplálkozást, öltözködést, zenekultúrát, beszédstílust,
vallásos érzületet és mentalitást. Tulajdonképpen az első három fejezetben
található előzetes megállapítások forrásokkal alátámasztott kifejtése található
itt, például Hésiodos Munkák és napok című művének párhuzamai alapján.
A hatodik fejezet (Images)
vizsgálja a vidéki élet megjelenését a városban keletkezett irodalomban,
elsősorban a komédiairodalomban, továbbá Xenophón és Theophrastos műveiben. A
vidéki életmód ezekben a munkákban jó néhányszor romanticizálódik, a paraszt és
életvitele szinte mitizálódik, a leírások egyre inkább távolodnak a valóságtól
egy olyan városi szemléletmód következtében, mely az adott korra paraszti
gyökereit sokszor elfelejti, de legalábbis háttérbe szorítja.
A hetedik fejezet (Philosophy)
négy filozófus, Hippodamos, kalkhédóni Phaleas, Aristotelés és Platón műveiben
keresi a ruralitást. Ezek a filozófusok alapvetően idealista szemszögből és
jócskán kívülről nézik a vidéki életet. Felhasználták a hagyományos életmód
erkölcsiségét saját korukkal kapcsolatos kritikai nézeteik alátámasztására,
szembeállították azt az elkorcsosult városias viszonyokkal. Reális,
megvalósítható megoldást a kor problémáira így sem találtak, az
agrártársadalomban rejlő értékekhez való visszatérést javasló gondolati
konstrukcióik idealizmusa előlegezi a későbbi utópistákét.
A nyolcadik fejezet
(Paradigms) a lezárás szándékával készült, de meglehetősen szerényre
sikeredett. Egy ilyen típusú, monografikus szándékkal készült kötet
mondanivalóját nehéz összefoglalni öt oldalban. Nem is sikerülhetett. Elemző
összefoglalásként többet, mást várhatunk általánosságoknál, így az olvasónak
hiányérzete támad. Ez a hiányérzet a monográfiáknál természetes szükségletként,
kötelező elemként létező Indexnél bosszúsággá növekszik. Az Index egész
egyszerűen csapnivaló! Az utolsó három fejezetből csak véletlenszerűen került
bele adat. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a 6. fejezettől elszaporodnak a súlyos
helyesírási hibák, illetve elírások (pl. Aristophanés komédiájának címe angol
átírásban helyesen: Acharnians, ezzel szemben a kötetben egy
meghatározott ponttól szinte minden lapon „Archarnians” szerepel; a 284.
oldalon Buford található Burford helyett; a 157. oldalon ta
kat’ argous Dionysia szerepel a helyes ta kat’ agrous Dionysia
helyett és sorolhatnánk), akkor sajnálattal kell megállapítanunk, hogy
elmaradt a kötet utolsó átolvasása és végső korrektúrája. Hiányzik még egy
alaposabb forrásjegyzék, de legalább került volna bele az Indexbe. Mindezek
együtt azt eredményezik, hogy kezdő kutató számára kézikönyvként, alapvető
monográfiaként Jones műve csak óvatossággal használható.
A kötetnek mindazonáltal
tagadhatatlan érdemei vannak. Komplex forráshasználat keretében feltárja és
felhasználja a téma szinte minden lényeges forrását, nemcsak az ismert
auktorokét, hanem a feliratok és a régészeti feltárások anyagát is. Sajátos
nézőpontja átértékeli város és vidéke viszonyát, és a valaha létezett történeti
valósághoz hűbb képet rajzol a klasszikus kori athéni államról és
társadalmáról. Felhívja a figyelmet: Athén történelmi jelentőségét a sokszor
láthatatlan, mert a forrásokban ritkán, vagy torzítva megjelenő, de
kétségtelenül létező és történelmi szerepet játszó vidéki tömegnek köszönheti.
Nem Periklés, vagy az Akropolis márványa és a filozófusok intellektuális
beszélgetései, hanem a közönséges paraszti tömegek munkája és áldozatai tették
naggyá, egy időre egész Hellas urává Athént.
N. F. Jones: Rural Athens under the Democracy (A vidék az
athéni demokráciában). Philadelphia, Univ. of Phil. Press, 2004. 330 o.
Nemes Zoltán
1. The Associations of Classical Athens: The Response to
Democracy. Oxford, 1999; Ancient Greece. State and society. Upper Saddle River,
N.J., 1997; Public Organisation in Ancient Greece. A Documentary Study.
Philadelphia, 1987.
2. Epigraphic
Evidence for Farmstead Residence in Attica. Zeitschrift für Papyrologie und
Epigraphik 133 (2000) 75–90.