Klió 2005/3.
14. évfolyam
Mos maiorum. Az ősök
erkölcse. Az identitás kialakulása és konszolidációja a Római Köztársaságban
A kötet a TU Dresden-en működő
Institutionalität und Geschichtlichkeit nevű, kiemelt kutatási terület
(Sonderforschungsbereich 537) keretében az A2 jelű ókortörténeti alprogram
munkatársainak közreműködésével jött létre. Rövid, a köszönetnyilvánításokat
tartalmazó előszó után, a két szerkesztő által jegyzett bevezető tanulmánnyal
veszi kezdetét az érdemi rész (Institutionalitäl und Geschichtlichkeit in der
römischen Republik: Einleitende Bemerkungen zu den Forschungsperspektiven,
1–23). A társadalmi stabilitás és az intézményi folyamatosság a római
köztársaságban nem magyarázható sem egy kidolgozott államjog, sem pedig a
személyes kötődések és társadalmi függőség szövetéből összeálló, kifejezetten
az ókori Rómára jellemző társadalmi rend egyedüli következményeként. Ez a
jelenség csak a római értékrendszer háttere előtt érthető meg: a fides, virtus
és a többi fogalom döntő befolyással voltak a politikai cselekvés kötelező
szabályaira, a nobilitas és a nép közötti kommunikációra. Az említett
ókortörténeti alprogram azt a célt tűzte ki maga elé, hogy ennek az
értékrendszernek az egyik tartóoszlopát, a mos maiorum fogalmát világítsa meg
úgy, hogy necsak egyszerűen filológiai értelemben vett fogalomtörténetet adjon,
hanem megvizsgálja a fogalom szerepét a res publica politikai kultúrájának
tágabb összefüggéseiben is. A szerzők rövid bevezetésben fektetik le az
elméleti alapokat. A római értékrendszert olyan társadalmi berendezkedés
summájaként határozzák meg, amelyet „a normatív viselkedési struktúrák
elfogadása és internalizálása” hoz létre és „az axiomatikusan, metahistorikusan
és kissé metafízikusan lehorgonyzott értelem- és értékfelfogásokra való szimbolikus
utalások” legitimáltak (14). Az ebből levezetett társadalmi cselekvési és
kommunikációs folyamatokat, amelyek a „normatív viselkedési struktúrák
objektivizálásának” folyamatos reprodukálása által mennek végbe, a kiadók a mos
maiorumban mint a „példaszerűen megélt, ritualizált cselekvési és kommunikációs
minták” konglomerátumában foglalják össze (15).
Elsőként Wolfgang Blösel fogalomtörténti
elemzését olvashatjuk (Die Geschichte des Begriffes mos maiorum von den
Anfängen bis zu Cicero, 25–97), amelyben azt mutatja meg, hogyan vált az „ősök
erkölcse” lépésről lépésre családi hagyományból a nobilitas összarisztokratikus
viselkedési kódexévé. A köznép tagjai soha nem hivatkozhattak ősökre, mert ez
lényegileg az arisztokratikus státusharc eszköze és médiuma volt. A tanulmány
egy bevezető fejezet után előbb a mos maiorum szerepét vizsgálja Plautus
komédiáiban, és arra a következtetésre jut, hogy a mos maiorum volt a nobilitas
tagjainak politikai cselekvéséhez a döntő legitimáló eszköz. Ezt a pompa
funebris mint a mos maiorum színpada elemzése követi, majd a mos maiorummal
mint a nobilitas erkölcsével foglalkozik. Ennek során megállapítja, hogy a mos
maiorum fogalma és koncepciója a rendi harcok utáni évtizedekben keletkezett a
régi patríciusi gensekben, de hamarosan a plebeiusi gensek is hivatkozhattak az
állam szolgálatában megalapozott családi hagyományaikra. Ezáltal a mos maiorum
egyrészt kijelölte az egyes gensek közötti konkurenciaharc határait, másrészt
az egyes gensek saját családi tradíciójuk fenntartásával erősítették a mos
maiorumot. A következő fejezetben az idősebb Cato és a mos maiorum viszonyát
tárgyalja, majd tovább követi a fogalom fejlődését az I. század kezdetéig. Az
utolsó előtti fejezet azt vizsgálja, hogy hogyan bővítette ki a mos maiorum fogalmát
Cicero, és tette alkalmassá arra, hogy bárki hivatkozhasson rá, aki a populus
Romanus tagjának tartja és érzi magát. A tanulmány végén összefoglalja az
eddigieket, és rövid kitekintést ad a principátus időszakára.
A mos fogalmának a
külpolitikai érvelésben való felhasználását vizsgálja Rene Pfeilschifter
(Andere Länder, andere Sitten? Mores als Argument in der römischen
Außenpolitik, 99–140). A kérdés az, hogy vajon a saját értékek és erények mint
legitimáló cselekvési minta hangsúlyozása az idegen hatalmakkal szemben hideg
számításon vagy meggyőződésen alapult? A kérdésen mindenesetre lehet
vitatkozni, amit jól illusztrálnak a különböző, Scipio Africanustól Caesarig
terjedő esettanulmányok. Feltűnő, mennyire kicsi a rómaiak küldetéstudata a
saját morest illetően, és mennyire zárt az értékrendjük az idegen erényekkel
szemben.
Michael Stemmler az előző két tanulmány kiegészítéseként a cicerói kor
retorikai és retorikaelméleti írásaiban vizsgálja az exempla szerepét
(Auctoritas exempli. Zur Wechselwirkung von kanonisierten Verganganheitsbildern
und Gesellschaftlicher Gegenwart in der spätrepublikanischen Rhetorik,
141–205). Két hatósíkot különböztet meg: az egyiken az exempla lendíti előre a
társadalmat, míg a másikon a társadalom hat vissza az exemplára. Az exempla
lényeges stabilizáló teljesítményét az időtlenségükben ismeri fel, vagyis a
kiemelkedő tettek és társadalmi viselkedési módok emblematikus
megjelenítésében. Ezekre mint történelemre emlékeznek, függetlenül a hozzájuk
kapcsolódó valós történelmi tartalomtól. Az emblematikus funkció aktívan ellene
hatott a múlt történeti kutatásának.
A tanulmányok második
csoportja a római értékrend jelentőségét tárgyalja abból a szempontból, hogy a
különböző társadalmi rétegek hogyan tudták kölcsönösen elfogadni egymást a
politikai és vallási szférában.
Martin Jehne ragyogó cikkben mutatja be, hogy a népgyűlésben a
formális felesküvés a libertas populi Romanira, az arisztokrata hivatalnokok
által semmi esetre sem volt alakoskodás (Jovialität und Freiheit. Zur Institutionalität
der Beziehungen zwischen Ober- und Unterschichten der römischen Republik,
207–235). A nobilitas és a nép közötti társadalmi aszimmetria tudatában az
ilyen bizonyítékok váltak kényszerítő gesztusokká a kölcsönös státus
elfogadására. A politikai kommunikációt legyőzte egy „jovialitas” parancs,
vagyis egy rituális érintkezési forma a társadalmilag nem egyenlők között, ami
ezt az egyenlőtlenséget nem állította félre, hanem a jelenlétét kisebbítette.
Andreas Goltz azzal a szereppel foglalkozik, amelyet a római
magisztrátusok „karhatalmi” emberei betöltöttek a konfliktusok kezelésében
(Maiestas sine viribus – Die Bedeutung der Lictoren für die
Konfliktbewältigungsstrategien römischer Magistrate, 236–267). A kérdés az,
hogy mennyire szorult rá ez a kommunikáció a stabilizációs stratégiákra,
mennyire voltak korlátozottak a hivatalnokok lehetőségei, hogy a népet
engedelmességre kényszerítsék. Hangsúlyozza, hogy a lictorok funkciója
szimbolikus és intézményes. A fölérendelt autoritás elfogadását többek között a
hivatalnoki szimbolika respektálására vezeti vissza. Az, hogy a késői
köztársaság krízise mintegy ennek a szimbolikának a legitimációs krízisévé
vált, természetesen ismert.
A kötet zárótanulmányában Bernhard
Linke a vallás síkján vizsgálja a kollektív válságkezelést és
identitásteremtést összefüggésben a társadalmi és politikai cselekvés
szférájával (Religio und res publica. Religiöser Glaube und gesellschaftliches
Handeln im republikanischen Rom, 269–298) Újra felteszi a régi kérdést: vajon a
vallásos intézkedések kötege a valódi hit kifejezése vagy csak a politikai
uralom biztosításának a kengyele volt. Ezek az alternatívák (helyesen
hangsúlyozza) túl keveset ragadnak meg, egyrészt mert a római vallást
normaszerkezetnek ábrázolják, ami szorosan egybe illeszkedik a politikával,
másrészt pedig a középső köztársaság arisztokrata vezető rétege szilárdan
gyökerezett a vallásos gondolat- és értelmezésmintákba. A populos ezen
vallásos meghatározottsága segített abban, hogy a deviáns egyének, illetve csoportok
különösebben messzire nyúló vallási következmények nélkül kirekeszthetők
legyenek, valamint behatárolta a vallásos és társadalmi cselekvés horizontját.
A rómaiak meggyőződése szerint a társadalmi normák szerinti cselekvés minden
római számára biztosítja az istenek támogatását és védelmét. Ily módon védve a
külső fenyegetésektől csak a belső veszélyekkel kell szembeszállniuk. A kötet
kerek egész. A hat tanulmány részletes és sokrétegű megközelítései a témának,
ami a mos maiorum genezise, dinamikája és társadalmi hatóereje. Mindegyik
tanulmány ad rem íródott és gondolatilag, illetve tematikailag összekapcsolódik
egymással, emellett mindegyikhez részletes bibliográfia található, amelyekben
ugyanakkor sok átfedést találhatunk. Külön értéke a kötetnek a jól használható
tárgy-, név- és forrásmutató. Mindent összevetve egy különösen jól használható
és tanulságos kiadványra lel benne az, aki készbe veszi.
Bernhard Linke, Michael Stemmler (szerk.): Mos maiorum.
Untersuchungen zu den Formen der Identitätsstiftung und Stabilisierung in der
römischen Republik (Az ősök erkölcse. Az identitás kialakulása és
konszolidációja a római köztársaságban). Stuttgart, Steiner, 2000. (Historia
Einzelschriften 141). VII, 319. o.
Lakfalvi Géza Imre