Klió 2005/3.
14. évfolyam
Hályogműtét a római
orvoslásban
A szürkehályog eltávolítása manapság már rutinbeavatkozásnak számít.
De vajon léteztek-e már a római korban kimondottan a szemészetre
specializálódott sebészorvosok, hogyan végeztek hályogműtétet, és milyen
sebészi eszközök álltak ehhez a rendelkezésükre – e kérdéseket vizsgálja Ernst
Künzl, a neves német orvostörténész.
A szerző mindenekelőtt
megállapítja, hogy a specializálódás az orvosok körében nem modern találmány.
Martialis, a római szatíraköltő (Kr. u. 100 körül) olyan korabeli római
orvosokról tesz említést, akik szempillakorrekcióra és a kozmetikai sebészetre
szakosodtak, mint pl. az égési sérülések és hegek eltüntetése. Az ókor
legfontosabb orvosspecialistái a fogorvosok, a nőgyógyászok és a szemészek
voltak.
Fontos forrásnak számítanak a
szemészeket említő sírfeliratok. Összesen 28 ilyen sírfelirat került elő az
egykori római birodalom területéről. Ezek többsége, mintegy 23 felirat
Itáliából, azon belül is 15 Rómából származik, ami azonban nem feltétlenül
jelenti azt, hogy a birodalom provinciáiban kevésbé lett volna jelentős a
szemészorvosok tevékenysége. E sírfeliratok arról tanúskodnak, hogy a
szemészeket bizonyos társadalmi elismertség övezte, s orvosi praktizálásuk
meglehetős jólétet biztosított számukra. Ezt látszik igazolni az Assisiból
származó Decimus Merula sírfelirata is, aki magát medicus clinicus chirurgus
ocularius-nak nevezi (röviden annyit tesz, mint szemsebész) és ezzel
hangsúlyozza, miből szerezte hatalmas vagyonát.
Ezt követően a tanulmány
szerzője sorra veszi azokat a forrásokat, amelyekben szó esik a hályogműtétről,
ismertetve a forrásokban talált műtéti eljárásokat is, egyúttal választ keres
arra a kérdésre, hogy mikor jelent meg a hályogműtét a római orvoslásban.
A hályogműtétet először Aulus
Cornelius Celsus római orvos említi (De medicina, Tiberius korából, Kr. u.
14–37.). Azonban aligha képzelhető el – mint azt a szerző megállapítja –, hogy
egy ilyen fontos operáció csak Celsus idejében jelent volna meg.
Feltételezhetően már a hellenisztikus orvoslásban is létezett, és az, hogy a
hellenisztikus orvosok töredékei között nem szerepel a hályogműtétről
feljegyzés, bizonyára a hagyományozódás hiányának tekinthető. A sztoikus
filozófus, az athéni Chrysippos (kb. Kr. e. 280–207) egyik megjegyzése talán
megerősíti, hogy abban az időben a hályogműtét teljesen bevett szokás volt:
„Vajon a hályogbetegeket (hüpokhthentesz) vaknak kell-e nevezni, mikor a
hályogműtét (parakenteszisz) révén újra láthatnak?”
Nem tisztázott viszont, hogy a
hellenisztikus görögök abban az időben a megélénkült keleti kapcsolatoknak
köszönhetően a hályogműtétet az indiaiaktól vették-e át vagy maguk
fejlesztették ki. Mindenesetre mezopotámiai vagy egyiptomi befolyásról nem
szólnak források. A szerző szerint a hippokratészi orvoslás a sebészi
beavatkozásokkal szemben tanúsított alapvető szkepszisével valószínűleg a hályogműtét
fejlődésének sem kedvezett, ez vélhetően inkább a Nagy Sándor utáni
Alexandriában lezajlott tudományos fejlődés keretein belül ment végbe.
A hályogműtét – melyre
Chrysippos gondolt, illetve annak alapján, ahogy ezt Celsus valamint később
Paulos részletesen leírja – a szürkehályog által elhomályosított lencse
lenyomása, a hályog eltávolításáról illetve a lencse leszívásáról itt még nincs
szó.
Celsus a komplikált
beavatkozásról a következőket jegyezte fel: „Ezután a beteget egy fénnyel
szemben levő székre kell ültetni, az arcát a fény felé fordítva, úgy, hogy vele
szemben az orvos egy kicsit magasabban üljön. A beteg mögött a segéd (állva)
tartja a páciens fejét, és biztosítja, hogy mozdulatlan maradjon, ugyanis egy
könnyed elfordulás következtében a látás örökre elveszhet. Magát a szemet is
mozdulatlanná kell tenni úgy, hogy a másik szemet gyapjúszalaggal gondosan
lekötjük.
A bal szemet jobb kézzel, a
jobb szemet bal kézzel kell operálni. Aztán a tűt, amelynek elég erősnek kell
lennie, hogy kényelmesen behatolhasson, de nem szabad túl vékonynak sem lennie,
először megfelelő módon oda kell helyezni, és függőlegesen be kell tolni a két
burok közé, pontosan középen a szaruhártya és a halántékszöglet között, éppen
szemben a hályog középpontjával (a szem vízszintes meridiánjában), de úgy, hogy
véletlenül se sérüljön meg egyetlen ott található ér sem. A tűt határozottan
kell beszúrni, mert azt egy üres tér fogadja be. Hogy mikor ért oda, azt egy
akár kevéssé tapasztalt sebész is megérzi, mert a nyomás nem ütközik
ellenállásba. Mihelyt odaértünk, a tűt a hályoggal szembe kell beállítani, és
azon a helyen egy keveset fordítani rajta, majd a hályogot fokozatosan a
pupilla alá vezetni. Amint aztán az utóbbi dolgot elvégeztük, erősen meg kell
nyomni, hogy a hályog ott is maradjon.” (Celsus: De medicina, VI. 7, 13–14.)
A hályogműtét másik részletes
leírása már a kora bizánci időkben (Kr. u. 600 körül) élt Paulosnál olvasható:
„Ezekkel a Galénosztól való ismeretekkel felvértezve ültessük a beteget világos
helyre, de ne a napra, gondosan kössük be az egészséges szemet, húzzuk szét a
beteg másik szemhéját, és vegyünk fel a szaruhártya szélétől a
halántékszegletig akkora távolságot, amilyen egy szondagomb, és itt jelöljük
most meg a hályogtű fogójával a behatolási pontot. A bal szemet jobb kézzel, a
jobbat bal kézzel operáljuk.
Aztán az eszközt újra
megfordítjuk, a tű végének lekerekített hegyét erőteljesen belenyomjuk a
megjelölt helyen, ameddig el nem jutunk a szem belsejének üregéig. A behatolás
mértékét a pupilla széle és a szaruhártya széle közötti köztes tér adja. A
hályogtűt felfelé vezetjük a hályog csúcsáig, (a fémet a szaruhártya áttetsző
volta miatt egészen jól lehet látni), és ennek segítségével a szem alapjának a
mélyébe toljuk. Ha a hályog azonnal lenyomódott, akkor várunk egy pillanatot,
ha azonban visszahúzódik, akkor még egyszer lenyomjuk. A hályog leszorítása
után a tűt óvatos forgó mozgással kihúzzuk.” (Aiginai Paulos, VI. 21.)
A következőkben az antik
hályogoperáló tűk bemutatására tér rá a szerző, melyek kiképzése az operációnál
ellátott funkciójuk, s az orvos fogása szempontjából egyaránt lényeges. Künzl
külön foglalkozik a Montbellet-i leletcsoporthoz tartozó homorú tűkkel, melyek
már a hályog eltávolítására is alkalmasak lehettek.
A Celsus műtéti leírásában
szereplő előírást, hogy tudniillik a tűnek nem szabad túl vékonynak lenni, de
ezzel együtt hegyesnek és ellenállónak kell lennie, a birodalom egész
területéről előkerült leletek is megerősítik. Az eddig talált 55 db,
szemműtéthez használt tűt 4 altípusba, s ezeknek néhány további változatába
lehet sorolni. Az A-típusba a montbellet-i leletcsoport két homorú üregtűje
tartozik. A B-típusba a masszív, beépített hegyű tűk tartoznak. Az A és B
típusú tűk bronzból vagy sárgarézből készültek. A C-típust bronzfogóval
ellátott, vashegyű tűk alkotják. A D-típus vékony bronzfogókból áll, amelyekhez
egy, gyakran két lyuk is tartozik a hegy behelyezéséhez. A leggyakoribbak a
B1-típusú tűk (12 példány) és a D1-típusúak (eddig 17 darab).
Hasonló eszközöket a középkori
iszlám szemészek és a kora újkori európai szemorvosok is használtak. Az újkori
tűket olykor kettős tűként képezték ki, ennélfogva ezek a római kori B2-típus
közvetlen utódainak tekinthetők. Általában azonban egyhegyű tűket használtak,
melyek közül néhánynak míves fogója volt, ami az orvos kezének biztosabb
tartást is adott.
Különös jelentősége van a
Montbellet mellett talált leletcsoportnak, amely 3 masszív és 2 homorú tűt
tartalmaz. Miközben a masszív hályogtűk a szürkehályog Celsus és Paulos által
leírt módon történő lenyomására szolgáltak, a két homorú tű esetében – mint a
szerző hangsúlyozza – első ízben van szó olyan eszközökről, amelyek a hályog
eltávolításával függhetnek össze. Ezek az eszközök a Kr. u. I. század végéről,
a II. század elejéről származnak.
A két tompa tű speciális
szerkezetű: a fogóhoz egy belül elhelyezkedő stabilizáló tű csatlakozik. Az
ekörül kialakított elem a tulajdonképpeni újdonság, mely a felső részén egy
1,6-2 mm hosszú ovális lyukban végződik, amit a modern hályogoperáló eszközök
leszívóréséhez lehet hasonlítani. Ez a külső rész eltolható, a belső
stabilizáló tűt ki lehetett húzni.
A montbellet-i homorú tűkkel
különféle anyagokat lehetett leszívni. Ennek során az egész tűt a belső
stabilizáló tű segítségével a célterületre vezették, és a belső tűt kihúzták.
Ezután a homorú elemmel és az elöl oldalt található lyukacskával ki lehetett
szívni a puha anyagokat, amit bizonyára egy segéd végzett, míg a sebész eközben
elölről kontrollállta a folyamatot.
A homorú tűk hatékonysága valószínűleg
viszonylag folyékony anyagokra korlátozódott, és a hályog esetében csak kezdeti
stádiumban levő hályogról lehetett szó. A hályogműtéteknél szokásos eljárásnál,
a hályog lenyomásánál, amire a készlet három hagyományos tűje szolgált,
felléphettek gennyképződéssel járó gyulladások. Galénos (római orvos a Kr. u.
II. században) azt ajánlotta, hogy a szem elülső kamrájának alsó részén
felhalmozódott gennyet a szaruhártyán ejtett bemetszésekkel távolítsák el.
Ezekhez az utólagos beavatkozásokhoz is lehetett a homorú tűket alkalmazni.
A modern szívó-öblítő
készülékkel a hályog még kezdeti stádiumában levő elhomályosodott lencséket
egészében le lehet szívni, az érettebb hályognál a kemény lencsemag műtéti úton
való eltávolítása után ezzel a kéregmaradványokat szívják le. A montbellet-i
homorú tűk csak az egészen puha lencsék leszívására voltak alkalmasak.
Miközben Celsus még nem ismeri
a hályogeltávolítást, Galénos orvosi könyvében tesz erre vonatkozóan egy
érdekes megjegyzést (Galenos: Methodus medendi 14. 13.): „Ha azonban a fájdalom
központja a természetes (és fontos) szervek egyike, akkor az az első, hogy a
szenvedést enyhítsük. A második lépés ez után az, hogy ha ez gyógyíthatatlan,
akkor a szervvel együtt kell kiirtani a szenvedést, ahogyan a ráknál és minden
más gyógyíthatatlan betegségnél. Ezzel szemben viszont az első lépéstől el
szoktunk térni pl. a hályog esetében, és azt egy másik helyre visszük, amely
kevésbé fontos. Egyesek azonban megkísérelték, hogy ezt ki is húzzák, ahogyan
azt a sebészeti beavatkozást igénylő betegségek bemutatásakor közölni is
fogom.”
Egy másik orvos-szerző,
Antyllos, aki valószínűleg a Kr. u. II–III. században élt, részletesebben
nyilatkozott a hályogműtétről, azonban műve csak a perzsa orvos, Rhazes arab fordításában
maradt fenn. A feltételezések szerint lehetséges, hogy Antyllos már szintén
említette a hályog kiszívását.
Sokáig azt gondolták – a
régészeti anyagot is figyelembe véve – hogy a homorú tűket a középkori iszlám
orvosok találták fel. A montbellet-i lelet megváltoztatta ezt az elképzelést,
még ha az 55 bizonyíthatóan antik hályogműtétekhez használt tű között a két
homorú tű egyelőre csak egy igen szerény kisebbséget is képez. Mindazonáltal
azt a következtetést lehet levonni, hogy az ókorban a homorú tűk nem voltak túl
sikeresek – jellemző példa, hogy egy Kr. u. 180 körül élt Durocortorum
Remorum-i (reimsi) szemsebész a sírleletek bizonysága szerint lemondott a
homorú tűk használatáról, noha azok az ő korában már ismertek voltak – és
Galenos is csak vakmerő tettről beszél alkalmazásuk kapcsán, amit csak néhány
orvos mert felvállalni. A tanulmány végén a szerző mindebből arra a
megállapításra jut, hogy a hályog eltávolítása ténylegesen csak a modern korban
vált bevett eljárássá.
Dr. Ernst Künzl: Der Starstich – Rettung von der Blindheit
(Hályogműtét – megmenekülés a vakságtól). Antike Welt, 2004/3, 45–50. old.
Varga Teréz