Klió 2005/3.
14. évfolyam
A római szarkofágok
képi világa
A római vallási ünnepkörben számos alkalom
kapcsolódott a halottakról való megemlékezéshez. A római temetkezési
hagyományokról szóló forrásaink legnagyobb része a késő köztársaság korából
származik, és, noha a Kr. u. II–III. század folyamán a rómaiak áttértek az
addig szokásos hamvasztásos temetkezésről a szarkofágos temetkezésre, a
sírfeliratok tanúsága szerint a gyászszertartás lényegében a korábbihoz hasonló
maradt. Ez a következőket jelentette: a halottat hét napon keresztül gyászolták
családi körben, majd nyilvános temetési menetben kivitték a temetőbe, és
elhelyezték a családi mauzóleumban már előkészített szarkofágba. Tiszteletére a
sírnál silicerniumot, azaz
halotti tort rendeztek, majd a temetést követő kilencedik napon újabb tort, cena
novendialist tartottak, és italáldozattal, libatioval zárták a
gyászidőszakot. Ettől fogva rendszeresen megemlékeztek az elhunytról: a
Parentalia ünnepén (február 13–21.) a sírnál tartottak családi lakomát és
áldoztak a manesnak, a halott szellemének; a Rosalia (május–június)
idején szintén végeztek kisebb szertartásokat, az elhunyt születésnapján
áldozatokat mutattak be; a Lemuria ünnepén pedig (május 9–13.) a rosszindulatú lemurest
vagy larvaet engesztelték, melyek azoknak a bolyongó szellemei voltak,
akik nem részesültek megfelelő temetésben, vagy nem a megfelelő módon hunytak
el.
A
római szarkofágokon látható ábrázolások több szempontból is érdekes kérdéseket
vethetnek fel a kutatóknak. Magukról a szarkofágokról feltűnően kevés ókori
forrás olvasható, Plinius ír le például egyet (ahol az elnevezést is
megmagyarázza: „hús-evő”, minthogy negyven nap alatt elemésztődik benne egy
emberi test); arra vonatkozó magyarázatot azonban nem találni, hogy volt-e,
illetve milyen összefüggés lehetett az elhunyt személye és a szarkofágon
ábrázolt képek jelentése között. Az sem világos, mi alapján választottak az
ábrázolás céljára egy-egy mitológiai történetet, vagy az se mindig eldönthető,
hogy mitológiai történet-e egyáltalán, amit a szarkofágon láthatunk. Tovább
bonyolítja a kérdést a keresztény szarkofágok megjelenése a pogány szarkofágok
mellett.
A Greece
& Rome 2004. októberi számában Genevieve Gessert a szarkofágok
egy kis csoportjával foglalkozik, amelyeken a Medea-történet ábrázolása
látható. A cikk eredetileg konferencia-előadásként hangzott el 1999 áprilisában
a Yale Egyetemen, a „Gods and Monsters” konferencián „Medea on Roman
Sarcophagi: exemplum or monstrum?” címmel. A szerző egy igen érdekes
témát jár körül, és a legújabb interpretációs kísérletekre is kitérő
fejtegetése végén meggyőző következtetésre jut a felvetett témával
kapcsolatban: miért ábrázolhatták szarkofágokon Medea korántsem erényes vagy
példás, ám annál inkább elborzasztó és tragikus történetét?
A
cikk első részében a szerző a szarkofág-ábrázolások és a római temetkezési
szokások összefüggését vizsgálja. A mitológiai történeteket többnyire exemplaként
szokás értelmezni, avagy mint a négy fő római erény, a virtus, pietas,
clementia és concordia megjelenítéseit. Ezeken a szarkofágokon az
elhunyt valamely példás magatartásáról közismert mitológiai hősként jelenik
meg, és ezáltal az nyer hangsúlyt, hogy az elhunyt a római társadalmi
értékeknek maximálisan megfelelő életet élt. A történetek azon részeit,
amelyek kedvezőtlenebb színben tüntetnék fel a hőst, az ábrázolásokon mellőzik,
vagy pedig átértelmezik, ez utóbbira a szerző az Alkéstis-szarkofágok egyik
példáját hozza, ahol az exemplum pietatis, az erényes feleség Alkéstis
mellett az eredeti történetben nem kimondottan héroszként viselkedő férje,
Admétos is megjelenik, azonban mint vadász, azaz exemplum virtutis. Az
elhunyt erényeit kiemelő ábrázolással a szarkofág lényegében ugyanazt a
szerepet tölti be, mint a laudatio, a dicsőítő beszéd, amely a rómaiak
szerint minden embernek kijár, az egész életéért, és nemcsak a hősi halálért. A
Kr. u. II. századtól az ábrázolásokon az a változás figyelhető meg, hogy már
nem vonultatják fel az egész életút dicsőséges eseményeit, hanem áttérnek
egyetlen, szimbolikus értelemmel telített cselekvés ábrázolására, amelyben az
elhunyt mint maga az Erény jelenik meg. Azáltal, hogy egy-egy mitológiai
történet egy-egy erény megjelenítésére összpontosult, kialakultak bizonyos, az
irodalmi szövegekkel szoros összefüggésben álló képi konvenciók. Az ezektől
való bármiféle eltérés személyesebbé, egyedibbé tette az ábrázolást. Azonban a
szerző felhívja a figyelmet, hogy az eddigiekben összefoglalt értelmezési
kísérletek a szarkofágoknak főként a megemlékező funkcióját tartják szem előtt
(commemoratio), és csak kevéssé
irányulnak a társdalmi kontextusra, noha a római gyász és temetkezési
szokásokból kiindulva jogosan feltételezhető, hogy a szarkofágok valamiféle
jelentéssel bírtak a rítusokban, és valamit közvetítettek a gyászolóknak is.
A
cikk második részében tér át a szerző a Medea-ábrázolásokat tartalmazó szarkofágcsoportra
(8 teljes, 6 töredékes szarkofág, 1 fedő, 2 urna, és kisebb tárgyak). Ezek az
ábrázolások azért is különlegesek, mert, ellentétben a megszokottal, nincs
hozzájuk kapcsolódó felirat, alig variálódnak, és máshol nem jelennek meg. A
legfőbb kérdés viszont, hogy az eddigiek értelmében hogyan kerülhet Medea
története a szarkofágokra? Ami Medea életéből exempla-ábrázolás lehetne, amikor
Iasont segíti Kolkhisban, az alig fordul elő. Ami a túlvilági elképzelésekre
utalhatna, mint Aeson megfiatalítása vagy Pelias halála, az egyáltalán nem. Koortbojian
javaslata szerint az exemplum virtutis Iason mellett valamiféle
exemplum amoris volna, ezt azonban Gessert elveti, minthogy ezeken a
képeken Iason alig vehető ki, valamint
Medea őrület-szerelmét ábrázolni inkább sértés az elhunyt hitvesre
nézve, mintsem dicséret. Fittschen interpretációs javaslata szerint
Kreusa a jelenetsor főszereplője, aki a mors immatura megtestesítője lehet, és
itt Medea csak amolyan haláldémon szerepét játssza. Az ábrázolt jelenetsor általában
a következő: Medea gyermekei viszik Kreusának az ajándékot; Kreon nézi, amint
Kreusa elég; Medea a kardjával játszó gyermekeit figyeli; Medea szárnyas
sárkányfogatán elhajt a földről. Fittschen szerint ez nem commemoratio,
csak a túlvilági remény nélküli halandóság tudomásul vétele, és a gyász
kifejezése. Gessert azzal cáfolja Fittschen javaslatát, hogy Kreusa alakja
teljesen jelentéktelen, Medea sárkányfogata viszont annál nagyobb jelentőséggel
bír: a pogány szarkofágokon a fogat mindig a halált, a földi életből eltávozást
jelenti.
A
szerző szerint tehát nem az elhunyt élete állítható párhuzamba Medeával, hanem
a halála, és ebben rejlik a válasz a feltett kérdésre is. A cikk harmadik
része) a consolatio irodalmi
műfaját és a Medea-történetet feldolgozó irodalmi források közül Ovidius
Heroidesét és Seneca Medea című tragédiáját vizsgálja. A consolatio hagyománya
az egész római irodalomban jelen van, és a veszteség érzésének enyhítésére
kialakuló szöveg-konvenciók közül a két legfontosabb: egyrészt, hogy a halál
megkönnyebbülés a földi gyötrelmek után; másrészt, hogy az elhunyt letöltötte a
neki járó időt, és a megfelelő pillanatban távozik az életből. Ennek
illusztrálására pozitív és negatív példákat is hoznak, Medea pedig, mint azt a
szerző a Heroides 12-vel és a Seneca-drámával alátámasztja, elrettentő negatív
példa arra, hogy mivel nem halt meg a megfelelő időben, még Kolkhisban,
bűntelenül, az egész életét borzasztó bűnök sorozatos elkövetése, fájdalmak és
veszteségek kísérik. Ez a negatív exemplum tehát arra hivatott, hogy a
consolatio hagyományainak megfelelően éles kontraszttal emelje ki, hogy az
elhunyt a lehető legmegfelelőbb pillanatban, erényes élet után távozott, és ez
az ideális halál egyúttal vigasz is a gyászolóknak, segítség, hogy könnyebben
viseljék a veszteséget.
A
tanulmány célja tehát a szarkofágok eddigi értelmezési körének kitágítása, mely
szerint a szarkofág-ábrázolás nemcsak vallási célú, illetve commemoratio,
hanem személyes jelentéssel, társadalmi üzenettel is bír. Jól követhető
felépítése, logikus érvelése mellett a cikk kiváló példa a tárgyi emlékek és az
irodalmi szöveghagyomány elemzésének összeegyeztetésére.
Genevieve Gessert: Myth as consolatio: Medea on Roman
Sarcophagi. (A mítosz mint vigasztalás: Medea a római szarkofágokon), Greece
& Rome, 51. kötet, 2. szám, 2004. 217–249. o.
Végh Judit