Klió 2005/3.
14. évfolyam
A bajor–osztrák térség forrásai az 1159-es egyházszakadás előtörténetéhez – Egy ismeretlen levél Reichersbergi Gerhochtól?
A osztrák történelmi folyóirat a Mitteilungen des Instituts für österreichische Geschichtsforschung szerzőjének, Christoph Eggernek a tollából egy rövid, de annál értékesebb munka jelent meg az elmúlt év során. A cikk témája az 1159-es skizma. A szerző ezzel kapcsolatban közöl forrásokat, amelyek nem csak a magyar, hanem a nemzetközi kutatás előtt is szinte teljesen ismeretlenek voltak. Maga a tanulmány összhangban van egy nagyobb kutatási munkával, amelynek célja a bajor-osztrák térség korai skolasztikus teológiájának ismertetése.1 A cikkben ismertetett források kevésbé az eseményekre, mint inkább az érintett személyek egyéni motívumaira vonatkoznak, segítik a jelen kutatóit ennek a bonyolult politikai játszmának az áttekintésébe.
Az eseményekről röviden
annyit, hogy 1159-ben pápává választott III. Sándor (1159–1181), a korábbi
pápai kancellár, Rolando Bandinelli személye elfogadhatatlan volt a német-római
uralkodó, I. (Barbarossa) Frigyes (1152–1190) számára. A III. Sándorral szemben
szintén pápává választott IV. Viktort (1159–1164) azonban az 1160. évi páviai
zsinaton már a császár is elismerte, így kezdetét vette az 1177-ig tartó nyugati
skizma, melynek során a nyugati kereszténység két táborra szakadt. Barbarossa
Frigyes három Itália elleni hadjárattal próbálta megtörni a pápa makacs
eltökéltségét, aki a német-római uralkodóval szembenálló Veronai Szövetséget és
a Lombard Ligát támogatta, az ő fegyveres harcuknak mintegy az ideológiai
megalapozójává lépett elő III. Sándor. Az 1176-os legnanói csatát követő
1177-es velencei béke tudta csak rendezni a császár és a pápa között fennálló
háborús feszültséget – noha a pápasággal folytatott harcok III. Orbán pápa
(1185–1187) alatt kiújultak.
A
korra vonatkozó források legfőbb gyűjteményei Admonthoz és Salzburghoz
fűződnek. Ezek zömében a pápák és ellenpápák leveleinek gyűjteményei, melyeknek
címzettjei a térség főpapjai (pl. III. Adalbert, Salzburg érseke). Betekintést
nyerhetünk az egyházszakadás vitairodalmába és propagandaháborújába egyrészt
az ismeretlen szerzőtől származó Dialogus de pontificatu sanctae Romanae
ecclesiae, valamint az Egger által feldolgozott Gerhoch-féle levél révén. Reichersbergi
Gerhoch (†1169) ezt a levelét élete utolsó éveiben írta. Érdekes belátni a
megváltozott helyzetbe és abba, hogy az egyes egyházfők milyen döntési
helyzetbe kényszerültek. Különösen fontosnak bizonyultak ezek a döntések az
osztrák–bajor térségben (mint például Salzburg, vagy Reichersberg), amely az
összekötő kapcsot, ugyanakkor nehezen áthidalható akadályt jelentett
Németország és Itália, így a német-római császárok hódító szándékai és a
valóság között.
A
tanulmány első fejezetében Christoph Egger ismerteti azokat a leveleket és
okleveleket, amelyek leginkább Klosterneuburg egyházi levéltáraiban maradtak
fenn és amelyek összefüggésben vannak Gerhoch préposttal és körével. A
hivatkozásokat CCI rövidítéssel látja el, utalva azok származási helyére, a
Codex Claustroneoburgensis-re. Az első ismertetett forrás, a CCI 949 a skizmát
megelőző korszakból származik: négy levél II. Orbán (1088–1099), II. Ince
(1130–1143), II. Gelasius (1118–1119) és IV. Adorján (1154–1159) pápáktól. A
CCI 762, fol. 1r-v szám alatt Reichersbergi
Gerhoch levele található, amelyet 1153-54 fordulóján írt, és amelynek címzettje
a bécsi Péter magiszter. A levélben még nincs szó egyházpolitikai kérdésekről,
inkább különböző krisztológiai problémákkal foglalkozik. A CCI 848, fol. 155r–156v szintén
krisztológiai témájú, amely rámutat a reichersbergi prépost és a bécsi
magiszter közötti teológiai szembenállásra. A CCI 785, fol. 138v–139r alatt III. Sándor választási körlevelét, az
Eterna et incommutabilist találjuk, melynek címzettje Gerhoch és a bolognai
kanonokok, törvénytudók (legum doctores) és egyetemi tanárok. A levél
keletkezési ideje 1159 októberének elejére tehető. Egger megjegyzi, hogy ez a
szöveg kizárólag Bajorországból, vagy Ausztriából származó változatokban maradt
fenn, pl. Salzburgban, illetve Admontban.
A
CCI 805, fol. 1r-v közli a tanulmány legfőbb
témáját alkotó levelet. Maga az egész kézirat 58 darab pergamenlapból áll,
amelyeket a XIX. században kötöttek be félbőr-kötésbe. Az 1r és az 58v
lapokon még fellelhető a régebbi fémkötés nyomai. A levél szövege feltehetően
ugyanattól a szerzőtől származik, aki a CCI 762, fol. 1r-v alatti levelet írta, vagyis azonos lehet
Reichersbergi Gerhoch-hal. A kódexben ezenkívül válogatás található Clairvaux-i
Szent Bernát (1090–1153) műveiből is. A tanulmány szerzője ugyanakkor arra is
felhívja a figyelmet, hogy hiányoznak a kódexből a klosterneuburgi könyvtáros,
az 1300 körül élt Albertus Saxo megjegyzései is.
Egger
hivatkozik még a bécsi Osztrák Nemzeti Könyvtárban őrzött, Cod. 1557, fol. 238v szám alatt őrzött kéziratra is: a hiányos szöveg
1174. szeptember 8-án keletkezett Mondseeben, szerzője III. Sándor, címzettje,
III. Adalbert, Salzburg érseke; a pápa a levelében érvénytelennek nyilvánítja
az érsek elmozdítását, állhatatosságra buzdítva benne a salzburgi
egyháztartomány főpásztorát. – A tanulmány szerzője szerint még további ilyen
és ehhez hasonló kéziratok várnak feldolgozásra, összefoglalása így nem lehet
teljes, inkább csak átfogó képet kíván nyújtani a korszak forrásairól. A feldolgozást
nehezíti, hogy nincs mindig szoros összefüggés a kódexekben található szövegek
tartalma között, így a kutatónak gyakran több ilyen forrást is elő kell vennie,
ha megfelelő képet akar nyerni a korszakról és a térség egyházpolitikai
viszonyairól.
Cikkének
második részében a szerző részletesebben is ismerteti a CCI 805, fol. 1r-v alatti levél tartalmát. A levél szerzője, aki
feltételezhetően a reichersbergi prépost, de ez további bizonyításra szorul,
ismeretlen nevű, S. monogrammal jelzett testvérének és barátjának üdvösséget
kíván („Dilecto fratri et amico suo S. suus salutem eternam”). A tárgyra térve
a levél ismeretlen küldője S. egyik korábbi kérésére (talán levelére) utal,
amelyben ez az ismeretlen címzett a pártoskodás és a viszály hátteréről szeretne
többet megtudni és a levél szerzőjének véleményét is szeretné megismerné a
pápák közti harcról és az egyházszakadás lehetséges veszélyeiről. A levél írója
azt mondja, hogy az egyház nem osztható meg, mert az maga Krisztus oszthatatlan
köntöse („Sed ipsa ecclesia scindi non potest, quia ipsa est illa tunica
desuper contexta per totum, sicut inconsutilis ita inscindibilis”). Ez a
kifejezés (tunica inconsutilis desuper contexta per totum) a János- evangélium
19, 23. verséből származik, összefüggésben a korábbi bibliaértelemzési
hagyományokkal. A levél szerint számos hívő, aki Sándor pápa, vagy Viktor
ellenpápa tevékenységét, egyházfőségét igaznak ismeri fel, valójában semmit sem
tud az igazságról, mivel mindkét pápa messze áll attól. A levél szerzője szerint
a konfliktusból való kikerülés egyetlen lehetséges módja a teljes semlegesség
lehet. Ennek alátámasztására egy újabb bibliai helyet hoz fel a szerző, a
Királyok második könyvének 1, 9–14. versét: három csapat katonát küldött Ahazja
király Illés próféta ellen: két csapatot egy égi tűz pusztított el, de a
harmadik megmenekült, mivel a vezére Istenhez könyörgött. A két pápai pártot,
illetve azok követőit az elpusztult harcosokhoz hasonlítja a levél írója, mivel
az egyház egységét megbontják és így joggal számíthatnak az isteni büntetésre.
A szerző másik bibliai példaként Salamon király ítéletét hozza: szerinte azok,
akik az egyház egységét meg akarják őrizni, hasonlítanak ahhoz az anyához, aki
nem akarta, hogy Salamon kettévágja a per tárgyát képező gyermeket (1. Királyok
3, 16–27). Senki nem lehet a semleges tábor tagja, aki csak egyvalakit is
elismer a vitázó pápák közül. A pápákat skizmatikusnak nevezi és az általuk
kiadott szentségeket érvénytelennek tekinti („hunc scismaticum iudicant, et
quamdiu manet scisma, sacramentis illius non communicant”). A semlegeseknek
kerülniük kell a szakadár pápákat támogató papokat is. Az egyházszakadás
ellenzői – a levél írója szerint – hasonlítanak az apostolokra, akik a zárt
ajtók mögött várják Isten országának eljövetelét. Az ismeretlen szerző önmagát
Szent Tamás apostolhoz hasonlítja, aki csak arra vár, hogy az igazság végre
napvilágra kerüljön („... et ego quasi Thomas cum illis exspectans quasi
palpabilem veritatem”). A skizmatikusok szerinte – és itt I. Pelagius pápára
(555–561) hivatkozik – nem méltóak a szentáldozatra („... asserente papa
Pelagio quia non est Christi corpus quod scismaticus conficit...”). Egy másik –
ezúttal Szent Ágostontól (354-430) származó – idézettel pedig úgy érvel, hogy
az egyházon kívül nincs is igazi szentáldozat („extra katholicam ecclesiam non
est locus ueri sacrificii”). Nemcsak a szakadárok nem vehetnek magukhoz
érvényes szentáldozatot, de a semlegeseknek arra is ügyelniük kell, hogy
kerüljék a skizmatikus papok szentmiséit és ne fogadják el azok szentelményeit,
nehogy valamelyik oldal mellett elköteleződjenek.
Az
egyházszakadásnak csak semleges döntőbírók segítségével lehet véget vetni: ezek
pedig nem mások, mint az antiochiai és a jeruzsálemi pátriárkák, valamint a
hívő férfiak sokasága az egyházon belül („... presules apostolicarum sedium,
Antiocene uidelicet Ierosolimitane, atque post illos maiorem numerum uirorum
catholicorum in tota uniuersali ecclesia...”). E döntőbírók ítélete
megfellebbezhetetlen, az új jelöltet mindenkinek el kell fogadnia, függetlenül
a pártállásától, illetve a jelölt személyétől. A Jób 34, 30-ra hivatkozva azt
írja a levél ismeretlen szerzője, hogy a képmutató pápa az emberek bűnei miatt
van Szent Péter trónján, és őt egészen annak haláláig el kell viselni, mivel ez
Isten akarata („... ipocritam, quem Deus interdum regnare permittit propter
peccata populi”). A levél végén ismét egy hivatkozás található I. Pelagius pápa
korábban már említett levelére. Az üdvözlet és a záróformula hiányzik a levél
végéről, így valószínű, hogy az nem maradt fenn teljes egészében.
A
bibliai és az egyházatyáktól származó idézetek utalnak a szerző műveltségére,
amely megfelel egy normál egyházférfiúi képzettségnek. Maga a levél azonban nem
mindig kelti az átgondolt és jól felépített teológiai munka érzetét. Az
egyházatyáktól származó idézeteket szinte minden esetben a Decretum
Gratiani-ból veszi át. A levél szerzője mindazonáltal teljesen ismeretlen, még
csak monogramot sem használ. Csak a CCI 762 számú kódex keletkezési körülményei
utalnak arra – ahol pedig biztosan van egy levél Gerhoch préposttól –, hogy a
levél szerzője talán a reichersbergi prépost lehetett. Gerhoch korábbi
leveleiben van ugyanis hivatkozás az antiochiai és a jeruzsálemi pátriárkákra,
mint semleges döntőbírókra; a politikai semlegesség követelménye is Gerhoch
írásaira utal. Gerhoch egyik műve a De
investigatione Antichristi, ami 1160–61 körül keletkezett, elítéli az
egyházszakadást és különösen III. Sándor magatartását. Egger néhány helyen idéz
a levélből és a De investigatione-ból, rámutatva az egyes szövegrészletek és a
bibliai idézetek közötti hasonlóságra: a klosterneuburgi levélben és a De
investigatione Antichristiben Salamon ítéletét hozzák fel példaként azok
szerzői, jól szemléltetve vele az egyház végzetes megosztottságát. A
klosterneuburgi levél 46–50 sorában a szerző elítéli azt a pártot, amely
vonakodik elismerni a választott döntőbírókat és elfogadni azok ítéletét; a De
investigatione már mindenkit bírál, aki nem hajlandó egy ilyen bíróság elé járulni.
Gerhoch leginkább III. Sándorra gondol, aki semmilyen bírói eljárásnak nem
akarta magát alávetni. Mindkét munka hangoztatja a keleti egyházfők
részvételének fontosságát az egyházszakadás felszámolásában, akiket a Szent
Péter és Szent Jakab által alapított püspöki székek utódjainak tekint. A
Decretum Gratiani gyakori idézése szintén jellemző Gerhoch prépost teológiai
munkásságára.
Egger
ugyanakkor nem hagy figyelmen kívül olyan tényeket sem, amelyek Gerhoch prépost
szerzősége ellen szólnak. A leveleiben nagy számban fordulnak elő a devotas
orationes, illetve a devotas orationes cum fideli obsequio
üdvözlőformulák, ami mondhatni a prépost stílusjegye: ilyennel a
klosterneuburgi levélben nem találkozunk, akárcsak a frater megjelöléssel, amit
Gerhoch gyakran alkalmaz saját magára. A klosterneuburgi levél mindkét pártot
elítéli a skizmában játszott szerepéért, senkit sem említve meg konkrétan: a De
investigatione ezzel szemben csak III. Sándor magatartásával szemben fogalmaz
meg éles kritikát.
Egger
egy másik szövegről is szót ejt, a Dialogus de pontificatu sanctae Romanae
ecclesiae-ről. Szerzője ismeretlen, talán Rahewin, a Gesta Friderici szerzője,
legalábbis a Dialogus szerkesztője, Heinrich Dümmler szerint. Egy másik
kutató, Roman Deutinger a moosburgi káptalan dékánját, Engelbertet
tartja a mű szerzőjének. Maga a Dialogus egy fiktív bírósági tárgyalás, amelyen
III. Sándor és IV. Viktor képviselik a saját álláspontjukat. A bíróság III.
Sándor javára dönt, bár e döntés felől a mű már az elejétől fogva semmi kétséget
nem hagy. A szerző idéz Lucanustól, Macrobiustól, Boethiustól és Origenestől,
bizonyítva ezzel széleskörű műveltségét. Párhuzam mutatható ki a Dialogus és a
De investigatione Antichristi között, bár kizárható, hogy az előbbi műnek
Gerhoch volt a szerzője, vagy akár csak ismerhette volna a tartalmát. Egger
következtetésként azt vonja le, hogy igen valószínű, hogy Gerhoch, a Kloster
Neuburgban lévő levél szerzője, figyelembe véve a párhuzamokat a De
investigatione Antichristi című munkájával. A tanulmány végén pedig a szerző
közli a CCI 805, fol. 1r-v alatti levelet
teljes terjedelmében.
Christoph Egger: Quellen zur Frühgeschichte des Schismas von 1159 im bayerisch-österreichischen Raum. Ein unbekannter Brief Gerhochs von Reichersberg? (Források az 1159-es egyházszakadás előtörténetéhez a bajor–osztrák területről. Ismeretlen levél Reichersbergi Gehochtól?) Mitteilungen des Instituts für österreichische Geschichtsforshung, 112. kötet, 1–4. füzet, Raoul Oldenbourg Verlag Wien-München, 2004. 163–176. o.
Bradács Gábor
1. Lásd ezzel kapcsolatban: Christoph Egger: The Scholar’s Suitcase: Books and the Transfer of Knowledge in twelfth-century Europe, in: The Church and the Book. Papers Read at the 2000 Summer Meeting and the 2001 Winter Meeting of the Ecclesiastical History Society, kiadja Robert N. Swanson (Studies in Church History 38, Woodbridge, 2004, 87-97.)